Side 3 af 4

Re: Hvor ofte skifter I olie?

: 30. jul 2016, 22:06
af Play4Fun
Skifter olie når service lampen beder om det. Og det er hver 30000km.
Ringede til mobil1 for at hører deres mening om longlife olier og de havde målt olie der havde kørt 30000km og det fejlede intet.

Re: Hvor ofte skifter I olie?

: 31. jul 2016, 07:00
af Gubbi
Play4Fun skrev:Skifter olie når service lampen beder om det. Og det er hver 30000km.
Ringede til mobil1 for at hører deres mening om longlife olier og de havde målt olie der havde kørt 30000km og det fejlede intet.
Jeg har oplevet for mange døde knastaksler og ventilløftere til at tro på en longlife olie smører optimalt efter 30.000 km

Personligt skifter jeg for hver 10.000 km

De lange serviceintervaller er for mig mere et salgsparameter end noget, som gavner bilen.

Gubs

Re: Hvor ofte skifter I olie?

: 31. jul 2016, 07:57
af LAKGT
Gubbi skrev:
Play4Fun skrev:Skifter olie når service lampen beder om det. Og det er hver 30000km.
Ringede til mobil1 for at hører deres mening om longlife olier og de havde målt olie der havde kørt 30000km og det fejlede intet.
Jeg har oplevet for mange døde knastaksler og ventilløftere til at tro på en longlife olie smører optimalt efter 30.000 km

Personligt skifter jeg for hver 10.000 km

De lange serviceintervaller er for mig mere et salgsparameter end noget, som gavner bilen.

Gubs
Præcis.
Kan kun messe det at få lavet olieanalyser.
En typisk dieselbil har taget livet af en Castrol edge longlife efter 10-12.000km.
Det fik jeg da bevis for.




/ *L*

Hvor ofte skifter I olie?

: 31. jul 2016, 08:00
af Krog
LAKGT skrev:
Gubbi skrev:
Play4Fun skrev:Skifter olie når service lampen beder om det. Og det er hver 30000km.
Ringede til mobil1 for at hører deres mening om longlife olier og de havde målt olie der havde kørt 30000km og det fejlede intet.
Jeg har oplevet for mange døde knastaksler og ventilløftere til at tro på en longlife olie smører optimalt efter 30.000 km

Personligt skifter jeg for hver 10.000 km

De lange serviceintervaller er for mig mere et salgsparameter end noget, som gavner bilen.

Gubs
Præcis.
Kan kun messe det at få lavet olieanalyser.
En typisk dieselbil har taget livet af en Castrol edge longlife efter 10-12.000km.
Det fik jeg da bevis for.




/ *L*
Er der nogle olieanalyser der ligger tilgængeligt online?

Derudover er jeg meget enig i at LL mere handler om salgstrick end hvad bilen og olien reelt kan bære..

Re: Hvor ofte skifter I olie?

: 31. jul 2016, 09:00
af Kinojserguru
nellemanngro skrev:Min golf får nyt olie og filter for hver 15.000 km kører generelt mange små ture da jeg kun har 5km tur-retur på arbejde, men overvejer at sætte intervallet ned til 10.000 km...

Sidespørgsmål skiftede ikke bundproppen sidste gang jeg skiftede olie er bundproppen ment som en one-use only?
Både ja og nej, min mening er at gevindet på proppen bliver strækket en lille smule når den (vold)spændes, hvis det bliver gjort flere gange vil det gå ud over gevindet i alu bundkarret, med det resultat at du til sidst skruer gevindet over.
Hvis du sætter ny prop i hver gang, er det ny gevind du bruger og det er mere holdbar i længden.
Gevindet er jo ret fint, så derfor er det jo også mere sart hvad det angår. ;)

Re: Hvor ofte skifter I olie?

: 31. jul 2016, 09:08
af m power
Kinojserguru skrev:
nellemanngro skrev:Min golf får nyt olie og filter for hver 15.000 km kører generelt mange små ture da jeg kun har 5km tur-retur på arbejde, men overvejer at sætte intervallet ned til 10.000 km...

