Side 1 af 2

Advarsel mod køb af 1.2 TDI

: 4. maj 2021, 01:17
af Otto1234
For et år siden købte jeg en meget velholdt Skoda Fabia 1.2 TDI. Mit livs værste bilkøb !!!!!

Alle service overholdt hos vag og 185.000 km på klokken det burde ikke kunne gå galt MEN nu er alle tre dyser skiftet et hav af sensorer og følere ligeså 2 måneder på automester værksted hvor de giver op !! Nyt værksted som igen skifter dyser (meget dyrt). Partikelfilter renset og 2 dage efter jeg henter den fra værkstedet er den gal igen. Holder nu på motorvejen og kan ikke komme videre. Jeg har haft mere end 100 biler og kan selv skrue det meste men jeg har aldrig haft en mere ustabil bil. Egr også skiftet. Har brugt 45.000 kr på rep i løbet af et år. Aldrig vag produkter igen og nu skal den så tilbage på værksted igen. Værste bil nogensinde pas på med den motor

Re: Advarsel 1.2 tdi

: 4. maj 2021, 06:17
af Korreborg
Men hvad er problemet? Det kunne jo være at der var nogen der kunne hjælpe.
Værksteder skifter jo tit bare stumper i vildskab uden egentlig at løse problemet.

Re: Advarsel 1.2 tdi

: 4. maj 2021, 06:20
af majbom
Hvad er formålet med denne tråd? At advare folk mod at købe en 1,2 TDI der har kørt næsten 200kkm?

Re: Advarsel 1.2 tdi

: 4. maj 2021, 06:25
af knudsen
Og ifølge tideliger indlæg fra samme bruger er bilen er tunet og Egr er blændet måske er det ikke fremmende for bilens holdbarhed 🤔
https://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic. ... 0&t=150653

Re: Advarsel 1.2 tdi

: 4. maj 2021, 06:39
af GaSelle
Man kunne vel også formode, at et uautoriseret værksted er endnu mere på "gyngende grund" og skifter stumper i blinde. Og at du skal betale for to sæt dyser lyder som svindel; enten er de gamle nogle brugte, ellers må der vel være garanti på dem.

Re: Advarsel mod køb af 1.2 TDI

: 4. maj 2021, 06:50
af HansH
Jeg synes det er overordentligt svært at tage denne tråd særligt seriøst.

For et lille års tid siden rapporterede du issues som vakte kraftig mistanke om en elendig tuning.
Alle input og råd i den forbindelse ignorerede du tilsyneladende ?
Det fremgår i hvert fald ikke noget sted at du har foretaget dig noget i den retning. Ellers korrigér mig venligst.

At du i stedet vælger at køre videre med noget håbløst software, indtil det har lagt alle dine komponenter i graven, og derefter udråber VAG's 1.2TDI motor til at være det værste l*** der findes...
Well, der skal du nok være forberedt på at møde en lidt mere skeptisk tilgang til tingene herinde!

Re: Advarsel mod køb af 1.2 TDI

: 4. maj 2021, 11:00
af 383CI
Hmm, min ene 1,2 TDIèr har klokket 650k uden at slå en skid forkert, og den har været frisket op siden 385k hvor jeg købte den.

Re: Advarsel mod køb af 1.2 TDI

: 4. maj 2021, 11:30
af Otto1234
Ja selvfølgelig forventer jeg bedre holdbarhed og stabilitet som jeg også nævnte så er det den værste bil ud af virkeligt mange. Og dem som chippede den har også prøvet at genindlæse org program samme problem. Så nej jeg ignorerede ikke hvad der blev skrevet Sindsygt med røg og meget dårlig motorgang melder cylinder balance ujævn bl a. I synes måske det er normalt at bruge 45 k på en lille billig 3 cyl bil over et år ???? Jeg synes det er alt for meget og det er jo ikke overstået endnu. Det værksted som prøver nu siger de er eksperter i Skoda. Og det er da super dejligt at nogle ikke oplever problemer ville virkeligt ønske det var mig. Og med hensyn til blændet egr så er jeg helt sikker på at det er det bedste for motoren. Det har aldrig været meningen at udstødning gas skal ind i motoren igen. Den bliver solgt så hurtigt som muligt jeg kan simpelthen ikke bruge en bil som er så ustabil og dyr i drift.

