VW golf 3 1.4 multipoint starter ikke.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 86
- Tilmeldt: 14. sep 2008, 20:27
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: kolding
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
VW golf 3 1.4 multipoint starter ikke.
Hej vw guruer.
Jeg står med en VW golf 3 1.4 multipoint som har stået stille i 14 dags tid, og vil ligepludselig ikke starte mere., starter tørner fint rundt med den vil ikke starte, nogle gange lyder det til den lige kommer med lidt tegn til og vil starte med stopper lige så hurtigt igen.
Ting som er tjekket:
Kompression omkring 13 til 14 bar
Der er gnist på alle 4 tændrør (tændrør gnister også fint så kabler vurderes ok)
Der kommer brændstof til dyserne. (tændrør er våde og lugter af benzin)
Tjekket sikringer inde i bilen.
Den kan ej heller startes på startgas.
Tandrem er ej hoppet, mærkerne stemmer overens.
Nogle som har nogle bud
Jeg står med en VW golf 3 1.4 multipoint som har stået stille i 14 dags tid, og vil ligepludselig ikke starte mere., starter tørner fint rundt med den vil ikke starte, nogle gange lyder det til den lige kommer med lidt tegn til og vil starte med stopper lige så hurtigt igen.
Ting som er tjekket:
Kompression omkring 13 til 14 bar
Der er gnist på alle 4 tændrør (tændrør gnister også fint så kabler vurderes ok)
Der kommer brændstof til dyserne. (tændrør er våde og lugter af benzin)
Tjekket sikringer inde i bilen.
Den kan ej heller startes på startgas.
Tandrem er ej hoppet, mærkerne stemmer overens.
Nogle som har nogle bud
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10869
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1899 times
Re: VW golf 3 1.4 multipoint starter ikke.
Hvis den ingenting kan på startgas og kompressionen er i orden, så er det tændingen.
- Blackfinger
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9159
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 46 times
- Been thanked: 394 times
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 86
- Tilmeldt: 14. sep 2008, 20:27
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: kolding
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: VW golf 3 1.4 multipoint starter ikke.
Hvor sidder den, har kigget omkring krumtappen og kan ikke finde nogen sensor.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 86
- Tilmeldt: 14. sep 2008, 20:27
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: kolding
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: VW golf 3 1.4 multipoint starter ikke.
Ja det er også min tanke, men hvilken del af tændingen. Den gnister jo fint.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 101
- Tilmeldt: 24. nov 2014, 19:49
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 8 times
Re: VW golf 3 1.4 multipoint starter ikke.
Gnist kommer på det forkerte tidspunkt. Tjek krumtappositionssensor som nogen er inde på.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 86
- Tilmeldt: 14. sep 2008, 20:27
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: kolding
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: VW golf 3 1.4 multipoint starter ikke.
Hvor sidder den på en 1.4 multipoint? jeg har kigget både på gearkasse og krumtap hjul, men syntes ikke jeg kan finde den?
- Blackfinger
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9159
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 46 times
- Been thanked: 394 times
Re: VW golf 3 1.4 multipoint starter ikke.
Jeg ved ikke hvor den gemmer sig på den pågældende motor. På nogle gemmer den sig bag oliefilterkonsollen, på andre er den på bagsiden af motoren. Jeg har engang skiftet sidstnævnte på en Polo 9N. Absolut et mareridt, ikke til at komme til hverken oppefra eller nedefra. https://www.youtube.com/watch?v=6Iwk1uFw-_w
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 86
- Tilmeldt: 14. sep 2008, 20:27
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: kolding
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: VW golf 3 1.4 multipoint starter ikke.
Jeg tror den hedde aex den motor som sidder i, ved ikke om det gør en forskel.
- cvj
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 49
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:35
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 5 times
Re: VW golf 3 1.4 multipoint starter ikke.
Hvis de billeder google lige viser for en aex-motor er korrekte, så kommer tændingssignal/tidspunkt fra strømfordeleren, som i de gode gamle dage
Hvilken farve har gnisterne? Gule eller blå? Hvis de er gule, så kan det meget vel være tændkablet fra tændspolen til strømfordelerdækslet som er dødt, det kan sagtens forårsage de beskrevne symptomer - det kan selvfølgelig også være selve spolen som er færdig.
Mvh Chris
Hvilken farve har gnisterne? Gule eller blå? Hvis de er gule, så kan det meget vel være tændkablet fra tændspolen til strømfordelerdækslet som er dødt, det kan sagtens forårsage de beskrevne symptomer - det kan selvfølgelig også være selve spolen som er færdig.
Mvh Chris
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 86
- Tilmeldt: 14. sep 2008, 20:27
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: kolding
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: VW golf 3 1.4 multipoint starter ikke.
