Side 1 af 1

spørgsmål vedr. dyseskift CR motor

: 15. feb 2019, 00:05
af mrverybig
Hej alle

Da jeg desværre har måtte konstatere at ikke bare 1 men 2 af dyserne i min touran 2,0 TDI CR CFHC motor har det skidt - kompenserer en del med varm motor og endnu mere ved koldstart - sådan at den laver små udsættere hvis man kører med det samme
Nu har jeg indkøbt 2 nye dyser og har egentlig en aftale med 2 forskellige mekanikere at de vil skifte dem for mig men desværre er der travlhed på værkstederne så jeg vil kaste mig ud i det i weekenden
Nu er det jo ikke først gang jeg skruer på en bil - heller ikke brændstofsystemer men på en CR motor er det

er med på hvordan operationen skal foregå men har nogen data på hvordan og hvor meget bolten der holder " dysekloen " skal spændes ? og må må bolten genbruges eller skal den udskiftes ?

Regards

Viggo

Re: spørgsmål vedr. dyseskift CR motor

: 15. feb 2019, 08:54
af HHKP
se her....

Re: spørgsmål vedr. dyseskift CR motor

: 15. feb 2019, 12:44
af mrverybig
Takker - får lige hentet nye bolte og O-ringe til returslangerne så skulle der være styr på det
Regards
Viggo

Re: spørgsmål vedr. dyseskift CR motor

: 29. apr 2019, 09:53
af mrverybig
Tager lige denne tråd op igen - godt nok ikke mht dyseskift men følger efter det
Jeg fik skiftet alle 4 dyser - efter skift af de første 2 viste de 2 sidste også væsentlige korretioner i tomgang så alle 4 :roll:
Det gav en meget bedre start og tomgang og den trækker jo som et lokomotiv også med 1500 kg på krogen - meen

I 5. og 6. gear kan den finde på at ruske - lave små udsættere når omdr. kommer under 1300 - 1400 - dvs kører man f.eks 80 km/t i 6. gear og man lige skal tage farten lidt af for derefter at accelrere op igen så kan disse rusk komme - gearskift indikatoren anbefaler jo 6. gear nede fra ca 70 km/t
et andet eks. var i lørdags hvor jeg kom i 5. gear - med ca 90 km/t - slap speederen og bremsede ned mod starten på et blødt s-sving - kørte gennem det med ca 70 km/t og gav gas igen - der kom der også rusk -
Hvad kan grunden til det være ? der er kommet 4 nye dyser på - de er kodet som de skal og bare omdr. ligger lidt højere er der ingen problemer
Kan det være højtrykspumpen ? - så skulle den vel ikke kunne trække rent fra 1000 omdr i de lavere gear også med 1500 kg på krogen ? og trækker super lige over det kriminelle omdr. niveau

kan det være VNT der er sat lidt til og derfor ikke reagerer hurtigt nok ?
problemet er at den ikke registrerer nogen fejl - kan man evt sætte VDCS til at lave en graf over dyser og højtrykspumpen tryk under kørslen så jeg kan prøve at provokere den ???

MvH

Viggo

Re: spørgsmål vedr. dyseskift CR motor

: 29. apr 2019, 10:15
af HansH
Er bilen -
* chippet?
* EGROFF?
* dieselgate opdateret? hvis ja, hvor længe siden?

Re: spørgsmål vedr. dyseskift CR motor

: 29. apr 2019, 13:29
af mrverybig
Hej Hans

Bilen er ikke chippet - opdateret for 15 mdr siden
nedgraderet igen hos Rittersport i februar pga den satte rigtig meget ud med kold motor - fik samtidig egrdelete
Min tanke er jo at dyserne er slidt hurtigere end planen pga dieselgate opdate - højere brændstoftryk + 3 indspr pr gang i stedet for 2 som tidligere
Men jeg kan ikke greje hvorfor den nu med nye dyser stadig rusker med lave omdr. i de høje gear

Mvh
Viggo

Re: spørgsmål vedr. dyseskift CR motor

: 29. apr 2019, 13:37
af HansH
Med tilbagerullet software, nye dyser og EGROFF tager det ret meget luften ud af hvad jeg havde at sige.. :)
Så har jeg desværre ikke rigtigt noget at byde ind med i forhold til dine ruske-problemer.
Håber du får det løst.

Re: spørgsmål vedr. dyseskift CR motor

: 29. apr 2019, 13:43
af mrverybig
jeg synes også jeg har været rundt om de ting der er åbenlyse årsager
men der kan naturligvis også være en af de nye dyser der er fejl på - det var netop for at fange hvilken en og hvad der skete når ruskeriet kommer - at jeg ville lave en livetest med graf med VDCS

Alternativet er jo at pille dem ud igen og få dem testet hos Bosch men .....

Regards

Viggo

Re: spørgsmål vedr. dyseskift CR motor

: 29. apr 2019, 16:03
af HamSjelv
Har sådan en motor ikke et dual-mass svinghjul?

Re: spørgsmål vedr. dyseskift CR motor

: 29. apr 2019, 16:10
af kGlerup
HamSjelv skrev:Har sådan en motor ikke et dual-mass svinghjul?
Jo.. Den kunne jeg også mistænke, hvis den har gået mange kilometer.

Re: spørgsmål vedr. dyseskift CR motor

: 29. apr 2019, 18:58
af mrverybig
Den har kørt 360.000 km og Ja det har også været med i overvejelserne men der er ingen mislyde ved ind og udkoblig - havde også dualmasse svinghjul på den gamle og den klaprede når man slap koblingen- til sidst lød den som om man skovlede rundt i en spand møtrikker- der er som sagt slet ikke noget med denne her - men jo det kan være en mulighed - alt andet lige er det også billigere at skifte det frem for en højtrykspumpe hvis man gør det selv
Regards
Viggo

Re: spørgsmål vedr. dyseskift CR motor

: 16. maj 2019, 12:22
af mrverybig
lige en lille update

Efter at have forsøgt en masse forskelligt er jeg nået til at det bl.a. skyldes en eller begge inderste trækled ( selv om begge trækaksler blev skiftet for 1 år siden - et dårligt hjulleje - og trætte støddæmpere + noget jeg stadig bøvler med
dualmassesvinghjulet har jeg indtil videre frikendt fordi det er de samme rystelser i 4. 5. og 6. gear ved den samme hastighed

Den kan indimellem miste pusten - forstået på den måde at hvis jeg op ad bakke vil accelerere fra 80 km/t i 6. gear så ryster den og tager ikke omdr. - tænker her på om højtrykspumpen giver nok ved lave omdr. ?
hvad har symptomerne været hos dem der har fået skiftet højtrykspumpen på CR motorer ??

Mvh

Viggo

Re: spørgsmål vedr. dyseskift CR motor

: 6. jun 2022, 09:05
af B_Tape
Hej. Har du en update på problemet? Har en der gør nøjagtig det samme 😮💨

Mvh Brian