Gør din 1.5 TSI EVO også dette?

Besvar
Hallas
Medlem
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 495 times
Been thanked: 238 times

Re: Gør din 1.5 TSI EVO også dette?

Indlæg af Hallas » 29. okt 2019, 05:39

Takker, tænker også vejret spillede ind. I dag Frost p bil, så må jeg se hvad konen siger senere
Hilsen Hallas

Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

Thomas passat
Helt nyt medlem
Indlæg: 16
Tilmeldt: 7. jan 2019, 19:45
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times

Re: Gør din 1.5 TSI EVO også dette?

Indlæg af Thomas passat » 29. okt 2019, 14:02

Hej
Jeg fik min Passat opdateret for snart 6 mdr. Siden, alt var super godt i nogle uger hvorefter det kom tilbage. Efter den opdatering, har den fået en nul stilling af motor styring 4 gange😯
Importøren sagde de ikke kunne løse dette problem. De mente et tilbage køb var det bedste. 😂
De tog den tilbage, og nu køre jeg passat 1.8 tsi r-line👍👍👍😁
Den har ikke disse fejl.

Hallas
Medlem
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 495 times
Been thanked: 238 times

Re: Gør din 1.5 TSI EVO også dette?

Indlæg af Hallas » 29. okt 2019, 18:06

Hej

Ja træls når det bare ik duer. Det er trods alt ikke billige køretøjer, langt billigere køretøjer kører ofte bedre med automat gear. Vi har prøvet flere modeller inden skodaen. Madza automat kører godt, men skifter bare såeeeeeee langsomt. Kia, nissan med automat er slået ikke mig. Den nye automat i nissan skulle bare spille.
Nabo har 1.8 Passat 2017 og den spiller godt.
Fruen sagde den kørte bedre i dag, måske vejr og vind på vores spiller ind.
For ellers dejligt køretøj og gear normalt.
Hilsen Hallas

Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Gør din 1.5 TSI EVO også dette?

Indlæg af HansH » 29. okt 2019, 19:30

Der er godt nok en ting jeg ikke helt kan følge i tråden her....

Efter min opfattelse, drejer tråden sig om et problem (og en softwareopdatering) til motorstyringen, som skal afhjælpe problemet med urolig motorgang ved kold drifttilstand. Der tales om mager blanding mm.
Ikke desto mindre, er der debattører her i tråden, som ... hvis jeg læser deres indlæg, så virker det som om tråden handler om DSG og en opdatering til dette ??
Det forstår jeg altså ikke helt :D

Men hva', jeg har ikke en 1.5 TSI EVO, så what's it to me....
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Hallas
Medlem
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 495 times
Been thanked: 238 times

Re: Gør din 1.5 TSI EVO også dette?

Indlæg af Hallas » 29. okt 2019, 20:31

Jeg forstår heller ikke altid tingene, men hygger mig alligevel :lol: :lol: :lol: :lol:
Hilsen Hallas

Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Gør din 1.5 TSI EVO også dette?

Indlæg af kGlerup » 29. okt 2019, 20:47

HansH skrev:Der er godt nok en ting jeg ikke helt kan følge i tråden her....

Efter min opfattelse, drejer tråden sig om et problem (og en softwareopdatering) til motorstyringen, som skal afhjælpe problemet med urolig motorgang ved kold drifttilstand. Der tales om mager blanding mm.
Ikke desto mindre, er der debattører her i tråden, som ... hvis jeg læser deres indlæg, så virker det som om tråden handler om DSG og en opdatering til dette ??
Det forstår jeg altså ikke helt :D

Men hva', jeg har ikke en 1.5 TSI EVO, så what's it to me....
Jeg tror det er fordi symptomerne ligner og/eller forstærker hinanden.
Synes endda jeg har "hørt" at 1.5'erens udsættere påvirker gearkassens funktion.
I og med at begge problemerne optræder når skidtet er koldt, så vil det jo uvægerligt blive lidt en sammenblanding :)
These users thanked the author kGlerup for the post:
pomfrit

Thomas passat
Helt nyt medlem
Indlæg: 16
Tilmeldt: 7. jan 2019, 19:45
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times

Re: Gør din 1.5 TSI EVO også dette?