Sidespørgsmål skiftede ikke bundproppen sidste gang jeg skiftede olie er bundproppen ment som en one-use only?
Både ja og nej, min mening er at gevindet på proppen bliver strækket en lille smule når den (vold)spændes, hvis det bliver gjort flere gange vil det gå ud over gevindet i alu bundkarret, med det resultat at du til sidst skruer gevindet over.
Hvis du sætter ny prop i hver gang, er det ny gevind du bruger og det er mere holdbar i længden.
Gevindet er jo ret fint, så derfor er det jo også mere sart hvad det angår. ;)
Proppen er af stål, og hvis bundkar er af alu så er der kun et sted hvor gevindet strækker sig og det er nu en gang i bundkaret.
Jeg skifter pakningen og spænder det med en forsigtig hånd, der er bestemt ingen grund til at overspænde.
Hvis det er af typen uden pakning så vil jeg bare genbruge proppen

Re: Hvor ofte skifter I olie?

: 31. jul 2016, 09:18
af airscrews
m power skrev:
Kinojserguru skrev:
nellemanngro skrev:Min golf får nyt olie og filter for hver 15.000 km kører generelt mange små ture da jeg kun har 5km tur-retur på arbejde, men overvejer at sætte intervallet ned til 10.000 km...

Sidespørgsmål skiftede ikke bundproppen sidste gang jeg skiftede olie er bundproppen ment som en one-use only?
Både ja og nej, min mening er at gevindet på proppen bliver strækket en lille smule når den (vold)spændes, hvis det bliver gjort flere gange vil det gå ud over gevindet i alu bundkarret, med det resultat at du til sidst skruer gevindet over.
Hvis du sætter ny prop i hver gang, er det ny gevind du bruger og det er mere holdbar i længden.
Gevindet er jo ret fint, så derfor er det jo også mere sart hvad det angår. ;)
Proppen er af stål, og hvis bundkar er af alu så er der kun et sted hvor gevindet strækker sig og det er nu en gang i bundkaret.
Jeg skifter pakningen og spænder det med en forsigtig hånd, der er bestemt ingen grund til at overspænde.
Hvis det er af typen uden pakning så vil jeg bare genbruge proppen
Måske en momentnøgle vil gøre underværker...... ;)

Re: Hvor ofte skifter I olie?

: 31. jul 2016, 09:34
af Kinojserguru
m power skrev:
Kinojserguru skrev:
nellemanngro skrev:Min golf får nyt olie og filter for hver 15.000 km kører generelt mange små ture da jeg kun har 5km tur-retur på arbejde, men overvejer at sætte intervallet ned til 10.000 km...

Sidespørgsmål skiftede ikke bundproppen sidste gang jeg skiftede olie er bundproppen ment som en one-use only?
Både ja og nej, min mening er at gevindet på proppen bliver strækket en lille smule når den (vold)spændes, hvis det bliver gjort flere gange vil det gå ud over gevindet i alu bundkarret, med det resultat at du til sidst skruer gevindet over.
Hvis du sætter ny prop i hver gang, er det ny gevind du bruger og det er mere holdbar i længden.
Gevindet er jo ret fint, så derfor er det jo også mere sart hvad det angår. ;)
Proppen er af stål, og hvis bundkar er af alu så er der kun et sted hvor gevindet strækker sig og det er nu en gang i bundkaret.
Jeg skifter pakningen og spænder det med en forsigtig hånd, der er bestemt ingen grund til at overspænde.
Hvis det er af typen uden pakning så vil jeg bare genbruge proppen
Ikke fordi jeg vil starte nogen diskussion eller noget, men du bliver lige nødt til at forklare mig noget så ;)
Det lyder meget rigtig hvad du skriver, men :
Normalt løsner man proppen en halv omgang med nøgle og skruer resten ud med fingre, nu når du IKKE kan skrue proppen ud med fingrene med skal have nøgle på hele vejen, ja så er der noget galt ;) man nupper lige en NY prop med pakning og den skruer man let i med fingrene og spænder 1/4 omgang eller sådan.
Så kommer det store spørgsmål : Er det gevind i bundkar eller gevind på proppen det er galt med ?

Og spørgsmål til momentnøgle, hvis ikke rigtig man har føling med hvad man laver, ja så er den en god ting - hvis jeg husker rigtig skal den spændes 30 Nm på den NYE 1.4 motor ( en hjulbolt skal som regel spændes 120 Nm til sammenligning, så 30 er ikke vild meget )

Re: Hvor ofte skifter I olie?

: 31. jul 2016, 09:49
af erlingvj
m power skrev: Proppen er af stål, og hvis bundkar er af alu så er der kun et sted hvor gevindet strækker sig og det er nu en gang i bundkaret.
Jeg skifter pakningen og spænder det med en forsigtig hånd, der er bestemt ingen grund til at overspænde.
Hvis det er af typen uden pakning så vil jeg bare genbruge proppen
VAG bruger både stål, plastic og alu-bundkar på den nuværende generation TSI / TFSI.

