DSG kontra manuel i de helt nye biler?
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 237
- Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 27 times
DSG kontra manuel i de helt nye biler?
Kære Venner
Jeg ser, at de nye 2,0 tdi 150 hk af både Skoda 4 og Seat i DK kun fås med DSG. Jeg ved ikke, hvordan det er fx i Tyskland.
Lad os et øjeblik antage, at DSG mekanikken i de helt nye modeller af holdbarhed er ca, som i den umiddelbart foregående modelrække. Mit spørgsmål er egentlig helt enkelt, om udtrykket "at trække lodder i "DSG-lotteriet"", som en bruger herinde for nogen tid siden brugte, er uretfærdigt i vore dage. Holder DSG i dag akkurat lige så længe som den manuelle gearkasse, hvis den bliver serviceret som den skal og bliver kørt ordentligt. Jeg taler om 7-trins DSG, som synes at være den, VAG fører videre.
Jeg ved udmærket, at emnet er gammelt herinde, og at der ligger tråde herom.
Jeg kunne bare godt tænke mig at høre, hvad I andre helt aktuelt tænker?
I hvert fald ser det ud til, at den danske køber, der ønsker sig en 2,0 tdi med 150 hk med evo288-motor er henvist til DSG.
mvh Huke
Jeg ser, at de nye 2,0 tdi 150 hk af både Skoda 4 og Seat i DK kun fås med DSG. Jeg ved ikke, hvordan det er fx i Tyskland.
Lad os et øjeblik antage, at DSG mekanikken i de helt nye modeller af holdbarhed er ca, som i den umiddelbart foregående modelrække. Mit spørgsmål er egentlig helt enkelt, om udtrykket "at trække lodder i "DSG-lotteriet"", som en bruger herinde for nogen tid siden brugte, er uretfærdigt i vore dage. Holder DSG i dag akkurat lige så længe som den manuelle gearkasse, hvis den bliver serviceret som den skal og bliver kørt ordentligt. Jeg taler om 7-trins DSG, som synes at være den, VAG fører videre.
Jeg ved udmærket, at emnet er gammelt herinde, og at der ligger tråde herom.
Jeg kunne bare godt tænke mig at høre, hvad I andre helt aktuelt tænker?
I hvert fald ser det ud til, at den danske køber, der ønsker sig en 2,0 tdi med 150 hk med evo288-motor er henvist til DSG.
mvh Huke
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4951
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4440 times
- Been thanked: 1957 times
- Kontakt:
Re: DSG kontra manuel i de helt nye biler?
Jeg kunne aldrig, som i aldrig, overveje at købe en nyere bil uden automatgear.. Ej heller hvis det er med DQ200'eren som jo iflg de fleste herinde, er den største synder. Der kører millioner af dem rundt, så jeg tvivler på at det dyste billede herinde, er et flertalsbillede.
- These users thanked the author DanielB12 for the post:
- GranTurismo
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- VWAU
- Medlem
- Indlæg: 1252
- Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 226 times
- Been thanked: 644 times
Re: DSG kontra manuel i de helt nye biler?
En 2,0 tdi med 150 hk bruger IKKE DQ200. En DQ 200 må ikke belastes med mere ende 250 Nm.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2609
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 612 times
- Been thanked: 350 times
Re: DSG kontra manuel i de helt nye biler?
Præcis. DSG7 på en 2.0 TDI er en glimrende gearkasse.VWAU skrev:En 2,0 tdi med 150 hk bruger IKKE DQ200. En DQ 200 må ikke belastes med mere ende 250 Nm.
Kommer heller ikke selv til at eje en bil med DQ200. Jeg har rigeligt i at lease én!
-
- Medlem
- Indlæg: 1156
- Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Østjyllannd
- Has thanked: 89 times
- Been thanked: 157 times
Re: DSG kontra manuel i de helt nye biler?
Det er ikke mit indtryk at de er specielt upålidelige. Der er selvfølgelig snakken om glidende koblinger (som der også nævnes er det ikke aktuelt på en 2.0TDI), men det er mit indtryk at der er ret langt imellem historierne om reelle nedbrud på DSG’erne.
Til sammenligning har jeg oplevet to manuelle gearkasser gå siden 2014. En 6 trins i en A3 ved 86.000km og en 5 trins i en Fabia TDI ved 210k. Så de er bestemt heller ikke fejlfri.
Til sammenligning har jeg oplevet to manuelle gearkasser gå siden 2014. En 6 trins i en A3 ved 86.000km og en 5 trins i en Fabia TDI ved 210k. Så de er bestemt heller ikke fejlfri.
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo
Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09
Porsche Taycan Sport Tourismo
Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09
- Halvleg
- Medlem
- Indlæg: 580
- Tilmeldt: 25. feb 2017, 00:18
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 164 times
Re: DSG kontra manuel i de helt nye biler?
