Steuerkettenprobleme

Besvar
R 32
Helt nyt medlem
Indlæg: 44
Tilmeldt: 13. jun 2008, 21:45
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Steuerkettenprobleme

Indlæg af R 32 » 29. jan 2009, 22:33

Er der noget som har oplevet dette problem, og kort fortalt, hvad går det egentlig ud på, og hvad hedder "tingen" på dansk :)

Brugeravatar
clausvp
Aktiv medlem
Indlæg: 3172
Tilmeldt: 12. jun 2008, 10:56
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Steuerkettenprobleme

Indlæg af clausvp » 30. jan 2009, 06:53

Knastkædeproblemer........

Link til hvor du har læst om det?

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7780
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: Steuerkettenprobleme

Indlæg af norn » 30. jan 2009, 08:17

det er et problem på alle vr motorer
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=16&t=8726" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=16&t=3706" onclick="window.open(this.href);return false;

i den sidste tråd er der et link til en tysk film den er værd at se
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

Kimb
Aktiv medlem
Indlæg: 1968
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus N
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Steuerkettenprobleme

Indlæg af Kimb » 30. jan 2009, 08:49

Både Norn og jeg kan skrive en længere afhandling om problemet. Hvad vil du gerne vide ?? :D

Havde før en Golf 3 VR6 fra 1997 som havde kørt km. 83.000, da den var begyndt at larme i kæderne, og vi skiftede dem så sidste forår. Problemet kan opstå af flere ting. For dårlig oliekvalitet, for lange serviceintervaller, overtrykventil i oliepumpe hænger, så olietrykket bliver for højt ! Når trykket bliver for højt, så bliver trykket på de hydrauliske strammere til kæden for højt, og over længere tid, så strækkes kæderne, og de kommer til at larme. I værste fald kan de ske at knække, men det er indtil videre kun sket i Audi A3 3.2 modeller fra 2002-2003 og Golf IV R32 2002 modeller som kører med 1. generations kæder.

Sidste sommer købte jeg en Golf IV R32 årg. 09/2003 i Tyskland. Den havde gået km. 80.000, og støjede desværre også lidt i kæderne. Fik konstateret for højt olietryk da jeg fik den hjem, og skiftede derfor oliepumpe, men når først kæderne er begyndt at larme, så er det for sent. Så skal kæderne også skiftes. Det fik jeg så gjort i december måned 2008 på fuld kulance hos VW i Flensborg. Fordi alle service er overholdt hos VW, fordi den endnu ikke havde gået km. 100.000, og fordi VW langt om længe har erkendt problemet. Det er dog meget forskelligt om man kan få kulance eller ej, og typisk er det kun i Tyskland på tysk indregistrerede biler man får 100% kulance. Jeg havde heldigvis endnu ikke fået min indregistreret i Danmark på det tidspunkt. Kulance får man i Tyskland typisk kun indtil det 5 år. Havde det istedet været en dansk indregistreret R32 der altid havde kørt i Danmark, så skulle en kulance sag køres med den danske importør, da bilen er over 2 år gammel, og fabriksgarantien dermed udløbet, og så var chancen ca. lige 0 for at få noget fra den danske importør ! Hvis du vil vide mere om problemet, så siger du bare til.

Nu er det ikke et generelt problem. Du kan sagtens være heldig at finde eksemplarer der aldrig har haft eller får problemet. Ville dog i dette tilfælde alligevel skifte oliepumpen, da det først er efter produktions år 05/2008, at man har fået rekonstrueret overtryksventilen i oliepumpen, så problemet efter denne produktionsdato ikke længere skulle opstå ! ;)
Senest rettet af Kimb 30. jan 2009, 08:56, rettet i alt 1 gang.
Kim B., club GOLF Danmark
1983 Golf 1 GTI, 1994 Golf VR6, 2011 Golf 6 GTI Adidas - DSG !!

Kimb
Aktiv medlem
Indlæg: 1968
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus N
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Steuerkettenprobleme

Indlæg af Kimb » 30. jan 2009, 08:52

Efter dette indslag blev vist på tysk TV i den bedste sendetid, så var det ligesom om VW blødte lidt op omkring kulance !

http://www.youtube.com/watch?v=QHqVcHpzN2E" onclick="window.open(this.href);return false;

;)

Sådan her må den IKKE lyde: http://www.youtube.com/watch?v=XfBxTWPX ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Kim B., club GOLF Danmark
1983 Golf 1 GTI, 1994 Golf VR6, 2011 Golf 6 GTI Adidas - DSG !!

R 32
Helt nyt medlem
Indlæg: 44
Tilmeldt: 13. jun 2008, 21:45
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Steuerkettenprobleme

Indlæg af R 32 » 30. jan 2009, 15:14

[quote="Kimb"]Både Norn og jeg kan skrive en længere afhandling om problemet. Hvad vil du gerne vide ?? :D

Tak for diverse indlæg, super...

