VW golf 3 1.4 multipoint starter ikke.

Besvar
golf 3
Helt nyt medlem
Indlæg: 86
Tilmeldt: 14. sep 2008, 20:27
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: kolding
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

VW golf 3 1.4 multipoint starter ikke.

Indlæg af golf 3 » 13. jan 2022, 16:48

Hej vw guruer.

Jeg står med en VW golf 3 1.4 multipoint som har stået stille i 14 dags tid, og vil ligepludselig ikke starte mere., starter tørner fint rundt med den vil ikke starte, nogle gange lyder det til den lige kommer med lidt tegn til og vil starte med stopper lige så hurtigt igen.

Ting som er tjekket:

Kompression omkring 13 til 14 bar
Der er gnist på alle 4 tændrør (tændrør gnister også fint så kabler vurderes ok)
Der kommer brændstof til dyserne. (tændrør er våde og lugter af benzin)
Tjekket sikringer inde i bilen.
Den kan ej heller startes på startgas.
Tandrem er ej hoppet, mærkerne stemmer overens.


Nogle som har nogle bud

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10869
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1899 times

Re: VW golf 3 1.4 multipoint starter ikke.

Indlæg af GaSelle » 13. jan 2022, 17:24

Hvis den ingenting kan på startgas og kompressionen er i orden, så er det tændingen.

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 394 times

Re: VW golf 3 1.4 multipoint starter ikke.

Indlæg af Blackfinger » 13. jan 2022, 17:41

Krumtappositionssensor?

golf 3
Helt nyt medlem
Indlæg: 86
Tilmeldt: 14. sep 2008, 20:27
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: kolding
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: VW golf 3 1.4 multipoint starter ikke.

Indlæg af golf 3 » 13. jan 2022, 18:56

Blackfinger skrev:
13. jan 2022, 17:41
Krumtappositionssensor?


Hvor sidder den, har kigget omkring krumtappen og kan ikke finde nogen sensor.

golf 3
Helt nyt medlem
Indlæg: 86
Tilmeldt: 14. sep 2008, 20:27
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: kolding
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: VW golf 3 1.4 multipoint starter ikke.

Indlæg af golf 3 » 13. jan 2022, 18:56

GaSelle skrev:
13. jan 2022, 17:24
Hvis den ingenting kan på startgas og kompressionen er i orden, så er det tændingen.
Ja det er også min tanke, men hvilken del af tændingen. Den gnister jo fint.

Rasbi
Nyt medlem
Indlæg: 101
Tilmeldt: 24. nov 2014, 19:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 25 times
Been thanked: 8 times

Re: VW golf 3 1.4 multipoint starter ikke.

Indlæg af Rasbi » 13. jan 2022, 19:06

Gnist kommer på det forkerte tidspunkt. Tjek krumtappositionssensor som nogen er inde på.

golf 3
Helt nyt medlem
Indlæg: 86
Tilmeldt: 14. sep 2008, 20:27
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: kolding
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: VW golf 3 1.4 multipoint starter ikke.

Indlæg af golf 3 » 13. jan 2022, 19:27

Rasbi skrev:
13. jan 2022, 19:06
Gnist kommer på det forkerte tidspunkt. Tjek krumtappositionssensor som nogen er inde på.
Hvor sidder den på en 1.4 multipoint? jeg har kigget både på gearkasse og krumtap hjul, men syntes ikke jeg kan finde den?

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 394 times

Re: VW golf 3 1.4 multipoint starter ikke.

Indlæg af Blackfinger » 13. jan 2022, 19:29

golf 3 skrev:
13. jan 2022, 18:56
Blackfinger skrev:
13. jan 2022, 17:41
Krumtappositionssensor?


Hvor sidder den, har kigget omkring krumtappen og kan ikke finde nogen sensor.
Jeg ved ikke hvor den gemmer sig på den pågældende motor. På nogle gemmer den sig bag oliefilterkonsollen, på andre er den på bagsiden af motoren. Jeg har engang skiftet sidstnævnte på en Polo 9N. Absolut et mareridt, ikke til at komme til hverken oppefra eller nedefra. https://www.youtube.com/watch?v=6Iwk1uFw-_w

golf 3
Helt nyt medlem
Indlæg: 86
Tilmeldt: 14. sep 2008, 20:27
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: kolding
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: VW golf 3 1.4 multipoint starter ikke.

Indlæg af golf 3 » 13. jan 2022, 19:40

Jeg tror den hedde aex den motor som sidder i, ved ikke om det gør en forskel.

Brugeravatar
cvj
Helt nyt medlem
Indlæg: 49
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:35
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: VW golf 3 1.4 multipoint starter ikke.

Indlæg af cvj » 13. jan 2022, 20:18

Hvis de billeder google lige viser for en aex-motor er korrekte, så kommer tændingssignal/tidspunkt fra strømfordeleren, som i de gode gamle dage ;)
Hvilken farve har gnisterne? Gule eller blå? Hvis de er gule, så kan det meget vel være tændkablet fra tændspolen til strømfordelerdækslet som er dødt, det kan sagtens forårsage de beskrevne symptomer - det kan selvfølgelig også være selve spolen som er færdig.

