Side 1 af 1

DSG i en Touran og Golf

: 18. apr 2021, 11:09
af Martinovic
Vi har skiftet vores Passat 2.0 TDI 140 hk og UP 75 1.0 75 hk med manuelt gear ud med en Touran 2.0 TDI 150 hk (firmabil) og en Golf 7 TSI 150 hk med automatgear.

Opslaget handler om de to biler, vi har fået i stalden i stedet. Begge har samme antal hk, og selv om den ene er en diesel og den anden en benzin, så er der kæmpe forskel på, hvordan DSG-gearkassen fungerer. Det er første gang, at vi har biler med DSG, og derfor er det nyt for os.

Touran'en er opgivet til 24,4 km/l, men kører ca. 15 km/l. Nu har vi haft den en måneds tid, og vi bider mærke i, at den er meget tørstig. Jeg ved ikke, om AddBlue spiller ind, men årsagen er formentligt, at gearkassen først skifter op i gear ved 2500 omdrejninger i stedet for ved 2000, som jeg ofte skiftede gear ved i min Passat med manuelt gear.

Kan man ændre i gearkassens opsætning, så den skifter hurtigere? I min Golf skifter den nemlig noget hurtigere og ved de 2000 omdrejninger, hvis jeg ellers ikke presser speederen.

Når jeg skulle overhale i min Passat, trak den fint i 6. gear. Giver jeg lidt gas i Touran'en eller Golf'en skifter den med i D5. Hvorfor gør den det? Den kan jo sagtens trække uden om i D7.

Jeg oplever også med Touran'en, at når jeg ligger på motorvejen, hvad enten jeg kører 110 eller 130, så skifter den indimellem ned i D6. Jeg vil mene, at når jeg kører med de hastigheder, så skal den ikke på noget tidspunkt skifte ned i D6.

Re: DSG i en Touran og Golf

: 18. apr 2021, 11:38
af Morian87
Er touranen ny? Den skal liiiige køres til i forhold til Kml - vores nye TROC lå også og rodede rundt nede omkring 16 kml (samme motor og gear). Efter nogle tusinde ligger den hammer stabilt på 19.5 kml. Jeg var ligeså nervøs som du. Der er stor forskel på de to gearkasser den ene er DQ200 tørkobling den anden formentlig en DQ381 vådkobling. De opfører sig vidt forskelligt og kan som sådan ikke rigtig sammenlignes - udover at de skifter automatisk 😊 mht begge kasser er her uendeligt mange indlæg om dem begge - det er bare at give sig i kast med søgefunktionen.

Re: DSG i en Touran og Golf

: 18. apr 2021, 12:04
af preben76
Nu er din med dsg7 og min med dsg6 og jeg har en 190HK motor. Men min er altså også tørstig. Jeg tror kun en gang den har været over 15 over en hel tank. Ellers ligger den nede på omkring 13km/l.
Så meget over 15 tror jeg ikke du skal forvente med mindre du køre med et æg under foden.

Re: DSG i en Touran og Golf

: 18. apr 2021, 12:07
af DanielB12
Seriøst preben? Det er godt nok vildt.. Vores benziner, på 190 HK med DSG/S-tronic, ligger på 15,5-16 km/l over en tank. Det er dog udregnet af bilen.

Re: DSG i en Touran og Golf

: 18. apr 2021, 12:36
af PhillOS
DanielB12 skrev:
18. apr 2021, 12:07
Seriøst preben? Det er godt nok vildt.. Vores benziner, på 190 HK med DSG/S-tronic, ligger på 15,5-16 km/l over en tank. Det er dog udregnet af bilen.
Tænker Preben kører med sådan en her om foden? :lol: Min GTI går snildt +18km/l stykker på landevej. (2.0TSI)
Billede

Re: DSG i en Touran og Golf

: 18. apr 2021, 13:05
af styker
Iflg spritmonitor er det nu nok ikke helt ved siden af med ca 15 på literen.
Sådan et badekar på hjul er jo ikke ligefrem aerodynamisk med lav CW værdi.
https://www.spritmonitor.de/de/uebersic ... owerunit=2

Re: DSG i en Touran og Golf

: 18. apr 2021, 13:49
af preben76
Jeg bruget acars hvor jeg har skrevet alle tankninger ind. Den siger 13 over 100K i snit.
Så er ikke videre imponeret over den. Men det er trods alt bedre end ivecoen. Den køre kun 7pr liter🤣😂

Og ja jeg har måske en lidt tung fod.
Men selv en tur over efter øl med trailer og 100km/t på fartpilot gør ingen forskel på km/l.

