Side 2 af 3

Re: Motor fejl på 1.6 tdi, Egr?

: 13. apr 2022, 12:12
af M87
Sorens2 skrev:
13. apr 2022, 08:39
EGR OFF er jo ikke bare et flueben man sætter.
Det er mange parametre der skal rettes til.
Og mange kan ikke lave det rigtigt.
Så påstanden om at DPF stoppes på rekordtid med EGR OFF er ikke nødvendigvis rigtig?

Re: Motor fejl på 1.6 tdi, Egr?

: 13. apr 2022, 13:02
af HansH
M87 skrev:
13. apr 2022, 12:12
Så påstanden om at DPF stoppes på rekordtid med EGR OFF er ikke nødvendigvis rigtig?
Nej, den er på ingen måde rigtig :) Kunne være sjovt med en snak med den der har bundet dig det på ærmet...

Det ville svare til at sige, at når man har bygget en bro så braser den sammen.
Ja...... det gør den hvis det er en klamphugger der har bygget den.
Hvis broen er lavet ordentligt af folk der ved hvad de gør, så holder den selvfølgelig til dét den skal kunne holde til.
Og det er det samme med EGROFF.

Gå til chiptuning.nu / Thomas Landberg. Så garanterer jeg dig at du ikke får de problemer.

Re: Motor fejl på 1.6 tdi, Egr?

: 13. apr 2022, 16:39
af kGlerup
M87 skrev:
Sorens2 skrev:
13. apr 2022, 08:39
EGR OFF er jo ikke bare et flueben man sætter.
Det er mange parametre der skal rettes til.
Og mange kan ikke lave det rigtigt.
Så påstanden om at DPF stoppes på rekordtid med EGR OFF er ikke nødvendigvis rigtig?
Det er faktuelt forkert.
Lavet rigtigt så spiller det.
Haft kørt +100.000km med det på en 1.6 CAYC. Efter EGR OFF kørte den endda lidt længere mellem regenerering.
DPF blev skiftet ved omkring 270.000km af andre årsager. Iflg min mekker var kernen stadig i fin form og kunne klare mange flere kilometer.

Re: Motor fejl på 1.6 tdi, Egr?

: 13. apr 2022, 21:24
af Martin1986
Kan man se om det er lavet rigtig eller forkert ? Altså hvisden stadig kører regen osv, er det så lavet rigtigt?

Skulle spørge fra en ven...

Re: Motor fejl på 1.6 tdi, Egr?

: 13. apr 2022, 23:15
af Sorens2
Martin1986 skrev:
13. apr 2022, 21:24
Kan man se om det er lavet rigtig eller forkert ? Altså hvisden stadig kører regen osv, er det så lavet rigtigt?

Skulle spørge fra en ven...
Ja. Når DPF dør efter 5-15000 km.
Eller den regen. tit.

Re: Motor fejl på 1.6 tdi, Egr?

: 15. apr 2022, 14:31
af Speedin
Som mange har jeg samme problem på en 1.6 TDI - dog er mit problem at vi er lige ankommet til udlandet med bilen. Jeg har heldigvis taget mit RossTech kabel og laptop med og kan udlæse fejlen.
Som en midlertidig løsning indtil jeg er tilbage i DK, tænker jeg at deaktivere den eller justere nogle værdier så bilen ikke går i nødprogram(dvs. Fejlen ikke bliver aktiveret og bilen Ikke taber kraft) mens jeg er på Autobahn.

Er der nogen som har prøvet midlertidigt at enten deaktivere eller ændre på værdier på EGR via RossTech? Ved i hvilke parametre skal ændres og hvor i vcds? Er der noget spec. man skal være opmærksom på?

Jeg håber nogen har nogen gode råd som jeg kan bruge så hele familien kan komme hjem med bilen næste uge.

Re: Motor fejl på 1.6 tdi, Egr?

