1,5 tsi brummer ved 2 cylindre
: 1. feb 2021, 13:51
Jeg er helt ny på forummet så måske dette emne har været oppe før. Jeg har dog søgt lidt uden at kunne finde det.
Jeg har en brugt Seat Leon fra 2019. Den havde kun kørt 6000 km da jeg købte den. Det er den klassiske 1,5i benzin motor som har aktiv cylinder frakobling ACT mener jeg det hedder. Den har manuelt gear. Der er jo rigtig mange af de motoere på markedet, både Skoda og Seat og så selvfølgelig VW og Audi bruger jo den motor.
Mit problem er, at når man kører ved omkring 2.000 omdr/min som f.eks. er lige over 80 km/t i 6. gear, så vil den gerne gå på 2 cylindre. Det er jo smart hvis det spare brændstof. Men hvis motoren skal trække lidt så begynder den at brumme eller nærmest buldre. Går det lidt nedad eller man slipper speederen går det væk. Det er mest udtalt hvis man kører med fartpilot, så farten holdes konstant. Hvis det så går lidt op ad bakke, og den skal arbejde lidt, men dog ikke så meget at den går tilbage på 4 cylindre, så buldre den ret meget synes jeg. Dapper men lige en gang på speederen, eller hvis den skal trække lidt mere, så den går på de 4 cylindre, så stopper det og man siger ahhhhh hvilken befrielse. Det er mest udtalt mellem 1700 og 2100 omdr/min. Kører man på motorvej over 110 så er der stort set ikke nogen forskel på 2 og 4 cylindre. Vibrationer i numsen er der også mere udtalt her, men det er især lyden der generer mig.
Jeg havde den på Seat værksted i sidste uge og mekanikeren kendte det godt, men sagde at det var helt normalt. Han synes også at de holdt sig på 2 cylindre for længe inden de gik på 4 cylindre. Men han sagde, at det var der ikke noget at gøre noget ved. Jeg spurgte værkføreren om en Skoda eller en Golf eller anden VW gjorde det samme for det er jo den samme platform og motor. Det viste han ikke noget om.
Men kan det være rigtigt at den skal brumme så det er uudholdeligt. Skal dog siges at jeg er lydfølsom. Jeg har kørt i den gamle 1,4 uden cylindrefrakobling og den kørte som den drøm. Hvis det så bare var fordi den kørte langt på literen men det gør den jo ikke. Jo over 16 (og jeg kører pænt rigtig pænt), men er det langt hvis bilen står til 22,4 km/l. Jeg ved godt at det er den gamle opgørelse og man ikke kommer derop, men 16 vs. 22 der er jo også i en helt anden verden. Mekanikeren sagde, at der også var andre udledninger at tage hensyn til NOX som åbenbart også var et benzinmotor problem. Og de lavede motorer i dag for at tilfredsstille noget på et papir, og ikke til at give køre oplevelser.
Men oplever I også det samme. Hvis ikke det er en fejl så skal alle de motorer jo gøre det samme, ellers er det jo en fejl.
PS: da jeg prøvekørte den kørte jeg sikkert noget friskt i det og var også mest OBS hvordan den var på motorvejen, der havde jeg den ikke på længere landevej med konstant omkring 80.
PPS: Det er ikke gearet der har betydning, da det er i alle gear ved de omdringer. Så kører men 70 i 5. gear er det det samme og 60 i 4.
mvh
Henrik
Jeg har en brugt Seat Leon fra 2019. Den havde kun kørt 6000 km da jeg købte den. Det er den klassiske 1,5i benzin motor som har aktiv cylinder frakobling ACT mener jeg det hedder. Den har manuelt gear. Der er jo rigtig mange af de motoere på markedet, både Skoda og Seat og så selvfølgelig VW og Audi bruger jo den motor.
Mit problem er, at når man kører ved omkring 2.000 omdr/min som f.eks. er lige over 80 km/t i 6. gear, så vil den gerne gå på 2 cylindre. Det er jo smart hvis det spare brændstof. Men hvis motoren skal trække lidt så begynder den at brumme eller nærmest buldre. Går det lidt nedad eller man slipper speederen går det væk. Det er mest udtalt hvis man kører med fartpilot, så farten holdes konstant. Hvis det så går lidt op ad bakke, og den skal arbejde lidt, men dog ikke så meget at den går tilbage på 4 cylindre, så buldre den ret meget synes jeg. Dapper men lige en gang på speederen, eller hvis den skal trække lidt mere, så den går på de 4 cylindre, så stopper det og man siger ahhhhh hvilken befrielse. Det er mest udtalt mellem 1700 og 2100 omdr/min. Kører man på motorvej over 110 så er der stort set ikke nogen forskel på 2 og 4 cylindre. Vibrationer i numsen er der også mere udtalt her, men det er især lyden der generer mig.
Jeg havde den på Seat værksted i sidste uge og mekanikeren kendte det godt, men sagde at det var helt normalt. Han synes også at de holdt sig på 2 cylindre for længe inden de gik på 4 cylindre. Men han sagde, at det var der ikke noget at gøre noget ved. Jeg spurgte værkføreren om en Skoda eller en Golf eller anden VW gjorde det samme for det er jo den samme platform og motor. Det viste han ikke noget om.
Men kan det være rigtigt at den skal brumme så det er uudholdeligt. Skal dog siges at jeg er lydfølsom. Jeg har kørt i den gamle 1,4 uden cylindrefrakobling og den kørte som den drøm. Hvis det så bare var fordi den kørte langt på literen men det gør den jo ikke. Jo over 16 (og jeg kører pænt rigtig pænt), men er det langt hvis bilen står til 22,4 km/l. Jeg ved godt at det er den gamle opgørelse og man ikke kommer derop, men 16 vs. 22 der er jo også i en helt anden verden. Mekanikeren sagde, at der også var andre udledninger at tage hensyn til NOX som åbenbart også var et benzinmotor problem. Og de lavede motorer i dag for at tilfredsstille noget på et papir, og ikke til at give køre oplevelser.
Men oplever I også det samme. Hvis ikke det er en fejl så skal alle de motorer jo gøre det samme, ellers er det jo en fejl.
PS: da jeg prøvekørte den kørte jeg sikkert noget friskt i det og var også mest OBS hvordan den var på motorvejen, der havde jeg den ikke på længere landevej med konstant omkring 80.
PPS: Det er ikke gearet der har betydning, da det er i alle gear ved de omdringer. Så kører men 70 i 5. gear er det det samme og 60 i 4.
mvh
Henrik