T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 237
- Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 27 times
T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem
Jeg har kørt 35000 i min T Cross. To gange på de 35 000 km har jeg oplevet, at bilen kører baglæns selv i 1. og 2. gear.
Den løber ikke baglæns på grund af vejens hældning eller lign. Den trækker baglæns, som om den var sat i bakgear.
Jamen er jeg ikke kommet til at betjene det manuelle gear forkert, så jeg har sat det i bakgear. Nej, absolut ikke.
I det tyske forum t-crossforum.de er fænomenet beskrevet under overskriften: Trotz Rückwärtsgang fährt das Auto nach vorne. I kan google det og læse. Hvis I læser tråden ud, vil I se, at trådstarteren ikke har fået sit problem løst med justering.
Det er så at sige det omvendte problem.
Jeg oplever bakning i fremad-gear (jeg har oplevet det i 1. og 2.). Den tyske lidelsesfælle oplever fremadkørsel i bakgear.
Begge biler er med manuelt gear. En med 6 gear og en med 5.
Det er ganske ubehageligt. En dag bakkede jeg ud fra en parkeringsplads og holdt nu ret tæt på en ny Mercedes med bagenden af min bil. Jeg satte bilen i første gear og den bakkede endnu tættere på: Den trak baglæns på hjulene i 1. gear. Den rullede ikke. Jeg prøvede 2. gear. Endnu tættere på Mercedes'en!!! Efter at have tørret sveden af panden fik jeg en behjertet mand til at hjælpe mig med at skubbe T-Cross en frem på et lige stykke vej. Jeg satte i 1. gear - og sandelig: den trak nu fremad
Nu til mit spørgsmål: Hvordan kan det teknisk lade sig gøre, at jeg korrekt sætter bilen i 1. (eller altså 2.) gear, og bilen trækker baglæns. Bilen "mener" altså, at den er i bakgear og reagerer derefter. Hvad sker der i kobling eller gearkasse?
Den stakkels tysker jeg omtalte ovenfor har stadigvæk sit problem med mellemrum trods talrige koblingsjusteringer. Han har haft sin bil på værksted flere gange og VW Wolfsburg har været inde over---- men ikke desto mindre oplever han det endnu af og til. Og det gør jeg nok også en skønne dag.
Dygtige teknikere herinde - kom på banen!!!
Den løber ikke baglæns på grund af vejens hældning eller lign. Den trækker baglæns, som om den var sat i bakgear.
Jamen er jeg ikke kommet til at betjene det manuelle gear forkert, så jeg har sat det i bakgear. Nej, absolut ikke.
I det tyske forum t-crossforum.de er fænomenet beskrevet under overskriften: Trotz Rückwärtsgang fährt das Auto nach vorne. I kan google det og læse. Hvis I læser tråden ud, vil I se, at trådstarteren ikke har fået sit problem løst med justering.
Det er så at sige det omvendte problem.
Jeg oplever bakning i fremad-gear (jeg har oplevet det i 1. og 2.). Den tyske lidelsesfælle oplever fremadkørsel i bakgear.
Begge biler er med manuelt gear. En med 6 gear og en med 5.
Det er ganske ubehageligt. En dag bakkede jeg ud fra en parkeringsplads og holdt nu ret tæt på en ny Mercedes med bagenden af min bil. Jeg satte bilen i første gear og den bakkede endnu tættere på: Den trak baglæns på hjulene i 1. gear. Den rullede ikke. Jeg prøvede 2. gear. Endnu tættere på Mercedes'en!!! Efter at have tørret sveden af panden fik jeg en behjertet mand til at hjælpe mig med at skubbe T-Cross en frem på et lige stykke vej. Jeg satte i 1. gear - og sandelig: den trak nu fremad
Nu til mit spørgsmål: Hvordan kan det teknisk lade sig gøre, at jeg korrekt sætter bilen i 1. (eller altså 2.) gear, og bilen trækker baglæns. Bilen "mener" altså, at den er i bakgear og reagerer derefter. Hvad sker der i kobling eller gearkasse?
Den stakkels tysker jeg omtalte ovenfor har stadigvæk sit problem med mellemrum trods talrige koblingsjusteringer. Han har haft sin bil på værksted flere gange og VW Wolfsburg har været inde over---- men ikke desto mindre oplever han det endnu af og til. Og det gør jeg nok også en skønne dag.
