Korte "udsæt" under kørsel (Golf 7 2.0 TDi Highline DSG, 260.xxx km)

Besvar
prodic
Helt nyt medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: 29. okt 2016, 23:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 6 times
Been thanked: 6 times

Korte "udsæt" under kørsel (Golf 7 2.0 TDi Highline DSG, 260.xxx km)

Indlæg af prodic » 6. nov 2021, 20:14

Hej alle,

Min overordnede tekniske indsigt er begrænset når det kommer til biler, så I er advaret på forhånd :-)

På det seneste har min Golf 7 2.0 TDI DSG Highline (260.xxx km) under kørsel haft nogle korte udfald, hvor det føles kraftigere end bare at slippe speederen. Det føles mere som et kortvarigt "brems". Det er ikke nogle lamper der blinker eller andet instrumenteringen der indikerer hvad der foregår.

Jeg har prøvet følgende:
Køre 300+km med adaptiv fartpilot (primært motorvej) hvor udfaldet viser sig sporadisk (vil gætte på alt fra udfald hver 100-300km)
Køre med fartpilot aktiveret, men ikke koblet til (primært motorvej). Jeg har kørt 300+km og ligeledes oplevet sporadiske udfald.
Køre med fartpilot deaktiveret (primært motorvej) hvor jeg har kørt 300+km og oplevet sporadiske udfald.

Jeg har én gang med adaptiv fartpilot aktiveret oplevet, at afstandsindikatoren viste sig i displayet uden specifik årsag(ingen bil foran).

De forskellige udfald sker ikke ved gearskifte og de sker i forskellige gear(3-6). De sker ved forskellige hastigheder (50-140). Det sker ved stabil hastighed og under alm. acceleration.

Normalt når de "brems"-agtige udfald sker, så kan et kort tryk på speederen genaktivere de tabte omdrejninger. Jeg har noteret mig, at det lader til at de korte udsæt viser sig som et kort dyk i omdrejninger(2-400rpm).

Jeg har fundet dette indlæg, som har lidt af samme udfordring, men desværre ingen løsning:
viewtopic.php?f=70&t=37311&p=299076&hil ... 6t#p299076

Mine spørgsmål er nu:
Nogle bud på hvad der kan være galt?
Kan et værksted udlæse "fejlen" og i hvor lang tid er der en log?
Kan radaren være "træt" og være aktiv på trods af at den er slukket? Det kunne vel forklare de pludselige udfald ik'?

På forhånd tak
These users thanked the author prodic for the post:
Juol

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Korte "udsæt" under kørsel (Golf 7 2.0 TDi Highline DSG, 260.xxx km)

Indlæg af Charlimike » 8. nov 2021, 20:33

Jeg oplever det kun under hård acceleration af
Og til efter motorvejen. I mit tilfælde er det fordi railen drænes fordi den er tæt på at give max fuel (chippet). Det kan give et ordenligt nyk ved speederslip.
These users thanked the author Charlimike for the post:
prodic
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Bace
Helt nyt medlem
Indlæg: 51
Tilmeldt: 21. sep 2013, 09:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Korte "udsæt" under kørsel (Golf 7 2.0 TDi Highline DSG, 260.xxx km)

Indlæg af Bace » 18. nov 2021, 15:18

Ville starte med at skifte diesel filter, hvis det er ved at være stoppet til kan det godt give symptomer i denne retning.
These users thanked the author Bace for the post:
prodic

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: Korte "udsæt" under kørsel (Golf 7 2.0 TDi Highline DSG, 260.xxx km)

Indlæg af GranTurismo » 18. nov 2021, 18:00

Kunne det måske skyldes fejl på radaren, så FrontAssist fejlagtigt registrerer noget kortvarigt og derfor bremser?
These users thanked the author GranTurismo for the post:
prodic
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
mobworld
Medlem
Indlæg: 587
Tilmeldt: 21. okt 2008, 22:02
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: DK
Has thanked: 78 times
Been thanked: 104 times

Re: Korte "udsæt" under kørsel (Golf 7 2.0 TDi Highline DSG, 260.xxx km)

Indlæg af mobworld » 18. nov 2021, 18:40

Tidligere generationer af TDI'erne, kunne få/have dårligt ledningsnet til dyserne, hvilket gav pludseligt off/on ved gasgivning.