Indlæg af Thomas passat » 30. okt 2019, 06:10

Hej
Det tilbage køb som vw Har foretaget med min bil Passat 1.5 evo dsg highline, blev gjort fordi motoren sætter ud...... Og ikke fordi der var fejl på dsg😉
Jeg havde ikke problemer med gear kassen.

poull
Helt nyt medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: 5. sep 2019, 13:11
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Gør din 1.5 TSI EVO også dette?

Indlæg af poull » 30. okt 2019, 06:23

Thomas passat skrev:
30. okt 2019, 06:10
Hej
Det tilbage køb som vw Har foretaget med min bil Passat 1.5 evo dsg highline, blev gjort fordi motoren sætter ud...... Og ikke fordi der var fejl på dsg😉
Jeg havde ikke problemer med gear kassen.
Hvor ofte satte den ud? Tror jeg har oplevet det 2-3 gang på 3-4 måneder så svært at reproducere for at være sikker på det ikke var en manuel fejl for midt vedkommende.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Gør din 1.5 TSI EVO også dette?

Indlæg af HansH » 30. okt 2019, 07:27

kGlerup skrev:
29. okt 2019, 20:47
HansH skrev:Der er godt nok en ting jeg ikke helt kan følge i tråden her....

Efter min opfattelse, drejer tråden sig om et problem (og en softwareopdatering) til motorstyringen, som skal afhjælpe problemet med urolig motorgang ved kold drifttilstand. Der tales om mager blanding mm.
Ikke desto mindre, er der debattører her i tråden, som ... hvis jeg læser deres indlæg, så virker det som om tråden handler om DSG og en opdatering til dette ??
Det forstår jeg altså ikke helt :D

Men hva', jeg har ikke en 1.5 TSI EVO, så what's it to me....
Jeg tror det er fordi symptomerne ligner og/eller forstærker hinanden.
Synes endda jeg har "hørt" at 1.5'erens udsættere påvirker gearkassens funktion.
I og med at begge problemerne optræder når skidtet er koldt, så vil det jo uvægerligt blive lidt en sammenblanding :)
Det lyder sådan set forståeligt nok ... at det kan være svært at tyde symptombilledet og holde tingene adskilt.
Gud ved hvordan det forholder sig på dem med manuelt gear ? De oplever vel også den urolige motorgang..
(Hvis der overhovedet sælges nye biler med man. gear efterhånden)

Hvorom alt er, så er det min klare opfattelse af denne sag, at den opdatering det hele kredser om, udelukkende vedrører motorstyringen.
Derfor opfatter jeg ikke problemet som værende relateret til DSG.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Hallas
Medlem
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 495 times
Been thanked: 238 times

Re: Gør din 1.5 TSI EVO også dette?

Indlæg af Hallas » 30. okt 2019, 11:02

Hej.

Ja undskyld hvis ting er blandet sammen.
Men de hænger sammen for mig, da jeg har haft glæde af, at den er opdateret. Men den opdatering har altså indvirket på både gearskift/motorgang.
Så min opfattelse er, at de måske hænger lidt sammen.
Opfattelse/forståelse er jo heller ikke lige det samme
Hilsen Hallas

Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

kuno
Medlem
Indlæg: 524
Tilmeldt: 2. mar 2014, 19:34
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 110 times

Re: Gør din 1.5 TSI EVO også dette?

