2,0 tdi 150 hk Skoda Oct MOD 1,4 tsi 150hk begge 2015 årg. Hvad kører flest km?

Besvar
Huke
Nyt medlem
Indlæg: 237
Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 27 times

2,0 tdi 150 hk Skoda Oct MOD 1,4 tsi 150hk begge 2015 årg. Hvad kører flest km?

Indlæg af Huke » 2. jan 2022, 12:15

Kære Alle
Hvad ville I foretrække?
En 2,0 tdi/150 hk maskine mod en 1,4 tsi/150 hk. Begge årg 2015. Samme stand. Begge kørt 120000 km. Serviceret korrekt.

Behov: mest længere ture (250 km), men også nu og da en kort tur (15 km).

Hvilken maskine kører længst ved fortsat korrekt servicering og vedligehold?

Hvilken har bedst økonomi ved 35000 årlige km grøn afgift og brændstof taget I betragtning

Begge man gear

Jeg vil blive glad for jeres ekspertvurderinger og sidder klar med supplerende oplysninger

Mvhuke
These users thanked the author Huke for the post:
jonasjean

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: 2,0 tdi 150 hk Skoda Oct MOD 1,4 tsi 150hk begge 2015 årg. Hvad kører flest km?

Indlæg af Korreborg » 2. jan 2022, 12:37

Jeg er diesel mand, så havde taget en 2,0TDi. Genial motor, og burde kører noget længere på literen, med dit kørselsmønster.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
vandhunden
Medlem
Indlæg: 1343
Tilmeldt: 25. maj 2010, 11:39
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 47 times
Been thanked: 138 times

Re: 2,0 tdi 150 hk Skoda Oct MOD 1,4 tsi 150hk begge 2015 årg. Hvad kører flest km?

Indlæg af vandhunden » 2. jan 2022, 12:40

Jeg havde også valgt en 2,0 TDI dog med DSG
Nuværende køretøjer: VW Passat 2,0 TDI BMT Variant 190 HK DSG6 & Honda 1100 CBR BlackBird

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5575
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: 2,0 tdi 150 hk Skoda Oct MOD 1,4 tsi 150hk begge 2015 årg. Hvad kører flest km?

Indlæg af GranTurismo » 2. jan 2022, 13:15

Jeg ville foretrække 1,4 TSI. Det er en mere smidig motor, som trækker rent over et meget større omdrejningsområde.

Men jeg kører dog heller ikke så mange km, at en diesel ville give lavere totale omkostninger.

En diesel kører typisk længere inden "den dør" da den kører med færre omdrejninger.

Med 35.000 km om året kan besparelsen i grøn afgift på en TSIl langt fra opveje besparelsen i brændstof på en TDI.

Så I forhold til økonomi vil en TDI være billigere i total økonomi med dit kørselsbehov.

Jeg ville dog stadig vælge den mere smidige TSI. Men jeg er også "benzinmand" :D
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: 2,0 tdi 150 hk Skoda Oct MOD 1,4 tsi 150hk begge 2015 årg. Hvad kører flest km?

Indlæg af i-s » 2. jan 2022, 13:31

Huke skrev:
2. jan 2022, 12:15
Kære Alle
Hvad ville I foretrække?
En 2,0 tdi/150 hk maskine mod en 1,4 tsi/150 hk. Begge årg 2015. Samme stand. Begge kørt 120000 km. Serviceret korrekt.

Behov: mest længere ture (250 km), men også nu og da en kort tur (15 km).

Hvilken maskine kører længst ved fortsat korrekt servicering og vedligehold?

Hvilken har bedst økonomi ved 35000 årlige km grøn afgift og brændstof taget I betragtning

Begge man gear

Jeg vil blive glad for jeres ekspertvurderinger og sidder klar med supplerende oplysninger

Mvhuke
2.0TDI uden tvivl.
/Søren.

Huke
Nyt medlem
Indlæg: 237
Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 27 times

Re: 2,0 tdi 150 hk Skoda Oct MOD 1,4 tsi 150hk begge 2015 årg. Hvad kører flest km?

