Hej,
Er den iøvrigt glade ejer af en Audi A6 3,0 TDI 320 (CVUA).
Den anden dag smed den nedenstående fejlkode på EGR systemet.
Motorlampen tændte og jeg kunne mærke at den mistede power på toppen (eller den blev sløv til at tage gassen, kunne sagtens accelerer, så manglede som sådan ikke power), men det var kun mærkbart ved fuld gas. Kørte iøvrigt upåklageligt, fin tomgang osv.
Havde den kort forbi min makaniker i fredags, man han havde ikke tid til at gøre det vilde. Han prøvede at grundindstille EGR, slettede fejl og jeg kørte en tur. Kunne igen mærke der manglede power på toppen (den tøvede med at tage gassen men ok power), men ingen motorlampe tændt. Han udlæste så fejlkoder igen og var som nedenstående. Da han ikke havde tid til at gøre yderligere kørte jeg ca. 40 km hjem.
Kort før jeg var hjemme fik den lidt gas og var tilbage til sit normale jeg mht. power og respons og ingen motorlampe. Har så ikke kørt yderligere i den siden og den skal på værksted igen i morgen.
Ville bare høre om der er noget som kan give et bud på hvad der kan være galt? Mekanikeren mistænker umiddelbart at EGR ventilen er i stykker?
Gode bud eller tænker der kan prøves modtages med kyshånd..
Address 01: Engine (J623-CVUA) Labels:. 059-907-401-V2.clb
Part No SW: 4G0 907 589 F HW: 4G0 907 589 B
Component: 3.0BTD EDC17 H23 0003
Revision: 54H23---
Coding: 122A4032256603030000
Shop #: WSC 36079 001 1048576
ASAM Dataset: EV_ECM30BTD0114G0907589F 001003
ROD: EV_ECM30BTD0114G0907589F.rod
VCID: 372B2CE45FC5BEAF38F-8062
1 Fault Found:
10624 - EGR System
P0402 00 [039] - Excessive Flow
Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Mileage: 59754 km
Date: 2020.08.28
Time: 09:05:08
Engine speed: 2188.00 /min
Normed load value: 0.0 %
Vehicle speed: 69 km/h
Coolant temperature: 82 °C
Intake air temperature: 35 °C
Ambient air pressure: 1000 mbar
Voltage terminal 30: 14.420 V
Unlearning counter according OBD: 40
Mean injection quantity: 0.00 mg/stroke
Control Module temperature: 32.4 °C
EGR_governor_deviation: 244.9 mg/stroke
Inj Ctl q Curr: 0.00 mg/stroke
Standardised airflow ratio: 1.4006
Air mass at air mass meter 1: 194.9 kg/h
Actual charge pressure: 1356 hPa
Audi A6 2015 3,0 BiTDI - EGR excessive flow?
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13245
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3207 times
- Been thanked: 4541 times
Re: EGR excessive flow?
Venligst ret emnet/overskriften i trådens 1. indlæg så den indeholder flg. oplysninger:
- bil+model+årgang
- samt stikord om problemet/spørgsmålet/indholdet.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- Passatg 3c
- Medlem
- Indlæg: 1398
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 421 times
- Been thanked: 250 times
Re: EGR excessive flow?
Jeg tror din mekaniker har ret. Det er en kendt fejl på TDI at EGR'en soder til og mister funktionen/sætter sig fast i åben stilling = fejlmeddelelse. Hvordan kører bilen til dagligt? Lange "varme" ture eller mange mindre "kolde" ture + enkelte længere?
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 56
- Tilmeldt: 26. jul 2010, 18:10
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: EGR excessive flow?
Tænker også at det lyde sandsynligt, især eftersom problemer er lidt interimistisk.Passatg 3c skrev: ↑31. aug 2020, 14:10Jeg tror din mekaniker har ret. Det er en kendt fejl på TDI at EGR'en soder til og mister funktionen/sætter sig fast i åben stilling = fejlmeddelelse. Hvordan kører bilen til dagligt? Lange "varme" ture eller mange mindre "kolde" ture + enkelte længere?
Pt. er konen på barsel så, det bliver desværre nok mest til den sidste kategori med flest kortere tur og færre længere, så det lyder også meget sandsyneligt at egr kan være sodet til!? Mekanikeren fandt også et bulletin at tilsodning kunne æde tænderne på gearet til aktuator til EGR så den efterfølgende ikke kan sammenligne aktuel position og med feedback.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 56
- Tilmeldt: 26. jul 2010, 18:10
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Audi A6 2015 3,0 BiTDI - EGR excessive flow?
EGR ventilen er nu blevet skiftet og fejlede tilsyneladende ingen ting. Mekanikeren har kørt div. test og kan ikke umiddelbart finde andre fejl!? MAF viser rigtige værdier osv., men den bliver ved med at smide samme fejl og tøver ved fuld gas!?
Nogle der har andre bud på fejlkilde?
Nogle der har andre bud på fejlkilde?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 2
- Tilmeldt: 3. mar 2023, 19:33
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Audi A6 2015 3,0 BiTDI - EGR excessive flow?
Hej Martin..
Fik du ordnet din fejl på bilen..
Jeg har en magen til der laver sammen fejl..
Så ville høre om du vil fortælle mig hvordan du fik fejlen rettet?
Mvh jef
Fik du ordnet din fejl på bilen..
Jeg har en magen til der laver sammen fejl..
Så ville høre om du vil fortælle mig hvordan du fik fejlen rettet?
Mvh jef