Skoda Octavia 1.8 TSI - motorkode CDAA - hvad skal man passe på?

Besvar
Brugeravatar
Gubbi
Aktiv medlem
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Skoda Octavia 1.8 TSI - motorkode CDAA - hvad skal man passe på?

Indlæg af Gubbi » 31. jan 2019, 20:58

Hej

Jeg har en ven, som gerne vil have sådan en sag.

Men, jeg mindes knastkæden samt stempelringe kan være dårlige på en CDAA motor?

Hvad skal man ellers holde øje med?

Er det go, eller no-go?

Er det bedre at vælge en 1,2 TSI eller 1,4 TSI?

Jeg ved godt, at 1,4 TSI kan være knastkæde problemer også.

Er der specifikke motorkoder, som er "safe" på de 3 oplyste TSI udgaver 1,2 - 1,4 og 1,8?

Gubs
Senest rettet af Gubbi 31. jan 2019, 21:06, rettet i alt 1 gang.
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!

Brugeravatar
jan67
Nyt medlem
Indlæg: 174
Tilmeldt: 15. okt 2011, 19:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Re: Skoda Octavia 1.8 TSI - motorkode CDAA - hvad skal man passe på?

Indlæg af jan67 » 31. jan 2019, 21:06

hvilken årgang
jeg har hørt at de problemer skulle være klaret fra 2011

Jan
Skoda fabia 2006 16v 101hk, Skoda Superb 2012 1.8 tsi

Brugeravatar
Gubbi
Aktiv medlem
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Re: Skoda Octavia 1.8 TSI - motorkode CDAA - hvad skal man passe på?

Indlæg af Gubbi » 31. jan 2019, 21:35

jan67 skrev:
31. jan 2019, 21:06
hvilken årgang
jeg har hørt at de problemer skulle være klaret fra 2011

Jan

Det er 2010 årgang.

Men, skal man gå efter en årgang eller 2 nyere, så er det vejen frem.

Gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!

Brugeravatar
JerrilD
Aktiv medlem
Indlæg: 2173
Tilmeldt: 24. mar 2009, 20:28
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Trekants Området
Has thanked: 21 times
Been thanked: 55 times

Re: Skoda Octavia 1.8 TSI - motorkode CDAA - hvad skal man passe på?

Indlæg af JerrilD » 1. feb 2019, 00:55

Vw Polo Mk2 Steilheck 1300 4Gear
Suzuki Jimny 1.5 Adventure

cshp
Nyt medlem
Indlæg: 411
Tilmeldt: 16. jun 2008, 07:24
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Skoda Octavia 1.8 TSI - motorkode CDAA - hvad skal man passe på?

Indlæg af cshp » 1. feb 2019, 07:35

Jeg har en Superb fra 06/2011 købt hos et aut. Skoda værksted som skulle så grueligt meget igennem efter jeg fandt ud af den brugte olie. Tænker den har skulle bruge 100 liter for at køre 126.000km da operation motorrenovering startede. Jeg fik det hele dækket af forhandleren men det var f***** ikke uden kamp. Det koster 41.500,- for skift at 4 stempler med ringe, vandpumpe samt kæder. Jeg fik en nulfaktura på arbejdet efterfølgende.
Når det så er sagt er det en rigtig fin motor, dejlig støjsvag og den kører sublimt. Den trækker godt når den får lidt pedal. Jeg valgte en model med manuel gear af frygt for dsg7 problemer, og stort set alle dem vi prøvede med dsg havde de problemer du kan læse om i DSG tråden. Mht brændstof økonomi så kører min mellem 13-14km/l og det er det den er opgivet til. Man skal ydermere være OBS på tilsodning af ventiler, da indsprøjtning foregår uden om disse. Det vil over tid opbygge sod som forringer ydeevne samt motorgang.
Hvis sælger kan dokumentere den er renoveret i motoren med nye stempler osv, så vil jeg ikke være betænkelig ved at købe den. Det er en fin motor.

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Skoda Octavia 1.8 TSI - motorkode CDAA - hvad skal man passe på?