: 15. apr 2022, 14:50
af HansH
Speedin skrev:
15. apr 2022, 14:31
... Jeg har heldigvis taget mit RossTech kabel og laptop med og kan udlæse fejlen.
That's the vagcars spirit ! 💪😂

Du kan ikke lave EGROFF med VCDS.
Det eneste du kan, er at starte en nød regen.

Re: Motor fejl på 1.6 tdi, Egr?

: 15. apr 2022, 15:28
af Speedin
That's the vagcars spirit ! 💪😂

Du kan ikke lave EGROFF med VCDS.
Det eneste du kan, er at starte en nød regen.
Man kan vel håbe der var mulighed for at gøre noget ☺️ hvordan laver man en regen - vil det hjælpe? Skal jo bare kunne køre 1200 km hjem, uden at køre bag ved lastbiler hele tide 😉

Re: Motor fejl på 1.6 tdi, Egr?

: 15. apr 2022, 16:10
af Sorens2
Der er ikke rigtigt noget at gøre.
Der kan ikke kobles noget fra via VCDS.
Eller tage et stik af osv.

Re: Motor fejl på 1.6 tdi, Egr?

: 15. apr 2022, 17:54
af HansH
Speedin skrev:
15. apr 2022, 15:28
Man kan vel håbe der var mulighed for at gøre noget ☺️ hvordan laver man en regen - vil det hjælpe?
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... generation

Jeg ville nu ikke begynde at eksperimentere med service regen, hvis jeg var dig. I hvert fald ikke som første udvej. Det skal være sidste trick i kassen man tager i brug, inden det hedder værksted.
I stedet ville jeg forsøge at øge den passive regen ved at give den en dragt prygl (dvs høje omdrejninger .. >3000) over et længere stræk, hvilket vil sige 20 min eller noget i den stil.
Det handler om at få temperaturen i DPF op, så den kan få oxyderet soden, og det sker når temp kommer over ca 475 grader i mere end 1 minut.

Men hvis det basalt set handler om at dit DPF er fyldt op af olieaske, så er der ikke en skid du kan gøre. Det kan ikke oxyderes med de temperaturer bilen selv kan frembringe i DPF.

Re: Motor fejl på 1.6 tdi, Egr?

: 15. apr 2022, 18:55
af Speedin
Tak for tippet.. jeg prøver med at give den tæsk da jeg får masser af mulighed på vej hjem næste uge(self inden lampen tænder for så er der ikke meget kraft i bilen 😭 ) ellers må jeg trille hjem ad hvor jeg får mulighed for at sætte ny EGR ventil på - fordelen ved at trille hjem er at den bruger under 5L /100 km 😆

Re: Motor fejl på 1.6 tdi, Egr?

: 15. apr 2022, 19:02
af HansH
@Speedin -
Kan du ikke lige prøve at beskrive hvilken lampe der helt præcist lyser i din bil ....
Er det motorfejl ("tyk helikopter") ... eller er det symbolet med udstødningssystemet (en udstødningspotte med prikker indeni) ?
Evt. post et billede af lampen... og evt et du kan finde på nettet, hvis den ikke lige lyser pt i din bil.

Tråden her er gammel, og efterhånden mudret lidt til af flere der melder "jeg har samme fejl", og billedet der var sat ind i post #1 kan ikke længere vises osv osv.
Det står ganske enkelt ikke helt klart for mig hvilken lampe du har der lyser.
Og det er afgørende for om vi taler om et problem med EGR ventilen - eller med partikelfilteret.

Du skrev også at du havde VCDS ved hånden og kunne udlæse fejlen.
Well... what are you waiting for ? :D Venligst post fejlkode.

Re: Motor fejl på 1.6 tdi, Egr?

