DSG kontra manuel i de helt nye biler?

Besvar
Huke
Nyt medlem
Indlæg: 237
Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 27 times

DSG kontra manuel i de helt nye biler?

Indlæg af Huke » 24. nov 2020, 14:29

Kære Venner
Jeg ser, at de nye 2,0 tdi 150 hk af både Skoda 4 og Seat i DK kun fås med DSG. Jeg ved ikke, hvordan det er fx i Tyskland.
Lad os et øjeblik antage, at DSG mekanikken i de helt nye modeller af holdbarhed er ca, som i den umiddelbart foregående modelrække. Mit spørgsmål er egentlig helt enkelt, om udtrykket "at trække lodder i "DSG-lotteriet"", som en bruger herinde for nogen tid siden brugte, er uretfærdigt i vore dage. Holder DSG i dag akkurat lige så længe som den manuelle gearkasse, hvis den bliver serviceret som den skal og bliver kørt ordentligt. Jeg taler om 7-trins DSG, som synes at være den, VAG fører videre.
Jeg ved udmærket, at emnet er gammelt herinde, og at der ligger tråde herom.

Jeg kunne bare godt tænke mig at høre, hvad I andre helt aktuelt tænker?

I hvert fald ser det ud til, at den danske køber, der ønsker sig en 2,0 tdi med 150 hk med evo288-motor er henvist til DSG.

mvh Huke

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4440 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: DSG kontra manuel i de helt nye biler?

Indlæg af DanielB12 » 24. nov 2020, 15:24

Jeg kunne aldrig, som i aldrig, overveje at købe en nyere bil uden automatgear.. Ej heller hvis det er med DQ200'eren som jo iflg de fleste herinde, er den største synder. Der kører millioner af dem rundt, så jeg tvivler på at det dyste billede herinde, er et flertalsbillede.
These users thanked the author DanielB12 for the post:
GranTurismo
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1252
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 226 times
Been thanked: 644 times

Re: DSG kontra manuel i de helt nye biler?

Indlæg af VWAU » 24. nov 2020, 17:26

En 2,0 tdi med 150 hk bruger IKKE DQ200. En DQ 200 må ikke belastes med mere ende 250 Nm.
These users thanked the author VWAU for the post:
DanielB12

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 612 times
Been thanked: 350 times

Re: DSG kontra manuel i de helt nye biler?

Indlæg af kGlerup » 24. nov 2020, 17:43

VWAU skrev:En 2,0 tdi med 150 hk bruger IKKE DQ200. En DQ 200 må ikke belastes med mere ende 250 Nm.
Præcis. DSG7 på en 2.0 TDI er en glimrende gearkasse.

Kommer heller ikke selv til at eje en bil med DQ200. Jeg har rigeligt i at lease én!

Sace
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjyllannd
Has thanked: 89 times
Been thanked: 157 times

Re: DSG kontra manuel i de helt nye biler?

Indlæg af Sace » 24. nov 2020, 21:45

Det er ikke mit indtryk at de er specielt upålidelige. Der er selvfølgelig snakken om glidende koblinger (som der også nævnes er det ikke aktuelt på en 2.0TDI), men det er mit indtryk at der er ret langt imellem historierne om reelle nedbrud på DSG’erne.

Til sammenligning har jeg oplevet to manuelle gearkasser gå siden 2014. En 6 trins i en A3 ved 86.000km og en 5 trins i en Fabia TDI ved 210k. Så de er bestemt heller ikke fejlfri.
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo

Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09

Brugeravatar
Halvleg
Medlem
Indlæg: 580
Tilmeldt: 25. feb 2017, 00:18
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: DSG kontra manuel i de helt nye biler?

Indlæg af Halvleg » 24. nov 2020, 22:26

Er det dq381 de nye 2.0 TDI bruger så? I så fald - øv :lol:
Tesla Model Y 2024
Cupra Formentor 2024
Tidligere:
Skoda Octavia RS iV Coupe 2021
VW Arteon R-Line 2018
VW Passat Variant Highline Plus 2017

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: DSG kontra manuel i de helt nye biler?

Indlæg af Sorens2 » 24. nov 2020, 22:28

På de større motorer er der ikke de store problemer.
Altså 2.0+
Det er de små pisgearkasser der trækker ned.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

Brugeravatar
Cola
Nyt medlem
Indlæg: 452
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: DSG kontra manuel i de helt nye biler?

Indlæg af Cola » 25. nov 2020, 06:01

Så en passat med 1.4 TSi 150 hk fra 2017 skal man ikke købe med dsg?

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 612 times
Been thanked: 350 times

Re: DSG kontra manuel i de helt nye biler?

Indlæg af kGlerup » 25. nov 2020, 06:12

Cola skrev:Så en passat med 1.4 TSi 150 hk fra 2017 skal man ikke købe med dsg?
Efter min mening skal man sætte sig ind i sagerne, så man ved man kan forvente.
Jeg er krakilsk og forventer meget af teknikken i et "Premium brand". Det lever DQ200 ikke op til med mine øjne. Andre mennesker er mere tolerante med den slags end jeg og vil sikkert være glade og tilfredse.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10871
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1900 times

Re: DSG kontra manuel i de helt nye biler?