Indlæg af HHKP » 1. feb 2019, 08:46

cshp skrev:
1. feb 2019, 07:35
Jeg har en Superb fra 06/2011 købt hos et aut. Skoda værksted som skulle så grueligt meget igennem efter jeg fandt ud af den brugte olie. Tænker den har skulle bruge 100 liter for at køre 126.000km da operation motorrenovering startede. Jeg fik det hele dækket af forhandleren men det var f***** ikke uden kamp. Det koster 41.500,- for skift at 4 stempler med ringe, vandpumpe samt kæder. Jeg fik en nulfaktura på arbejdet efterfølgende.
Når det så er sagt er det en rigtig fin motor, dejlig støjsvag og den kører sublimt. Den trækker godt når den får lidt pedal. Jeg valgte en model med manuel gear af frygt for dsg7 problemer, og stort set alle dem vi prøvede med dsg havde de problemer du kan læse om i DSG tråden. Mht brændstof økonomi så kører min mellem 13-14km/l og det er det den er opgivet til. Man skal ydermere være OBS på tilsodning af ventiler, da indsprøjtning foregår uden om disse. Det vil over tid opbygge sod som forringer ydeevne samt motorgang.
Hvis sælger kan dokumentere den er renoveret i motoren med nye stempler osv, så vil jeg ikke være betænkelig ved at købe den. Det er en fin motor.
Helt enig at det er en dejlig motor, jeg havde en Octavia med DSG, kørte super, men man skulle tanke to steder og det ville jeg ikke lige, det korte og lange endte mad at jeg lod den stå på værkstedet og gik ind til sælgeren og gav ham nøglen og sagde tak for lån, bilen var ikke omfattet af fabriks garanti da tidligere ejer ikke havde fuldt service hos godkendt værksted. Godt 2 mdr. sener fik jeg købsprisen minus 25øre pr. kørt km tilbage, jeg vil så også lige have dækket prisen på de 30L olie jeg havde helt igennem den, det fik jeg 8-)
Bilen havde kørt 98000 og brugte 1,08g/km ! :( :(

Hvis motoren er lavet vil jeg heller ikke være bekymret.
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4543 times

Re: Skoda Octavia 1.8 TSI - motorkode CDAA - hvad skal man passe på?

Indlæg af HansH » 1. feb 2019, 09:01

HHKP skrev:
1. feb 2019, 08:46
.. man skulle tanke to steder
:D :D
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Joker22
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 21. feb 2011, 20:59
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Kalundborg
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times

Re: Skoda Octavia 1.8 TSI - motorkode CDAA - hvad skal man passe på?

Indlæg af Joker22 » 1. feb 2019, 11:55

HHKP skrev:
1. feb 2019, 08:46
cshp skrev:
1. feb 2019, 07:35
Jeg har en Superb fra 06/2011 købt hos et aut. Skoda værksted som skulle så grueligt meget igennem efter jeg fandt ud af den brugte olie. Tænker den har skulle bruge 100 liter for at køre 126.000km da operation motorrenovering startede. Jeg fik det hele dækket af forhandleren men det var f***** ikke uden kamp. Det koster 41.500,- for skift at 4 stempler med ringe, vandpumpe samt kæder. Jeg fik en nulfaktura på arbejdet efterfølgende.
Når det så er sagt er det en rigtig fin motor, dejlig støjsvag og den kører sublimt. Den trækker godt når den får lidt pedal. Jeg valgte en model med manuel gear af frygt for dsg7 problemer, og stort set alle dem vi prøvede med dsg havde de problemer du kan læse om i DSG tråden. Mht brændstof økonomi så kører min mellem 13-14km/l og det er det den er opgivet til. Man skal ydermere være OBS på tilsodning af ventiler, da indsprøjtning foregår uden om disse. Det vil over tid opbygge sod som forringer ydeevne samt motorgang.
Hvis sælger kan dokumentere den er renoveret i motoren med nye stempler osv, så vil jeg ikke være betænkelig ved at købe den. Det er en fin motor.
Helt enig at det er en dejlig motor, jeg havde en Octavia med DSG, kørte super, men man skulle tanke to steder og det ville jeg ikke lige, det korte og lange endte mad at jeg lod den stå på værkstedet og gik ind til sælgeren og gav ham nøglen og sagde tak for lån, bilen var ikke omfattet af fabriks garanti da tidligere ejer ikke havde fuldt service hos godkendt værksted. Godt 2 mdr. sener fik jeg købsprisen minus 25øre pr. kørt km tilbage, jeg vil så også lige have dækket prisen på de 30L olie jeg havde helt igennem den, det fik jeg 8-)
Bilen havde kørt 98000 og brugte 1,08g/km ! :( :(

Hvis motoren er lavet vil jeg heller ikke være bekymret.
Har en kammerat der arbejder hos cylindreservice, de har desværre den oplevelse, at selvom motoren bliver lavet, så kommer problemet igen...
De har fået adskillige tilbage efter blot 100.000 km..
Hvad han siger er det ikke dårlogt arbejde :D
Det er ikke en motor jeg turde købe..
Audi A4 2011 136HK CAGB Engine.
VW UP! 2013 60HK CHY Engine

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Skoda Octavia 1.8 TSI - motorkode CDAA - hvad skal man passe på?

