Passat 1.9 tdi AFN motor stoppede brat
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 40
- Tilmeldt: 6. jan 2016, 22:52
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Passat 1.9 tdi AFN motor stoppede brat
Hej...Jeg har været i en knibe siden midt november med ret nyligt købt fin 3B5 import 2012 fra syd Tyskland m. km ca. 50 K. Nu 300 K og stadig flot / rustfri...
Nogen der kan hjælpe ! Vil næsten gøre alt også transport til en som kender denne motor og fejlfinding...
Selv en renov. dieselpumpe vil indkøbes ...fra velrenommeret Tyskland skulle komme på tale.
.
Bilen gik ud og er ikke til at starte ...
Havde tiltagende svært ved at starte (hvilket jeg tillagde svage gløderør i 5-6 gr. varme) ...PLUS den før beskrevne tikke lyd.
Viser fejl :
- 575 Manifoldtryk med fejl
- 550 Indsprøjtnings tidspunkts regulering (strømkreds med fejl)
Blev slettet og kommer selvf. ? ..ikke igen da den ikke starter.
Glødetråd lyser normalt og slukker ved start prøve. Ingen andre lamper lyser ..
Og ikke tandrems brud, motor drejer normalt...stærkt batteri osv.
Den har ikke relæ 216...i sikringsbox inde, men andre i "madkassen" ved torpedo.
Et stort hmmm...alle værksteder er totalt travle og virker som de ikke har mod på en gl. ellers rigtig fin tdi !!
- Et værksted siger pumpen er gået...uden at se / prøve
- Et siger,..se om der er metalspåner i dieselfilter ...fra returen / pumpen
- Et siger måske krumtapsføler...
- Osv......
Med håb og glæde for at kunne komme til at køre igen inden jul... mobil kontakt hvis du synes... Henrik / Hundested
Nogen der kan hjælpe ! Vil næsten gøre alt også transport til en som kender denne motor og fejlfinding...
Selv en renov. dieselpumpe vil indkøbes ...fra velrenommeret Tyskland skulle komme på tale.
.
Bilen gik ud og er ikke til at starte ...
Havde tiltagende svært ved at starte (hvilket jeg tillagde svage gløderør i 5-6 gr. varme) ...PLUS den før beskrevne tikke lyd.
Viser fejl :
- 575 Manifoldtryk med fejl
- 550 Indsprøjtnings tidspunkts regulering (strømkreds med fejl)
Blev slettet og kommer selvf. ? ..ikke igen da den ikke starter.
Glødetråd lyser normalt og slukker ved start prøve. Ingen andre lamper lyser ..
Og ikke tandrems brud, motor drejer normalt...stærkt batteri osv.
Den har ikke relæ 216...i sikringsbox inde, men andre i "madkassen" ved torpedo.
Et stort hmmm...alle værksteder er totalt travle og virker som de ikke har mod på en gl. ellers rigtig fin tdi !!
- Et værksted siger pumpen er gået...uden at se / prøve
- Et siger,..se om der er metalspåner i dieselfilter ...fra returen / pumpen
- Et siger måske krumtapsføler...
- Osv......
Med håb og glæde for at kunne komme til at køre igen inden jul... mobil kontakt hvis du synes... Henrik / Hundested
- mojo
- Medlem
- Indlæg: 1367
- Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Stjær
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 227 times
Re: Passat 1.9 tdi AFN motor stoppede brat
Har du kontrolleret tandrem står på ALLE mærkerne.
De kan gå i noten på krumtappen så den drejer rundt på akselen.
Til sidst vil den ingenting.
De kan gå i noten på krumtappen så den drejer rundt på akselen.
Til sidst vil den ingenting.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 40
- Tilmeldt: 6. jan 2016, 22:52
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Passat 1.9 tdi AFN motor stoppede brat
Det må kontrolleres. Hvor kyndig skal man være for at udføre det ?
OG er det "kun" noten som så skal skiftes (samt tandrems kit)...eller er akslen skadet ?