Dygtige teknikere herinde - kom på banen!!!
Senest rettet af Huke 20. apr 2022, 18:23, rettet i alt 1 gang.
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5599
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 328 times
- Been thanked: 376 times
Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem
Jeg er hverken mekaniker eller tekniker, men min logik siger mig at det ikke kan skyldes koblingen. Så uanset hvor mange gange man justerer koblingen, vil det ikke hjælpe.
Jeg vil mene at det er den aksel (til bakgearet) der får udgangsakslen til at rotere den modsatte vej, som forårsager problemet.
Om det er en sensor eller en defekt ledning tør jeg ikke gætte på.
Jeg vil mene at det er den aksel (til bakgearet) der får udgangsakslen til at rotere den modsatte vej, som forårsager problemet.
Om det er en sensor eller en defekt ledning tør jeg ikke gætte på.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
-
- Medlem
- Indlæg: 525
- Tilmeldt: 2. mar 2014, 19:34
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 110 times
Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem
fejl 40 - den kan ikke stå i 1. gear og køre bagud
ID.5 PRO Performance 2022
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 237
- Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 27 times
Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem
Fejl 40 er en nærliggende tanke, men det er voldsomt svært at forveksle fx 2 gear og bakgear.
Men fejl 40 kan aldrig helt udelukkes. Så langt så godt
Imidlertid tror jeg, som har siddet i situationen, IKKE på fejl 40.
Jeg tror langt snarere, at Gran Turismo har ret.
Første gang jeg oplevede det i garantiperioden tænkte jeg også fejl 40.
Men da jeg så oplevede det igen her i marts, hvor 2. gear var i spil, så tænkte jeg ikke fejl 40, men fejl Pamplona, hvor bilen er bygget.
Jeg lover at følge op på sagen herinde. VW Skive tog det alvorligt nok og noterede det i bilens "journal"... om jeg så må sige.
Ellers er jeg fortsat glad for bilen. Men lige fra starten ku jeg godt mærke, og det skrev jeg også, i min løbende reportage fra livet med en 3 cyl tsi T Cross at det ikke var helt det samme "smørstegte" skift som i min Touran 6 g manuel.
Tak for svarene. Rigtig god påske.
Men fejl 40 kan aldrig helt udelukkes. Så langt så godt
Imidlertid tror jeg, som har siddet i situationen, IKKE på fejl 40.
Jeg tror langt snarere, at Gran Turismo har ret.
Første gang jeg oplevede det i garantiperioden tænkte jeg også fejl 40.
Men da jeg så oplevede det igen her i marts, hvor 2. gear var i spil, så tænkte jeg ikke fejl 40, men fejl Pamplona, hvor bilen er bygget.
Jeg lover at følge op på sagen herinde. VW Skive tog det alvorligt nok og noterede det i bilens "journal"... om jeg så må sige.
Ellers er jeg fortsat glad for bilen. Men lige fra starten ku jeg godt mærke, og det skrev jeg også, i min løbende reportage fra livet med en 3 cyl tsi T Cross at det ikke var helt det samme "smørstegte" skift som i min Touran 6 g manuel.
Tak for svarene. Rigtig god påske.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13320
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3243 times
- Been thanked: 4597 times
Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem
Af alle underlige problemer....
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 1066
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 21:02
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Rudersdal
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 18 times
Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem
Hvis 1. gear og bakgear ligger ved siden af hinanden på vanlig vis kan det være justering af gearskiftet der skal til. Trykker du knoppen ned eller hiver en krans op for at få den over i bakgearet?
2. gear fatter jeg så ikke en meter af kan give problemer, medmindre det kun forekommmer når det allerede er gået galt med 1. gear.
Jeg tænker den lås (tryk knop eller hiv krans) er defekt eller skal justeres. Du tror du sætter den i 1. gear, men gearstangen smutter for langt til venstre og havner i bakgear.
Sent from my iPhone using Tapatalk
2. gear fatter jeg så ikke en meter af kan give problemer, medmindre det kun forekommmer når det allerede er gået galt med 1. gear.