Det jeg lige nåede at se, virkede de blåligt.. ja det er da så simple en motor, der burde ikke være meget som kan gå galt..cvj skrev: ↑13. jan 2022, 20:18Hvis de billeder google lige viser for en aex-motor er korrekte, så kommer tændingssignal/tidspunkt fra strømfordeleren, som i de gode gamle dage
Hvilken farve har gnisterne? Gule eller blå? Hvis de er gule, så kan det meget vel være tændkablet fra tændspolen til strømfordelerdækslet som er dødt, det kan sagtens forårsage de beskrevne symptomer - det kan selvfølgelig også være selve spolen som er færdig.
Mvh Chris
- cvj
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 49
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:35
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 5 times
Re: VW golf 3 1.4 multipoint starter ikke.
Okay - men med de ting du har kontrolleret, forudsat strømfordeleren ikke sidder løst, så tændingstidspunktet evt. er forkert som andre er inde på, så skal det næsten være gnisten som ikke er god nok, når den heller ikke kommer på startgas - personligt ville jeg nok bare skifte kabler/dæksel/rotor, det er jo lidt sliddele alligevel med mindre andre har nøglen til bilen, og har indbygget lidt tændkabel-byt-nytårsløjer(?)golf 3 skrev: ↑13. jan 2022, 20:29Det jeg lige nåede at se, virkede de blåligt.. ja det er da så simple en motor, der burde ikke være meget som kan gå galt..cvj skrev: ↑13. jan 2022, 20:18Hvis de billeder google lige viser for en aex-motor er korrekte, så kommer tændingssignal/tidspunkt fra strømfordeleren, som i de gode gamle dage
Hvilken farve har gnisterne? Gule eller blå? Hvis de er gule, så kan det meget vel være tændkablet fra tændspolen til strømfordelerdækslet som er dødt, det kan sagtens forårsage de beskrevne symptomer - det kan selvfølgelig også være selve spolen som er færdig.
Mvh Chris
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 86
- Tilmeldt: 14. sep 2008, 20:27
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: kolding
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: VW golf 3 1.4 multipoint starter ikke.
cvj skrev: ↑13. jan 2022, 20:47Okay - men med de ting du har kontrolleret, forudsat strømfordeleren ikke sidder løst, så tændingstidspunktet evt. er forkert som andre er inde på, så skal det næsten være gnisten som ikke er god nok, når den heller ikke kommer på startgas - personligt ville jeg nok bare skifte kabler/dæksel/rotor, det er jo lidt sliddele alligevel med mindre andre har nøglen til bilen, og har indbygget lidt tændkabel-byt-nytårsløjer(?)golf 3 skrev: ↑13. jan 2022, 20:29Det jeg lige nåede at se, virkede de blåligt.. ja det er da så simple en motor, der burde ikke være meget som kan gå galt..cvj skrev: ↑13. jan 2022, 20:18Hvis de billeder google lige viser for en aex-motor er korrekte, så kommer tændingssignal/tidspunkt fra strømfordeleren, som i de gode gamle dage
Hvilken farve har gnisterne? Gule eller blå? Hvis de er gule, så kan det meget vel være tændkablet fra tændspolen til strømfordelerdækslet som er dødt, det kan sagtens forårsage de beskrevne symptomer - det kan selvfølgelig også være selve spolen som er færdig.
Mvh Chris
Hvordan mener du den kan sidde løst? så du mener at selve strømfordeleren ikke burde fejle noget, men det er rotor / dæksel tændkabler eller selve tændspolen.. kan man udmåle en tændspole?
- cvj
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 49
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:35
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 5 times
Re: VW golf 3 1.4 multipoint starter ikke.
Nu forudsætter jeg jo hele tiden at google viste mig det rigtige billede af motoren, men strømfordeleren sidder for enden af topstykket antager jeg (?) - og måden man så indstiller tændingstidspunkt er ved at dreje på selve strømfordeleren - og hvis bolten som normalt holder den fast er raslet ud, kan den måske godt ryge helt i hegnet, men jeg tænker det er noget usandsynligt.
Hvis der overhovedet kommer gnist, så virker hall-sensoren i strømfordeleren, og så skal fejlen findes "længere ude" i systemet. Man kan godt måle tændspoler igennem, hvis spolen ikke er en integreret enhed med transistoren, og det ved jeg faktisk ikke om den er på en Golf 3 - men hvis det er en "traditionel/gammeldags" spole, så skal de specifikke værdier principielt findes i en rep-manual for den pågældende bil - i løse tal så skal modstanden mellem de to "lavspændingsstik" (primærviklingen), måle nok ca 0,5-1,5 Ohm, mens sekundærviklingen, som er mellem "tændkablet" og et af "lavspændingsstikkene" skal være i kiloOhm størrelsen, sikkert mellem 4 kOhm og 12 kOhm, men mere præcis angivelse vil du skulle finde i rep-manual.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 86
- Tilmeldt: 14. sep 2008, 20:27
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: kolding
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: VW golf 3 1.4 multipoint starter ikke.