Indlæg af kuno » 30. okt 2019, 11:46

Det er vist helt normal på dette forum at mange udtaler som om noget som de har hørt om :D

problemet med disse biler med 1,5 og DSG - er at bilen får for maget blanding når den ikke er driftsvarm og dette registrerer DSG gearkassen og "Microslipper" - så jo det hænger lidt sammen. Så problemet er motorstyringen med en afledt problem til DSG-gerkassen - Bilen kører jo helt fejlfri når den er varm

Dette har jeg hørt af min værkfører :D - da jeg også har en bil med disse problemer
ID.5 PRO Performance 2022

Thomas passat
Helt nyt medlem
Indlæg: 16
Tilmeldt: 7. jan 2019, 19:45
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times

Re: Gør din 1.5 TSI EVO også dette?

Indlæg af Thomas passat » 30. okt 2019, 18:43

Der er kommet mange gode indlæg i denne tråd, men fakta er at langt de fleste med denne motor også har problemer når den er varm... Men i en meget mindre grad end når den er kold.
Når det så er sagt, så er det jo lige gyldigt da en bil til disse priser SKAL køre uden den fejl.
Kan kun opfordre så mange som muligt til at presse wv, til et tilbagekøb.
FDM kan også bruges de kender godt til denne fejl. De vil gerne være behjælpelig i denne sag, og har nogle forslag omkring afregning ved tilbagekøb.
Håber snart det bliver løst.
Det er sjofelt at tage så mange penge og derefter sige at dette ikke er en fejl men et karakteristisk træk ved denne motor.

havsgaard
Helt nyt medlem
Indlæg: 59
Tilmeldt: 5. aug 2013, 14:51
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 11 times
Been thanked: 15 times

Re: Gør din 1.5 TSI EVO også dette?

Indlæg af havsgaard » 30. okt 2019, 18:57

Jeg fik ny motor software i min T-roc 1.5 i sidste uge da jeg har oplevet urolig motorgang samt, hvad jeg troede udelukkende var et problem med dsg i form af slip. Nu har jeg kørt med det en lille uges tid og bilen føles faktisk bedre på en lang række punkter. Motoren er blevet meget mere rolig, mere dynamisk, modsat tidligere hvor jeg ofte synes at den virkede uharmonisk og grov. Det har også haft en positiv effekt på gearskifte. Tidligere oplevede jeg ofte slip i såvel 2-3-4-5, værst i 4 og 5, nu er slip så godt som væk i 2 og 3 og umiddelbart minimeret i 4 og 5. I en relativ kold bil med lidt frisk acceleration op ad bakke, der kan jeg stadig få den til at slippe når den skifter til 4 og 5, så alt er ikke løst... Desværre.
Alt i alt en klar forbedring - dog mangler det sidste - og om det stadig skyldes motor eller udelukkende er dsg relateret, må være et ubesvaret spørgsmål. Nu vil jeg lige køre et par uger med det som det er, og se om de positive takter fortsætter, hvis de gør får bilen tvs software på igen og så ser jeg om det løser det resterende i 4-5 gear.

KVL
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Gør din 1.5 TSI EVO også dette?

Indlæg af KVL » 1. nov 2019, 18:00

Jeg skal have tjekket min Golf på mandag.. Er spændt på hvad de siger og om de ligger ny software på. Har udlæst hvad der pt er på DSG og motor for at kunne sammenligne.

Durandall
Helt nyt medlem
Indlæg: 46
Tilmeldt: 25. mar 2018, 22:15
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 13 times
Been thanked: 2 times

Re: Gør din 1.5 TSI EVO også dette?

Indlæg af Durandall » 1. nov 2019, 19:00

Har talt med VW i Odense i dag. De slog vores Golf Variant Highline 1.5 Evo DSG op på reg. no. og fandt ikke nogen opdateringer til den.

Er det korrekt forstået at opdateringen lægges op til den enkelte bil?

KVL
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Gør din 1.5 TSI EVO også dette?

