DSG i en Touran og Golf
- Martinovic
- Medlem
- Indlæg: 745
- Tilmeldt: 11. okt 2012, 16:18
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 6 times
DSG i en Touran og Golf
Vi har skiftet vores Passat 2.0 TDI 140 hk og UP 75 1.0 75 hk med manuelt gear ud med en Touran 2.0 TDI 150 hk (firmabil) og en Golf 7 TSI 150 hk med automatgear.
Opslaget handler om de to biler, vi har fået i stalden i stedet. Begge har samme antal hk, og selv om den ene er en diesel og den anden en benzin, så er der kæmpe forskel på, hvordan DSG-gearkassen fungerer. Det er første gang, at vi har biler med DSG, og derfor er det nyt for os.
Touran'en er opgivet til 24,4 km/l, men kører ca. 15 km/l. Nu har vi haft den en måneds tid, og vi bider mærke i, at den er meget tørstig. Jeg ved ikke, om AddBlue spiller ind, men årsagen er formentligt, at gearkassen først skifter op i gear ved 2500 omdrejninger i stedet for ved 2000, som jeg ofte skiftede gear ved i min Passat med manuelt gear.
Kan man ændre i gearkassens opsætning, så den skifter hurtigere? I min Golf skifter den nemlig noget hurtigere og ved de 2000 omdrejninger, hvis jeg ellers ikke presser speederen.
Når jeg skulle overhale i min Passat, trak den fint i 6. gear. Giver jeg lidt gas i Touran'en eller Golf'en skifter den med i D5. Hvorfor gør den det? Den kan jo sagtens trække uden om i D7.
Jeg oplever også med Touran'en, at når jeg ligger på motorvejen, hvad enten jeg kører 110 eller 130, så skifter den indimellem ned i D6. Jeg vil mene, at når jeg kører med de hastigheder, så skal den ikke på noget tidspunkt skifte ned i D6.
Opslaget handler om de to biler, vi har fået i stalden i stedet. Begge har samme antal hk, og selv om den ene er en diesel og den anden en benzin, så er der kæmpe forskel på, hvordan DSG-gearkassen fungerer. Det er første gang, at vi har biler med DSG, og derfor er det nyt for os.
Touran'en er opgivet til 24,4 km/l, men kører ca. 15 km/l. Nu har vi haft den en måneds tid, og vi bider mærke i, at den er meget tørstig. Jeg ved ikke, om AddBlue spiller ind, men årsagen er formentligt, at gearkassen først skifter op i gear ved 2500 omdrejninger i stedet for ved 2000, som jeg ofte skiftede gear ved i min Passat med manuelt gear.
Kan man ændre i gearkassens opsætning, så den skifter hurtigere? I min Golf skifter den nemlig noget hurtigere og ved de 2000 omdrejninger, hvis jeg ellers ikke presser speederen.
Når jeg skulle overhale i min Passat, trak den fint i 6. gear. Giver jeg lidt gas i Touran'en eller Golf'en skifter den med i D5. Hvorfor gør den det? Den kan jo sagtens trække uden om i D7.
Jeg oplever også med Touran'en, at når jeg ligger på motorvejen, hvad enten jeg kører 110 eller 130, så skifter den indimellem ned i D6. Jeg vil mene, at når jeg kører med de hastigheder, så skal den ikke på noget tidspunkt skifte ned i D6.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 280
- Tilmeldt: 14. maj 2014, 10:28
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 62 times
Re: DSG i en Touran og Golf
Er touranen ny? Den skal liiiige køres til i forhold til Kml - vores nye TROC lå også og rodede rundt nede omkring 16 kml (samme motor og gear). Efter nogle tusinde ligger den hammer stabilt på 19.5 kml. Jeg var ligeså nervøs som du. Der er stor forskel på de to gearkasser den ene er DQ200 tørkobling den anden formentlig en DQ381 vådkobling. De opfører sig vidt forskelligt og kan som sådan ikke rigtig sammenlignes - udover at de skifter automatisk mht begge kasser er her uendeligt mange indlæg om dem begge - det er bare at give sig i kast med søgefunktionen.
VW Passat Variant GTE 2021.
Polestar 2, SMLR 231 Hk 2022.
Polestar 2, SMLR 231 Hk 2022.