Re: Advarsel mod køb af 1.2 TDI

: 4. maj 2021, 11:33
af Mathiasen
Det lyder som en fejl40

Har du oplyst værkstedet om at bilen er chippet? Er den ført tilbage til original motorstyring inden dyserne blev skiftet, så de nye ikke også har kørt med den motorstyring? Hvorfor har betalt regningen på bilen før problemet er blevet løst?
Hvorfor har du ingen ide om hvad der er galt når bilen har stået på værksted i 2 måneder? Hvorfor har du givet dem lov til at skifte et hav af sensorer uden at de ved hvad der er galt?
osv osv osv

Det er vist ejeren og værkstedet der er noget galt med her og ikke motoren. Undskyld mig..

Re: Advarsel mod køb af 1.2 TDI

: 4. maj 2021, 11:42
af HansH
Otto1234 skrev:
4. maj 2021, 11:30
Og dem som chippede den har også prøvet at genindlæse org program samme problem
Vil det sige du kører du med ORI / uchippet software nu ?
Og med hensyn til blændet egr så er jeg helt sikker på at det er det bedste for motoren. Det har aldrig været meningen at udstødning gas skal ind i motoren igen.
Det er jeg som udgangspunkt fuldstændig enig i :)
Men!
Lige præcis omkring EGROFF er der mange historier om, at hvis ikke tuneren har styr på sit shit, så avler et dårligt EGROFF MOD problemer med regenerering og deraf partikelfilter.
Jeg siger ikke skråsikkert at det er tilfældet for dit vedkommende, for jeg kan jo kun dømme på de indicier vi kender.
Jeg siger blot at det (for mig) er nærliggende at knytte den forbindelse.

Du skriver den 06.06.2020 at bilen går uroligt og "gløderøret" lyser. De to ting siger partikelfilter! til mig.
En VCDS udlæsning ville have kunnet bakke det op, eller evt pege i en anden retning.
Da du samtidig skriver, at det opstår 2 mdr efter chipning .. så lægger det bare lidt mere brænde på mit bål, da det lyder plausibelt at en regenereringscyklus der ikke fungerer ordentligt, først giver sig udslag i sådanne symptomer noget tid efter, nemlig når bilen begynder at blive så kvalt i sin egen afføring, at den begynder at give op.

Jeg ved det er lidt en gratis omgang at sige retrospektivt, men var jeg dig - ville jeg omgående have fået rullet den chipning tilbage til ORI, da de her problemer opstår for et lille år siden.
Du skriver blot at "tilbagerulning til standard har været prøvet". Du skriver ikke hvornår det blev prøvet, og hvor længe du i givet fald kørte med ORI, eller hvad status er pt. Derfor mit indledende spørgsmål i dette indlæg.

Re: Advarsel mod køb af 1.2 TDI

: 4. maj 2021, 12:05
af Otto1234
Har naturligvis talt med dem som chippede den og de siger de har lavet et hav af dem og aldrig oplevet problemer. Den kører stadig med deres program.
Og ja det er super kedeligt at skifte værksted midt i det hele men det ene gav jo op !!! Så jeg var jo nød til at finde et andet og de starter jo mere eller mindre forfra. Men det nye værksted kan jo heller ikke finde fejlen de skiftede endnu en dyse og så 2 dage efter er den gal igen. Og ja selvfølgelig er der problemer med partikelfilter når den ryger som en sindssyg så det er renset flere gange med hydrive (tror jeg det hedder)

Re: Advarsel mod køb af 1.2 TDI

: 4. maj 2021, 12:14
af HansH
Otto1234 skrev:
4. maj 2021, 12:05
Har naturligvis talt med dem som chippede den og de siger de har lavet et hav af dem og aldrig oplevet problemer. Den kører stadig med deres program.
Og ja selvfølgelig er der problemer med partikelfilter når den ryger som en sindssyg så det er renset flere gange med hydrive (tror jeg det hedder)
Du skriver ikke hvor længe du kørte med ORI inden du fik tuningen lagt tilbage i den igen ?

Jeg er nødt til at sige - hvis du tror, at du med Hydrive kan redde et DPF der er godt og grundigt clogged ..
Det vil være det samme som at pisse i havnen, og tro at man kan få vandstanden til at stige.
Det er min helt personlige mening om hvor meget nytte Hydrive kan gøre for dig i den forbindelse.

