Dårlig motorgang ved lavere omdrejninger - Seat Altea 1.9 tdi BXE

Besvar
cfonsskov
Helt nyt medlem
Indlæg: 52
Tilmeldt: 11. nov 2015, 17:56
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 0

Dårlig motorgang ved lavere omdrejninger - Seat Altea 1.9 tdi BXE

Indlæg af cfonsskov » 28. nov 2020, 17:10

Hej

Jeg har problemer med dårlig motorgang på min Seat Altea 1.9 tdi BXE 2006. Så håber der er nogen der kan komme med input til at løse problemet.

Nå den skal køre under 16-1800 omdr. nykker den og går uroligt, og så lyder den underligt. Den underlige lyd er der sådan set næsten hele tiden i 1. og 2. gear, men forsvinder i 3., 4. og 5. gear over de 16-1800 omdr. Den trækker sådan set godt nok i de lave omdr. med det er irriterende at køre der.

Jeg har haft vcds på og målt dyser. Termostaten er defekt, så når det er så koldt som nu, kan jeg ikke holde temp i motor på mere end ca 70 grader. Jeg ved ikke om det har indflydelse på resultatet...?

Tomgangsstabilitetsregulering:
cyl. 1 - 0,35 mg/slag
cyl. 2 - -0,71 mg/slag
cyl. 3 - 0,14 mg/slag
cyl. 4 - 0,19 mg/slag.

Er dysen i cyl. 2 defekt?

Mvh

Christian

vartaz
Aktiv medlem
Indlæg: 1903
Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 10 times
Been thanked: 178 times

Re: Dårlig motorgang ved lavere omdrejninger - Seat Altea 1.9 tdi BXE

Indlæg af vartaz » 30. nov 2020, 22:25

Dyserne er fine

Tandem pumper
Svinghjul

cfonsskov
Helt nyt medlem
Indlæg: 52
Tilmeldt: 11. nov 2015, 17:56
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 0

Re: Dårlig motorgang ved lavere omdrejninger - Seat Altea 1.9 tdi BXE

Indlæg af cfonsskov » 2. dec 2020, 09:12

Hej

Tak for svar.

Jeg har skiftet tandempumpe og dyserne har fået nye o-ringe.

Den er blevet meget bedre at køre i. Nu kan man køre i de lave omdrejninger også.

Men tomgangsreguleringen har fået størrere udsving.

Jeg har også skiftet termostat, så motoren kan blive driftvarm nu.
Og målingen af dyser er lavet ved ca 82 grader.
Kan det være der gør forskellen i udsving fra før og nu?

Tomgangsstabilitetsregulering:
cyl. 1 - 0,52 mg/slag
cyl. 2 - -0,91 mg/slag
cyl. 3 - 0,18 mg/slag
cyl. 4 - 0,21 mg/slag


Mvh

Christian

Besvar

Tilbage til "Motor"