Re: Hvor ofte skifter I olie?

: 6. aug 2016, 18:49
af m power
Kinojserguru skrev:
m power skrev:
Kinojserguru skrev: Både ja og nej, min mening er at gevindet på proppen bliver strækket en lille smule når den (vold)spændes, hvis det bliver gjort flere gange vil det gå ud over gevindet i alu bundkarret, med det resultat at du til sidst skruer gevindet over.
Hvis du sætter ny prop i hver gang, er det ny gevind du bruger og det er mere holdbar i længden.
Gevindet er jo ret fint, så derfor er det jo også mere sart hvad det angår. ;)
Proppen er af stål, og hvis bundkar er af alu så er der kun et sted hvor gevindet strækker sig og det er nu en gang i bundkaret.
Jeg skifter pakningen og spænder det med en forsigtig hånd, der er bestemt ingen grund til at overspænde.
Hvis det er af typen uden pakning så vil jeg bare genbruge proppen
Ikke fordi jeg vil starte nogen diskussion eller noget, men du bliver lige nødt til at forklare mig noget så ;)
Det lyder meget rigtig hvad du skriver, men :
Normalt løsner man proppen en halv omgang med nøgle og skruer resten ud med fingre, nu når du IKKE kan skrue proppen ud med fingrene med skal have nøgle på hele vejen, ja så er der noget galt ;) man nupper lige en NY prop med pakning og den skruer man let i med fingrene og spænder 1/4 omgang eller sådan.
Så kommer det store spørgsmål : Er det gevind i bundkar eller gevind på proppen det er galt med ?

Og spørgsmål til momentnøgle, hvis ikke rigtig man har føling med hvad man laver, ja så er den en god ting - hvis jeg husker rigtig skal den spændes 30 Nm på den NYE 1.4 motor ( en hjulbolt skal som regel spændes 120 Nm til sammenligning, så 30 er ikke vild meget )
Hvis gevindet på proppen går helt i gennem bundkaret så kan der jo evt liggen koks eller lign i gevindet, som så resulterer i at den vil gå lidt stramt.
Det kan jo også være at bolten har revet en lille stykke af gevindet i bundkaret det blev spændt, som resulterer i ovenstående.
Men det kan jo også være at min teori ikke holder ;-)

Re: Hvor ofte skifter I olie?

: 6. aug 2016, 22:14
af LAKGT
VW Hillerød spænder bundprop med 35-40nm.
De mener 30nm er i underkanten.

Det er i øvrigt på 1.4 tsi




/ *L*

Re: Hvor ofte skifter I olie?

: 6. aug 2016, 22:40
af JerrilD
Hvad siger de til at man selv skifter olien for hvert 15000km eller ofter, når bilen er helt ny? Tænker på garantien? Tror også mit olie + filter på min nye Cupra skal skiftes efter 10000-15000 kørte km...

Re: Hvor ofte skifter I olie?

: 6. aug 2016, 23:03
af Passatg 3c
Intentionen er at få det gjort halvvejs mellem service's, men det er kun sket en gang.... :-) ;-)

Re: Hvor ofte skifter I olie?

: 7. aug 2016, 06:00
af vrod
jeg skifter også olie på min hver 15K men bilen minder mig også om det. Kører kun på Vpower så motoren holdes vel ogsp renere på den måde?

Re: Hvor ofte skifter I olie?

: 7. aug 2016, 19:05
af hpo
Skifter for hver 8-10000 på RS,køre mange kortere ture og med 2 turboer må olien gerne være frisk,den bruger ikke noget olie af betydning men jeg fylder gerne mellem 0,5-1 liter på mellem skift,den har dog en pakning som drypper lidt et sted så det er ikke ren forbrug

Re: Hvor ofte skifter I olie?

: 3. nov 2022, 14:14
af claussor
Genopliver dette gamle emne. Vil det være ok at skifte olie uden at skifte filter på en 1.4 TSi 150? Den har i dette år gået 15.000 km. Dvs. Ny olie men ikke pille filter af. Vil det kunne klare en sæson mere. Dvs. Samlet op til 30.000 km.

Min tanke er hvis nogle køretøjer kan klare longlife på 30.000. bør et filter så ikke det? Dvs. 2 år og 30.000.

Jeg vil gerne frabede belærende ting som et filter koster 100,-.det er ikke det der handler om :)

Re: Hvor ofte skifter I olie?