Indlæg af Huke » 2. jan 2022, 14:08

Mange tak for højt kvalificerede svar

Sace
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjyllannd
Has thanked: 89 times
Been thanked: 157 times

Re: 2,0 tdi 150 hk Skoda Oct MOD 1,4 tsi 150hk begge 2015 årg. Hvad kører flest km?

Indlæg af Sace » 2. jan 2022, 17:37

Jeg har pendlet i biler med begge motorer. Jeg ville klart vælge TDI'en, specielt hvis den er med manuelt gear. Økonomien er super god i den, specielt ved landevej.
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo

Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09

Huke
Nyt medlem
Indlæg: 237
Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 27 times

Re: 2,0 tdi 150 hk Skoda Oct MOD 1,4 tsi 150hk begge 2015 årg. Hvad kører flest km?

Indlæg af Huke » 2. jan 2022, 21:28

Tak for de mange gode svar.
Hvad angår DSG og manuelt gear vil jeg gerne citere en bruger fra dette forum:

"JEG er færdig med at spille i
DSG lotteriet" :lol:

Jeg har ingen DSG erfaring selv
Men jeg har rettet mig efter ovenstående :lol:

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: 2,0 tdi 150 hk Skoda Oct MOD 1,4 tsi 150hk begge 2015 årg. Hvad kører flest km?

Indlæg af Korreborg » 3. jan 2022, 11:53

Huke skrev:Jeg har ingen DSG erfaring selv
Men jeg har rettet mig efter ovenstående Billede
Men det er jo endnu er fordel ved 2.0TDi. Den kører ikke med "lotteri gearkassen"
1.4 tsi og 1.6 TDi bruger tørkoblingsgearkassen som der er problemer med.
2.0TDi kører med vådkoblinger BilledeBillede
These users thanked the author Korreborg for the post (total 2):
kGlerupi-s
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Huke
Nyt medlem
Indlæg: 237
Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 27 times

Re: 2,0 tdi 150 hk Skoda Oct MOD 1,4 tsi 150hk begge 2015 årg. Hvad kører flest km?

Indlæg af Huke » 3. jan 2022, 12:14

Nej, der er forskel på DSG gearkasser, det er jeg med på.
Og jeg er også med på at en man.gearkasse også ka få problemer.

Sace
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjyllannd
Has thanked: 89 times
Been thanked: 157 times

Re: 2,0 tdi 150 hk Skoda Oct MOD 1,4 tsi 150hk begge 2015 årg. Hvad kører flest km?

Indlæg af Sace » 3. jan 2022, 13:14

Jeg har haft lidt af hvert, og de to biler gearkassen er stået af på har begge været med manuelt :lol:

Enig i at 2.0 TDI DSG er en ret "sikker" variant. Men hav lige service omkostningerne på gearkassen med i regnestykket, da den jo skal have skiftet olie af og til.
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo

Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09

Huke
Nyt medlem
Indlæg: 237
Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 27 times

Re: 2,0 tdi 150 hk Skoda Oct MOD 1,4 tsi 150hk begge 2015 årg. Hvad kører flest km?

Indlæg af Huke » 3. jan 2022, 16:47

Netop
Det må man ikke glemme.

Huke
Nyt medlem
Indlæg: 237
Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 27 times

Re: 2,0 tdi 150 hk Skoda Oct MOD 1,4 tsi 150hk begge 2015 årg. Hvad kører flest km?

Indlæg af Huke » 16. jan 2022, 21:50

Så blev det alvor, og vi købte i dag en 2018 skoda Oct Combi 2 0 tdi 150 hk
Manuel 6 g fremad kørt 140 000 mgt velholdt. Det er jo EA 288.

Vi kørte hen og hentede den i 1,9 tdi 105hk årh 2006 606000 km. Den kører og trækker stadig godt.

Spændt på om EA 288 også når 600 000 km

Tak for gode råd fra jer
Vhuke
These users thanked the author Huke for the post:
HansH

Huke
Nyt medlem
Indlæg: 237
Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 27 times

Re: 2,0 tdi 150 hk Skoda Oct MOD 1,4 tsi 150hk begge 2015 årg. Hvad kører flest km?