Jeg tænker den lås (tryk knop eller hiv krans) er defekt eller skal justeres. Du tror du sætter den i 1. gear, men gearstangen smutter for langt til venstre og havner i bakgear.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh Carsten
Ford S-max 2.0 TDCi
VW Golf3 1.8 solgt
Seat Ibiza 6L (facelift) 1,4 reference solgt
Golf 4 1,8 20V highline Solgt
Audi A4 B6 2,0 20V Avant solgt
Skoda Octavia 1U 1.8T elegance combi (for anden gang i bilens levetid)
Ford S-max 2.0 TDCi
VW Golf3 1.8 solgt
Seat Ibiza 6L (facelift) 1,4 reference solgt
Golf 4 1,8 20V highline Solgt
Audi A4 B6 2,0 20V Avant solgt
Skoda Octavia 1U 1.8T elegance combi (for anden gang i bilens levetid)
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 454
- Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 73 times
- Been thanked: 193 times
Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem
Nu skriver du at du har reklameret over problemet før hos VW og at det er noteret i bilens servicebog/journal - husk at selvom din 2 års garanti/reklamationsret er udløbet, så bliver perioden forlænget for de fejl som du har reklameret over, hvis samme fejl ikke viser sig at være udbedret. Læs evt. mere her:
https://www.forbrug.dk/artikler/forbrug ... ke%20klage.
Så måske det er værd at nævne overfor VW, inden du selv begynder at sætte hovedet i blød og evt. ofrer penge på reparationforsøg.
https://www.forbrug.dk/artikler/forbrug ... ke%20klage.
Så måske det er værd at nævne overfor VW, inden du selv begynder at sætte hovedet i blød og evt. ofrer penge på reparationforsøg.
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1567
- Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 105 times
Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem
Udgangsakslen kan kun rotere modsat hvis den står i bakgear. Der er ikke nogen sensor eller lign. der styrer det, det er rent mekanisk (der er et mellemhjul der skydes ind når man sætter en manuel gearkasse i bak, derved roterer udgangsakslen modsat)GranTurismo skrev: ↑13. apr 2022, 13:56Jeg er hverken mekaniker eller tekniker, men min logik siger mig at det ikke kan skyldes koblingen. Så uanset hvor mange gange man justerer koblingen, vil det ikke hjælpe.
Jeg vil mene at det er den aksel (til bakgearet) der får udgangsakslen til at rotere den modsatte vej, som forårsager problemet.
Om det er en sensor eller en defekt ledning tør jeg ikke gætte på.
1 gear og bak lægger ved siden af hinanden (gearstang) så det tyder bestemt på at det skal justeres, jeg kan ikke forklare hvorfor den gør det når den sættes i 2 gear.
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970
Porsche 911 2,2E Targa 1970
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5599
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 328 times
- Been thanked: 376 times
Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem
Ja det er den aksel med mellemhjul jeg mener.janny skrev: ↑15. apr 2022, 07:31Udgangsakslen kan kun rotere modsat hvis den står i bakgear. Der er ikke nogen sensor eller lign. der styrer det, det er rent mekanisk (der er et mellemhjul der skydes ind når man sætter en manuel gearkasse i bak, derved roterer udgangsakslen modsat)GranTurismo skrev: ↑13. apr 2022, 13:56Jeg er hverken mekaniker eller tekniker, men min logik siger mig at det ikke kan skyldes koblingen. Så uanset hvor mange gange man justerer koblingen, vil det ikke hjælpe.
Jeg vil mene at det er den aksel (til bakgearet) der får udgangsakslen til at rotere den modsatte vej, som forårsager problemet.
Om det er en sensor eller en defekt ledning tør jeg ikke gætte på.
1 gear og bak lægger ved siden af hinanden (gearstang) så det tyder bestemt på at det skal justeres, jeg kan ikke forklare hvorfor den gør det når den sættes i 2 gear.
Der må da være en eller anden sensor, som f.eks bruges til at aktivere bakkamera på de biler som har det?!?
Det er netop fordi, at den både gør det i både første og andet gear, at det virker underligt. Det udelukker vel både fejl40 og justering af gearskifter?
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1567
- Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 105 times
Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem
Bakkamera aktiveres via baklyskontakt.