Indlæg af KVL » 4. nov 2019, 16:44

Nu har jeg fået lagt ny software på. VW har noteret det som TPI 2048749, som ser ud til at stamme tilbage til oktober 2018.. Måske indeholder den forskellige versioner...?

Der er kun lagt ny software på motorstyringen og intet på DSGet. Motoren - 1.5l 150kh Evo har før og nu:

Gammel:
Software number: 05E906018A
Software version: 6019

Ny:
Software number: 05E906018BH
Software version: 9622

Jeg har kun kørt en ganske kort tur, men den reagerer klart anderledes. Jeg har kun kørt den med S, og der er igangsætning og accelleration meget mere jævnt. Før var igangsætning tæt på en katastrofe.

Giver en status om nogle dage.

...Jeg erkender, at placebo effekten kan have stor effekt på mennesket...
These users thanked the author KVL for the post (total 2):
havsgaardpomfrit

KVL
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Gør din 1.5 TSI EVO også dette?

Indlæg af KVL » 8. nov 2019, 12:50

Nu har jeg kørt nogle dage med den nye software, og det er klart en forbedring. Som tidligere nævnt herinde, er det på grænsen til en ny bil.

Jeg kører primært i S, og igangsætning og gearskifte er meget meget mere kontrolleret og jævnt. Det kører ikke længere op i utrolig høje omdrejninger i de lave gear, som det før gjorde. Det virker også noget mere kvik nå der gives gas.

Almindelig D kan jeg ikke rigtig vurdere, da det sjældent bruges. Det er stadig jævnt kedeligt, men helt sikkert godt.

Jeg føler motorbremsning er lidt anderledes, men kan ikke se hvorfor det skulle være blevet anderledes. Så det er nok blot indbildning...

Men jeg kan klart anbefale at få den opdateret - det bliver et meget bedre kørsel.

Vader
Nyt medlem
Indlæg: 198
Tilmeldt: 26. nov 2017, 16:44
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 21 times

Re: Gør din 1.5 TSI EVO også dette?

Indlæg af Vader » 8. nov 2019, 12:57

Hvordan tjekker man helt præcist om der er en opdatering. Kan det gøres ud fra stelnummer eller en kode som alm. mennesker kan se?

Synes min virker normal, men måske ved jeg ikke bedre. Dog kan jeg genkende nogen af de små symptomer andre har.

T-roc-golf
Helt nyt medlem
Indlæg: 20
Tilmeldt: 27. jun 2019, 06:49
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Gør din 1.5 TSI EVO også dette?

Indlæg af T-roc-golf » 8. nov 2019, 19:34

Hej!

Hvis jeg forstår det rigtigt kan forhandleren/værkstedet først se software version når bilens diagnosestik forbindes til nettet. Her vil det fremgå hvilken version som er på bilen, samtidig med at man kan se om der er en nyere version til den pågældende bil.

Mvh Jørgen Møller

havsgaard
Helt nyt medlem
Indlæg: 59
Tilmeldt: 5. aug 2013, 14:51
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 11 times
Been thanked: 15 times

Re: Gør din 1.5 TSI EVO også dette?

Indlæg af havsgaard » 8. nov 2019, 19:48

T-roc-golf skrev:
8. nov 2019, 19:34
Hej!

Hvis jeg forstår det rigtigt kan forhandleren/værkstedet først se software version når bilens diagnosestik forbindes til nettet. Her vil det fremgå hvilken version som er på bilen, samtidig med at man kan se om der er en nyere version til den pågældende bil.

Mvh Jørgen Møller
Min forhandler fik bare nr plade/stelnummer - derefter fik jeg at vide på mail at der var ny software.

Shadonis67
Helt nyt medlem
Indlæg: 27
Tilmeldt: 16. mar 2011, 07:51
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Gør din 1.5 TSI EVO også dette?

