lamia skrev: ↑25. aug 2020, 17:58
Det er kun de første ca 25 sek der er spil/slup i armen, hvilket helt sikkert er den støj som jeg oplever ved koldstart ( se klip i starten af tråden ) jeg har prøvet at holde på wastegate armen mens støjen er der, og støjen fjernes let ved at presse på armen ind mod motoren, og der mærkes tydeligt slip i armen. Sluppet forsvinder dog fuldstændigt efter ca 25 sek, som om der er noget inde i turboen/aktuatoren som tager ved og strammer op.
...ingen foto's af VW 1,0 TSI turbo'en..... fandt en video af en BMW Wastegate-arm og justering af den tilhørende actuator-arm :
https://www.youtube.com/watch?v=PE0Qj8L2Mzc
Hvis VW turbo'en har ca samme udformning som denne BMW turbo?.......er det tilfældet, betyder viste justering at Wastegate ventilen "strammes" og lukkes helt perfekt!...hvis ikke Wastegate arm-justeringen er helt præcis vil ventilen sidde en anelse løs og rasle.
.... årsag 2 til "rasle-lyden" må være slør i den gennemgående aksel/arm som holder Wastegate-ventilen? .....meningen er at aktuatoren's stålpind aktiverer Wastegate-ventilen, men ikke med det "slør" som ses inde i video'en ca "3,16 min." :
https://www.youtube.com/watch?v=Kt1Ck4BWbSE
Kan der fremskaffes en defekt 1,0 TSI turbo , vil en kammerat gerne se på den. Jeg beskrev problemerne, med VW ejere og støjende turbo'er ved koldstart.......han lyttede til min 1,0 TSI men motoren ikke kølet af og den gik lydløst ,...... han kendte problemet fra flere rettelser på andre turbomotorer.
..... han ville gerne "se" konstruktionen af den aktuelle VW 1,0 TSI turbo først.
Ps. det tager 52 sek på video'en "koldstart 2" før motoren går uden mislyd