Jeg kan ikke forklare 2. gear, men 1.gear synes jeg virker oplagt med justering af gearforbindelse.
Jeg kan ikke forklare 2. gear, men 1.gear synes jeg virker oplagt med justering af gearforbindelse.
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970
Porsche 911 2,2E Targa 1970
- Hej-Hej
- Nyt medlem
- Indlæg: 461
- Tilmeldt: 29. apr 2016, 10:01
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Ferritslev
- Has thanked: 171 times
- Been thanked: 89 times
Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem
Er det begge gange sket, efter at du sidst har brugt bakgearet? Ved ikke om det kan lade sig gøre at mellemhjulet til bakgearet kan blive “hængende”
Men tænker at du især 2. Gang, hvor du pludseligt holder uhyggeligt tæt på en anden bil, har været mere end almindeligt opmærksom på at få den i 2. Gear og ikke ved en fejl i bakgear
Men tænker at du især 2. Gang, hvor du pludseligt holder uhyggeligt tæt på en anden bil, har været mere end almindeligt opmærksom på at få den i 2. Gear og ikke ved en fejl i bakgear
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 237
- Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 27 times
Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem
Først oprigtig tak til alle, som har svaret mig på mit spørgsmål.
Som sagt findes et lign problem beskrevet i det anførte tyske forum, her kører en 5 gears Manuel T Cross dog fremad (nach vorne) i bakgear
(Rueckwaertsgang).
1. Gang det skete var få måneder efter, jeg havde fået bilen udleveret fra ny. Jeg tænkte fejl 40 og gik ikke til VW.
2. Gang var i marts 22. Ca 2 år efter 1. Episode. Da var jeg ude over garantien.
Og ja. Gearstangen presses ned og skubbes max til venstre og frem.
Ja bakgear og 1. Er naboer, men 1. Gear aktiveres uden nedtrykning af gearstang. Klassisk VAG manuel indretning.
Og ja, begge gange er det sket efter brug af bakgear.
Og ja, det kunne godt føles som om bilen --- uanset det valgte gear - bliver "hængende" i bakgear uanset gearvalg.
Gearplaceringen er præcis som i min "afdøde" Touran som jeg kørte i 14 år uden at noget lignende skete.
Jeg bemærkede omgående, da jeg fik T Cross en at gearskiftet ikke var så blødt og "lækkert" som i Touran.
Som sagt: tak for jeres indlæg.
Mvhuke
Som sagt findes et lign problem beskrevet i det anførte tyske forum, her kører en 5 gears Manuel T Cross dog fremad (nach vorne) i bakgear
(Rueckwaertsgang).
1. Gang det skete var få måneder efter, jeg havde fået bilen udleveret fra ny. Jeg tænkte fejl 40 og gik ikke til VW.
2. Gang var i marts 22. Ca 2 år efter 1. Episode. Da var jeg ude over garantien.
Og ja. Gearstangen presses ned og skubbes max til venstre og frem.
Ja bakgear og 1. Er naboer, men 1. Gear aktiveres uden nedtrykning af gearstang. Klassisk VAG manuel indretning.
Og ja, begge gange er det sket efter brug af bakgear.
Og ja, det kunne godt føles som om bilen --- uanset det valgte gear - bliver "hængende" i bakgear uanset gearvalg.
Gearplaceringen er præcis som i min "afdøde" Touran som jeg kørte i 14 år uden at noget lignende skete.
Jeg bemærkede omgående, da jeg fik T Cross en at gearskiftet ikke var så blødt og "lækkert" som i Touran.
Som sagt: tak for jeres indlæg.
Mvhuke
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 237
- Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 27 times
Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem
Og ja begge episoder lige efter brug af bakgear. Herefter fortsat træk baglæns med gearstang i 1. Og 2. Gears position.
I det omtalte tyske forum oplever T Cross ejere forskellige problemer med det manuelle T Cross gear.
I det omtalte tyske forum oplever T Cross ejere forskellige problemer med det manuelle T Cross gear.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 237
- Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 27 times
Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem
Ligesom der selvfølgelig også begynder at komme rynkede bryn fra nogle over T Cross' DQ200 DSG. Det er de sædvanlige klager.
