Side 1 af 2

T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem

: 13. apr 2022, 12:03
af Huke
Jeg har kørt 35000 i min T Cross. To gange på de 35 000 km har jeg oplevet, at bilen kører baglæns selv i 1. og 2. gear.
Den løber ikke baglæns på grund af vejens hældning eller lign. Den trækker baglæns, som om den var sat i bakgear.

Jamen er jeg ikke kommet til at betjene det manuelle gear forkert, så jeg har sat det i bakgear. Nej, absolut ikke.

I det tyske forum t-crossforum.de er fænomenet beskrevet under overskriften: Trotz Rückwärtsgang fährt das Auto nach vorne. I kan google det og læse. Hvis I læser tråden ud, vil I se, at trådstarteren ikke har fået sit problem løst med justering.

Det er så at sige det omvendte problem.

Jeg oplever bakning i fremad-gear (jeg har oplevet det i 1. og 2.). Den tyske lidelsesfælle oplever fremadkørsel i bakgear.

Begge biler er med manuelt gear. En med 6 gear og en med 5.

Det er ganske ubehageligt. En dag bakkede jeg ud fra en parkeringsplads og holdt nu ret tæt på en ny Mercedes med bagenden af min bil. Jeg satte bilen i første gear og den bakkede endnu tættere på: Den trak baglæns på hjulene i 1. gear. Den rullede ikke. Jeg prøvede 2. gear. Endnu tættere på Mercedes'en!!! Efter at have tørret sveden af panden fik jeg en behjertet mand til at hjælpe mig med at skubbe T-Cross en frem på et lige stykke vej. Jeg satte i 1. gear - og sandelig: den trak nu fremad

Nu til mit spørgsmål: Hvordan kan det teknisk lade sig gøre, at jeg korrekt sætter bilen i 1. (eller altså 2.) gear, og bilen trækker baglæns. Bilen "mener" altså, at den er i bakgear og reagerer derefter. Hvad sker der i kobling eller gearkasse?

Den stakkels tysker jeg omtalte ovenfor har stadigvæk sit problem med mellemrum trods talrige koblingsjusteringer. Han har haft sin bil på værksted flere gange og VW Wolfsburg har været inde over---- men ikke desto mindre oplever han det endnu af og til. Og det gør jeg nok også en skønne dag.

Dygtige teknikere herinde - kom på banen!!! :o

Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem

: 13. apr 2022, 13:56
af GranTurismo
Jeg er hverken mekaniker eller tekniker, men min logik siger mig at det ikke kan skyldes koblingen. Så uanset hvor mange gange man justerer koblingen, vil det ikke hjælpe.

Jeg vil mene at det er den aksel (til bakgearet) der får udgangsakslen til at rotere den modsatte vej, som forårsager problemet.

Om det er en sensor eller en defekt ledning tør jeg ikke gætte på.

Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem

: 13. apr 2022, 13:57
af kuno
fejl 40 - den kan ikke stå i 1. gear og køre bagud

Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem

: 13. apr 2022, 14:43
af Huke
Fejl 40 er en nærliggende tanke, men det er voldsomt svært at forveksle fx 2 gear og bakgear.

Men fejl 40 kan aldrig helt udelukkes. Så langt så godt

Imidlertid tror jeg, som har siddet i situationen, IKKE på fejl 40.

Jeg tror langt snarere, at Gran Turismo har ret.

Første gang jeg oplevede det i garantiperioden tænkte jeg også fejl 40.
Men da jeg så oplevede det igen her i marts, hvor 2. gear var i spil, så tænkte jeg ikke fejl 40, men fejl Pamplona, hvor bilen er bygget.

Jeg lover at følge op på sagen herinde. VW Skive tog det alvorligt nok og noterede det i bilens "journal"... om jeg så må sige.

Ellers er jeg fortsat glad for bilen. Men lige fra starten ku jeg godt mærke, og det skrev jeg også, i min løbende reportage fra livet med en 3 cyl tsi T Cross at det ikke var helt det samme "smørstegte" skift som i min Touran 6 g manuel.

Tak for svarene. Rigtig god påske.

Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem

: 14. apr 2022, 07:55
af HansH
Af alle underlige problemer.... :shock: :D

Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem

: 14. apr 2022, 12:12
af Carsten Nielsen
Hvis 1. gear og bakgear ligger ved siden af hinanden på vanlig vis kan det være justering af gearskiftet der skal til. Trykker du knoppen ned eller hiver en krans op for at få den over i bakgearet?

2. gear fatter jeg så ikke en meter af kan give problemer, medmindre det kun forekommmer når det allerede er gået galt med 1. gear.