: 3. nov 2022, 14:28
af allannissen
claussor skrev:
3. nov 2022, 14:14
Genopliver dette gamle emne. Vil det være ok at skifte olie uden at skifte filter på en 1.4 TSi 150? Den har i dette år gået 15.000 km. Dvs. Ny olie men ikke pille filter af. Vil det kunne klare en sæson mere. Dvs. Samlet op til 30.000 km.

Min tanke er hvis nogle køretøjer kan klare longlife på 30.000. bør et filter så ikke det? Dvs. 2 år og 30.000.

Jeg vil gerne frabede belærende ting som et filter koster 100,-.det er ikke det der handler om :)
Jeg gjorde det på min tidligere bil med den motor. Jeg sov fint om natten alligevel og er overbevist om at den friske olie gjorde en forskel.

Re: Hvor ofte skifter I olie?

: 3. nov 2022, 14:46
af 8278
LAKGT skrev:
31. jul 2016, 07:57
Gubbi skrev:
Play4Fun skrev:Skifter olie når service lampen beder om det. Og det er hver 30000km.
Ringede til mobil1 for at hører deres mening om longlife olier og de havde målt olie der havde kørt 30000km og det fejlede intet.
Jeg har oplevet for mange døde knastaksler og ventilløftere til at tro på en longlife olie smører optimalt efter 30.000 km

Personligt skifter jeg for hver 10.000 km

De lange serviceintervaller er for mig mere et salgsparameter end noget, som gavner bilen.

Gubs
Præcis.
Kan kun messe det at få lavet olieanalyser.
En typisk dieselbil har taget livet af en Castrol edge longlife efter 10-12.000km.
Det fik jeg da bevis for.




/ *L*
Så ville jeg nok finde en anden olie end Castrol... - så er den olie Castrol laver da for dårlig..

Re: Hvor ofte skifter I olie?

: 3. nov 2022, 14:58
af Monze1980
Det skader ikke i hvert fald.

Hvis olien opfylder normerne for bilen, er mærket helt ligegyldigt.

En olie godkendes ikke til VW, audi osv. medmindre den er good to go.

Sendt fra min NE2213 med Tapatalk


Re: Hvor ofte skifter I olie?

: 3. nov 2022, 16:07
af claussor
I svarer på nogle spørgsmål fra 2016 :-) Mit spørgsmål ang. filter nok det eneste relevante :)

Re: Hvor ofte skifter I olie?

: 3. nov 2022, 19:00
af majbom
claussor skrev:I svarer på nogle spørgsmål fra 2016 :-) Mit spørgsmål ang. filter nok det eneste relevante :)
Det havde nok også givet mere mening at oprette en ny tråd Billede
Det koster ikke ekstra Billede

Re: Hvor ofte skifter I olie?

: 3. nov 2022, 19:29
af Hej-Hej
claussor skrev:
3. nov 2022, 14:14
Genopliver dette gamle emne. Vil det være ok at skifte olie uden at skifte filter på en 1.4 TSi 150? Den har i dette år gået 15.000 km. Dvs. Ny olie men ikke pille filter af. Vil det kunne klare en sæson mere. Dvs. Samlet op til 30.000 km.

Min tanke er hvis nogle køretøjer kan klare longlife på 30.000. bør et filter så ikke det? Dvs. 2 år og 30.000.

Jeg vil gerne frabede belærende ting som et filter koster 100,-.det er ikke det der handler om :)
Så ville det i mit hovede give meget mere mening at skifte filteret halvvejs, uden at skifte olien.. altså 7.500 km på et filter og 15.000 km på olien. Ville aldrig skifte olie uden at skifte filter.

Re: Hvor ofte skifter I olie?

: 3. nov 2022, 20:12
af Hallas
Det er jo som du skriver, 2 år og 30000 km. Ny olie og filter.
1 år 15000 km ny olie
1 år 15000 km ny olie og filter..
Så ja du kan jo godt skifte olie uden filter og det er jo 2 år for filterskift i sidste ende, som anbefalet..

Men når du skriver at longlife olie kan holde til 30000 km mon ikke et filter kan, så mener du jo egentligt at olien er god nok, så hvorfor skifte..

Men jeg har været i samme dilemma med min 1.5 tsi..men nu kører den ikke meget, så holder til olieskift og filter hver andet år..Så har det kørt ca 16000 km. Kørte jeg f.eks 15000 km om året ville jeg skifte der..30000 km lyder bare af meget..
Set i det store regnskab er det ikke olie og filter der ødelægger budgettet..udover det sover man bare bedre og føler også bilen har det godt…..

