1,6 TDi uden ladetryk? PÅ BAR BUND

Besvar
mads-8493
Helt nyt medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: 5. feb 2020, 08:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

1,6 TDi uden ladetryk? PÅ BAR BUND

Indlæg af mads-8493 » 18. jan 2022, 21:39

Jeg står med en Polo 1,6 TDi 90 hestes fra 2011 med fjernet DPF og EGR kodet fra.

Bilen har kørt problemfrit med dette indtil for nyligt. Problemet er blevet gradvist værre over en uges tid og nu vil turboen næsten ikke køre. Kun i første gear sommetider eller ved høje omdrejninger på motorvejen.

Det startede med at bilen (ifølge mit boost ur) svingede meget i tryk i manifolden. Mellem 22,4 psi og ca 14 Psi ved fuld acceleration. Samtidig med at accelerationen var ujævn.
Dog kan den ved mange omdrejninger godt holde trykket ifølge uret og der holder den 1.5 bars ladetryk. så det udelukker vel at turboen er færdig?
Det virker som om at motoren ikke har kræfter nok til at spole turboen op.

Motorlyden ændres kraftigt og det kan tydeligt høres at turboen ikke spoler op.
Når jeg koldstarter bilen, så kan turboen finde på at starte og derefter stoppe igen når jeg skifter op i 2. Gear.

Bilen smider ingen fejlkoder, dog viser mit boost-ur at ''Throttle position'' er 88 %? Lige så snart jeg starter bilen, så stiger den stille og roligt op på 88-89%. Kan dette give alle disse fejl? Jeg skal lige have VCDS på, da jeg ikke stoler på det jeg har nu.

Når jeg pumper bremsen op imens motoren er startet bliver motorlyden dybere, men det er vel bare overtryk?

Følgende er tjekket og fundet OK.

Wastegate glider ok - reagerer når vacuumslangen pilles af.
Stik og Ledninger tjekket for synlige brud og fejl
Vacuumslanger ok
Bremseforstærker ser ok ud.
MAF sensor reagerer - ryger op på maks 250 mg/s ca. 120mg i tomgang
Sikringer ok



[/b]

Besvar

Tilbage til "Motor"