Indlæg af Shadonis67 » 6. dec 2019, 01:09

Et par dage siden jeg sidst har opdateret situationen, men som jeg skrev sidst skulle jeg have ny kobling og det fik jeg også, efter ca. 14 dage var det nøjagtig som før skift af kobling og var tilbage fra begyndelsen igen, kontaktede så forhandleren igen og fik en ny tid igen igen igen igen for at få lavet en ny måling for microslip, målingen viste så at værdierne igen var alt for "store" og forhandleren mente så også jeg ikke skulle finde mig i mere og ville tage kontakt med VW danmark, efter en lille uge blev jeg så kontaktet og fik forklaret at de værdier de sidst målte var de samme som første gang, da den havde gemt dataen som skulle have været slettet efter sidste besøg, så endnu en ny tid hos forhandleren for udlæsning af evt. microslip, denne gang ville de så gerne have den nogle dage som blev til 3 og jeg hentede så bilen i går, der blev ikke målt for høje micro slip værdier, men tekniker som havde fået opgaven kunne oplevede det samme som jeg og han fin justerede så manuelt dyser/indsprøjtning og da jeg så hentede bilen i går, var jeg ude og trille en tur med teknikeren og må indrømme den kørt helt fejlfrit trods det var en start på helt kold motor og da jeg kørte på arbejde i morges og hjem fra arbejde, var der ikke den mindste nøkken/hakken og den kørte og køre bare som i "små", en helt ny bil som bare køre pisse godt og jeg vil virkelig håbe det holder denne gang, for så er jeg vildt tilfreds, men har så også kune taget 8 måneder siden jeg reklamerede over "fejlen", men grænsen er så også nået og hvis det ikke holder denne gang er min tålmodighed slut og jeg vil gøre brug af den advokat der har været med på side linjen hele tiden og fået info om hele forløbet, da jeg har været "så smart" at kommunikere via email med forhandleren, så det hele er sort på hvidt men om det havde hjulpet eller hjælper hvis jeg havde kommet eller kommer i den situation vides ikke og håber ikke vi når der til.
2019 VW Passat 1.5 tsi ACT EVO DSG7 Comfortline Premium sedan

kuno
Medlem
Indlæg: 524
Tilmeldt: 2. mar 2014, 19:34
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 110 times

Re: Gør din 1.5 TSI EVO også dette?

Indlæg af kuno » 6. dec 2019, 08:14

Jeg er i samme situation med min - jeg havde besluttet mig for at min skulle være fikset inden 1. års dagen - så den var en tur ved forhandleren og her skiftede de koblingerne og opdaterede den med nyeste software.

Så mit råd er at presse på for at få lavet sin bil - jo mere erfaring får værkstederne med at løse problemerne - vi skal ikke finde os mere i at have så dyre biler med fejl.

Jeg har også kørt i stilling til ophævelse af handlen og har FDM med på sidelinjen - de er helt enig med mig i at nu har det kørt længe nok og jeg skulle bare henvende mig igen.

Men p.t. køre bilen som den skal - men kommer problemet igen, så må de tage bilen retur
ID.5 PRO Performance 2022

T-roc-golf
Helt nyt medlem
Indlæg: 20
Tilmeldt: 27. jun 2019, 06:49
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Gør din 1.5 TSI EVO også dette?

Indlæg af T-roc-golf » 6. dec 2019, 16:58

Hej.
Det er nu snart et par måneder siden jeg fik nyeste software I motoren, siger de på værkstedet, men jeg har ærlig talt min tvivl om man har gjort andet end grundindstille alle paratmetre.
Bilen er ved at "nøkke" lidt igen især ved kold motor. Gearskiftet er ikke ok, den skifter uregelmæssigt, men uden noget mønster, så det er svært at forklare.
Nu har man for fjorten dage siden udmålt data for mico-slip og sendt til importøren. Jeg har ikke hørt fra værkstedet siden, så ved ikke hvad der sker.
Jeg er parat til at sælge bilen, men det bliver jo med stort tab, når nu der er en ny model på vej.
Mvh Jørgen Møller

cnp-vag
Nyt medlem
Indlæg: 300
Tilmeldt: 12. apr 2009, 18:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 43 times

Re: Gør din 1.5 TSI EVO også dette?