Indlæg af Huke » 17. jan 2022, 11:23

Jeg ved ikke, hvad jeg skal mene om, at diesel nu formentlig skal udfase
S inden for et åremål og alt være el.

Både Daimler-Benz og Wolkswagen AG laver nu meget rene diesler. Faktisk så rene, at robuste spædbørn kan drage ånde gennem udstødningen ... sådan Ca.


Alt regnet sammen: CO2 og hele tjavsen incl produktionsfasen, hvad r så mest miljøvenlig? Ved vi det at the end of the day?

Og hvor længe holder batterierne på elbilerne. Kan de slå en 1,9 tdi med 606000 på tælleren. ? Hvad med råstofressourceregnskabet?

Jeg glæder mig nu til at hjælpe min søn med at passe godt på sin nyerhvervede
EA 288. Den mangler 460 000 for at nå
600 000

Lad os aldrig glemme 1,9 tdi 105/250NM
YZ 33 401

Mvhuke

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5575
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: 2,0 tdi 150 hk Skoda Oct MOD 1,4 tsi 150hk begge 2015 årg. Hvad kører flest km?

Indlæg af GranTurismo » 17. jan 2022, 14:54

Huke skrev:
17. jan 2022, 11:23
Både Daimler-Benz og Wolkswagen AG laver nu meget rene diesler. Faktisk så rene, at robuste spædbørn kan drage ånde gennem udstødningen ... sådan ca.
De opgivende tal for CO2, NOx mv er opgivet for en varm motor. Der går noget tid inden motoren, herunder katsysator og partikelfilter er driftsvarm, og indtil da forurener den noget mere end det opgivede. Det er nok blandt begrundelserne for at flere storbyer overvejer at forbyde dieselbiler. Men der går nok nogle år, inden det kommer til at gælde en Euro6.
Huke skrev:
17. jan 2022, 11:23
Alt regnet sammen: CO2 og hele tjavsen incl produktionsfasen, hvad r så mest miljøvenlig? Ved vi det at the end of the day?

Og hvor længe holder batterierne på elbilerne. Kan de slå en 1,9 tdi med 606000 på tælleren. ? Hvad med råstofressourceregnskabet?
Det er er svært at generalisere om. Jeg tror der er stor forskel på miljøbelastningen fra de forskellige elbiler. Og miljøbelastningen vil formodentlig også falde med tiden. F.eks batterier uden kobolt og solid state batterier vil gøre en stor forskel. Man vil formodentlig også øge mængden af genbrugsmaterialer med tiden. Om strømmen eksempelvis kommer fra vindmøller, A-kraftværker eller kulkraftværker vil også have stor indvirkning på miljøbelastningen i bilens levetid.

Men tillykke med den nye bil!
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Huke
Nyt medlem
Indlæg: 237
Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 27 times

Re: 2,0 tdi 150 hk Skoda Oct MOD 1,4 tsi 150hk begge 2015 årg. Hvad kører flest km?

Indlæg af Huke » 17. jan 2022, 16:49

Jo tak. Og tak for betragtningerne!

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: 2,0 tdi 150 hk Skoda Oct MOD 1,4 tsi 150hk begge 2015 årg. Hvad kører flest km?

Indlæg af Charlimike » 19. jan 2022, 14:43

Omtalte EA288 tdi er generelt super stærkt bygget. Har i skrivende stund kørt 253.000 i min 184 tdi dsg fra Maj 2017 , og det har været problemfrie km. Over 20kml i praksis på motorvej med den lange rute jeg har.

Jeg ville nok nuppe dieselen til 35.000km, det er passende og den er køreglad bag rattet.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13243
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: 2,0 tdi 150 hk Skoda Oct MOD 1,4 tsi 150hk begge 2015 årg. Hvad kører flest km?

Indlæg af HansH » 19. jan 2022, 15:00

Charlimike skrev:
19. jan 2022, 14:43
Jeg ville nok nuppe dieselen til 35.000km, det er passende og den er køreglad bag rattet.
Det råd var en gratis omgang.. der er købt bil :)
These users thanked the author HansH for the post:
Charlimike
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Besvar

Tilbage til "Motor"