Har nemlig et imidlertidigt problem på en Golf V r32 årgang 2006, og jeg mener ikke selv det er "dette problem" udfra hvad jeg kan se her... En forholdsvis meget skrigende metal lød når man køre ved lav hastighed, lyder næsten som om et eller andet går på noget metal (metal skuren, men ikke konstant, lidt slør i lyden hvis i forstår), det kommer og går lidt tilfældigt, specielt hvis man køre over et bump, så kan det enten bliver kraftigere eller svagere/forsvinde... men måske er det blot en "klods" der hænder eller sidder skævt ved forhjulet ?, eller noget metal der hænger eller rammer en kardanaksel... men der er ikke andet for at jeg må ned og ligge.. selvom der nu ikke er meget plads :?

Brugeravatar
don j
Nyt medlem
Indlæg: 269
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:12
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: skåne
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Steuerkettenprobleme

Indlæg af don j » 30. jan 2009, 16:37

Kimb skrev:Efter dette indslag blev vist på tysk TV i den bedste sendetid, så var det ligesom om VW blødte lidt op omkring kulance !

http://www.youtube.com/watch?v=QHqVcHpzN2E" onclick="window.open(this.href);return false;

;)

Sådan her må den IKKE lyde: http://www.youtube.com/watch?v=XfBxTWPX ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;

hold da op anede ikke at den motor blev lavet som diesel også.
skoda kodiaq scout 2,0tdi dsg 4x4
skoda superb 2.0tdi alldrive
audi a3 8pa 2,0tdi quatro

Brugeravatar
budal jensen
Medlem
Indlæg: 1031
Tilmeldt: 29. jul 2008, 21:53
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ringsted
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Steuerkettenprobleme

Indlæg af budal jensen » 30. jan 2009, 22:16

don j skrev:
Kimb skrev:Efter dette indslag blev vist på tysk TV i den bedste sendetid, så var det ligesom om VW blødte lidt op omkring kulance !

http://www.youtube.com/watch?v=QHqVcHpzN2E" onclick="window.open(this.href);return false;

;)

Sådan her må den IKKE lyde: http://www.youtube.com/watch?v=XfBxTWPX ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;

hold da op anede ikke at den motor blev lavet som diesel også.
:lol: :lol: :lol: :lol:

Kimb
Aktiv medlem
Indlæg: 1968
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus N
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Steuerkettenprobleme

Indlæg af Kimb » 30. jan 2009, 22:28

R 32 skrev:
Kimb skrev:Både Norn og jeg kan skrive en længere afhandling om problemet. Hvad vil du gerne vide ?? :D

Tak for diverse indlæg, super...

Har nemlig et imidlertidigt problem på en Golf V r32 årgang 2006, og jeg mener ikke selv det er "dette problem" udfra hvad jeg kan se her... En forholdsvis meget skrigende metal lød når man køre ved lav hastighed, lyder næsten som om et eller andet går på noget metal (metal skuren, men ikke konstant, lidt slør i lyden hvis i forstår), det kommer og går lidt tilfældigt, specielt hvis man køre over et bump, så kan det enten bliver kraftigere eller svagere/forsvinde... men måske er det blot en "klods" der hænder eller sidder skævt ved forhjulet ?, eller noget metal der hænger eller rammer en kardanaksel... men der er ikke andet for at jeg må ned og ligge.. selvom der nu ikke er meget plads :?
Er den med DSG ?? :shock:
Kim B., club GOLF Danmark
1983 Golf 1 GTI, 1994 Golf VR6, 2011 Golf 6 GTI Adidas - DSG !!

R 32
Helt nyt medlem
Indlæg: 44
Tilmeldt: 13. jun 2008, 21:45
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Steuerkettenprobleme

Indlæg af R 32 » 2. feb 2009, 00:26

Er den med DSG ?? :shock:[/quote]

Jo det er den, har du da en forklaring ?
Tror egentlig selv at lyder kommer fra dækpladen bag ved skive bremsen.

Brugeravatar
mtech
Medlem
Indlæg: 692
Tilmeldt: 16. jun 2008, 15:18
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: sydsjælland.
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Steuerkettenprobleme

Indlæg af mtech » 2. feb 2009, 18:11

kimb..det du skriver med dato passer ikke helt..den nye type(fsi)r32 og r36 kører begge med en helt anden type oliepumpe..den sidder hellere ikke placeret under motorblokken mere..og de kom før den dato du nævner..;)
Golf R36 Turbo
60ft 1.41s
1/8mile 5.81s@204km/t
1/4mile 8.86s@262km/t

Med andre ord:

0-204km/t 5.81 sek
0-262km/8.86sek


steady
Nyt medlem
Indlæg: 374
Tilmeldt: 13. jun 2008, 23:23
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Steuerkettenprobleme