: 15. apr 2022, 19:36
af Speedin
@HansH
nå nu hvor jeg har sat mig til computertasterne får du hele historien --> du har selv spurgt om det :-D.
Jeg tjekkede bilen inden vi kørte og alt var OK. Efter ca. 550km ved langsom kørsel (bauarbeit på tysk motorvej) tændte "fjederen" og blinkede - se video https://photos.app.goo.gl/KNr66YHgarATQu5v6
Jeg stoppede op på en P-Plads - slukkede bilen og tændte igen - og alarm lampen var væk. Men efter et kort stykke kørsel (5 min) kom den igen. Derefter stoppede jeg igen - udlæste fejlen som nedenstående og slettede

Torsdag,14,April,2022,12:36:29:40656
VCDS -- Windows baseret VAG/VAS emulator - Kører på Windows 10 x64
VCDS version: NEZ 21.9.0.6 HEX-V2 CB: 0.4555.4
Dataversion: 20211011 DS330.0
www.vcds.dk


Stelnummer: XXXX Indreg.nr.: xxxx



--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------


adresse 01: Motor Forklaringsfil: NEZ\03L-906-023-CAY.clb
Styreenhed reservedelsnr. : 03L 906 023 PH HW: 03L 907 425 C
Komponent og/eller version : R4 1.6l TDI H43 9979
Software kodning : 00194036032401080000
Forhandlernummer : WSC 01357 011 00200
ASAM datasæt : EV_ECM16TDI02103L906023PH 003012 (VW36)
ROD: EV_ECM16TDI02103L906023ND.rod
VCID: 7BA0FD5FB36C8DD3F27-802E
1 fejl fundet:

7462 - Ventil for udstødningstilbageføring (N18)
P0403 00 [096] - Fejlfunktion
Periodisk - Ikke bekræftet - Testet siden sletning af hukommelse
Fryserammedata:
Fejl status : 00000001
Fejlprioritet: 2
Fejlhyppighed: 1
Kørestrækning: 196907 km
Dato: 2098.14.20
Tid: 12:26:19

Motoromdrejningstal: 2014.00 /min
Normeret belastningsværdi: 7.5 %
Kørehastighed: 30 km/t
Kølevæsketemperatur: 92 °C
Indsugningsluft temperatur: 24 °C
Barometerstand lufttryk: 1000 mbar
Kl. 30 spænding: 13.101 V
Nulstillingstæller for EOBD: 40
Speederstilling: normeret-Speederstilling: 9.96 %
EGR ventil: aktivering-ANG_SP_EGRV[0]: 84.900 %
EGR ventil: faktisk værdi-ANG_EGRV[0]: 2.441 %
Luftmasse faktisk værdi (mg/slag)-MAF_MES: 469.104 mg/slag
Føler for motortemperatur i motorblok: rå værdi-Kølevæsketemperatur: 92 °C


Readiness: 0 0 0 0 0

(Auto on/off og fartpilot er deaktiveret når ovenstående fejl forekommer)

Jeg slettede fejlen - men den kom kort tid efter igen hvor jeg fortsatte med at køre med bilen. Ved et motorvejs kø hvor bilerne holdt helt i stå, og hvor jeg tændte og slukket bilen flere gange kom motorvejs lampen "helikopteren" også efter noget tid. Jeg udlæste fejlen og denne gang var det ikke længere periodisk men "bekræftet". Jeg slettede fejlen igen og kørte de sidste >500km uden køer. "Blinkende fjeder" kom igen kort efter sletningen men motor lampen "helikopteren" kom ikke igen. Når "blinkende fjeder " er aktiv mister bilen accelerationen og op af bakkerne kan ikke accelere og skal i nogle tilfælde ned i 2-3 gear og køre mellem 40-60kmh. Ned ad bakkerne kan den komme op på 130-140km og på lige strækninger kør den ca. 120kmh.

Ca. 25 min før ankomst destinationen kørte vi på p-plads tog en pause. Da jeg satte mig i bilen - var fjederen væk og jeg kunne give gas igen - jeg kørte friskt (130-150kmh uden problem) i 15 min uden lampen kom. Da vi kom ind i byen og kørte langsomt igen - kom "fjederen" igen. Bilen er nu parkeret og kommer til at stå stille de næste 5-6 dage inden vi har planer om at køre hjem.

gode råd er velkommen :-)

Re: Motor fejl på 1.6 tdi, Egr?