Re: DSG i en Touran og Golf

: 18. apr 2021, 14:57
af styker
preben76 skrev:
18. apr 2021, 13:49
Så er ikke videre imponeret over den. Men det er trods alt bedre end ivecoen. Den køre kun 7pr liter🤣😂
Det skal du ikke være ked af, vi har en lang baghjulstrukket Movano på arbejde den ligger på 5-6,5 på literen.
Får den lidt gas på motorstien 120-130 kører den 5. :lol:

Re: DSG i en Touran og Golf

: 18. apr 2021, 17:11
af HansH
115374 skrev:
18. apr 2021, 11:09
Kan man ændre i gearkassens opsætning, så den skifter hurtigere? I min Golf skifter den nemlig noget hurtigere og ved de 2000 omdrejninger, hvis jeg ellers ikke presser speederen.

Når jeg skulle overhale i min Passat, trak den fint i 6. gear. Giver jeg lidt gas i Touran'en eller Golf'en skifter den med i D5. Hvorfor gør den det? Den kan jo sagtens trække uden om i D7.

Jeg oplever også med Touran'en, at når jeg ligger på motorvejen, hvad enten jeg kører 110 eller 130, så skifter den indimellem ned i D6. Jeg vil mene, at når jeg kører med de hastigheder, så skal den ikke på noget tidspunkt skifte ned i D6.
Du kan ikke selv "ændre noget i gearkassens opsætning".
Man kan gennemføre en grundindstilling, men det har ikke noget at gøre med de ting du beretter om.

Har du læst mine tråde om DSG custom software ? Det er eneste vej hvis du vil have ændret shift maps.

viewtopic.php?f=73&t=148633

viewtopic.php?f=73&t=149681

Re: DSG i en Touran og Golf

: 18. apr 2021, 21:27
af Martinovic
Morian87 skrev:
18. apr 2021, 11:38
Er touranen ny? Den skal liiiige køres til i forhold til Kml - vores nye TROC lå også og rodede rundt nede omkring 16 kml (samme motor og gear). Efter nogle tusinde ligger den hammer stabilt på 19.5 kml. Jeg var ligeså nervøs som du. Der er stor forskel på de to gearkasser den ene er DQ200 tørkobling den anden formentlig en DQ381 vådkobling. De opfører sig vidt forskelligt og kan som sådan ikke rigtig sammenlignes - udover at de skifter automatisk 😊 mht begge kasser er her uendeligt mange indlæg om dem begge - det er bare at give sig i kast med søgefunktionen.
1 år gammel og kørt 22.000 km.

Re: DSG i en Touran og Golf

: 18. apr 2021, 21:27
af Martinovic
HansH skrev:
18. apr 2021, 17:11
115374 skrev:
18. apr 2021, 11:09
Kan man ændre i gearkassens opsætning, så den skifter hurtigere? I min Golf skifter den nemlig noget hurtigere og ved de 2000 omdrejninger, hvis jeg ellers ikke presser speederen.

Når jeg skulle overhale i min Passat, trak den fint i 6. gear. Giver jeg lidt gas i Touran'en eller Golf'en skifter den med i D5. Hvorfor gør den det? Den kan jo sagtens trække uden om i D7.

Jeg oplever også med Touran'en, at når jeg ligger på motorvejen, hvad enten jeg kører 110 eller 130, så skifter den indimellem ned i D6. Jeg vil mene, at når jeg kører med de hastigheder, så skal den ikke på noget tidspunkt skifte ned i D6.
Du kan ikke selv "ændre noget i gearkassens opsætning".
Man kan gennemføre en grundindstilling, men det har ikke noget at gøre med de ting du beretter om.

Har du læst mine tråde om DSG custom software ? Det er eneste vej hvis du vil have ændret shift maps.

viewtopic.php?f=73&t=148633

viewtopic.php?f=73&t=149681
Tak. Det vil jeg prøve.

Re: DSG i en Touran og Golf

: 19. apr 2021, 00:49
af Morian87
115374 skrev:
18. apr 2021, 21:27
Morian87 skrev:
18. apr 2021, 11:38
Er touranen ny? Den skal liiiige køres til i forhold til Kml - vores nye TROC lå også og rodede rundt nede omkring 16 kml (samme motor og gear). Efter nogle tusinde ligger den hammer stabilt på 19.5 kml. Jeg var ligeså nervøs som du. Der er stor forskel på de to gearkasser den ene er DQ200 tørkobling den anden formentlig en DQ381 vådkobling. De opfører sig vidt forskelligt og kan som sådan ikke rigtig sammenlignes - udover at de skifter automatisk 😊 mht begge kasser er her uendeligt mange indlæg om dem begge - det er bare at give sig i kast med søgefunktionen.
1 år gammel og kørt 22.000 km.
Nå ja.. så tillægger jeg det kørestil og bilens udformning. Vores TROC var opgivet til det samme 24.4, men er heller ikke ligefrem en kniv gennem luften. Men da den efterfølgende blev opgivet til 18.5 efter WLTP( ligesom Touranen) så kan jeg ikke klage over de 19.5.. 😊