Jeg tænker den lås (tryk knop eller hiv krans) er defekt eller skal justeres. Du tror du sætter den i 1. gear, men gearstangen smutter for langt til venstre og havner i bakgear.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem

: 14. apr 2022, 12:59
af BrianB
Nu skriver du at du har reklameret over problemet før hos VW og at det er noteret i bilens servicebog/journal - husk at selvom din 2 års garanti/reklamationsret er udløbet, så bliver perioden forlænget for de fejl som du har reklameret over, hvis samme fejl ikke viser sig at være udbedret. Læs evt. mere her:

https://www.forbrug.dk/artikler/forbrug ... ke%20klage.

Så måske det er værd at nævne overfor VW, inden du selv begynder at sætte hovedet i blød og evt. ofrer penge på reparationforsøg.

Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem

: 15. apr 2022, 07:31
af janny
GranTurismo skrev:
13. apr 2022, 13:56
Jeg er hverken mekaniker eller tekniker, men min logik siger mig at det ikke kan skyldes koblingen. Så uanset hvor mange gange man justerer koblingen, vil det ikke hjælpe.

Jeg vil mene at det er den aksel (til bakgearet) der får udgangsakslen til at rotere den modsatte vej, som forårsager problemet.

Om det er en sensor eller en defekt ledning tør jeg ikke gætte på.
Udgangsakslen kan kun rotere modsat hvis den står i bakgear. Der er ikke nogen sensor eller lign. der styrer det, det er rent mekanisk (der er et mellemhjul der skydes ind når man sætter en manuel gearkasse i bak, derved roterer udgangsakslen modsat)
1 gear og bak lægger ved siden af hinanden (gearstang) så det tyder bestemt på at det skal justeres, jeg kan ikke forklare hvorfor den gør det når den sættes i 2 gear.

Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem

: 16. apr 2022, 13:49
af GranTurismo
janny skrev:
15. apr 2022, 07:31
GranTurismo skrev:
13. apr 2022, 13:56
Jeg er hverken mekaniker eller tekniker, men min logik siger mig at det ikke kan skyldes koblingen. Så uanset hvor mange gange man justerer koblingen, vil det ikke hjælpe.

Jeg vil mene at det er den aksel (til bakgearet) der får udgangsakslen til at rotere den modsatte vej, som forårsager problemet.

Om det er en sensor eller en defekt ledning tør jeg ikke gætte på.
Udgangsakslen kan kun rotere modsat hvis den står i bakgear. Der er ikke nogen sensor eller lign. der styrer det, det er rent mekanisk (der er et mellemhjul der skydes ind når man sætter en manuel gearkasse i bak, derved roterer udgangsakslen modsat)
1 gear og bak lægger ved siden af hinanden (gearstang) så det tyder bestemt på at det skal justeres, jeg kan ikke forklare hvorfor den gør det når den sættes i 2 gear.
Ja det er den aksel med mellemhjul jeg mener.

Der må da være en eller anden sensor, som f.eks bruges til at aktivere bakkamera på de biler som har det?!?

Det er netop fordi, at den både gør det i både første og andet gear, at det virker underligt. Det udelukker vel både fejl40 og justering af gearskifter?

Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem

: 16. apr 2022, 14:02
af janny
Bakkamera aktiveres via baklyskontakt.
Jeg kan ikke forklare 2. gear, men 1.gear synes jeg virker oplagt med justering af gearforbindelse.

Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem

: 16. apr 2022, 17:54
af Hej-Hej
Er det begge gange sket, efter at du sidst har brugt bakgearet? Ved ikke om det kan lade sig gøre at mellemhjulet til bakgearet kan blive “hængende”
Men tænker at du især 2. Gang, hvor du pludseligt holder uhyggeligt tæt på en anden bil, har været mere end almindeligt opmærksom på at få den i 2. Gear og ikke ved en fejl i bakgear 😬

Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem

: 20. apr 2022, 17:00
af Huke
Først oprigtig tak til alle, som har svaret mig på mit spørgsmål.
Som sagt findes et lign problem beskrevet i det anførte tyske forum, her kører en 5 gears Manuel T Cross dog fremad (nach vorne) i bakgear
(Rueckwaertsgang).

1. Gang det skete var få måneder efter, jeg havde fået bilen udleveret fra ny. Jeg tænkte fejl 40 og gik ikke til VW.

2. Gang var i marts 22. Ca 2 år efter 1. Episode. Da var jeg ude over garantien.

Og ja. Gearstangen presses ned og skubbes max til venstre og frem.

Ja bakgear og 1. Er naboer, men 1. Gear aktiveres uden nedtrykning af gearstang. Klassisk VAG manuel indretning.

Og ja, begge gange er det sket efter brug af bakgear.

Og ja, det kunne godt føles som om bilen --- uanset det valgte gear - bliver "hængende" i bakgear uanset gearvalg.

Gearplaceringen er præcis som i min "afdøde" Touran som jeg kørte i 14 år uden at noget lignende skete.