Re: Hvor ofte skifter I olie?

: 3. nov 2022, 20:25
af Monze1980
Vi har udelukkende kørt long life de år vi har haft vores A4 B8 2,0 TDI, dvs. skift af olie + oliefilter hvert andet år eller pr. 30.000 km.
Siden primo 2012 har vi kørt omkring 155.000 km. i den.

Jeg kan ikke helt forstå, at hvis anbefalingen for long life er der, og man bruger den korrekte olie, hvorfor skulle man så skifte oftere?

Dem, der skifter olie hvert år/pr. 15.000 km., bruger vel ikke long life olie, men alm./ikke-long-life-olie, går jeg ud fra, og så giver det jo fin mening at skifte oftere. Men bruger man long life olie, er det - i mine øjne - unødvendigt.

Man skifter vel (også) olien ud fra oliens anbefalinger - eller?

Re: Hvor ofte skifter I olie?

: 3. nov 2022, 20:32
af JerrilD
for hvert 10000 km på min suzuki ;) 30000km for aksel, gearkasse og tranfer gearkasse :)

Re: Hvor ofte skifter I olie?

: 3. nov 2022, 20:46
af Aboje
Skifter olie + filter hver 15.000 km.

Re: Hvor ofte skifter I olie?

: 3. dec 2023, 15:02
af Gubbi
Hallas skrev:
3. nov 2022, 20:12
Det er jo som du skriver, 2 år og 30000 km. Ny olie og filter.
1 år 15000 km ny olie
1 år 15000 km ny olie og filter..
Så ja du kan jo godt skifte olie uden filter og det er jo 2 år for filterskift i sidste ende, som anbefalet..

Men når du skriver at longlife olie kan holde til 30000 km mon ikke et filter kan, så mener du jo egentligt at olien er god nok, så hvorfor skifte..

Men jeg har været i samme dilemma med min 1.5 tsi..men nu kører den ikke meget, så holder til olieskift og filter hver andet år..Så har det kørt ca 16000 km. Kørte jeg f.eks 15000 km om året ville jeg skifte der..30000 km lyder bare af meget..
Set i det store regnskab er det ikke olie og filter der ødelægger budgettet..udover det sover man bare bedre og føler også bilen har det godt…..

Som jeg skrev i en tidligere tråd, så tænker jeg også det er et konkurrenceparameter med de længere olieskift intervaller.
Min oplevelse med dieselbiler (som stadig kører med org. turbo, knast, ventilløftere), her gør det en forskel med de kortere intervaller mellem olieskift.
Min tidligere Touran blev solgt med 360.000 km på klokken (2.0CR) og den var kernesund - fik de hyppige olieskift.
Jeg skiftede konsekvent ved 10.000 km - om hedder 15.000 km er sikkert også fint, bare ikke 30.000 km hvis du spørger mig.
Når man skifter selv og får olie hjem fra Tyskland, så koster et olieskift begrænset, men tager lidt tid.
Skal man på værksted hver gang, så koster det lidt ekstra - det er klart.
Jeg har haft Passat med +340.000 km inden den blev solgt - hyppige olieskift - ingen motorproblemer.
En Passat 3C jeg havde på et tidspunkt, den ramte 180.000 km så var knasten slidt og hul i ventilløftere.
Herefter hyppige olieskift og knap 200.000 km uden problemer.
Det med valg af olie er også lidt af et religionsspørgsmål :D

Gubs

Re: Hvor ofte skifter I olie?

: 3. dec 2023, 20:40
af Hallas
Gubbi skrev:
3. dec 2023, 15:02
Hallas skrev:
3. nov 2022, 20:12
Det er jo som du skriver, 2 år og 30000 km. Ny olie og filter.
1 år 15000 km ny olie
1 år 15000 km ny olie og filter..
Så ja du kan jo godt skifte olie uden filter og det er jo 2 år for filterskift i sidste ende, som anbefalet..

Men når du skriver at longlife olie kan holde til 30000 km mon ikke et filter kan, så mener du jo egentligt at olien er god nok, så hvorfor skifte..

Men jeg har været i samme dilemma med min 1.5 tsi..men nu kører den ikke meget, så holder til olieskift og filter hver andet år..Så har det kørt ca 16000 km. Kørte jeg f.eks 15000 km om året ville jeg skifte der..30000 km lyder bare af meget..
Set i det store regnskab er det ikke olie og filter der ødelægger budgettet..udover det sover man bare bedre og føler også bilen har det godt…..