En diskussion jeg ikke tør kloge mig på, da jeg er, eller i hvert fald var en svoren tilhænger af manuelt gear.
En diskussion jeg ikke tør kloge mig på, da jeg er, eller i hvert fald var en svoren tilhænger af manuelt gear.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 237
- Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 27 times
Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem
Så har jeg oplevet trådens problem en 3. Og 4. Gang ved udbakning fra båsen i bakgear hvorefter bilen når den sættes i 1. Eller 2. Gear fortsætter med at køre baglæns = samme akselomløbsretning. Der skiftes ikke omløbsretning.
Hvad gælder af ydre omstændigheder i alle tilfælde?
1. Jeg sætter i bak og bakker ud af båsen på en let nedadskrånende vej
2. Sætter omhyggeligt i 1. Gear
3. Bil trækker baglæns
4. Sætter i anden gear
5. Bil trækker baglæns
I går skete det 2 gange på præcis samme lokation
Hvad gjorde jeg?
6. Trak i fortvivlelse håndbremse hårdt
7. Satte i første
8. Nu ku jeg mærke bilen trak fremad
9. Løsnede håndbremsen og kørte tilbage i båsen (fremad)
10. Det hele gentog sig
Bilen løber ikke baglæns pga tyngdekraften .. den trækker baglæns ... hill assist holder bilen i den korte tid det tar at vælge et fremadgear (1 eller 2).
I vag fora fra Tyskland er problemet beskrevet på bl.a. t cross men også andre vag mærker.
Hvad gælder af ydre omstændigheder i alle tilfælde?
1. Jeg sætter i bak og bakker ud af båsen på en let nedadskrånende vej
2. Sætter omhyggeligt i 1. Gear
3. Bil trækker baglæns
4. Sætter i anden gear
5. Bil trækker baglæns
I går skete det 2 gange på præcis samme lokation
Hvad gjorde jeg?
6. Trak i fortvivlelse håndbremse hårdt
7. Satte i første
8. Nu ku jeg mærke bilen trak fremad
9. Løsnede håndbremsen og kørte tilbage i båsen (fremad)
10. Det hele gentog sig
Bilen løber ikke baglæns pga tyngdekraften .. den trækker baglæns ... hill assist holder bilen i den korte tid det tar at vælge et fremadgear (1 eller 2).
I vag fora fra Tyskland er problemet beskrevet på bl.a. t cross men også andre vag mærker.
Senest rettet af Huke 13. maj 2022, 16:16, rettet i alt 1 gang.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 237
- Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 27 times
Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem
Jeg vil føje det første negativ til min t cross erfaring: deres manuelle gearkasse lader tilbage at ønske i funktion og præcision og blødhed sammenlignet med fx Touran 2005 1,9 tdi 90 HK
- larslyn
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2145
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:34
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Beerpiece
- Has thanked: 229 times
- Been thanked: 110 times
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13320
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3243 times
- Been thanked: 4597 times
Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem
Hvis du er kommet dertil, at du kan køre hen til lokation X og fremprovokere symptomet, så må det være et stort skridt fremad i forhold til din henvendelse til aut. værksted. Indtil nu har det jo kun været dit ord mod deres.
Det må være muligt at få en mand med fra værkstedet, køre hen til X, og så prøve om du kan få den til det.
Det må være muligt at få en mand med fra værkstedet, køre hen til X, og så prøve om du kan få den til det.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- Martin1986
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2361
- Tilmeldt: 4. feb 2011, 16:01
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Herning
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 105 times
Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem
Kan du køre nøjagtig samme sted hen og fremprovokere fejlen igen?
Nuværende bil: BMW F11 530D
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 237
- Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 27 times
Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem
Tak for jeres interesse og reaktioner.
Jeg svarer jer:
1. Jeg blev taget alvorligt af VW Skive, som forsøgte at fremprovokere fejlen under lignende omstændigheder, hvor de var ... og senere igen ... er optrådt. Det lykkedes ikke. Men jeg skulle komme igen, hvis jeg oplevede det igen
2. Enig med Hans. Jeg står stærkere hvis jeg til enhver tid kan fremprovokere fejlen. Ville nyde at se Ole Værkfører bakkende nærme sig en dyr bil i 2 gear
Kan jeg til enhver tid demonstrere fænomenet på P pladsen ved Skive Sygehus? Svar: De seneste 3 gange i streg er fejlen optrådt smukt her.