Indlæg af cnp-vag » 7. dec 2019, 17:13

Så er der nyt om opdateringen til motorstyringen i de forskellige Seat'er.

Nedenstående er klippet fra TPI 2050266/10 med overskriften "Rykken ved acceleration / slip af speeder i opvarmningsfasen (kun 1.-3 gear - EA211evo 1,5-liters TSI)" med frigivelsesdato 19-11-2019.

TPI'en har jeg i øvrigt hentet på Erwin som nævnt tidligere her i tråden.

I TPI'en ses at der er opdateringer klar til alle de Seat'er som er solgt med 1.5 TSI eller EA211evo som den også kaldes.

Så hvis du har én af modellerne nedenfor og oplever de symptomer som tråden handler om kan du hanvende dig til dit autoriserede værksted med en henvisning til TPI'en og forlange at de opdaterer motorstyringen for at løse problemet.

TPI 2050266-10.png
TPI 2050266-10.png (145.59 KiB) Vist 1837 gange

Jeg har selv lige skrevet til mit værksted og bedt om en tid til at de endelig udfører opdateringen som vi har ventet på i næsten 1 år.

Mvh
cnp-vag

KVL
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Gør din 1.5 TSI EVO også dette?

Indlæg af KVL » 7. dec 2019, 17:26

cnp-vag,

De numre du har lagt op, både TPI og software nummer, er det de samme på både Seat, Skoda og VW?

Jeg fornylig fået opdateret min, men jeg synes ikke at hverken TPI og SW stemmer med listen...

Måske har det blot været en tidligere version jeg har fået på.. Jeg må se om jeg kan få fat i beskrivelsen på TPIen jeg har fået lagt på..

cnp-vag
Nyt medlem
Indlæg: 300
Tilmeldt: 12. apr 2009, 18:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 43 times

Re: Gør din 1.5 TSI EVO også dette?

Indlæg af cnp-vag » 7. dec 2019, 20:40

KVL skrev:
7. dec 2019, 17:26
cnp-vag,

De numre du har lagt op, både TPI og software nummer, er det de samme på både Seat, Skoda og VW?
Denne TPI omhandler udelukkende seat så jeg gætter på at du vil finde andre numre på VW og Skoda.

Mvh
cnp-vag

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Gør din 1.5 TSI EVO også dette?

Indlæg af HansH » 7. dec 2019, 21:34

cnp-vag skrev:
7. dec 2019, 20:40
KVL skrev:
7. dec 2019, 17:26
cnp-vag,

De numre du har lagt op, både TPI og software nummer, er det de samme på både Seat, Skoda og VW?
Denne TPI omhandler udelukkende seat så jeg gætter på at du vil finde andre numre på VW og Skoda.

Mvh
cnp-vag
Korrekt. De deler ikke TPI numre på tværs af mærker.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

TRoager
Helt nyt medlem
Indlæg: 63
Tilmeldt: 1. jul 2017, 22:38
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 4 times

Re: Gør din 1.5 TSI EVO også dette?

Indlæg af TRoager » 9. dec 2019, 21:15

Jeg kan så lige give en Update på min bil.

Jeg har reklameret over denne fejl som involverer vugge kørsel / kænguru hopperi.
Jeg reklamerede over det i marts og fik opdateringen oktober. Fejlen er opstået igen efter en lille måneds tid.
Bilen gik hen og fik en motorlampe (ikke relateret til ovenstående) og i samme omgang reklamerede jeg igen og har fået at vide at der ikke er nogen yderligere løsning fra mekanikeren.
Jeg har så fået min bil igen uden at der er gjort noget ved denne reklamation. Det bliver nu sendt videre til nogle teknikere som skal kommentere yderligere på problematikken.