OG er det "kun" noten som så skal skiftes (samt tandrems kit)...eller er akslen skadet ?
- mojo
- Medlem
- Indlæg: 1367
- Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Stjær
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 227 times
Re: Passat 1.9 tdi AFN motor stoppede brat
Nu kan jeg ikke helt sikker men jeg mener der er hul ned i koblingshuset så du kan se et nul mærke og i enden af knasten skal rillen være vandret.
I pumpen er der en dorn som skal kunne gå i og mærker på remhjul.
Pumpen skal også klikke i magnetventilen ved tænding.
I pumpen er der en dorn som skal kunne gå i og mærker på remhjul.
Pumpen skal også klikke i magnetventilen ved tænding.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 40
- Tilmeldt: 6. jan 2016, 22:52
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Passat 1.9 tdi AFN motor stoppede brat
Vi har efter nogen pause genoptaget forsøget på at finde fejlen. Meget er prøvet, relæer/magnetventil/ brændstofsfilter/ udtørring af styreboks/ stikforbindelser/ ingen pumpe i tanken/ osv.
Hvad kan have gjort at den startede svagere og svagere i + 8 graders varme, trak dårligere og havde en højlydt tikken som fulgte omdrejninger ?
Med en højtrykspumpe som selv suger diesel ? Kan det være at den ikke giver nok tryk / er slidt op ?
Vi ser stadig diesel kommer ud ved de 4 forgreninger !
Den starter på startgas og kører i "tomgang" på det...testet 6-8 sekunder.
Der udlæses ingen fejl. Men kan en Map-sensor lukke det hele ned ?
Jeg ved det...mange spørgsmål men den er såå sund overalt...passet og plejet *
Hjælp...hvem kan byde ind og evt. kender en reel "guru" som brænder for de gode AFN motorer ?
Jeg får flyttet bilen dertil
Hvad kan have gjort at den startede svagere og svagere i + 8 graders varme, trak dårligere og havde en højlydt tikken som fulgte omdrejninger ?
Med en højtrykspumpe som selv suger diesel ? Kan det være at den ikke giver nok tryk / er slidt op ?
Vi ser stadig diesel kommer ud ved de 4 forgreninger !
Den starter på startgas og kører i "tomgang" på det...testet 6-8 sekunder.
Der udlæses ingen fejl. Men kan en Map-sensor lukke det hele ned ?
Jeg ved det...mange spørgsmål men den er såå sund overalt...passet og plejet *
Hjælp...hvem kan byde ind og evt. kender en reel "guru" som brænder for de gode AFN motorer ?
Jeg får flyttet bilen dertil
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1565
- Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 104 times
Re: Passat 1.9 tdi AFN motor stoppede brat
men har du kontrolleret at den ikke har rykket sig i krumtaphjulet som mojo en gang har foreslået? det er en ret alm. fejl på den type motor
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970
Porsche 911 2,2E Targa 1970
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 300
- Tilmeldt: 12. apr 2009, 18:38
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 43 times
Re: Passat 1.9 tdi AFN motor stoppede brat
Har I haft brændstofsystemet åbnet og tjecket for spåner fra en havareret pumpe? Det vil langsomt lukke dyserne og det kunne måske passe på symptomerne du beskriver.Naval skrev: ↑8. feb 2021, 14:00Vi har efter nogen pause genoptaget forsøget på at finde fejlen. Meget er prøvet, relæer/magnetventil/ brændstofsfilter/ udtørring af styreboks/ stikforbindelser/ ingen pumpe i tanken/ osv.
Hvad kan have gjort at den startede svagere og svagere i + 8 graders varme, trak dårligere og havde en højlydt tikken som fulgte omdrejninger ?
Med en højtrykspumpe som selv suger diesel ? Kan det være at den ikke giver nok tryk / er slidt op ?
Vi ser stadig diesel kommer ud ved de 4 forgreninger !
Den starter på startgas og kører i "tomgang" på det...testet 6-8 sekunder.
Der udlæses ingen fejl. Men kan en Map-sensor lukke det hele ned ?