Jeg bemærkede omgående, da jeg fik T Cross en at gearskiftet ikke var så blødt og "lækkert" som i Touran.

Som sagt: tak for jeres indlæg.

Mvhuke

Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem

: 20. apr 2022, 17:43
af Huke
Og ja begge episoder lige efter brug af bakgear. Herefter fortsat træk baglæns med gearstang i 1. Og 2. Gears position.

I det omtalte tyske forum oplever T Cross ejere forskellige problemer med det manuelle T Cross gear.

Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem

: 21. apr 2022, 09:33
af Huke
Ligesom der selvfølgelig også begynder at komme rynkede bryn fra nogle over T Cross' DQ200 DSG. Det er de sædvanlige klager.

En diskussion jeg ikke tør kloge mig på, da jeg er, eller i hvert fald var :roll: en svoren tilhænger af manuelt gear.

Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem

: 13. maj 2022, 16:06
af Huke
Så har jeg oplevet trådens problem en 3. Og 4. Gang ved udbakning fra båsen i bakgear hvorefter bilen når den sættes i 1. Eller 2. Gear fortsætter med at køre baglæns = samme akselomløbsretning. Der skiftes ikke omløbsretning.
Hvad gælder af ydre omstændigheder i alle tilfælde?
1. Jeg sætter i bak og bakker ud af båsen på en let nedadskrånende vej

2. Sætter omhyggeligt i 1. Gear

3. Bil trækker baglæns

4. Sætter i anden gear

5. Bil trækker baglæns

I går skete det 2 gange på præcis samme lokation

Hvad gjorde jeg?

6. Trak i fortvivlelse håndbremse hårdt

7. Satte i første

8. Nu ku jeg mærke bilen trak fremad

9. Løsnede håndbremsen og kørte tilbage i båsen (fremad)

10. Det hele gentog sig

Bilen løber ikke baglæns pga tyngdekraften .. den trækker baglæns ... hill assist holder bilen i den korte tid det tar at vælge et fremadgear (1 eller 2).

I vag fora fra Tyskland er problemet beskrevet på bl.a. t cross men også andre vag mærker.

Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem

: 13. maj 2022, 16:11
af Huke
Jeg vil føje det første negativ til min t cross erfaring: deres manuelle gearkasse lader tilbage at ønske i funktion og præcision og blødhed sammenlignet med fx Touran 2005 1,9 tdi 90 HK

Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem

: 14. maj 2022, 06:53
af larslyn
hva sagde vw da du var nede med den?

Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem

: 14. maj 2022, 06:57
af HansH
Hvis du er kommet dertil, at du kan køre hen til lokation X og fremprovokere symptomet, så må det være et stort skridt fremad i forhold til din henvendelse til aut. værksted. Indtil nu har det jo kun været dit ord mod deres.
Det må være muligt at få en mand med fra værkstedet, køre hen til X, og så prøve om du kan få den til det.

Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem

: 14. maj 2022, 07:24
af Martin1986
Kan du køre nøjagtig samme sted hen og fremprovokere fejlen igen?

Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem

: 14. maj 2022, 09:50
af Huke
Tak for jeres interesse og reaktioner.

Jeg svarer jer:

1. Jeg blev taget alvorligt af VW Skive, som forsøgte at fremprovokere fejlen under lignende omstændigheder, hvor de var ... og senere igen ... er optrådt. Det lykkedes ikke. Men jeg skulle komme igen, hvis jeg oplevede det igen

2. Enig med Hans. Jeg står stærkere hvis jeg til enhver tid kan fremprovokere fejlen. Ville nyde at se Ole Værkfører bakkende nærme sig en dyr bil i 2 gear

Kan jeg til enhver tid demonstrere fænomenet på P pladsen ved Skive Sygehus? Svar: De seneste 3 gange i streg er fejlen optrådt smukt her.
Noget tyder altså på, at de helt "gunstige" fysiske omstændigheder optræder her, hvoraf kun 1 er lokationsbetinget, nemlig vejens "fald" under udbakning.

Nyt spørgsmål: Hvorfor nytter det, at trække håndbremsen og sætte i fremadgear. Hvorfor påvirker det akselomløbsretningen?
De gange bilen i fx 1 gear har bakket ville jeg kunne ha bakket de 1,5 km hjem med gearstang i position 1. Eller 2. Gear.

Som sagt findes i Tyskland en t cross som nu og da kører fremad i bakgear. VAG i Tyskland har indtil nu ikke kunnet sætte fingeren på det tekniske problem.

Man skulle tro at en VAG Maschinenbau-Diplom- Ingenieur aus den Wolfsburger Werken kunne sige hvad der nok sker.

Hvorfor er vi så langt fra dem?