Mvh Chris

golf 3
Helt nyt medlem
Indlæg: 86
Tilmeldt: 14. sep 2008, 20:27
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: kolding
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: VW golf 3 1.4 multipoint starter ikke.

Indlæg af golf 3 » 13. jan 2022, 20:29

cvj skrev:
13. jan 2022, 20:18
Hvis de billeder google lige viser for en aex-motor er korrekte, så kommer tændingssignal/tidspunkt fra strømfordeleren, som i de gode gamle dage ;)
Hvilken farve har gnisterne? Gule eller blå? Hvis de er gule, så kan det meget vel være tændkablet fra tændspolen til strømfordelerdækslet som er dødt, det kan sagtens forårsage de beskrevne symptomer - det kan selvfølgelig også være selve spolen som er færdig.

Mvh Chris
Det jeg lige nåede at se, virkede de blåligt.. ja det er da så simple en motor, der burde ikke være meget som kan gå galt..

Brugeravatar
cvj
Helt nyt medlem
Indlæg: 49
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:35
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: VW golf 3 1.4 multipoint starter ikke.

Indlæg af cvj » 13. jan 2022, 20:47

golf 3 skrev:
13. jan 2022, 20:29
cvj skrev:
13. jan 2022, 20:18
Hvis de billeder google lige viser for en aex-motor er korrekte, så kommer tændingssignal/tidspunkt fra strømfordeleren, som i de gode gamle dage ;)
Hvilken farve har gnisterne? Gule eller blå? Hvis de er gule, så kan det meget vel være tændkablet fra tændspolen til strømfordelerdækslet som er dødt, det kan sagtens forårsage de beskrevne symptomer - det kan selvfølgelig også være selve spolen som er færdig.

Mvh Chris
Det jeg lige nåede at se, virkede de blåligt.. ja det er da så simple en motor, der burde ikke være meget som kan gå galt..
Okay - men med de ting du har kontrolleret, forudsat strømfordeleren ikke sidder løst, så tændingstidspunktet evt. er forkert som andre er inde på, så skal det næsten være gnisten som ikke er god nok, når den heller ikke kommer på startgas - personligt ville jeg nok bare skifte kabler/dæksel/rotor, det er jo lidt sliddele alligevel :) med mindre andre har nøglen til bilen, og har indbygget lidt tændkabel-byt-nytårsløjer(?)

golf 3
Helt nyt medlem
Indlæg: 86
Tilmeldt: 14. sep 2008, 20:27
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: kolding
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: VW golf 3 1.4 multipoint starter ikke.

Indlæg af golf 3 » 13. jan 2022, 20:53

cvj skrev:
13. jan 2022, 20:47
golf 3 skrev:
13. jan 2022, 20:29
cvj skrev:
13. jan 2022, 20:18
Hvis de billeder google lige viser for en aex-motor er korrekte, så kommer tændingssignal/tidspunkt fra strømfordeleren, som i de gode gamle dage ;)
Hvilken farve har gnisterne? Gule eller blå? Hvis de er gule, så kan det meget vel være tændkablet fra tændspolen til strømfordelerdækslet som er dødt, det kan sagtens forårsage de beskrevne symptomer - det kan selvfølgelig også være selve spolen som er færdig.

Mvh Chris
Det jeg lige nåede at se, virkede de blåligt.. ja det er da så simple en motor, der burde ikke være meget som kan gå galt..
Okay - men med de ting du har kontrolleret, forudsat strømfordeleren ikke sidder løst, så tændingstidspunktet evt. er forkert som andre er inde på, så skal det næsten være gnisten som ikke er god nok, når den heller ikke kommer på startgas - personligt ville jeg nok bare skifte kabler/dæksel/rotor, det er jo lidt sliddele alligevel :) med mindre andre har nøglen til bilen, og har indbygget lidt tændkabel-byt-nytårsløjer(?)

Hvordan mener du den kan sidde løst? så du mener at selve strømfordeleren ikke burde fejle noget, men det er rotor / dæksel tændkabler eller selve tændspolen.. kan man udmåle en tændspole?

Brugeravatar
cvj
Helt nyt medlem
Indlæg: 49
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:35
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: VW golf 3 1.4 multipoint starter ikke.

Indlæg af cvj » 13. jan 2022, 21:31

golf 3 skrev:
13. jan 2022, 20:53

Hvordan mener du den kan sidde løst? så du mener at selve strømfordeleren ikke burde fejle noget, men det er rotor / dæksel tændkabler eller selve tændspolen.. kan man udmåle en tændspole?
Nu forudsætter jeg jo hele tiden at google viste mig det rigtige billede af motoren, men strømfordeleren sidder for enden af topstykket antager jeg (?) - og måden man så indstiller tændingstidspunkt er ved at dreje på selve strømfordeleren - og hvis bolten som normalt holder den fast er raslet ud, kan den måske godt ryge helt i hegnet, men jeg tænker det er noget usandsynligt.