Indlæg af HHKP » 1. feb 2019, 11:58

Joker22 skrev:
1. feb 2019, 11:55
Har en kammerat der arbejder hos cylindreservice, de har desværre den oplevelse, at selvom motoren bliver lavet, så kommer problemet igen...
De har fået adskillige tilbage efter blot 100.000 km..
Hvad han siger er det ikke dårlogt arbejde :D
Det er ikke en motor jeg turde købe..
var det ikke de første stempler og ringe, man kunne købe der ikke duede, mener de fik nyt nr. midt 2011?
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

Brugeravatar
Gubbi
Aktiv medlem
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Re: Skoda Octavia 1.8 TSI - motorkode CDAA - hvad skal man passe på?

Indlæg af Gubbi » 1. feb 2019, 16:18

Hvilken årgang skal man i for at sikre sig den har de gode stempler / stempelringe og knastkæde?

Gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!

Brugeravatar
carstenhjorth
Aktiv medlem
Indlæg: 1853
Tilmeldt: 18. jun 2008, 19:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Tappernøje
Has thanked: 290 times
Been thanked: 226 times

Re: Skoda Octavia 1.8 TSI - motorkode CDAA - hvad skal man passe på?

Indlæg af carstenhjorth » 1. feb 2019, 17:01

2031 :lol:
Carsten.
Golf V GTI (solgt)
Tesla M3 SR+
Leverer AUX interface til RCD300, Stream m.fl. PB for info.

1T
Helt nyt medlem
Indlæg: 33
Tilmeldt: 10. mar 2010, 12:31
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Skoda Octavia 1.8 TSI - motorkode CDAA - hvad skal man passe på?

Indlæg af 1T » 1. feb 2019, 17:17

Gubbi skrev:
1. feb 2019, 16:18
Hvilken årgang skal man i for at sikre sig den har de gode stempler / stempelringe og knastkæde?

Gubs
Jeg har været igennem samme hurdle, se mit indlæg i denne tråd:

viewtopic.php?f=2&t=132640

Det korte og det lange er:
Før jeg købte vores Superb 1.8 TSI (CDAA), læste jeg mig frem til at for Superb’ens vedkommende er det hhv. primo Januar ‘12 og uge 22 ligeledes ‘12 at ringe/kædestrammer er opdaterede. Om det gælder hele VAG-koncernen aner jeg ikke.

Min er produceret i oktober ‘12, har gået 105k heraf 40k i mit ejerskab, intet olieforbrug eller kæderaslen.

1T/Jacob
Superb iV Style Combi Business Executive 2020 (siden ‘21) - Superb Elegance Combi 1.8TSI 2013 (siden '16)
Tidligere biler: Golf 1.1 1980 ('98-'02) - Toledo 1.6 1994 ('06-'08) - Golf 1.8 Rolling Stones 1995 ('02-'15) - Touran 2.0TDI DSG Highline 5pers. 2004 ('08-'16) - Skoda Octavia I Tour 1.6 2006 ('15-‘21)

Kildevang
Aktiv medlem
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 19. jun 2008, 20:38
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Kildevang's Auto
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Skoda Octavia 1.8 TSI - motorkode CDAA - hvad skal man passe på?

Indlæg af Kildevang » 1. feb 2019, 19:45

Vores lokale cylinderservice ringe på dem.... Det er fuldt ud lige så godt som at skifte komplette stempler... Det er nogle som de får et andet sted end Originalt... De siger det virker men også tidligere nævnt kommer det nok tilbage på et tidspunkt..!
i samme ombæring ville jeg skifte kæder..., alle 3 samt diverse strammere..! Men hvis man skal lave begge dele så er der jo en lille uges arbejde inden man har lavet hele turen..!
Kildevang's Auto smid en mail for et godt tilbud... Martin(a)kildevangsauto.dk.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 395 times
Been thanked: 478 times

Re: Skoda Octavia 1.8 TSI - motorkode CDAA - hvad skal man passe på?

Indlæg af Monze1980 » 1. feb 2019, 20:50

Hos Audi hedder motoren CDHB og er anden generation af EA888 motoren.
De skiftede umiddelbart til tredje generation i tredje kvartal 2011, men kontroller helst motorkoden, så man ikke risikerer at stå med en CDHB der har ‘stået hen’ og er sat i nyere bil.

Ud fra min viden, er problemet med olieforbrug løst, såfremt der skiftes de nødvendige dele i motoren.

