Audi A6 2015 3,0 BiTDI - EGR excessive flow?

Besvar
-Martin-
Helt nyt medlem
Indlæg: 56
Tilmeldt: 26. jul 2010, 18:10
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Audi A6 2015 3,0 BiTDI - EGR excessive flow?

Indlæg af -Martin- » 31. aug 2020, 13:38

Hej,

Er den iøvrigt glade ejer af en Audi A6 3,0 TDI 320 (CVUA).

Den anden dag smed den nedenstående fejlkode på EGR systemet.

Motorlampen tændte og jeg kunne mærke at den mistede power på toppen (eller den blev sløv til at tage gassen, kunne sagtens accelerer, så manglede som sådan ikke power), men det var kun mærkbart ved fuld gas. Kørte iøvrigt upåklageligt, fin tomgang osv.

Havde den kort forbi min makaniker i fredags, man han havde ikke tid til at gøre det vilde. Han prøvede at grundindstille EGR, slettede fejl og jeg kørte en tur. Kunne igen mærke der manglede power på toppen (den tøvede med at tage gassen men ok power), men ingen motorlampe tændt. Han udlæste så fejlkoder igen og var som nedenstående. Da han ikke havde tid til at gøre yderligere kørte jeg ca. 40 km hjem.
Kort før jeg var hjemme fik den lidt gas og var tilbage til sit normale jeg mht. power og respons og ingen motorlampe. Har så ikke kørt yderligere i den siden og den skal på værksted igen i morgen.

Ville bare høre om der er noget som kan give et bud på hvad der kan være galt? Mekanikeren mistænker umiddelbart at EGR ventilen er i stykker?

Gode bud eller tænker der kan prøves modtages med kyshånd..

Address 01: Engine (J623-CVUA) Labels:. 059-907-401-V2.clb
Part No SW: 4G0 907 589 F HW: 4G0 907 589 B
Component: 3.0BTD EDC17 H23 0003
Revision: 54H23---
Coding: 122A4032256603030000
Shop #: WSC 36079 001 1048576
ASAM Dataset: EV_ECM30BTD0114G0907589F 001003
ROD: EV_ECM30BTD0114G0907589F.rod
VCID: 372B2CE45FC5BEAF38F-8062

1 Fault Found:
10624 - EGR System
P0402 00 [039] - Excessive Flow
Not Confirmed - Tested Since Memory Clear

Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Mileage: 59754 km
Date: 2020.08.28
Time: 09:05:08

Engine speed: 2188.00 /min
Normed load value: 0.0 %
Vehicle speed: 69 km/h
Coolant temperature: 82 °C
Intake air temperature: 35 °C
Ambient air pressure: 1000 mbar
Voltage terminal 30: 14.420 V
Unlearning counter according OBD: 40
Mean injection quantity: 0.00 mg/stroke
Control Module temperature: 32.4 °C
EGR_governor_deviation: 244.9 mg/stroke
Inj Ctl q Curr: 0.00 mg/stroke
Standardised airflow ratio: 1.4006
Air mass at air mass meter 1: 194.9 kg/h
Actual charge pressure: 1356 hPa

Senest rettet af -Martin- 31. aug 2020, 14:19, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: EGR excessive flow?

Indlæg af HansH » 31. aug 2020, 13:54

Venligst ret emnet/overskriften i trådens 1. indlæg så den indeholder flg. oplysninger:
  • bil+model+årgang
  • samt stikord om problemet/spørgsmålet/indholdet.
Tak.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Passatg 3c
Medlem
Indlæg: 1398
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 421 times
Been thanked: 250 times

Re: EGR excessive flow?

Indlæg af Passatg 3c » 31. aug 2020, 14:10

Jeg tror din mekaniker har ret. Det er en kendt fejl på TDI at EGR'en soder til og mister funktionen/sætter sig fast i åben stilling = fejlmeddelelse. Hvordan kører bilen til dagligt? Lange "varme" ture eller mange mindre "kolde" ture + enkelte længere?
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)

-Martin-
Helt nyt medlem
Indlæg: 56
Tilmeldt: 26. jul 2010, 18:10
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: EGR excessive flow?

Indlæg af -Martin- » 31. aug 2020, 15:57

Passatg 3c skrev:
31. aug 2020, 14:10
Jeg tror din mekaniker har ret. Det er en kendt fejl på TDI at EGR'en soder til og mister funktionen/sætter sig fast i åben stilling = fejlmeddelelse. Hvordan kører bilen til dagligt? Lange "varme" ture eller mange mindre "kolde" ture + enkelte længere?
Tænker også at det lyde sandsynligt, især eftersom problemer er lidt interimistisk.

Pt. er konen på barsel så, det bliver desværre nok mest til den sidste kategori med flest kortere tur og færre længere, så det lyder også meget sandsyneligt at egr kan være sodet til!? Mekanikeren fandt også et bulletin at tilsodning kunne æde tænderne på gearet til aktuator til EGR så den efterfølgende ikke kan sammenligne aktuel position og med feedback.

-Martin-
Helt nyt medlem
Indlæg: 56
Tilmeldt: 26. jul 2010, 18:10
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Audi A6 2015 3,0 BiTDI - EGR excessive flow?

Indlæg af -Martin- » 3. sep 2020, 11:40

EGR ventilen er nu blevet skiftet og fejlede tilsyneladende ingen ting. Mekanikeren har kørt div. test og kan ikke umiddelbart finde andre fejl!? MAF viser rigtige værdier osv., men den bliver ved med at smide samme fejl og tøver ved fuld gas!?

Nogle der har andre bud på fejlkilde?

jefej
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 3. mar 2023, 19:33
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Audi A6 2015 3,0 BiTDI - EGR excessive flow?

Indlæg af jefej » 3. mar 2023, 19:35

Hej Martin..

Fik du ordnet din fejl på bilen..
Jeg har en magen til der laver sammen fejl..
Så ville høre om du vil fortælle mig hvordan du fik fejlen rettet?

Mvh jef

Besvar

Tilbage til "Motor"