: 15. apr 2022, 22:02
af HansH
Godt så !

Dermed må jeg konstatere, at jeg havde mistet overblikket over hvem der meldte hvilket problem her i tråden osv.
Du skal således glemme alt det jeg skrev om at køre ud og gi den en spand havre, og partikelfilter og olieaske og bla bla bla.
Alt det handlede om at jeg troede vi havde med et tilstoppet partikelfilter at gøre.
Og det synes ikke at være dit problem.

Dit problem er at din EGR-ventil har opgivet ævred, og derfor sætter den en fejlkode i motorstyringen.
Det medfører lys i "tyk helikopter" og blinkende fjeder.
Det er også skyld i at din fartpilot ikke fungerer (den deaktiveres når der er fejl på motorstyringen).
Og det er også årsagen til at din bil går på nedsat ydelse.

Alt dette kan du ikke gøre noget som helst fra eller til.
Du skal enten:
1) på værksted og have ny EGR, eller
2) til en tuner og have lavet EGROFF

Det er eneste måde hvorpå dine issues kan løses.
Jeg er desværre bange for at du kommer til at liste hjem med lastbilerne i spor 1 .. Det er nu også OK. Der har jeg tilbragt mange km ;)

p.s.: Hvis du vælger løsning 2), så få også lige tuneren til at rulle den dieselgate opdatering ad helvedes til.

Re: Motor fejl på 1.6 tdi, Egr?

: 16. apr 2022, 07:22
af Speedin
Jeg hælder mest til 1), men jeg vil gøre det når jeg er tilbage i DK. Dog synes jeg at det var muligt (har Googlet lidt og set forskellige videos på YouTube) at gøre noget via vcds kabel, men Sorens2 of du lyder rimelig sikker i at jeg ikke kan ændre noget midlertidigt med vcds kabel så bilen ikke går i nødprogram.
Sorens2 skrev:
15. apr 2022, 16:10
Der er ikke rigtigt noget at gøre.
Der kan ikke kobles noget fra via VCDS.
Eller tage et stik af osv.

Re: Motor fejl på 1.6 tdi, Egr?

: 16. apr 2022, 09:41
af Sorens2
Jeg er pænt sikker.
På den Jyske måde.

Jeg har fixet det problem her et hav af gange. 😉

Re: Motor fejl på 1.6 tdi, Egr?

: 16. apr 2022, 09:51
af Watcher
Der skal skrives ny software i motorstyring med modificeret fil hvor egr er slået fra, så med mindre du er software ninja udvikler et program så du kan bruge din vcds som flasher og derefter også lige laver den nye software der skal skrives i motorstyring så kan du ikke gøre det med vcds.

Nu ved jeg ik hvor du henne og hvor du væk, men evt kunne en lokal tuner gøre det for dig dernede..


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Motor fejl på 1.6 tdi, Egr?

: 16. apr 2022, 11:59
af QT1410
Låner lige en aktiv tråd.
Kører med tuningsfil med egroff og 3 fabriksnye dyser samt en næsten ny dyse.
Selv efter 250 km med 145 går den igang med regenerering efter 20 km med økonomisk kørsel 25+ km/l.
Den hakker ikke, så jeg tror ikke at EGR lækker.
Hvorfor trigger den regenerering så hurtigt?
Filteret har gået 333k, motoren 185k

Re: Motor fejl på 1.6 tdi, Egr?

: 16. apr 2022, 12:50
af Sorens2
QT1410 skrev:
16. apr 2022, 11:59
Låner lige en aktiv tråd.
Kører med tuningsfil med egroff og 3 fabriksnye dyser samt en næsten ny dyse.
Selv efter 250 km med 145 går den igang med regenerering efter 20 km med økonomisk kørsel 25+ km/l.
Den hakker ikke, så jeg tror ikke at EGR lækker.
Hvorfor trigger den regenerering så hurtigt?
Filteret har gået 333k, motoren 185k
Hvis DPF er fuldt vil den jo forsøge at rense konstant.