Den sidder for enden af knasten ja, strømfordeler sidder ikke løs og er godt spændt, så den har ikke rokket sig ud af stedet.
Ja den gnister fint nok, dog har vi ikke prøvet alle 4 på en gang, men en af gangen, kan måske tænkes at spolen ikke sender spænding nok ud til alle 4 tændrør, og derfor ikke kan starte bilen. Da jeg kan se det er en brugt som er sat på, vil jeg jo nok kigge den vej, rotor og dæksel og tændkabler ser ok ud visuelt. Alle 4 flader inde i dæksel er rengjort. Så er måske lidt bange for spolen kan være problemet. Men kan sådan en godt være så dårlig at den virker til at sende spænding nok ud en efter en, men ikke ville kunne sende spænding nok ud til alle?
Ja den gnister fint nok, dog har vi ikke prøvet alle 4 på en gang, men en af gangen, kan måske tænkes at spolen ikke sender spænding nok ud til alle 4 tændrør, og derfor ikke kan starte bilen. Da jeg kan se det er en brugt som er sat på, vil jeg jo nok kigge den vej, rotor og dæksel og tændkabler ser ok ud visuelt. Alle 4 flader inde i dæksel er rengjort. Så er måske lidt bange for spolen kan være problemet. Men kan sådan en godt være så dårlig at den virker til at sende spænding nok ud en efter en, men ikke ville kunne sende spænding nok ud til alle?
- cvj
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 49
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:35
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 5 times
Re: VW golf 3 1.4 multipoint starter ikke.
Tjek.golf 3 skrev: ↑13. jan 2022, 21:47Den sidder for enden af knasten ja, strømfordeler sidder ikke løs og er godt spændt, så den har ikke rokket sig ud af stedet.
Ja den gnister fint nok, dog har vi ikke prøvet alle 4 på en gang, men en af gangen, kan måske tænkes at spolen ikke sender spænding nok ud til alle 4 tændrør, og derfor ikke kan starte bilen. Da jeg kan se det er en brugt som er sat på, vil jeg jo nok kigge den vej, rotor og dæksel og tændkabler ser ok ud visuelt. Alle 4 flader inde i dæksel er rengjort. Så er måske lidt bange for spolen kan være problemet. Men kan sådan en godt være så dårlig at den virker til at sende spænding nok ud en efter en, men ikke ville kunne sende spænding nok ud til alle?
Spolen kan godt være synderen, ja - en gnist er ikke bare en gnist, og det er altså ikke nemt (i min erfaring) at se om en gnist er god nok, i den fri natur - visuel kontrol af rotor/dæksel om de er rene/tørre og ellers fejlfri er til gengæld normalt fint muligt, er kulstiften i dækslet også intakt og fin/ren? Er tændrørene også rene/tørre eksternt, ingen "kulbaner" at se på porcelænet?
Visuel kontrol af tændkabler er derimod ikke muligt i min erfaring (altså jo, man kan godt se om et kabel er kærret eller gnavet igennem, men et kabel som ser fint ud, kan sagtens være "brændt over" indvendig - det er jo ikke en traditionel leder, men en kontinuert modstand der er i kablet, om man så må sige). Prøv eventuelt at erstatte tændkablet fra spole til dækset med et stykke almindelig ledning, blot for at se om den så evt. springer (naturligvis under eget ansvar for stød og død og lignende) - vær sikker på at den almindelige ledning ikke ligger på/op ad metal, da der så vil komme overslag.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10869
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1899 times
Re: VW golf 3 1.4 multipoint starter ikke.
Og husk, at et tændrør der kan gniste i fri luft ikke nødvendigvis også kan det samme under kompression (har jeg erfaret, godt nok på en knallert, men alligevel). Det virker bare mærkeligt, at den ikke engang slår en "prut" på startgas, så det tyder jo på, at det er spolen.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 86
- Tilmeldt: 14. sep 2008, 20:27
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: kolding
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: VW golf 3 1.4 multipoint starter ikke.
Update.
Fejlen er fundet, og det var multistikket under strømfordeleren, der var 2 stikben som havde skubbet sig ud og brud på en ledning.. efter korrekt montering og rep af brud. derudover var tændspolen defekt, da jeg ohm den ud, var den under min grænsen på alle 3 stikben, ny kom på og nu køre den som den skal igen..
Fejlen er fundet, og det var multistikket under strømfordeleren, der var 2 stikben som havde skubbet sig ud og brud på en ledning.. efter korrekt montering og rep af brud. derudover var tændspolen defekt, da jeg ohm den ud, var den under min grænsen på alle 3 stikben, ny kom på og nu køre den som den skal igen..