Noget tyder altså på, at de helt "gunstige" fysiske omstændigheder optræder her, hvoraf kun 1 er lokationsbetinget, nemlig vejens "fald" under udbakning.
Nyt spørgsmål: Hvorfor nytter det, at trække håndbremsen og sætte i fremadgear. Hvorfor påvirker det akselomløbsretningen?
De gange bilen i fx 1 gear har bakket ville jeg kunne ha bakket de 1,5 km hjem med gearstang i position 1. Eller 2. Gear.
Som sagt findes i Tyskland en t cross som nu og da kører fremad i bakgear. VAG i Tyskland har indtil nu ikke kunnet sætte fingeren på det tekniske problem.
Man skulle tro at en VAG Maschinenbau-Diplom- Ingenieur aus den Wolfsburger Werken kunne sige hvad der nok sker.
Hvorfor er vi så langt fra dem?
Følger fortsat op her og I får svar på, hvad der var galt .... også hvis det viser sig at være fejl 40
Men de seneste 3 gange har min 43 årige søn siddet ved siden af mig og sagt, at bilen sættes roligt og korrekt
I 1. Gear og derefter 2. MEN AKSLEN LADER BILEN TRÆKKE BAGLÆNS
UNDSKYLD LANGT INDLÆG
Jeg svarer jer:
1. Jeg blev taget alvorligt af VW Skive, som forsøgte at fremprovokere fejlen under lignende omstændigheder, hvor de var ... og senere igen ... er optrådt. Det lykkedes ikke. Men jeg skulle komme igen, hvis jeg oplevede det igen
2. Enig med Hans. Jeg står stærkere hvis jeg til enhver tid kan fremprovokere fejlen. Ville nyde at se Ole Værkfører bakkende nærme sig en dyr bil i 2 gear
Kan jeg til enhver tid demonstrere fænomenet på P pladsen ved Skive Sygehus? Svar: De seneste 3 gange i streg er fejlen optrådt smukt her.
Noget tyder altså på, at de helt "gunstige" fysiske omstændigheder optræder her, hvoraf kun 1 er lokationsbetinget, nemlig vejens "fald" under udbakning.
Nyt spørgsmål: Hvorfor nytter det, at trække håndbremsen og sætte i fremadgear. Hvorfor påvirker det akselomløbsretningen?
De gange bilen i fx 1 gear har bakket ville jeg kunne ha bakket de 1,5 km hjem med gearstang i position 1. Eller 2. Gear.
Som sagt findes i Tyskland en t cross som nu og da kører fremad i bakgear. VAG i Tyskland har indtil nu ikke kunnet sætte fingeren på det tekniske problem.
Man skulle tro at en VAG Maschinenbau-Diplom- Ingenieur aus den Wolfsburger Werken kunne sige hvad der nok sker.
Hvorfor er vi så langt fra dem?
Følger fortsat op her og I får svar på, hvad der var galt .... også hvis det viser sig at være fejl 40
Men de seneste 3 gange har min 43 årige søn siddet ved siden af mig og sagt, at bilen sættes roligt og korrekt
I 1. Gear og derefter 2. MEN AKSLEN LADER BILEN TRÆKKE BAGLÆNS
UNDSKYLD LANGT INDLÆG
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13320
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3243 times
- Been thanked: 4597 times
Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem
Hold os endelig opdateret. Synes dette er en af de sjove / interessante sager som stikker lidt ud fra mængden
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 237
- Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 27 times
Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem
Jeg skal altid bakke ud af min garage (som flertallet) men her er vejen helt jævn og jeg er på jævn vej når 1 gear vælges. Her er problemet aldrig optrådt.
Altså synes et vejfald i bakretning at høre til udløserne. Hvorfor?
Ja, stikker ud fra mængden, jeg er næsten glad for at der er beskrevet lignende tilfælde.
Altså synes et vejfald i bakretning at høre til udløserne. Hvorfor?