Indlæg af GaSelle » 25. nov 2020, 08:25

Cola skrev:
25. nov 2020, 06:01
Så en passat med 1.4 TSi 150 hk fra 2017 skal man ikke købe med dsg?
Ikke uden at vide, at der er en risiko for, at den glider.

Jeg har ejet to biler med omtalte gearkasse, og de gled begge to. Det samme har jeg oplevet i lejebiler. Skal jeg have VAG igen en dag bliver det ikke med den gearkasse.
These users thanked the author GaSelle for the post:
kGlerup

chrstn_olsen
Nyt medlem
Indlæg: 298
Tilmeldt: 24. okt 2019, 21:19
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 169 times
Been thanked: 80 times

Re: DSG kontra manuel i de helt nye biler?

Indlæg af chrstn_olsen » 25. nov 2020, 09:12

Cola skrev:
25. nov 2020, 06:01
Så en passat med 1.4 TSi 150 hk fra 2017 skal man ikke købe med dsg?
Jeg ville måske være lidt nervøs i så stor/tung en bil. I den Polo jeg havde virkede 1.4 med DSG rigtig fint. Jeg skal ikke kunne sige om der var lidt slip - ikke noget jeg bemærkede i hvert fald og jeg syntes den kørte lækkert.

Var det min egen, havde jeg 100% sikkert fået Landberg software i, så man slap for de små DSG irritationsmomenter som nedgearing over fartbump og til tider lange skiftetider. Min Seat med Landberg software kørte super godt og så snart jeg har tid og mønt, skal min A4 have samme omgang.
Nuværende bil: 2016 Audi A4 Avant 3.0 TDI Quattro
Næste bil: ?
Drømmebil: RSQ8-R
Realistisk drømmebil: A6 Allroad BiTDI
Tidligere: 2017 Seat Leon ST 2.0TDI, 2014 Polo Blue GT, Ford S-max, Ford Fiesta og et par (eller 3) Skoda Fabia Combi.

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: DSG kontra manuel i de helt nye biler?

Indlæg af martinta » 25. nov 2020, 09:42

Cola skrev:
25. nov 2020, 06:01
Så en passat med 1.4 TSi 150 hk fra 2017 skal man ikke købe med dsg?
Den risiko der er med DQ200 er at den glider, holdbarheden har jeg ikke hørt noget skidt om - og om den glider vil du jo relativt let kunne teste på en brugt bil.

Har selv en Passat 1.4 TSI 150 HK fra 2018, og den glider ikke ved normal kørsel, men kan sagtens fremprovokere det hvis jeg har gerne vil det, det er bare et spørgsmål om at sparke til den (mener det er 3-4 gear) lade den lide lidt, og så skifte, så kan den glide lidt, men ikke i nærheden at nogle af de film der er i den anden tråd.

Men min pointe er, hvis en bil fra 2017 ikke allerede glider når du prøvekører den, så forestiller jeg mig heller ikke den begynder på det efterfølgende.

Brugeravatar
Cola
Nyt medlem
Indlæg: 452
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: DSG kontra manuel i de helt nye biler?

Indlæg af Cola » 25. nov 2020, 11:07

Ok. Hvad er alternativerne inden for benzin? 1.8?

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 612 times
Been thanked: 350 times

Re: DSG kontra manuel i de helt nye biler?

Indlæg af kGlerup » 25. nov 2020, 11:08

Cola skrev:Ok. Hvad er alternativerne inden for benzin? 1.8?
Det er også DQ200.
Du skal op i 2.0.
Alt er forudsat vi snakker Passat. F.eks en Tiguan bruger aldrig DQ200.

Brugeravatar
8278
Medlem
Indlæg: 585
Tilmeldt: 7. aug 2008, 06:24
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bjerringbro
Has thanked: 0
Been thanked: 9 times

Re: DSG kontra manuel i de helt nye biler?

Indlæg af 8278 » 25. nov 2020, 11:17

En GTE kører med DQ400.. - den kører fint
These users thanked the author 8278 for the post:
kGlerup
John / Bjerringbro

Golf GTE 2016

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: DSG kontra manuel i de helt nye biler?

Indlæg af i-s » 25. nov 2020, 14:14

martinta skrev:
25. nov 2020, 09:42
Cola skrev:
25. nov 2020, 06:01
Så en passat med 1.4 TSi 150 hk fra 2017 skal man ikke købe med dsg?
Den risiko der er med DQ200 er at den glider, holdbarheden har jeg ikke hørt noget skidt om - og om den glider vil du jo relativt let kunne teste på en brugt bil.

Har selv en Passat 1.4 TSI 150 HK fra 2018, og den glider ikke ved normal kørsel, men kan sagtens fremprovokere det hvis jeg har gerne vil det, det er bare et spørgsmål om at sparke til den (mener det er 3-4 gear) lade den lide lidt, og så skifte, så kan den glide lidt, men ikke i nærheden at nogle af de film der er i den anden tråd.