Er det dq381 de nye 2.0 TDI bruger så? I så fald - øv
Tesla Model Y 2024
Cupra Formentor 2024
Tidligere:
Skoda Octavia RS iV Coupe 2021
VW Arteon R-Line 2018
VW Passat Variant Highline Plus 2017
Cupra Formentor 2024
Tidligere:
Skoda Octavia RS iV Coupe 2021
VW Arteon R-Line 2018
VW Passat Variant Highline Plus 2017
- Sorens2
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9072
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Ribe DK
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 123 times
Re: DSG kontra manuel i de helt nye biler?
På de større motorer er der ikke de store problemer.
Altså 2.0+
Det er de små pisgearkasser der trækker ned.
Altså 2.0+
Det er de små pisgearkasser der trækker ned.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
- Cola
- Nyt medlem
- Indlæg: 452
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
Re: DSG kontra manuel i de helt nye biler?
Så en passat med 1.4 TSi 150 hk fra 2017 skal man ikke købe med dsg?
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2609
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 612 times
- Been thanked: 350 times
Re: DSG kontra manuel i de helt nye biler?
Efter min mening skal man sætte sig ind i sagerne, så man ved man kan forvente.Cola skrev:Så en passat med 1.4 TSi 150 hk fra 2017 skal man ikke købe med dsg?
Jeg er krakilsk og forventer meget af teknikken i et "Premium brand". Det lever DQ200 ikke op til med mine øjne. Andre mennesker er mere tolerante med den slags end jeg og vil sikkert være glade og tilfredse.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10871
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1900 times
Re: DSG kontra manuel i de helt nye biler?
Ikke uden at vide, at der er en risiko for, at den glider.
Jeg har ejet to biler med omtalte gearkasse, og de gled begge to. Det samme har jeg oplevet i lejebiler. Skal jeg have VAG igen en dag bliver det ikke med den gearkasse.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 298
- Tilmeldt: 24. okt 2019, 21:19
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 169 times
- Been thanked: 80 times
Re: DSG kontra manuel i de helt nye biler?
Jeg ville måske være lidt nervøs i så stor/tung en bil. I den Polo jeg havde virkede 1.4 med DSG rigtig fint. Jeg skal ikke kunne sige om der var lidt slip - ikke noget jeg bemærkede i hvert fald og jeg syntes den kørte lækkert.
Var det min egen, havde jeg 100% sikkert fået Landberg software i, så man slap for de små DSG irritationsmomenter som nedgearing over fartbump og til tider lange skiftetider. Min Seat med Landberg software kørte super godt og så snart jeg har tid og mønt, skal min A4 have samme omgang.
Nuværende bil: 2016 Audi A4 Avant 3.0 TDI Quattro
Næste bil: ?
Drømmebil: RSQ8-R
Realistisk drømmebil: A6 Allroad BiTDI
Tidligere: 2017 Seat Leon ST 2.0TDI, 2014 Polo Blue GT, Ford S-max, Ford Fiesta og et par (eller 3) Skoda Fabia Combi.
Næste bil: ?
Drømmebil: RSQ8-R
Realistisk drømmebil: A6 Allroad BiTDI
Tidligere: 2017 Seat Leon ST 2.0TDI, 2014 Polo Blue GT, Ford S-max, Ford Fiesta og et par (eller 3) Skoda Fabia Combi.
Re: DSG kontra manuel i de helt nye biler?
Den risiko der er med DQ200 er at den glider, holdbarheden har jeg ikke hørt noget skidt om - og om den glider vil du jo relativt let kunne teste på en brugt bil.
Har selv en Passat 1.4 TSI 150 HK fra 2018, og den glider ikke ved normal kørsel, men kan sagtens fremprovokere det hvis jeg har gerne vil det, det er bare et spørgsmål om at sparke til den (mener det er 3-4 gear) lade den lide lidt, og så skifte, så kan den glide lidt, men ikke i nærheden at nogle af de film der er i den anden tråd.
Men min pointe er, hvis en bil fra 2017 ikke allerede glider når du prøvekører den, så forestiller jeg mig heller ikke den begynder på det efterfølgende.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2609
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 612 times
- Been thanked: 350 times
Re: DSG kontra manuel i de helt nye biler?
Det er også DQ200.Cola skrev:Ok. Hvad er alternativerne inden for benzin? 1.8?
Du skal op i 2.0.
Alt er forudsat vi snakker Passat. F.eks en Tiguan bruger aldrig DQ200.
- 8278
- Medlem
- Indlæg: 585
- Tilmeldt: 7. aug 2008, 06:24
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Bjerringbro
- Has thanked: 0
- Been thanked: 9 times
Re: DSG kontra manuel i de helt nye biler?
En GTE kører med DQ400.. - den kører fint
John / Bjerringbro
Golf GTE 2016
Golf GTE 2016
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: DSG kontra manuel i de helt nye biler?