Indlæg af steady » 2. feb 2009, 18:53

mtech skrev:kimb..det du skriver med dato passer ikke helt..den nye type(fsi)r32 og r36 kører begge med en helt anden type oliepumpe..den sidder hellere ikke placeret under motorblokken mere..og de kom før den dato du nævner..;)
Hvornår så ?
Er lidt interesseret - min R32 er en 08-model, købt/førstegangsregistreret efterår 07.
Golf V R32 DSG

Brugeravatar
mtech
Medlem
Indlæg: 692
Tilmeldt: 16. jun 2008, 15:18
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: sydsjælland.
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Steuerkettenprobleme

Indlæg af mtech » 2. feb 2009, 19:38

så vidt jeg ved er din stadig den gamle type..de nye typer som jeg snakker om ligger i passat 3c og touareg ikke golf5..jeg kunne forstille mig de først ligger golfen i den nye golf 6.
Golf R36 Turbo
60ft 1.41s
1/8mile 5.81s@204km/t
1/4mile 8.86s@262km/t

Med andre ord:

0-204km/t 5.81 sek
0-262km/8.86sek


Kimb
Aktiv medlem
Indlæg: 1968
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus N
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Steuerkettenprobleme

Indlæg af Kimb » 3. feb 2009, 13:59

mtech skrev:kimb..det du skriver med dato passer ikke helt..den nye type(fsi)r32 og r36 kører begge med en helt anden type oliepumpe..den sidder hellere ikke placeret under motorblokken mere..og de kom før den dato du nævner..;)
Prøv lige at se det indslag fra tysk tv igen. Så vil du høre de samme datoer som jeg har skrevet ! ;)

Du har fuldstændig ret i, at V6 3,6´eren ikke komme til at lide under det, da den er konstrueret anderledes !! Heldigvis har de da lært noget ! ;)
Kim B., club GOLF Danmark
1983 Golf 1 GTI, 1994 Golf VR6, 2011 Golf 6 GTI Adidas - DSG !!

R 32
Helt nyt medlem
Indlæg: 44
Tilmeldt: 13. jun 2008, 21:45
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Steuerkettenprobleme

Indlæg af R 32 » 3. feb 2009, 15:37

Kimb skrev:
mtech skrev:kimb..det du skriver med dato passer ikke helt..den nye type(fsi)r32 og r36 kører begge med en helt anden type oliepumpe..den sidder hellere ikke placeret under motorblokken mere..og de kom før den dato du nævner..;)
Prøv lige at se det indslag fra tysk tv igen. Så vil du høre de samme datoer som jeg har skrevet ! ;)

Du har fuldstændig ret i, at V6 3,6´eren ikke komme til at lide under det, da den er konstrueret anderledes !! Heldigvis har de da lært noget ! ;)

Den er med DSG, kan det have noget betydning.. (kun kørt 17.000km)

Kimb
Aktiv medlem
Indlæg: 1968
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus N
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Steuerkettenprobleme

Indlæg af Kimb » 3. feb 2009, 17:04

Synes du skal nærlæse hvad der skrives på http://www.r32-club.de" onclick="window.open(this.href);return false; , og så gøre dig dit eget indtryk. Hvis du er udstyret med 10 tommelfingre, ikke rigtig kan lave noget selv, og vil have lavet autoriseret service på sådan en bil hele vejen, så kan den gå hen og blive et dyrt bekendtskab.

Det er en lækker bil. Har tænkt mig at blive gammel sammen med min, men der er et par ting du skal være opmærksom på, og dem kan du læse alt om på ovenstående forum.

Kæder er den ene ting. Svinghjul i DSG-gearkasse er en anden ting, hvis den er fra før 08/2006. VW har lavet et opgraderingssvinghjul til de første årgange med DSG, og i tyskland har der været en aktion, hvor nogle har fået skiftet svinghjulet på kulance, men hvis det er en dansk du har tænkt dig at købe, så glem alt om kulance hos den danske importør, hvis den er over 2 år gammel !
Kim B., club GOLF Danmark
1983 Golf 1 GTI, 1994 Golf VR6, 2011 Golf 6 GTI Adidas - DSG !!

Brugeravatar
mtech
Medlem
Indlæg: 692
Tilmeldt: 16. jun 2008, 15:18
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: sydsjælland.
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Steuerkettenprobleme

Indlæg af mtech » 3. feb 2009, 20:21

meget muligt kimb men det gør ikke at det er rigtigt..r32-r36 fsi kom allerede i 2006 så det holder ikke..men det også lige meget det er den gamle type motor som har problemet..og ja den nye har så bare en ny fejl der er endnu værre..bolten går løs på oliepumpen så den mister olietrykket og smadre motoren..
Golf R36 Turbo
60ft 1.41s
1/8mile 5.81s@204km/t
1/4mile 8.86s@262km/t

Med andre ord:

0-204km/t 5.81 sek
0-262km/8.86sek


Besvar

Tilbage til "Motor"