B7 oliesvineri ved torboskift. Er det nok at regenerere filter?

Besvar
IvanB7
Helt nyt medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: 2. dec 2020, 13:48
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

B7 oliesvineri ved torboskift. Er det nok at regenerere filter?

Indlæg af IvanB7 » 2. dec 2020, 14:17

Kæresten har en Passat Variant 2,0 Tdi Aut. fra 2011.

Der var slør i turboen, så ny er påsat.
Ved udskiftningen blev det klart at den må have suget olie op, da der var olie alle steder.

Spørgsmålet er nu om vi tør starte motoren, eller om vi skal have skiftet partikelfilteret, da der sandsynligvis også er kommet olie i filteret?

Vil det evt. være nok bare at starte en filterregenerering?

IvanB7
Helt nyt medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: 2. dec 2020, 13:48
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: B7 oliesvineri ved torboskift. Er det nok at regenerere filter?

Indlæg af IvanB7 » 2. dec 2020, 17:45

Vil det være risikabelt at starte motoren, hvis der er olie i udstødningen/filteret?

Hvad er worst case der kan ske?

Brugeravatar
Passatg 3c
Medlem
Indlæg: 1398
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 421 times
Been thanked: 250 times

Re: B7 oliesvineri ved torboskift. Er det nok at regenerere filter?

Indlæg af Passatg 3c » 2. dec 2020, 18:54

Det hele bør skilles af og rense, da du ikke vil ha' olie de forkerte steder. Du risikere at motoren løber løbsk (kører på den lækkede motorolie), hvis du ikke renser den. Tjek YouTube, der er flere klip hvor det sker.
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: B7 oliesvineri ved torboskift. Er det nok at regenerere filter?

Indlæg af Sorens2 » 2. dec 2020, 19:57

Jeg plejer at rense både indsugningssiden og DPF.
Kogende vand med Maxi3 i og så bare hælde det igennem til det ikke er sort længere.
These users thanked the author Sorens2 for the post:
Krog
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

IvanB7
Helt nyt medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: 2. dec 2020, 13:48
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: B7 oliesvineri ved torboskift. Er det nok at regenerere filter?

Indlæg af IvanB7 » 3. dec 2020, 06:46

@Passat3; ja det er også det jeg frygter. Men spørgsmålet er om det mon ikke er nok at tvinge en filterregenerering - den vil sprøjte AddBlue i filteret og hæve temperaturen til 600 gr., og dermed formodentligt brænde evt. olie væk. Kan gøres før motoren startes?

@Sorens kan man rense uden at skal have hele udstødningen afmonteret?
Senest rettet af IvanB7 3. dec 2020, 08:06, rettet i alt 1 gang.

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1899
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 334 times
Been thanked: 216 times

Re: B7 oliesvineri ved torboskift. Er det nok at regenerere filter?

Indlæg af The Micktrix / Dk » 3. dec 2020, 07:43

Hvis den har smidt olie ned i DPF, så er det eneste der sker en helvedes masse røg, indtil den er blevet varm :D

Så længer der bare ikke er olie i intercooler så den løber løbs for dig. Så vil jeg ikke værre bekymeret.

Og den sprøjter ikke AdBlue ned i DPF, det kommer først efter DPF og lige før din SCR katlysator. Bare som info.


Hvis filter ikke lige er til og tag af, Så havde jeg startet den op. Det ryger ja, men hvaa fanden...
Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: B7 oliesvineri ved torboskift. Er det nok at regenerere filter?

Indlæg af HansH » 3. dec 2020, 07:59

IvanB7 skrev:
3. dec 2020, 06:46
- den vil sprøjte AddBlue i filteret..
Blot en lille korrektion:
Der er med statsgaranti ingen Passat B7 der sprøjter AddBlue nogen steder hen :)
SCR findes ikke på B7. Det kom først på B8.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: B7 oliesvineri ved torboskift. Er det nok at regenerere filter?

Indlæg af Sorens2 » 3. dec 2020, 08:16

DPF skal afmonteres for rens.
Jeg tror ikke filtret er glad for 1/2 L olie som blir brændt.
Jeg tror det brændte sætter sig i filtret derfor renser jeg dem.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

IvanB7
Helt nyt medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: 2. dec 2020, 13:48
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: B7 oliesvineri ved torboskift. Er det nok at regenerere filter?

Indlæg af IvanB7 » 3. dec 2020, 08:37

@SorenS2: Hvis man bruger vandmetoden, skal filteret så tørres, evt. i ovn, inden det påmonteres igen?

Og; hælder man det baglæns gennem filteret?
Senest rettet af IvanB7 3. dec 2020, 08:44, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: B7 oliesvineri ved torboskift. Er det nok at regenerere filter?

Indlæg af Sorens2 » 3. dec 2020, 08:42

Nej. Vandet forsvinder selv.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

IvanB7
Helt nyt medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: 2. dec 2020, 13:48
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: B7 oliesvineri ved torboskift. Er det nok at regenerere filter?

Indlæg af IvanB7 » 3. dec 2020, 09:39

@HansH: Tak for den lille kindhest - derfor den aldrig har haft brug for genopfyldning.. :D (y)

IvanB7
Helt nyt medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: 2. dec 2020, 13:48
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: B7 oliesvineri ved torboskift. Er det nok at regenerere filter?

Indlæg af IvanB7 » 3. dec 2020, 09:43

@Micktrix: Ok, så det er olie i IC'en der kan forårsage "run away". Vil det være nok at trække slangerne af IC'en hvis den begynder på det nummer?

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: B7 oliesvineri ved torboskift. Er det nok at regenerere filter?

Indlæg af Sorens2 » 3. dec 2020, 11:05

Du ska ha slangerne af til ICen og pisser det ikke ud sker der ikke noget.
Inden du starter den op.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

Besvar

Tilbage til "Motor"