Jeg ville:
1) få lagt ORI software i den - hellere i går end i dag! - så du er sikker på at regen virker som det skal.
2) Krydse alle fingre, og forsøge at redde DPF med serviceregen, og så få gang i dens kørecyklus, og se om den selv kan holde skidtet fra døren.

Hvis en serviceregen ikke kan få gang i filteret, så er næste skridt at få det brændt ud ved nogen der gør i den slags, eller alternativt et nyt.
Afhængig af hvad du har lyst til at satse spareskillingerne på.

Re: Advarsel mod køb af 1.2 TDI

: 4. maj 2021, 12:42
af Otto1234
Fejl 40 meget morsomt. Det er fandme ikke meningen at man som ejer af en bil skal læse til mekaniker om aftenen nej vel ? Det er jo det man har et værksted til og jeg synes det er meget mærkeligt at nu to forskellige værksteder begge ikke kan løse problemet. Og med hensyn til div følere osv så lyder det da meget rimeligt at man prøver med det billigste først. Og at bebrejde mig for at jeg ikke ved hvad der er galt er sgu da helt på månen

Re: Advarsel mod køb af 1.2 TDI

: 4. maj 2021, 12:54
af perw
Hvis du chipper din bil og der kommer mærklige fejl. Så kan det sagtens hænge sammen og man kan da ikke forvente at værkstedet evt. kan finde fejlene, hvis de reelt ikke ved hvad det er software gør.

Re: Advarsel mod køb af 1.2 TDI

: 4. maj 2021, 12:56
af mojo
Jeg er enig med hans i at du nok har skudt dig selv i foden ved at "spare"da da den blev chippet.
Få en Landberg fil i den og tag den derfra

Re: Advarsel mod køb af 1.2 TDI

: 4. maj 2021, 13:10
af Mathiasen
Du skal ikke vide hvad der er galt, MEN du skal spørge dine mekanikere, der skal vide hvad der er galt. Hvad har de lavet? Virker det nu? Hvad gør de hvis det ikke virker?

Fortalte du dem om chipningen inden de gik igang? Jeg er ikke sikker på at et værksted ville garantere noget, fx yde garanti på nye dyser, hvis de ved der er pillet ved motorstyringen.

Det er det jeg mener med fejl40. Det er ikke et personangreb, beklager hvis det lød hårdt. Det må du undskylde.

Men de kan ikke reparere noget der fx skyldes en dårlig motorstyring.

Re: Advarsel mod køb af 1.2 TDI

: 4. maj 2021, 13:15
af Korreborg
Ja du står i en lorte situation, men de fleste forsøger bare at hjælpe, og har brug for mere info.

Du har fået din bil chippet ved et firma som de fleste aldrig har hørt om, men det har alligevel chippet masser af 1,2TDI, som heller ikke ligefrem er den motor der er flest af. Og har fået renset motoren med Hydrive, som mange nok også har en manglende tiltro til, altså er du lidt bagud på point fra start af. Og derfor går folk efter værkstedet.
Det virker meget til at hverken tuner eller værksted har styr på det, og at du er blevet vejledt meget dårligt.

Så hvis du nu lige tog ja hatten på, fremfor at gå Rasmus modsat på det hele, så lyt konstruktivt til hvad der bliver foreslået.
Der er x antal 1000 timers erfaring med VAG her på forum, og tit en der lige kan huske et problem fra tidligere. Så det kunne NEMT være at du fik mere hjælp her, end på et eller andet tilfældigt værksted.

Så kig på hvad HansH skriver, og tag det til efterretning.

Prøv med noget opsummering.
1. Den er chippet, dette nok forkert forkert da den har sodet af h til + at de sikkert har fucked regenereringen op.
2. Hvad er der så sket her efter? Har de rettet så den ikke soder?
3. Du begynder så at få problemer, med ujævn motorgang/fejl koder? Har du fejlene?
4. Man forsøger at rense med Hydrive (Tror ikke at der er nogen her på forum der tror på at det gør en skid. I hvert fald slet ikke på DPF). Har man ellers gjort noget ved DPF?
5. Er det den samme dysse, eller er der problemer med alle dyserne? Og hvad er det, der får dem til at skifte dyser?
6. Hvilke sensorer er skiftet?