Det ville jeg nok være lidt forsigtig i at antage, især nu efter jeg har fornøjelsen af denne gearkasse selvmartinta skrev: ↑25. nov 2020, 09:42Den risiko der er med DQ200 er at den glider, holdbarheden har jeg ikke hørt noget skidt om - og om den glider vil du jo relativt let kunne teste på en brugt bil.
Har selv en Passat 1.4 TSI 150 HK fra 2018, og den glider ikke ved normal kørsel, men kan sagtens fremprovokere det hvis jeg har gerne vil det, det er bare et spørgsmål om at sparke til den (mener det er 3-4 gear) lade den lide lidt, og så skifte, så kan den glide lidt, men ikke i nærheden at nogle af de film der er i den anden tråd.
Men min pointe er, hvis en bil fra 2017 ikke allerede glider når du prøvekører den, så forestiller jeg mig heller ikke den begynder på det efterfølgende.
Man kan tit godt lave en grundkalibrering der får det til at forsvinde i et par hundrede km. Så hvis sælger lige har gjort det inden man prøvekører bilen, så vil jeg mene man kan blive snydt.
/Søren.
Re: DSG kontra manuel i de helt nye biler?
God pointe, vil dog tillade mig at tvivle på om der er nogen forhandlere der ville gøre dette. At lave en grundkalibrering giver jo ikke mening medmindre de ved den har en fejl - og de vil næppe tage en bil i bytte hvor de er vidende om den har en fejl som kan koste dem penge.i-s skrev: ↑25. nov 2020, 14:14Det ville jeg nok være lidt forsigtig i at antage, især nu efter jeg har fornøjelsen af denne gearkasse selvmartinta skrev: ↑25. nov 2020, 09:42Den risiko der er med DQ200 er at den glider, holdbarheden har jeg ikke hørt noget skidt om - og om den glider vil du jo relativt let kunne teste på en brugt bil.
Har selv en Passat 1.4 TSI 150 HK fra 2018, og den glider ikke ved normal kørsel, men kan sagtens fremprovokere det hvis jeg har gerne vil det, det er bare et spørgsmål om at sparke til den (mener det er 3-4 gear) lade den lide lidt, og så skifte, så kan den glide lidt, men ikke i nærheden at nogle af de film der er i den anden tråd.
Men min pointe er, hvis en bil fra 2017 ikke allerede glider når du prøvekører den, så forestiller jeg mig heller ikke den begynder på det efterfølgende.
Man kan tit godt lave en grundkalibrering der får det til at forsvinde i et par hundrede km. Så hvis sælger lige har gjort det inden man prøvekører bilen, så vil jeg mene man kan blive snydt.
Men igen, det er naturligvis en mulighed - omend jeg ikke tror det er noget mange forhandlere ville begive sig ud i. Normalt har de jo ikke engang tid nok til at se hvad udstyr der er i de biler de sælger brugt.
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: DSG kontra manuel i de helt nye biler?
Min erfaring er, at der er forhandlere som ikke skyr nogen midler.martinta skrev: ↑25. nov 2020, 14:17God pointe, vil dog tillade mig at tvivle på om der er nogen forhandlere der ville gøre dette. At lave en grundkalibrering giver jo ikke mening medmindre de ved den har en fejl - og de vil næppe tage en bil i bytte hvor de er vidende om den har en fejl som kan koste dem penge.i-s skrev: ↑25. nov 2020, 14:14Det ville jeg nok være lidt forsigtig i at antage, især nu efter jeg har fornøjelsen af denne gearkasse selvmartinta skrev: ↑25. nov 2020, 09:42
Den risiko der er med DQ200 er at den glider, holdbarheden har jeg ikke hørt noget skidt om - og om den glider vil du jo relativt let kunne teste på en brugt bil.
Har selv en Passat 1.4 TSI 150 HK fra 2018, og den glider ikke ved normal kørsel, men kan sagtens fremprovokere det hvis jeg har gerne vil det, det er bare et spørgsmål om at sparke til den (mener det er 3-4 gear) lade den lide lidt, og så skifte, så kan den glide lidt, men ikke i nærheden at nogle af de film der er i den anden tråd.
Men min pointe er, hvis en bil fra 2017 ikke allerede glider når du prøvekører den, så forestiller jeg mig heller ikke den begynder på det efterfølgende.
Man kan tit godt lave en grundkalibrering der får det til at forsvinde i et par hundrede km. Så hvis sælger lige har gjort det inden man prøvekører bilen, så vil jeg mene man kan blive snydt.
Men igen, det er naturligvis en mulighed - omend jeg ikke tror det er noget mange forhandlere ville begive sig ud i. Normalt har de jo ikke engang tid nok til at se hvad udstyr der er i de biler de sælger brugt.
Jeg har oplevet lidt af hvert efterhånden ... rustfrie biler der er gennemtæret, forkert motor, fusket km tal, sms synet biler, uskadede biler der har haft store skader, en ejers biler der har haft mange ejere, forkert modelår ...... Chancen er nok minimal ved en aut. velrenommeret forhandler.
/Søren.