- preben76
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1595
- Tilmeldt: 3. apr 2012, 20:39
- Geografisk region: Sverige - (syd)
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 79 times
Re: DSG i en Touran og Golf
Nu er din med dsg7 og min med dsg6 og jeg har en 190HK motor. Men min er altså også tørstig. Jeg tror kun en gang den har været over 15 over en hel tank. Ellers ligger den nede på omkring 13km/l.
Så meget over 15 tror jeg ikke du skal forvente med mindre du køre med et æg under foden.
Så meget over 15 tror jeg ikke du skal forvente med mindre du køre med et æg under foden.
Preben
Touran 2.0 TDI 2005 http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=108&t=72309 Solgt
Touran 2.0 TDI 2017 R-Line http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.p ... 8&t=129008
Solgt
Touran 2.0 TDI 2005 http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=108&t=72309 Solgt
Touran 2.0 TDI 2017 R-Line http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.p ... 8&t=129008
Solgt
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4948
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4438 times
- Been thanked: 1957 times
- Kontakt:
Re: DSG i en Touran og Golf
Seriøst preben? Det er godt nok vildt.. Vores benziner, på 190 HK med DSG/S-tronic, ligger på 15,5-16 km/l over en tank. Det er dog udregnet af bilen.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
-
- Medlem
- Indlæg: 762
- Tilmeldt: 1. maj 2012, 18:49
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 159 times
- Been thanked: 249 times
Re: DSG i en Touran og Golf
Tænker Preben kører med sådan en her om foden? Min GTI går snildt +18km/l stykker på landevej. (2.0TSI)
.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1571
- Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 178 times
Re: DSG i en Touran og Golf
Iflg spritmonitor er det nu nok ikke helt ved siden af med ca 15 på literen.
Sådan et badekar på hjul er jo ikke ligefrem aerodynamisk med lav CW værdi.
https://www.spritmonitor.de/de/uebersic ... owerunit=2
Sådan et badekar på hjul er jo ikke ligefrem aerodynamisk med lav CW værdi.
https://www.spritmonitor.de/de/uebersic ... owerunit=2
- preben76
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1595
- Tilmeldt: 3. apr 2012, 20:39
- Geografisk region: Sverige - (syd)
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 79 times
Re: DSG i en Touran og Golf
Jeg bruget acars hvor jeg har skrevet alle tankninger ind. Den siger 13 over 100K i snit.
Så er ikke videre imponeret over den. Men det er trods alt bedre end ivecoen. Den køre kun 7pr liter
Og ja jeg har måske en lidt tung fod.
Men selv en tur over efter øl med trailer og 100km/t på fartpilot gør ingen forskel på km/l.
Så er ikke videre imponeret over den. Men det er trods alt bedre end ivecoen. Den køre kun 7pr liter
Og ja jeg har måske en lidt tung fod.
Men selv en tur over efter øl med trailer og 100km/t på fartpilot gør ingen forskel på km/l.
Preben
Touran 2.0 TDI 2005 http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=108&t=72309 Solgt
Touran 2.0 TDI 2017 R-Line http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.p ... 8&t=129008
Solgt
Touran 2.0 TDI 2005 http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=108&t=72309 Solgt
Touran 2.0 TDI 2017 R-Line http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.p ... 8&t=129008
Solgt
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1571
- Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 178 times
Re: DSG i en Touran og Golf
Det skal du ikke være ked af, vi har en lang baghjulstrukket Movano på arbejde den ligger på 5-6,5 på literen.
Får den lidt gas på motorstien 120-130 kører den 5.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13244
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3207 times
- Been thanked: 4541 times
Re: DSG i en Touran og Golf
Du kan ikke selv "ændre noget i gearkassens opsætning".115374 skrev: ↑18. apr 2021, 11:09Kan man ændre i gearkassens opsætning, så den skifter hurtigere? I min Golf skifter den nemlig noget hurtigere og ved de 2000 omdrejninger, hvis jeg ellers ikke presser speederen.
Når jeg skulle overhale i min Passat, trak den fint i 6. gear. Giver jeg lidt gas i Touran'en eller Golf'en skifter den med i D5. Hvorfor gør den det? Den kan jo sagtens trække uden om i D7.