Så lige et bud. DPF regenerere ikke, og er derfor fyldt op. Det giver fejl. Værkstedet aner ikke hvad problemet er, så de skifter sensorer i udstødningen fra en enden af. Det vil nok også gøre noget ved motoren hvis DPF er så fyldt at den ikke kan komme ordentligt af med udstødningen.

Så på bordet med al data overfor det nye værksted. Det vil alt andet lige gøre fejlsøgningen lettere.
Jeg ville starte med at få dem til at se på om den regenerere som den skal. Og gør den ikke, så i med standard software og et nyt filter, det er da i hvert fald en start.

Re: Advarsel mod køb af 1.2 TDI

: 4. maj 2021, 14:48
af Otto1234
Jeg er meget taknemmelig for de gode råd. Hvis jeg ikke har reageret på dem betyder det ikke at jeg mener det er værdiløst tværtimod.

Men vil stadig påstå at det er noget bras når værksteder har så svært ved at regne den ud.
En lille 3 cylindret diesel burde ikke give så mange problemer. Et tankeeksperiment en minigraver har typisk en lille 3 cylindret diesel Kubota. De kører typisk 8000 timer uden et eneste problem. Ved godt at det langt fra er det samme men alligevel tankevækkende.

Når den på et tidspunkt kører igen så fjerner vi tuningen og så får i en opdatering.

Hilsen
Ulrik

Re: Advarsel mod køb af 1.2 TDI

: 4. maj 2021, 14:55
af HansH
Otto1234 skrev:
4. maj 2021, 14:48
Når den på et tidspunkt kører igen så fjerner vi tuningen og så får i en opdatering.
OK, tak. Det tror jeg vi er flere, der er spændte på at høre om.

Men afslutningsvis et enkelt spørgsmål:
Hvorfor har du så blind tiltro til den tuning der ligger på den ? Det forekommer på mig, at du på forhånd har frikendt den for enhver skyld.
Så derfor spørger jeg mig selv hvorfor det overhovedet ikke er på din radar at STARTE med at fjerne den tuning, og så se hvad du står med.....

Re: Advarsel mod køb af 1.2 TDI

: 4. maj 2021, 14:56
af majbom
Ikke at jeg ved det, men jeg kunne forestille mig at der ikke er de samme miljøkrav til entreprenørmaskiner og motorerne derfor er mere simple (og ikke tunet).

Jeg forstår ikke helt hvorfor du ikke vil rulle den originale software tilbage, så du ved, hvad du arbejder med på dén front.

Re: Advarsel mod køb af 1.2 TDI

: 4. maj 2021, 14:59
af GaSelle
Otto1234 skrev:
4. maj 2021, 14:48
Jeg er meget taknemmelig for de gode råd. Hvis jeg ikke har reageret på dem betyder det ikke at jeg mener det er værdiløst tværtimod.

Men vil stadig påstå at det er noget bras når værksteder har så svært ved at regne den ud.
En lille 3 cylindret diesel burde ikke give så mange problemer. Et tankeeksperiment en minigraver har typisk en lille 3 cylindret diesel Kubota. De kører typisk 8000 timer uden et eneste problem. Ved godt at det langt fra er det samme men alligevel tankevækkende.

Når den på et tidspunkt kører igen så fjerner vi tuningen og så får i en opdatering.

Hilsen
Ulrik
Når du har fået Palles Baggårdstuning til at smide en ny software på bilen, så reagerer den ikke, som den ville gøre standard. Det kan værkstederne da ikke klandres for. Derfor reagerer bilen måske atypisk og fylder DPF op, selvom den ikke burde, og så prøver de bare fra en ende af. Som de andre er inde på, så få Landberg til at ordne softwaren, og tag den derfra. I dit sted ville jeg også aftale med værkstedet, at de ikke bare skal skifte, hvis det ikke hjælper - så bliver det hurtigt dyrt.

Re: Advarsel mod køb af 1.2 TDI

: 4. maj 2021, 15:34
af mojo
De er nok også de eneste i dk som kan lave en lovlig tuning ifølge deres hjemmeside.


Chiptuning af biler er som udgangspunkt lovligt – hvis tuningen af bilen da vel at mærke overholder en række miljø- og sikkerhedsmæssige krav.