Re: Motor fejl på 1.6 tdi, Egr?

: 16. apr 2022, 12:59
af Speedin
Watcher skrev:
16. apr 2022, 09:51
Der skal skrives ny software i motorstyring med modificeret fil hvor egr er slået fra, så med mindre du er software ninja udvikler et program så du kan bruge din vcds som flasher og derefter også lige laver den nye software der skal skrives i motorstyring så kan du ikke gøre det med vcds.

Nu ved jeg ik hvor du henne og hvor du væk, men evt kunne en lokal tuner gøre det for dig dernede..


Sent from my iPhone using Tapatalk
Er ikke en ninja så kommer nok ikke til at programmere noget sejt og jeg er i Paris.. så jeg vil ikke føle mig tryg ved at få tunet bilen hernede uden at kunne snakke fransk eller kende nogen som har styr på det.. jeg har allerede affundet mig med at køre 🐌sneglefart hjemad.

Re: Motor fejl på 1.6 tdi, Egr?

: 16. apr 2022, 14:59
af Watcher
Speedin skrev:
Watcher skrev:
16. apr 2022, 09:51
Der skal skrives ny software i motorstyring med modificeret fil hvor egr er slået fra, så med mindre du er software ninja udvikler et program så du kan bruge din vcds som flasher og derefter også lige laver den nye software der skal skrives i motorstyring så kan du ikke gøre det med vcds.

Nu ved jeg ik hvor du henne og hvor du væk, men evt kunne en lokal tuner gøre det for dig dernede..


Sent from my iPhone using Tapatalk
Er ikke en ninja så kommer nok ikke til at programmere noget sejt og jeg er i Paris.. så jeg vil ikke føle mig tryg ved at få tunet bilen hernede uden at kunne snakke fransk eller kende nogen som har styr på det.. jeg har allerede affundet mig med at køre Billedesneglefart hjemad.
Du behøver ik tune bilen.. der ska bar laves egr off jo.. ku forestille mig det en 100euro opgave dernede. Det havde jeg til hver en tid ofret for at kunne køre rigtigt hjem


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Motor fejl på 1.6 tdi, Egr?

: 16. apr 2022, 15:16
af Hej-Hej
Men hvis det er en mekanisk defekt på EGR ventil, så hjælper det vel ikke altid, bare at kode den fra, så skal vel samtidig blændes af eller skiftes til en der kan lukke tæt i samme ombæring.

Er det iøvrigt fordi den bruger EGR i forbindelse med regen af DPF, at den fejlkode sender bilen i nødprogram?

Re: Motor fejl på 1.6 tdi, Egr?

: 16. apr 2022, 15:38
af Watcher
Hvis den var helt slem mekanisk kunne han ikke slette fejlen og køre vidre et stykke tid. Så med den der burde elektronisk egroff være nok. Og som Hansi siger burde man nedgradere sw også da der ligger 9979 dieselgate sw i som den heller ikke er glad for


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Motor fejl på 1.6 tdi, Egr?

: 16. apr 2022, 20:23
af Speedin
Watcher skrev:
16. apr 2022, 15:38
Hvis den var helt slem mekanisk kunne han ikke slette fejlen og køre vidre et stykke tid. Så med den der burde elektronisk egroff være nok. Og som Hansi siger burde man nedgradere sw også da der ligger 9979 dieselgate sw i som den heller ikke er glad for
Permanent EGR off er vel ikke lovligt? Og hvis man endelig gjorde det og beholdte det vil den vel ikke komme igennem syn - oder?

Re: Motor fejl på 1.6 tdi, Egr?

: 16. apr 2022, 20:37
af HansH
Speedin skrev:
16. apr 2022, 20:23
Permanent EGR off er vel ikke lovligt? Og hvis man endelig gjorde det og beholdte det vil den vel ikke komme igennem syn - oder?
Oh oh... nu rører du ved en dampende varm kartoffel ... :D

viewtopic.php?f=74&t=156739

Re: Motor fejl på 1.6 tdi, Egr?