Jeg ved det...mange spørgsmål men den er såå sund overalt...passet og plejet *
Hjælp...hvem kan byde ind og evt. kender en reel "guru" som brænder for de gode AFN motorer ?
Jeg får flyttet bilen dertil
Mvh
cnp-vag
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 40
- Tilmeldt: 6. jan 2016, 22:52
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Passat 1.9 tdi AFN motor stoppede brat
Mange tak for svar også i denne omgang...det glæder mig at I er med og har viden samt giver jer tid til at hjælpe. Jeg har nok kørt ca. 120 K km i 2 andre 3B5'ere med AFN og er vild med denne, da den er helt ekstrem fin....så jeg er "all-in" på at få den på gaden igen...Har indtil videre haft en mekaniker med ind over på alltt for mange timer uden resultat ...går videre alene indtil der er en sikker vej...og så igen mekaniker hjælp
Janny: Vi tænker ikke den bør kunne starte (med gas) og umiddelbart gå rimeligt i tomgang hvis den havde rykket sig på mærkerne...men det må være et af de næste punkter. Jeg er ikke dreven lige med dette omkring gas start...
cnp-vag: Diesel væsken fra det afmonterede filter så jeg i et stort glas og noget kunne tyde på / ligne metalspåner...Vil det være en ide' at åbne filteret og se om der er aflejringer af spåner der ?
OG,...er symptomerne, som den havde op til havariet, et kendt / alm. forløb for en højtrykspumpe har som sit sidste liv inden den havarerer ? Inklusiv en tydelig højlydt, lidt "blød" tikken...?
Afmonterer vi pumpen, kan den så testes hos diesel ekspert inden jeg bestiller og ombytter den ? Bare for at få konkret svar..
Bedste hilsen Henrik
Janny: Vi tænker ikke den bør kunne starte (med gas) og umiddelbart gå rimeligt i tomgang hvis den havde rykket sig på mærkerne...men det må være et af de næste punkter. Jeg er ikke dreven lige med dette omkring gas start...
cnp-vag: Diesel væsken fra det afmonterede filter så jeg i et stort glas og noget kunne tyde på / ligne metalspåner...Vil det være en ide' at åbne filteret og se om der er aflejringer af spåner der ?
OG,...er symptomerne, som den havde op til havariet, et kendt / alm. forløb for en højtrykspumpe har som sit sidste liv inden den havarerer ? Inklusiv en tydelig højlydt, lidt "blød" tikken...?
Afmonterer vi pumpen, kan den så testes hos diesel ekspert inden jeg bestiller og ombytter den ? Bare for at få konkret svar..
Bedste hilsen Henrik
- mojo
- Medlem
- Indlæg: 1367
- Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Stjær
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 227 times
Re: Passat 1.9 tdi AFN motor stoppede brat
Er den i det hele taget blevet luftet ordenligt ud efter at du har rodet med filtre og diverse.
Den afn min datter havde skulle have løsnet dyserør før man kunne få gang i den igen efter den var kørt tør eller fået skiftet filter.
Den afn min datter havde skulle have løsnet dyserør før man kunne få gang i den igen efter den var kørt tør eller fået skiftet filter.
-
- Medlem
- Indlæg: 1268
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 17:49
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 22 times
Re: Passat 1.9 tdi AFN motor stoppede brat
Der sidder da ingen højtrykspumpe.
Det er din rotorpumpe der suger diesel op.
Hvis den ikke står rigtig på mærkerne kører og trækker den elendigt.
Få den nogenlunde varm og tjek med vcds om den står rigtig i graderne, hvis i kan få den varm.
Bilen kan starte uden map/lmm sensor.
Tag evt. ventildæksel af og tjek at de hydrauliske ventilløftere ikke er svampet når i trykker på dem.
De kan i hvert fald larme forfærdelig
Det er din rotorpumpe der suger diesel op.
Hvis den ikke står rigtig på mærkerne kører og trækker den elendigt.
Få den nogenlunde varm og tjek med vcds om den står rigtig i graderne, hvis i kan få den varm.