Ja, stikker ud fra mængden, jeg er næsten glad for at der er beskrevet lignende tilfælde.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 304
- Tilmeldt: 18. aug 2020, 08:37
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 86 times
Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem
Jeg synes der mangler en væsentlig afklaring:
Når bilen 'kryber' i den 'forkerte' retning, hvad sker der så hvis du klodser fodbremsen?
Kvæles motoren, går motoren ud?
Stopper kryberiet?
Når bilen 'kryber' i den 'forkerte' retning, hvad sker der så hvis du klodser fodbremsen?
Kvæles motoren, går motoren ud?
Stopper kryberiet?
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13320
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3243 times
- Been thanked: 4597 times
Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem
Kryber ? Den har manuelt gear ...
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5599
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 328 times
- Been thanked: 376 times
Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem
Jeg ville køre til Skive sygehus, hvor problemet lader til at være hyppigt forekommende, og få optaget fænomenet på video.
Bilen må herefter kunne betegnes, som farlig at køre i, og derfor burde man kunne stille krav til VW om, at de skal stille en tilsvarende bil til rådighed, indtil det farlige fænomen er afhjulpet.
Når de pludselig har udgifter til lånebil, tænker jeg ikke at det tager ret lang tid for dem at beslutte, at de vil prøve at afhjælpe problemet ved at skifte hele gearkassen.
Bilen må herefter kunne betegnes, som farlig at køre i, og derfor burde man kunne stille krav til VW om, at de skal stille en tilsvarende bil til rådighed, indtil det farlige fænomen er afhjulpet.
Når de pludselig har udgifter til lånebil, tænker jeg ikke at det tager ret lang tid for dem at beslutte, at de vil prøve at afhjælpe problemet ved at skifte hele gearkassen.
- These users thanked the author GranTurismo for the post:
- jansom
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 304
- Tilmeldt: 18. aug 2020, 08:37
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 86 times
Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem
Jeg referer bare trådstarter:
Så når fodbremsen klodses i dén situation, hvad sker der så?
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13320
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3243 times
- Been thanked: 4597 times
Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem
Nåå...... ja okay...
Her tror jeg så måske at "trækker" ikke skal tolkes mere end som så....
Jeg opfatter situationen som at bilen kun bevæger sig nogen steder, når trådstarter begynder at løfte koblingspedalen.
Men det kan trådstarter nok afklare
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 237
- Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 27 times
Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem
Ordet "trækker" bruger jeg i modsætning til "løber" (som følge af vejens hældning).
Altså bilen står i 1. Gear og kobling slippes og motorkraften trækker bilen baglæns
1 gear udøver en bagudrettet trækkraft på bilen hvor den skulle udøve en fremadrettet
Sådan mener jeg "trækker"
Altså bilen står i 1. Gear og kobling slippes og motorkraften trækker bilen baglæns
1 gear udøver en bagudrettet trækkraft på bilen hvor den skulle udøve en fremadrettet
Sådan mener jeg "trækker"
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 237
- Tilmeldt: 25. jun 2019, 09:47
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 27 times
Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem
Jeg tror selv, at der er en fejl på gearkassen, som gør, at bilen i nogle tilfælde bliver "hængende" i det lige brugte bakgear, selv om gearstangen anbringes korrekt i 1.
eller 2. Gear.
Jeg forestiller mig, at vejens fald i bakretningen er en udløsende faktor,da jeg kun har oplevet det, hvor den faktor gælder.
Men erfaringen viser, at fejlen ikke altid optræder bare fordi der bakkes på faldende vej. Altså må der være mindst en faktor mere.
Hvis nogen har et helt klart billede af, hvad der sker mekanisk ved skift fra bak til første gear, så hører jeg gerne om det.
eller 2. Gear.
Jeg forestiller mig, at vejens fald i bakretningen er en udløsende faktor,da jeg kun har oplevet det, hvor den faktor gælder.
Men erfaringen viser, at fejlen ikke altid optræder bare fordi der bakkes på faldende vej. Altså må der være mindst en faktor mere.
Hvis nogen har et helt klart billede af, hvad der sker mekanisk ved skift fra bak til første gear, så hører jeg gerne om det.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1567
- Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 105 times
Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem
Den kan ikke stå i 2 gear på samme tid. Hvis den gør det er gearkassen blokeret og så trækker bilen ihvertfald ingen steder.
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970
Porsche 911 2,2E Targa 1970