Men min pointe er, hvis en bil fra 2017 ikke allerede glider når du prøvekører den, så forestiller jeg mig heller ikke den begynder på det efterfølgende.
Det ville jeg nok være lidt forsigtig i at antage, især nu efter jeg har fornøjelsen af denne gearkasse selv :(
Man kan tit godt lave en grundkalibrering der får det til at forsvinde i et par hundrede km. Så hvis sælger lige har gjort det inden man prøvekører bilen, så vil jeg mene man kan blive snydt.
/Søren.

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: DSG kontra manuel i de helt nye biler?

Indlæg af martinta » 25. nov 2020, 14:17

i-s skrev:
25. nov 2020, 14:14
martinta skrev:
25. nov 2020, 09:42
Cola skrev:
25. nov 2020, 06:01
Så en passat med 1.4 TSi 150 hk fra 2017 skal man ikke købe med dsg?
Den risiko der er med DQ200 er at den glider, holdbarheden har jeg ikke hørt noget skidt om - og om den glider vil du jo relativt let kunne teste på en brugt bil.

Har selv en Passat 1.4 TSI 150 HK fra 2018, og den glider ikke ved normal kørsel, men kan sagtens fremprovokere det hvis jeg har gerne vil det, det er bare et spørgsmål om at sparke til den (mener det er 3-4 gear) lade den lide lidt, og så skifte, så kan den glide lidt, men ikke i nærheden at nogle af de film der er i den anden tråd.

Men min pointe er, hvis en bil fra 2017 ikke allerede glider når du prøvekører den, så forestiller jeg mig heller ikke den begynder på det efterfølgende.
Det ville jeg nok være lidt forsigtig i at antage, især nu efter jeg har fornøjelsen af denne gearkasse selv :(
Man kan tit godt lave en grundkalibrering der får det til at forsvinde i et par hundrede km. Så hvis sælger lige har gjort det inden man prøvekører bilen, så vil jeg mene man kan blive snydt.
God pointe, vil dog tillade mig at tvivle på om der er nogen forhandlere der ville gøre dette. At lave en grundkalibrering giver jo ikke mening medmindre de ved den har en fejl - og de vil næppe tage en bil i bytte hvor de er vidende om den har en fejl som kan koste dem penge.

Men igen, det er naturligvis en mulighed - omend jeg ikke tror det er noget mange forhandlere ville begive sig ud i. Normalt har de jo ikke engang tid nok til at se hvad udstyr der er i de biler de sælger brugt.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: DSG kontra manuel i de helt nye biler?

Indlæg af i-s » 25. nov 2020, 14:26

martinta skrev:
25. nov 2020, 14:17
i-s skrev:
25. nov 2020, 14:14
martinta skrev:
25. nov 2020, 09:42


Den risiko der er med DQ200 er at den glider, holdbarheden har jeg ikke hørt noget skidt om - og om den glider vil du jo relativt let kunne teste på en brugt bil.

Har selv en Passat 1.4 TSI 150 HK fra 2018, og den glider ikke ved normal kørsel, men kan sagtens fremprovokere det hvis jeg har gerne vil det, det er bare et spørgsmål om at sparke til den (mener det er 3-4 gear) lade den lide lidt, og så skifte, så kan den glide lidt, men ikke i nærheden at nogle af de film der er i den anden tråd.

Men min pointe er, hvis en bil fra 2017 ikke allerede glider når du prøvekører den, så forestiller jeg mig heller ikke den begynder på det efterfølgende.
Det ville jeg nok være lidt forsigtig i at antage, især nu efter jeg har fornøjelsen af denne gearkasse selv :(
Man kan tit godt lave en grundkalibrering der får det til at forsvinde i et par hundrede km. Så hvis sælger lige har gjort det inden man prøvekører bilen, så vil jeg mene man kan blive snydt.
God pointe, vil dog tillade mig at tvivle på om der er nogen forhandlere der ville gøre dette. At lave en grundkalibrering giver jo ikke mening medmindre de ved den har en fejl - og de vil næppe tage en bil i bytte hvor de er vidende om den har en fejl som kan koste dem penge.

Men igen, det er naturligvis en mulighed - omend jeg ikke tror det er noget mange forhandlere ville begive sig ud i. Normalt har de jo ikke engang tid nok til at se hvad udstyr der er i de biler de sælger brugt.
Min erfaring er, at der er forhandlere som ikke skyr nogen midler.
Jeg har oplevet lidt af hvert efterhånden ... rustfrie biler der er gennemtæret, forkert motor, fusket km tal, sms synet biler, uskadede biler der har haft store skader, en ejers biler der har haft mange ejere, forkert modelår ...... Chancen er nok minimal ved en aut. velrenommeret forhandler.
These users thanked the author i-s for the post:
GaSelle
/Søren.

Besvar

Tilbage til "Motor"