Du nævner ikke årgang. Ved ikke om det kun var et 'tidligt' problem, men måske værd at undersøge

Mvh
These users thanked the author mobworld for the post:
prodic
2022 BMW IX3 M Sport III
2019 VW California Ocean 150 TDI DSG
2017 VW Move Up

---------------------------------
2012 VW Passat Variant 170 TDI DSG 4Motion
2006 VW Passat Variant 170 TDI DSG
2001 VW Passat Variant 130 TDI, 1996 VW Polo 100 16v

prodic
Helt nyt medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: 29. okt 2016, 23:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 6 times
Been thanked: 6 times

Re: Korte "udsæt" under kørsel (Golf 7 2.0 TDi Highline DSG, 260.xxx km)

Indlæg af prodic » 18. nov 2021, 21:00

Tak for de forskellige inputs.

Bilen har efterfølgende været på autoriseret værksted for at få udlæst evt fejlkoder, men der var intet at finde. Helt som forventet.
De fandt dog en løs plastramme (eller lign) omkring radaren, som de mistænkte for at kunne skabe de spontane “opbremsninger”.
De nævnte også muligheden om at slå “Front Assist” fra og se om det gjorde en forskel.
Da der igen var opbremsninger så prøver jeg nu at slå Front Assist fra.

Bemærkningen omkring Front Assist fik mig til at Google og i Guds eget land er der pt en Class Act law suit, hvor beskrivelsen netop omhandler spontant ombremsninger pga Front Assist og fejl i softwaren.
Det er måske ikke relevant men dog en form for bekræftelse. Jeg har dog ikke oplevet det de sidste 150.000km, hvilket jeg formoder ville være sket.

Fejlen sker fortsat på vilkårlige tidspunkter - med adaptiv fartpilot aktiv med 135km/t på motorvejen og ved 30-35km/t i byen feks.

Det lader (uden evidens) til at ske oftere når fartpilot er i ON. Står den til OFF så lader det til at ske færre gange.

Buusdk
Nyt medlem
Indlæg: 444
Tilmeldt: 1. jun 2014, 20:37
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 0
Been thanked: 20 times

Re: Korte "udsæt" under kørsel (Golf 7 2.0 TDi Highline DSG, 260.xxx km)

Indlæg af Buusdk » 21. nov 2021, 10:36

Jeg har prøvet det samme på min Passat fra 2014.

Det var som om den huggede/tøvede lidt med jævne mellemrum.
Det viste sig at være en dårlig temperatur sensor i udstødningen. Og når bilen så regenererede partikelfilter , så gik det galt og den hakkede.
These users thanked the author Buusdk for the post:
prodic

prodic
Helt nyt medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: 29. okt 2016, 23:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 6 times
Been thanked: 6 times

Re: Korte

Indlæg af prodic » 22. nov 2021, 21:44

Buusdk skrev:Jeg har prøvet det samme på min Passat fra 2014.

Det var som om den huggede/tøvede lidt med jævne mellemrum.
Det viste sig at være en dårlig temperatur sensor i udstødningen. Og når bilen så regenererede partikelfilter , så gik det galt og den hakkede.
Kan du uddybe ovenstående lidt? Var der nogle fejlbeskeder eller lign? Jeg mener at min bil for nyligt har lavet regeneration, men din situation kunne være interessant at undersøge.

Buusdk
Nyt medlem
Indlæg: 444
Tilmeldt: 1. jun 2014, 20:37
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 0
Been thanked: 20 times

Re: Korte "udsæt" under kørsel (Golf 7 2.0 TDi Highline DSG, 260.xxx km)

Indlæg af Buusdk » 24. nov 2021, 23:27

Hej

Til at starte med var der ingen fejl. Det eneste var at den lavede små udsættere i nogle minutter, med et par hundrede km mellemrum. Men efter en periode fik jeg motorlampe, som forsvandt hver gang jeg slukkede bilen, men kom igen kort efter.

