Startproblemer: SKoda Octavia 2.0TDI '18

Besvar
GingerDahl
Helt nyt medlem
Indlæg: 54
Tilmeldt: 10. okt 2017, 17:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 9 times
Been thanked: 4 times

Startproblemer: SKoda Octavia 2.0TDI '18

Indlæg af GingerDahl » 17. apr 2022, 13:29

Hej

Jeg søger lidt hjælp til fejlfinding, mens jeg ser på fra sidelinjen af, at forhandler forsøger at udbedre;

Det drejer sig om en Skoda Octavia Style 2.0TDI DSG fra '18. Bilen har for nuværende kørt cirka 190.000 kilometer, hvor servicebogen i øvrigt er udfyldt.

Bilen har det problem, at den fra tid til anden ikke lykkedes med at starte, hvor problemet opstår både ved nøglestart og når bilen selv starter m. start/stop-automatik. Fælles for begge situationer er, at bilen forsøger at starte motoren og omdrejningstælleren vipper lige op på omkring 900 omdrejninger og lyder egentligt som om at den starter, inden den så går ud igen. Herfra bliver jeg påbudt af bilen at starte den manuelt med nøglen uden nogen yderligere fejl. Det popper f.eks. ikke op som en 'fejl', når jeg går ind under fanen 'status' på skærmen i midterkonsollen.
Jeg kan ikke se nogen rød tråd gennem situationer, hvor det ikke er lykkedes at starte bilen, og kan derfor heller ikke pege på noget specifikt, som skulle være galt eller, som tvinger bilen ud i en situation, hvor den ikke starter.

Forhandler har tidligere haft bilen på eget værksted for at udbedre samme fejl på bilen. Her blev starteren skiftet og stelforbindelser renset. Det er cirka 3 uger siden og må kunne konstateres ikke at være løsningen på problemet.

Hvad kan være årsag til problemet?


Venligst
/GingerDahl

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Startproblemer: SKoda Octavia 2.0TDI '18

Indlæg af Charlimike » 19. apr 2022, 06:44

Jeg mener det er en ventil i vvt styringen som hænger.

Min gør det også af og til.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

GingerDahl
Helt nyt medlem
Indlæg: 54
Tilmeldt: 10. okt 2017, 17:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 9 times
Been thanked: 4 times

Startproblemer: SKoda Octavia 2.0TDI '18

Indlæg af GingerDahl » 24. apr 2022, 16:30

Interessant input, tak for det, charliemike.


Jeg synes dog, at der er langt til mine problemer. Jeg har en enkelt gang eller to haft problemer med, at bilen vil starte om morgenen efter have stået natten over. Mit problem kommer og går efter bilens eget humør; den starter upåklageligt om morgenen på nær det ene tilfælde, hvor den tøvede.

Det skulle være underligt, hvis bilen kan stå natten over uden at tabe tryk på VVT-enheden og så alligevel tape tryk nok ved at holde for rødt i et kryds og så ikke kan starte. Yderligere bliver bilen ikke ved med at køre på starteren. Enten starter den fint - ellers vipper omdrejningstælleren op og straks ned igen. Det hjælpe gerne at trykke lidt på speederen og 'hjælpe' motoren igang sådan.

Når det så er sagt, så sætter jeg pris på dit input og vil da give mekanikeren et prej, når han får bilen ind i morgen.

Angående din kommentar om, at din egen bil gør det:
Lever du bare med, at den fra tid til anden ikke starter, når du skal videre fra et stop/hold eller starter bilen op i flere forsøg?

Opdatering følger...

/GingerDahl

magnussen
Nyt medlem
Indlæg: 223
Tilmeldt: 14. feb 2012, 23:04
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 39 times
Been thanked: 13 times

Re: Startproblemer: SKoda Octavia 2.0TDI '18

Indlæg af magnussen » 25. apr 2022, 09:11

min EA288 1.6 TDI har samme problem.... nogen der kan hjælpe med part nummer på de dele han skifter i video ??

Måske en grundig rens af "ventil bolt" kan løse problemet
"Gift med fru Magnussen "
Tesla Model 3 LR Refresh 2021
VW POLO AW 1.0 TSI, DSG 2019
VW Touran 1,4 TSI, DSG 2012

magnussen
Nyt medlem
Indlæg: 223
Tilmeldt: 14. feb 2012, 23:04
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 39 times
Been thanked: 13 times

Re: Startproblemer: SKoda Octavia 2.0TDI '18

Indlæg af magnussen » 25. apr 2022, 13:58

magnussen skrev:
25. apr 2022, 09:11
min EA288 1.6 TDI har samme problem.... nogen der kan hjælpe med part nummer på de dele han skifter i video ??

Måske en grundig rens af "ventil bolt" kan løse problemet

Fik lige set nærmere på min AE288.... Den er Euro5 og har derfor ikke VVT ( ihvertfald ikke på samme måde) ...
"Gift med fru Magnussen "
Tesla Model 3 LR Refresh 2021
VW POLO AW 1.0 TSI, DSG 2019
VW Touran 1,4 TSI, DSG 2012

GingerDahl
Helt nyt medlem
Indlæg: 54
Tilmeldt: 10. okt 2017, 17:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 9 times
Been thanked: 4 times

Re: Startproblemer: SKoda Octavia 2.0TDI '18

Indlæg af GingerDahl » 12. maj 2022, 16:33

Opdatering:
Bilen stod på sælgers værksted det meste af uge 17 for anden gang. Her er der nu blevet skiftet batteri og batterivagt, og bilen har siden da kørt uden ovenstående problem.

Besvar

Tilbage til "Motor"