Jeg oplever også med Touran'en, at når jeg ligger på motorvejen, hvad enten jeg kører 110 eller 130, så skifter den indimellem ned i D6. Jeg vil mene, at når jeg kører med de hastigheder, så skal den ikke på noget tidspunkt skifte ned i D6.
Man kan gennemføre en grundindstilling, men det har ikke noget at gøre med de ting du beretter om.
Har du læst mine tråde om DSG custom software ? Det er eneste vej hvis du vil have ændret shift maps.
viewtopic.php?f=73&t=148633
viewtopic.php?f=73&t=149681
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- Martinovic
- Medlem
- Indlæg: 745
- Tilmeldt: 11. okt 2012, 16:18
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 6 times
Re: DSG i en Touran og Golf
1 år gammel og kørt 22.000 km.Morian87 skrev: ↑18. apr 2021, 11:38Er touranen ny? Den skal liiiige køres til i forhold til Kml - vores nye TROC lå også og rodede rundt nede omkring 16 kml (samme motor og gear). Efter nogle tusinde ligger den hammer stabilt på 19.5 kml. Jeg var ligeså nervøs som du. Der er stor forskel på de to gearkasser den ene er DQ200 tørkobling den anden formentlig en DQ381 vådkobling. De opfører sig vidt forskelligt og kan som sådan ikke rigtig sammenlignes - udover at de skifter automatisk mht begge kasser er her uendeligt mange indlæg om dem begge - det er bare at give sig i kast med søgefunktionen.
- Martinovic
- Medlem
- Indlæg: 745
- Tilmeldt: 11. okt 2012, 16:18
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 6 times
Re: DSG i en Touran og Golf
Tak. Det vil jeg prøve.HansH skrev: ↑18. apr 2021, 17:11Du kan ikke selv "ændre noget i gearkassens opsætning".115374 skrev: ↑18. apr 2021, 11:09Kan man ændre i gearkassens opsætning, så den skifter hurtigere? I min Golf skifter den nemlig noget hurtigere og ved de 2000 omdrejninger, hvis jeg ellers ikke presser speederen.
Når jeg skulle overhale i min Passat, trak den fint i 6. gear. Giver jeg lidt gas i Touran'en eller Golf'en skifter den med i D5. Hvorfor gør den det? Den kan jo sagtens trække uden om i D7.
Jeg oplever også med Touran'en, at når jeg ligger på motorvejen, hvad enten jeg kører 110 eller 130, så skifter den indimellem ned i D6. Jeg vil mene, at når jeg kører med de hastigheder, så skal den ikke på noget tidspunkt skifte ned i D6.
Man kan gennemføre en grundindstilling, men det har ikke noget at gøre med de ting du beretter om.
Har du læst mine tråde om DSG custom software ? Det er eneste vej hvis du vil have ændret shift maps.
viewtopic.php?f=73&t=148633
viewtopic.php?f=73&t=149681
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 280
- Tilmeldt: 14. maj 2014, 10:28
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 62 times
Re: DSG i en Touran og Golf
Nå ja.. så tillægger jeg det kørestil og bilens udformning. Vores TROC var opgivet til det samme 24.4, men er heller ikke ligefrem en kniv gennem luften. Men da den efterfølgende blev opgivet til 18.5 efter WLTP( ligesom Touranen) så kan jeg ikke klage over de 19.5..115374 skrev: ↑18. apr 2021, 21:271 år gammel og kørt 22.000 km.Morian87 skrev: ↑18. apr 2021, 11:38Er touranen ny? Den skal liiiige køres til i forhold til Kml - vores nye TROC lå også og rodede rundt nede omkring 16 kml (samme motor og gear). Efter nogle tusinde ligger den hammer stabilt på 19.5 kml. Jeg var ligeså nervøs som du. Der er stor forskel på de to gearkasser den ene er DQ200 tørkobling den anden formentlig en DQ381 vådkobling. De opfører sig vidt forskelligt og kan som sådan ikke rigtig sammenlignes - udover at de skifter automatisk mht begge kasser er her uendeligt mange indlæg om dem begge - det er bare at give sig i kast med søgefunktionen.
VW Passat Variant GTE 2021.
Polestar 2, SMLR 231 Hk 2022.
Polestar 2, SMLR 231 Hk 2022.