: 16. apr 2022, 20:43
af Hej-Hej
Det er bestemt ikke lovligt nej.. men målingen i synshallen bliver kun pænere.. Meget endda! -har jeg hørt, selvfølgelig..

Re: Motor fejl på 1.6 tdi, Egr?

: 26. maj 2022, 23:41
af Speedin
Update på mit EGR-udfordring

Jeg kom hjem fra ferien med 105kmh i snit (1200km) i "nødprogram" grundet EGR. Efter par dage med korte/"lange" kørsler i DK igen, blev fejlen reset (af sig selv) og kom ikke igen i over 1000 kørte km.
Jeg havde dog besluttet den skulle skiftes da jeg ikke vil risikere at fejlen kommer igen næste gang vi skal på lang tur. Så nu har jeg fået den skiftet - EGR fra producenten NRF (meget arbejde btw) og efter 150 km er der ingen fejl - MEN når jeg trykker på nogle gange på gassen, når bilen er kold, kan den være lidt ustabil i fx 2. Eller 3. Gear omkr. 2000 omdr. Gassen er ikke konstant og det er som den taber lidt gas i små ryk. Mærkes mest op ad bakke. Det er ikke noget kritisk men kan mærkes lidt.

NRF skriver på deres "info blad" (vedhæftet) :
Important: ALWAYS RESET YOUR ENGINE CONTROL UNIT (ECU)!
In most modern engines, a faulty or disabled EGR system will cause the computer
to display a check engine light and the vehicle to fail on emissions test.
WHEN INSTALLING A NEW EGR VALVE ALWAYS RESET THE ECU!

Så mit spørgsmål er:
Hvordan rester man ECU? Kan det gøres med VCDS (hurtig Google søgning gav kun gamle artikler som jeg ikke synes jeg kan bruge)
Kræver det en software update eller en ændring nu hvor EGR er skiftet?
Andre forslag på hvad det kunne være man skulle prøve?

Pft.

Re: Motor fejl på 1.6 tdi, Egr?

: 27. maj 2022, 06:08
af HansH
Speedin skrev:
26. maj 2022, 23:41
Så mit spørgsmål er:
Hvordan rester man ECU? Kan det gøres med VCDS (hurtig Google søgning gav kun gamle artikler som jeg ikke synes jeg kan bruge)
Ud over det åbenlyse - dvs at slette de fejlkoder der måtte være sat - så beskriver Ross-Tech denne procedure:

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... Adaptation

Så hvis du har (adgang til) VCDS, så ville jeg prøve at gå ind i [01] og prøve at gennemføre dette.

Re: Motor fejl på 1.6 tdi, Egr?

: 27. maj 2022, 06:39
af Speedin
:oops:
HansH skrev:
27. maj 2022, 06:08
Speedin skrev:
26. maj 2022, 23:41
Så mit spørgsmål er:
Hvordan rester man ECU? Kan det gøres med VCDS (hurtig Google søgning gav kun gamle artikler som jeg ikke synes jeg kan bruge)
Ud over det åbenlyse - dvs at slette de fejlkoder der måtte være sat - så beskriver Ross-Tech denne procedure:

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... Adaptation

Så hvis du har (adgang til) VCDS, så ville jeg prøve at gå ind i [01] og prøve at gennemføre dette.
Fejlkoder er self. reset, og der er ingen fejl.
Mht. til linket, har jeg fundet den før men der står det er til "Gasoline engine" - som jeg forstå er Benzin motorer. Spørgsmål er så om det samme process gælder for diesel da min er 1.6 TDI?

Re: Motor fejl på 1.6 tdi, Egr?

: 27. maj 2022, 06:45
af HansH
Oh.... god pointe! Jeg havde overset at der stod gasoline .. :(

Et par søgninger giver hits på ross-tech's forum, hvor et par brugere står samme sted som dig - "Skal der laves noget adaption efter udskiftning af EGR?" ....
Men desværre forbliver deres spørgsmål hængende ubesvaret..