Bilen kan starte uden map/lmm sensor.
Tag evt. ventildæksel af og tjek at de hydrauliske ventilløftere ikke er svampet når i trykker på dem.
De kan i hvert fald larme forfærdelig
Audi A6 4G FL limousine. 2,0 Tdi 190hk
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 47
- Tilmeldt: 22. mar 2016, 22:18
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 2 times
Re: Passat 1.9 tdi AFN motor stoppede brat
Få nu tjekket at remskive ikke er løs, som 2 andre nu også har foreslået... Det giver lige præcis de symptomer du nævner...
Mvh Jens
Mvh Jens
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 40
- Tilmeldt: 6. jan 2016, 22:52
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Passat 1.9 tdi AFN motor stoppede brat
Ja,...det sker asap...
Vender tilbage med resultat af timing og mærker...
Vender tilbage med resultat af timing og mærker...
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 40
- Tilmeldt: 6. jan 2016, 22:52
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Passat 1.9 tdi AFN motor stoppede brat
Allanxx...Den har ikke kunnet starte siden første indlæg...gik prompte død. Ellers havde det været mere "ligetil" at teste mm.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 40
- Tilmeldt: 6. jan 2016, 22:52
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Passat 1.9 tdi AFN motor stoppede brat
Hej igen...problemet kan løses nu, der er tid så vi kan komme ind og arb. tørt og varmt på værkstedet. Der spørges specifikt på denne model 3B5 med AFN motoren:
- Vi ser et inspektionshul på gearkasse øverst bag motoren, men ingen streg på huset som mrk. på svinghjulet skulle stå ud for. Er det der vi bl.a. skal have stillet den sammen med andet (knast ? ) ...?
- Og skal alle kølerslanger af, (den har klima) ..fronten løftet fremad/ud, .....evt. helt af på denne langsgående motor for at tjekke det ? Og hvor lang tid skal vi sætte af til hele denne opgave ?
PS ::::::Der var ikke nogen her der tidligere kommenterede min "angst" for havareret dieselpumpe ...Altså, der var bittesmå glimtende partikler i dieselvæsken, ..spåner fra pumpen ??
OG TAK for støtte i dette mareridt
- Vi ser et inspektionshul på gearkasse øverst bag motoren, men ingen streg på huset som mrk. på svinghjulet skulle stå ud for. Er det der vi bl.a. skal have stillet den sammen med andet (knast ? ) ...?
- Og skal alle kølerslanger af, (den har klima) ..fronten løftet fremad/ud, .....evt. helt af på denne langsgående motor for at tjekke det ? Og hvor lang tid skal vi sætte af til hele denne opgave ?
PS ::::::Der var ikke nogen her der tidligere kommenterede min "angst" for havareret dieselpumpe ...Altså, der var bittesmå glimtende partikler i dieselvæsken, ..spåner fra pumpen ??
OG TAK for støtte i dette mareridt
- mojo
- Medlem
- Indlæg: 1367
- Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Stjær
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 227 times
Re: Passat 1.9 tdi AFN motor stoppede brat
Der er kommentarer omkring pumpen et par indlæg over.
Det er også en mulighed.
Som jeg husker det er der et mærke på svinghjulet i hullet lige ned oppefra.
Knasten skal stå lige så der kan gå et stykke fladjern ind i bagenden.
Pumpen har et hul til en dorn ca 12mm som skal i.
Start med at tage ventil dæksel af og drej motoren så knasten "vipper" på cylender 4.
Så kan du se at rillen i enden af knast står lige.
Deromkring bør du kunne finde de andre mærker.
Det er også en mulighed.
Som jeg husker det er der et mærke på svinghjulet i hullet lige ned oppefra.
Knasten skal stå lige så der kan gå et stykke fladjern ind i bagenden.
Pumpen har et hul til en dorn ca 12mm som skal i.
Start med at tage ventil dæksel af og drej motoren så knasten "vipper" på cylender 4.
Så kan du se at rillen i enden af knast står lige.
Deromkring bør du kunne finde de andre mærker.