Hvis der overhovedet kommer gnist, så virker hall-sensoren i strømfordeleren, og så skal fejlen findes "længere ude" i systemet. Man kan godt måle tændspoler igennem, hvis spolen ikke er en integreret enhed med transistoren, og det ved jeg faktisk ikke om den er på en Golf 3 - men hvis det er en "traditionel/gammeldags" spole, så skal de specifikke værdier principielt findes i en rep-manual for den pågældende bil - i løse tal så skal modstanden mellem de to "lavspændingsstik" (primærviklingen), måle nok ca 0,5-1,5 Ohm, mens sekundærviklingen, som er mellem "tændkablet" og et af "lavspændingsstikkene" skal være i kiloOhm størrelsen, sikkert mellem 4 kOhm og 12 kOhm, men mere præcis angivelse vil du skulle finde i rep-manual.

golf 3
Helt nyt medlem
Indlæg: 86
Tilmeldt: 14. sep 2008, 20:27
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: kolding
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: VW golf 3 1.4 multipoint starter ikke.

Indlæg af golf 3 » 13. jan 2022, 21:47

Den sidder for enden af knasten ja, strømfordeler sidder ikke løs og er godt spændt, så den har ikke rokket sig ud af stedet.

Ja den gnister fint nok, dog har vi ikke prøvet alle 4 på en gang, men en af gangen, kan måske tænkes at spolen ikke sender spænding nok ud til alle 4 tændrør, og derfor ikke kan starte bilen. Da jeg kan se det er en brugt som er sat på, vil jeg jo nok kigge den vej, rotor og dæksel og tændkabler ser ok ud visuelt. Alle 4 flader inde i dæksel er rengjort. Så er måske lidt bange for spolen kan være problemet. Men kan sådan en godt være så dårlig at den virker til at sende spænding nok ud en efter en, men ikke ville kunne sende spænding nok ud til alle?

Brugeravatar
cvj
Helt nyt medlem
Indlæg: 49
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:35
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: VW golf 3 1.4 multipoint starter ikke.

Indlæg af cvj » 13. jan 2022, 22:09

golf 3 skrev:
13. jan 2022, 21:47
Den sidder for enden af knasten ja, strømfordeler sidder ikke løs og er godt spændt, så den har ikke rokket sig ud af stedet.

Ja den gnister fint nok, dog har vi ikke prøvet alle 4 på en gang, men en af gangen, kan måske tænkes at spolen ikke sender spænding nok ud til alle 4 tændrør, og derfor ikke kan starte bilen. Da jeg kan se det er en brugt som er sat på, vil jeg jo nok kigge den vej, rotor og dæksel og tændkabler ser ok ud visuelt. Alle 4 flader inde i dæksel er rengjort. Så er måske lidt bange for spolen kan være problemet. Men kan sådan en godt være så dårlig at den virker til at sende spænding nok ud en efter en, men ikke ville kunne sende spænding nok ud til alle?
Tjek.

Spolen kan godt være synderen, ja - en gnist er ikke bare en gnist, og det er altså ikke nemt (i min erfaring) at se om en gnist er god nok, i den fri natur - visuel kontrol af rotor/dæksel om de er rene/tørre og ellers fejlfri er til gengæld normalt fint muligt, er kulstiften i dækslet også intakt og fin/ren? Er tændrørene også rene/tørre eksternt, ingen "kulbaner" at se på porcelænet?
Visuel kontrol af tændkabler er derimod ikke muligt i min erfaring (altså jo, man kan godt se om et kabel er kærret eller gnavet igennem, men et kabel som ser fint ud, kan sagtens være "brændt over" indvendig - det er jo ikke en traditionel leder, men en kontinuert modstand der er i kablet, om man så må sige). Prøv eventuelt at erstatte tændkablet fra spole til dækset med et stykke almindelig ledning, blot for at se om den så evt. springer (naturligvis under eget ansvar for stød og død og lignende) - vær sikker på at den almindelige ledning ikke ligger på/op ad metal, da der så vil komme overslag.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10869
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1899 times

Re: VW golf 3 1.4 multipoint starter ikke.

Indlæg af GaSelle » 13. jan 2022, 23:27

Og husk, at et tændrør der kan gniste i fri luft ikke nødvendigvis også kan det samme under kompression (har jeg erfaret, godt nok på en knallert, men alligevel). Det virker bare mærkeligt, at den ikke engang slår en "prut" på startgas, så det tyder jo på, at det er spolen.

golf 3
Helt nyt medlem
Indlæg: 86
Tilmeldt: 14. sep 2008, 20:27
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: kolding
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: VW golf 3 1.4 multipoint starter ikke.

Indlæg af golf 3 » 14. jan 2022, 13:43

Update.
Fejlen er fundet, og det var multistikket under strømfordeleren, der var 2 stikben som havde skubbet sig ud og brud på en ledning.. efter korrekt montering og rep af brud. derudover var tændspolen defekt, da jeg ohm den ud, var den under min grænsen på alle 3 stikben, ny kom på og nu køre den som den skal igen..
These users thanked the author golf 3 for the post:
Rasbi

Besvar

Tilbage til "Motor"