Jeg fik kommentaren “sådan skal den køre da det er når den går i eco mode så dukker dette op”
Jeg er dog ret uenig at den skal køre på den måde.

Jeg har idag samtidig med at have modtaget min bil nu bedt om at ophæve handlen.
Mine forhåbninger er ikke for store men jeg er godt nok øv over at blive sendt rundt i ring. Jeg syntes det har været rimelig tid for at løse fejlen.

Nu må vi se hvor det hele ender henne.


Sent from my iPhone using Tapatalk

doctor6000
Helt nyt medlem
Indlæg: 59
Tilmeldt: 30. mar 2014, 12:54
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Gør din 1.5 TSI EVO også dette?

Indlæg af doctor6000 » 10. dec 2019, 03:38

Er der så nogen der har fået tpi fra 19-11-2019 lagt på en Leon. Og kan fortælle om det så spiller.

Sendt fra min LYA-L29 med Tapatalk


cnp-vag
Nyt medlem
Indlæg: 300
Tilmeldt: 12. apr 2009, 18:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 43 times

Re: Gør din 1.5 TSI EVO også dette?

Indlæg af cnp-vag » 11. dec 2019, 19:35

doctor6000 skrev:
10. dec 2019, 03:38
Er der så nogen der har fået tpi fra 19-11-2019 lagt på en Leon. Og kan fortælle om det så spiller.
I dag har jeg fået opdateret motorstyringssoftwaren til denne version i min Leon FR 1.5TSI DSG og selv om jeg endnu ikke har kørt så langt har jeg alligevel gjort nedenstående fire observationer.

I øvrigt var min den første Leon som forhandleren opdaterede for som mekanikeren sagde; "Vi vidste ikke engang at opdateringen var kommet". Jeg gætter på at fabrikken/importøren sniger denne opdatering ud så den kun bliver lagt på biler når kunder klager.


1. Svingende tomgang
Tidligere har jeg oplevet svingende tomgang umiddelbart efter start akkurat som jeg startede denne tråd med at vise på en video.

Efter opdateringen har jeg haft tre starter hvor jeg forventede svingende tomgang (for det plejede at være sådan under de forhold) men motoren kørte helt rent i tomgang og regulerede fint tomgangshastigheden ned efterhånden som driftstemperatur blev nået.


2. Tomgang
Tidligere så jeg tidligere stort set aldrig motorens tomgang komme under 1000 omdr/min ved normal kørsel.
Faktisk så kunne jeg reelt kun få tomgangshatigheden ned på 700 omdr/min ved start af halvvarm motor og så blot lade bilen stå i tomgang i mere end 30 sekunder.

Efter opdateringen skal motoren blot være varm så har den indtil nu kørt 700 omdr/min ved hvert lyskryds. Og så snart begge koblinger er udkoblet så ligger den stabilt ved 700 omdr/min.


3. Skifte fra 1. til 2. gear
Tidligere roterede motoren let over 2500 omdr/min inden den skiftede til 2. gear. Det var ofte en smule anstrengende på parkeringspladser.

Efter opdateringen skiftes der hurtigere til 2. gear så kørslen er på den måde blevet mere afslappet.


4. Gearskifte
Tidligere har jeg ofte oplevet at motorgangen på gearskiftetidspunkterne virkede lidt knoklet. Det ville kunne forveksles med dårlige gearskif, men jeg er ikke i tvivl om at det var motorgangen der var dårlig.

Efter opdateringen er gearskift blevet mærkbart blødere. Det er altså ikke selve gearskiftene men motorens gang i forbindelse ned gearskift som er mærkbart forbedret.


Jeg vender tilbage med mere når jeg har gjort mig nogle flere erfaringer.

Mvh
cnp-vag
These users thanked the author cnp-vag for the post:
DeBuur

Besvar

Tilbage til "Motor"