Mekanikeren fandt lynhurtigt en defekt temp. Sensor i udstødningen , som gjorde at regenerering ikke forløb som det skulle.

prodic
Helt nyt medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: 29. okt 2016, 23:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 6 times
Been thanked: 6 times

Re: Korte "udsæt" under kørsel (Golf 7 2.0 TDi Highline DSG, 260.xxx km)

Indlæg af prodic » 26. nov 2021, 14:39

Tak for opdateringen [mention]Buusdk [/mention]
Jeg vil holde øje med mine egne erfaringer og sammenholde med din beskrivelse.
Jeg oplever dog ikke helt det samme hvis jeg skal vurdere det hurtigt.

prodic
Helt nyt medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: 29. okt 2016, 23:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 6 times
Been thanked: 6 times

Re: Korte "udsæt" under kørsel (Golf 7 2.0 TDi Highline DSG, 260.xxx km)

Indlæg af prodic » 17. jul 2022, 22:14

I det usandsynlige tilfælde, at nogle fortsat læser med, så er der nu 8-9 måneder senere fortsat og i tiltagende grad de famøse "udsæt" under kørsel.
Problemet blev minimeret, men ikke elimineret, efter at værkstedet fjernede nummerpladerammen, da denne - i følge dem - kunne have indvirkning på de spontane "nedbremsninger" eller "udsæt".
De kunne ikke finde nogle fejl på diverse udlæsninger og når fartpilot/adaptiv fartpilot var slået fra, da virkede fejlene til at være færre.
Den seneste måned er fejlen dog tiltaget selv med fartpilot/adaptiv fartpilot slået fra. Så sent som i dag har den lavet korte "nedbremsninger" eller "udsæt" 5-6 gange. Med forskellig hastighed (10-20 kmt og 70-80 kmt samt 130kmt).
Yderligere har jeg oplevet at bilen den seneste måned er gået ud 2 gange ved hastigheder under 50kmt.

Der er uheldigvis ikke nogle lamper der lyser eller andet der indikerer en specifik fejl. Det virker fortsat som små "udsæt" eller "nedbremsninger" hvor bilen pludseligt mister 3-400 omdrejninger, hvilket får det til at være en hakkende kørsel. Ofte kun én gang af gangen, men i dag var der f.eks. 3 efter hinanden.

Jeg vil igen bede det lokale værksted om at tjekke jeres tidligere forslag (ledningsnet/dyser, dieselfilter og defekt temp. sensor).
Den har fået lidt Bell Add i dag i det naive håb, at det evt. hjalp. :-)
These users thanked the author prodic for the post (total 2):
HansHnuggivr6

prodic
Helt nyt medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: 29. okt 2016, 23:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 6 times
Been thanked: 6 times

Re: Korte "udsæt" under kørsel (Golf 7 2.0 TDi Highline DSG, 260.xxx km)

Indlæg af prodic » 9. sep 2022, 10:54

En kort opdatering på føljetonen i tilfælde af at andre senere læser med.

Siden sidst fik bilen en omgang Bell Add, hvilket mekanikeren opgraderede til et stærkere additiv, da han mistænkte små vanddråber i brændstoffet.
Det hjalp desværre ikke tilstrækkeligt, så anbefalingen var derfor at prøve med 1-2 tankfulde af Shell's VP Diesel, da mængden af additiver deri var endnu højere.
Det hjalp desværre heller ikke og til sidst fik mekanikeren bilen til nærmere undersøgelse og han fandt ret hurtigt en defekt sensor til krumtappen, som han mente ville kunne forklare både de midlertidige udsæt samt at bilen i nogle tilfælde gik helt ud.
Jeg er nu på dag 2 og efter ca. 200km har jeg endnu ikke oplevet udsæt eller lign.

(skud ud til Hjøllunds Auto i Snejbjerg for at finde fejlen når VW Herning ikke kunne)
These users thanked the author prodic for the post (total 3):
HansHmojokGlerup

Besvar

Tilbage til "Motor"