Personligt har jeg selv netop købt en A5 hvor det er lavet fra Audis side.

Se evt mere her: https://www.autobild.de/artikel/oel-sau ... 25331.html


Sent from my iPad using Tapatalk
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Brugeravatar
Gubbi
Aktiv medlem
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Re: Skoda Octavia 1.8 TSI - motorkode CDAA - hvad skal man passe på?

Indlæg af Gubbi » 3. feb 2019, 16:29

Min ven har droppet Skoda Octavia og købt en Mazda 6 2.0 fra 2011, da han ikke turde tage chancen med den motor / årgang.

Gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!

Brugeravatar
FabiaAUB
Nyt medlem
Indlæg: 138
Tilmeldt: 20. feb 2012, 21:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda Octavia 1.8 TSI - motorkode CDAA - hvad skal man passe på?

Indlæg af FabiaAUB » 4. feb 2019, 10:40

Gælder disse problemer også 1.2 varianten fra 2010/2011? :)

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10872
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1900 times

Re: Skoda Octavia 1.8 TSI - motorkode CDAA - hvad skal man passe på?

Indlæg af GaSelle » 4. feb 2019, 10:54

Gubbi skrev:
3. feb 2019, 16:29
Min ven har droppet Skoda Octavia og købt en Mazda 6 2.0 fra 2011, da han ikke turde tage chancen med den motor / årgang.

Gubs
Husk at fortælle ham, at han skal få rustbeskyttet Mazdaratien inden den forsvinder :D

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 395 times
Been thanked: 478 times

Re: Skoda Octavia 1.8 TSI - motorkode CDAA - hvad skal man passe på?

Indlæg af Monze1980 » 4. feb 2019, 19:11

FabiaAUB skrev:Gælder disse problemer også 1.2 varianten fra 2010/2011? :)
Såvidt jeg er orienteret, er det kun 1,8 og 2,0 tfsi versionerne.

Prøv evt at se det link jeg har lagt længere oppe. Artikel fra Tyskland. Hvis det kniber med det tyske, så kopier det i google translate, det kan godt give lidt mening trods et par sjove oversættelser i ny og næ


Sent from my iPad using Tapatalk
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Brugeravatar
Gubbi
Aktiv medlem
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Re: Skoda Octavia 1.8 TSI - motorkode CDAA - hvad skal man passe på?

Indlæg af Gubbi » 4. feb 2019, 22:33

GaSelle skrev:
4. feb 2019, 10:54
Gubbi skrev:
3. feb 2019, 16:29
Min ven har droppet Skoda Octavia og købt en Mazda 6 2.0 fra 2011, da han ikke turde tage chancen med den motor / årgang.

Gubs
Husk at fortælle ham, at han skal få rustbeskyttet Mazdaratien inden den forsvinder :D
Det har den fået siden dag 1. Den var uden rust i døren, skærme mv. utrolig flot bil og kørte godt.

Gubs
These users thanked the author Gubbi for the post:
GaSelle
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!

Charles
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 2. okt 2023, 23:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda Octavia 1.8 TSI - motorkode CDAA - hvad skal man passe på?

Indlæg af Charles » 3. okt 2023, 00:06

Jeg har en Skoda Superb 1,8 TSI fra 2011, da den begyndte at blive sort i udstødningen, kiggede jeg på flere film på you tube, for at finde problemet, der var flere som omtalte at der ofte var fejl på olieudskilleren/krumtap udluftningen hvis membranen var defekt, blev olien ikke sendt retur til krumtap huset, men blev ledt sammen med luften ned i indsugningen og sodet indsugnings ventilerne, katalysator og udstødning til, dette forsagede også et stort olieforbrug, der er lavet en bedre version og den er nem at skifte da den sidder oven på motoren og koster kun 1100 kr.

DangerDane
Nyt medlem
Indlæg: 469
Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 49 times
Been thanked: 36 times

Re: Skoda Octavia 1.8 TSI - motorkode CDAA - hvad skal man passe på?

Indlæg af DangerDane » 19. nov 2023, 23:28

Jeg var ved at købe en audi med samme motor og hoppede fra købet af samme årsag. Så vidt jeg kan læse så findes motoren i 3 generationer. og CDAA er 2 generation som virkelig er plaget af olie forbrug, og fixet skulle efter sigende være at tage stempler og stempelringe fra enten en 1 eller 3 generations motor og smide i, i stedet for. Så skulle det løse problemet. Men nej tak siger jeg bare.
Mvh Flemming Jacobsen
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG)

VCDS + OBD11

Besvar

Tilbage til "Motor"