Som jeg skrev i en tidligere tråd, så tænker jeg også det er et konkurrenceparameter med de længere olieskift intervaller.
Min oplevelse med dieselbiler (som stadig kører med org. turbo, knast, ventilløftere), her gør det en forskel med de kortere intervaller mellem olieskift.
Min tidligere Touran blev solgt med 360.000 km på klokken (2.0CR) og den var kernesund - fik de hyppige olieskift.
Jeg skiftede konsekvent ved 10.000 km - om hedder 15.000 km er sikkert også fint, bare ikke 30.000 km hvis du spørger mig.
Når man skifter selv og får olie hjem fra Tyskland, så koster et olieskift begrænset, men tager lidt tid.
Skal man på værksted hver gang, så koster det lidt ekstra - det er klart.
Jeg har haft Passat med +340.000 km inden den blev solgt - hyppige olieskift - ingen motorproblemer.
En Passat 3C jeg havde på et tidspunkt, den ramte 180.000 km så var knasten slidt og hul i ventilløftere.
Herefter hyppige olieskift og knap 200.000 km uden problemer.
Det med valg af olie er også lidt af et religionsspørgsmål :D

Gubs
Ja, det kan være en svær en..interval eller ej.
Skiftede olie på Superb 1 år efter sidst..så havde den kørt 9000 km…det føles godt..om det ændrer noget vides ikke..men følelser skal man ikke kimse a`

Havde tidligere tænkt den bare skulle have hvert 2 år til stort service, meeeen sådan bliver det ikke

Re: Hvor ofte skifter I olie?

: 3. dec 2023, 20:56
af perw
Gubbi skrev:
3. dec 2023, 15:02


Som jeg skrev i en tidligere tråd, så tænker jeg også det er et konkurrenceparameter med de længere olieskift intervaller.
Min oplevelse med dieselbiler (som stadig kører med org. turbo, knast, ventilløftere), her gør det en forskel med de kortere intervaller mellem olieskift.
Min tidligere Touran blev solgt med 360.000 km på klokken (2.0CR) og den var kernesund - fik de hyppige olieskift.
Jeg skiftede konsekvent ved 10.000 km - om hedder 15.000 km er sikkert også fint, bare ikke 30.000 km hvis du spørger mig.
Når man skifter selv og får olie hjem fra Tyskland, så koster et olieskift begrænset, men tager lidt tid.
Skal man på værksted hver gang, så koster det lidt ekstra - det er klart.
Jeg har haft Passat med +340.000 km inden den blev solgt - hyppige olieskift - ingen motorproblemer.
En Passat 3C jeg havde på et tidspunkt, den ramte 180.000 km så var knasten slidt og hul i ventilløftere.
Herefter hyppige olieskift og knap 200.000 km uden problemer.
Det med valg af olie er også lidt af et religionsspørgsmål :D

Gubs
I 2018 solgte vi vores Octavia 2.0 TDI fra 2007. Den var 11 år. Havde kørt 285.000 km.

Den fik skiftet olie ca. 1 gang om året, når den lyste med service.

Motoren var også kerne sund. Træk som den skulle. Havde ingen olieforbrug. Det var aldrig nødvendigt at efterfylde olie.

Den kørte også lange turer til syden med campingvogn, hvor den blev rigtig varm.

På vores første Octavia var intervallet faktisk 50.000 km mellem hver service, så vidt jeg husker.

Og når man så hører at mange lastbiler kører 150.000 km på olien.

Re: Hvor ofte skifter I olie?

: 3. dec 2023, 21:33
af Monze1980
Vores A4 Avant og A5 cabriolet var fra 09 og 10.

Olieskift var longlife, næsten altid udført af mig selv, og så ordnede værkstedet inspektion af de ting jeg ikke selv kunne ordne.

Motorerne fejlede absolut intet, og dem, der købte dem, har helt sikkert fået to kanongode biler. Blev solgt med omkring 285.000 km for Avant og 130.000 for cabriolet.

Tænker det med olieskift og interval som privatperson er religion, og ikke så meget om, hvad der er bedst...tvivler på intervallerne er noget der findes på fra 'dem der bestemmer det', og hvis det så skulle være bedre med oftere olieskift, så ville anbefaling af interval nok være anderledes. Men det skader jo ikke at skifte olien oftere.