Til dels må chiptuningen ikke gå ud over sikkerheden i bilen. Det vil sige, at konstruktionen skal kunne holde til den forøgede effekt. Desuden må bilen ikke forurene unødigt, ligesom der er grænser for, hvor meget en bil må støje efter tuningen.

På grund af kravene skal en chiptunet bil synes. Ved synet har du som ejer ansvar for at dokumentere, at tuningen er lovlig. Er dette ikke muligt, eller lever køretøjet ikke op til bestemmelserne om luftforurening samt støj og sikkerhed, vil chiptuningen være ulovlig.

Når du kontakter Chip-Det med behov for chiptuning på Sjælland, er du dog altid sikret en tuning af din bil efter reglerne og den gældende lovgivning. Vi er eksperter i biler, og kvalitet, holdbarhed og ekstra power til din bil er vores topprioritet.

Du gør faktisk samfundet og din bil en tjeneste ved at vælge Chip-Det som din leverandør af chiptuning på Sjælland. Vi leverer nemlig en chiptuning, der sikrer, at bilen kører bedre, renere og længere – til gavn for både køreglæden og miljøet. Du får en høj kvalitet, og på grund af de seneste teknologier kan vi tilbyde chiptuning på Sjælland til en udsøgt pris.

Re: Advarsel mod køb af 1.2 TDI

: 4. maj 2021, 15:45
af Avatar
Hvis den der 1,2 TDi er en common rail motor (f.eks. motorkode CFWA) er udgangspunket en lortemotor!

Husker jeg korrekt er motor management systemet til dén motor lavet af Delphi. I mange år kunne der ikke tunes på platformen. Jeg tænker tunerne ikke lægge mange kræfter i at få indgående kendskab til den platform og opnå et godt resultat.

Så man starter med en lortemotor og 'tuner' på noget 'ukendt'.


Gæt selv på resultatet.....


Standardfil!



Og Kuno's signatur siger han stadig har den der ikke-eksisterende Kuga-model med en 2,5 liters ECOBoost...

Re: Advarsel mod køb af 1.2 TDI

: 4. maj 2021, 15:47
af HansH
Avatar skrev:
4. maj 2021, 15:45
Og Kuno's signatur siger han stadig har den der ikke-eksisterende Kuga-model med en 2,5 liters ECOBoost...
Hvad i alverden snakker du om ??

Re: Advarsel mod køb af 1.2 TDI

: 4. maj 2021, 18:23
af superbeszzz
HansH skrev:
4. maj 2021, 15:47
Avatar skrev:
4. maj 2021, 15:45
Og Kuno's signatur siger han stadig har den der ikke-eksisterende Kuga-model med en 2,5 liters ECOBoost...
Hvad i alverden snakker du om ??
Så er der vm i randomness - stakkels Kuno

Re: Advarsel mod køb af 1.2 TDI

: 4. maj 2021, 18:27
af mojo
Så skulle Kuno måske få ændret sin signatur.

Re: Advarsel mod køb af 1.2 TDI

: 4. maj 2021, 18:39
af GaSelle
HansH skrev:
4. maj 2021, 15:47
Avatar skrev:
4. maj 2021, 15:45
Og Kuno's signatur siger han stadig har den der ikke-eksisterende Kuga-model med en 2,5 liters ECOBoost...
Hvad i alverden snakker du om ??
ECOBoost er Fordsk for TSI, altså turbo. En Kuga Hybrid har ikke turbo, så det er nok det, der prikkes til ;)

Re: Advarsel mod køb af 1.2 TDI

: 4. maj 2021, 18:49
af majbom
Men hvad har Kunos signatur med denne tråd at gøre?

Re: Advarsel mod køb af 1.2 TDI

: 4. maj 2021, 18:53
af mojo
Som jeg ser det har Kuno slet ingen signatur Billede
Hverken den ene eller anden Kuno på forummet.
Edit..det har han så
Svaret passer så bedre i denne tråd
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app
.Billede


Re: Advarsel mod køb af 1.2 TDI

: 4. maj 2021, 20:51
af Charlimike
Så vidt jeg ved opdaterede man også 1.2 tdi ifm diesel skandalen. På 1.6 tdi betød det tragt og ny “lorte” sw. Jeg går ikke ud fra at bilen er downgradet til den sw fra før skandale, og så lavet tuning på den basis. Den nye sw skulle være hård ved dysser og egr.

Ps. Firmaet chip-det skal man holde sig langt fra.