Følger fortsat op her og I får svar på, hvad der var galt .... også hvis det viser sig at være fejl 40

Men de seneste 3 gange har min 43 årige søn siddet ved siden af mig og sagt, at bilen sættes roligt og korrekt
I 1. Gear og derefter 2. MEN AKSLEN LADER BILEN TRÆKKE BAGLÆNS

UNDSKYLD LANGT INDLÆG

Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem

: 14. maj 2022, 10:03
af HansH
Huke skrev:
14. maj 2022, 09:50
.. Ville nyde at se Ole Værkfører bakkende nærme sig en dyr bil i 2 gear
:lol: :lol:

Hold os endelig opdateret. Synes dette er en af de sjove / interessante sager som stikker lidt ud fra mængden :)

Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem

: 14. maj 2022, 10:07
af Huke
Jeg skal altid bakke ud af min garage (som flertallet) men her er vejen helt jævn og jeg er på jævn vej når 1 gear vælges. Her er problemet aldrig optrådt.
Altså synes et vejfald i bakretning at høre til udløserne. Hvorfor?

Ja, stikker ud fra mængden, jeg er næsten glad for at der er beskrevet lignende tilfælde.

Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem

: 14. maj 2022, 11:10
af Avatar
Jeg synes der mangler en væsentlig afklaring:

Når bilen 'kryber' i den 'forkerte' retning, hvad sker der så hvis du klodser fodbremsen?

Kvæles motoren, går motoren ud?
Stopper kryberiet?

Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem

: 14. maj 2022, 11:12
af HansH
Avatar skrev:
14. maj 2022, 11:10
Jeg synes der mangler en væsentlig afklaring:

Når bilen 'kryber' i den 'forkerte' retning, hvad sker der så hvis du klodser fodbremsen?

Kvæles motoren, går motoren ud?
Stopper kryberiet?
Kryber ? Den har manuelt gear ...

Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem

: 14. maj 2022, 11:39
af GranTurismo
Jeg ville køre til Skive sygehus, hvor problemet lader til at være hyppigt forekommende, og få optaget fænomenet på video.

Bilen må herefter kunne betegnes, som farlig at køre i, og derfor burde man kunne stille krav til VW om, at de skal stille en tilsvarende bil til rådighed, indtil det farlige fænomen er afhjulpet.

Når de pludselig har udgifter til lånebil, tænker jeg ikke at det tager ret lang tid for dem at beslutte, at de vil prøve at afhjælpe problemet ved at skifte hele gearkassen.

Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem

: 14. maj 2022, 16:33
af Avatar
HansH skrev:
14. maj 2022, 11:12
Kryber ? Den har manuelt gear ...

Jeg referer bare trådstarter:
Huke skrev:
13. apr 2022, 12:03
....Den trækker baglæns, som om den var sat i bakgear.

Så når fodbremsen klodses i dén situation, hvad sker der så?

Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem

: 14. maj 2022, 16:37
af HansH
Avatar skrev:
14. maj 2022, 16:33
HansH skrev:
14. maj 2022, 11:12
Kryber ? Den har manuelt gear ...

Jeg referer bare trådstarter:
Huke skrev:
13. apr 2022, 12:03
....Den trækker baglæns, som om den var sat i bakgear.

Så når fodbremsen klodses i dén situation, hvad sker der så?
Nåå...... ja okay...
Her tror jeg så måske at "trækker" ikke skal tolkes mere end som så....
Jeg opfatter situationen som at bilen kun bevæger sig nogen steder, når trådstarter begynder at løfte koblingspedalen.

Men det kan trådstarter nok afklare :)

Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem

: 14. maj 2022, 18:40
af Huke
Ordet "trækker" bruger jeg i modsætning til "løber" (som følge af vejens hældning).

Altså bilen står i 1. Gear og kobling slippes og motorkraften trækker bilen baglæns

1 gear udøver en bagudrettet trækkraft på bilen hvor den skulle udøve en fremadrettet

Sådan mener jeg "trækker"

Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem

: 14. maj 2022, 19:05
af Huke
Jeg tror selv, at der er en fejl på gearkassen, som gør, at bilen i nogle tilfælde bliver "hængende" i det lige brugte bakgear, selv om gearstangen anbringes korrekt i 1.
eller 2. Gear.

Jeg forestiller mig, at vejens fald i bakretningen er en udløsende faktor,da jeg kun har oplevet det, hvor den faktor gælder.

Men erfaringen viser, at fejlen ikke altid optræder bare fordi der bakkes på faldende vej. Altså må der være mindst en faktor mere.

Hvis nogen har et helt klart billede af, hvad der sker mekanisk ved skift fra bak til første gear, så hører jeg gerne om det.

Re: T Cross, 2019, 116 hk, 1,0 Tsi Manuelt gear - gearproblem

: 14. maj 2022, 21:42
af janny
Den kan ikke stå i 2 gear på samme tid. Hvis den gør det er gearkassen blokeret og så trækker bilen ihvertfald ingen steder.