Golf 5 2008 1.4TSI knasttiming

Besvar
Nimskov
Helt nyt medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 18. apr 2010, 07:17
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Golf 5 2008 1.4TSI knasttiming

Indlæg af Nimskov » 4. jul 2022, 08:20

Hej
Jeg har problemer med at få motorlampen til at slukke!

Jeg har skiftet knastkæde og strammer.

Efter udskiftningen lyser motorlampen og diagnosen siger, at knasttimingen ikke er korrekt.
Den kan godt starte, dog med besvær. Men når den først kører, så kører den fint.

Så jeg splittede skidtet ad igen og timede igen. Jeg har dimsen, som man sætter ind i enden af knasterne for at fiksere dem.
Jeg brugte begge gange en speciel bolt, som man skruer ind i siden på blokken og som giver TDC.

Nårh, men 2. gang var heller ikke lykkens gang - lampen lyste stadig.

Nu har jeg så været i gang 3. gang. Denne gang fandt jeg TDC med et mikrometerur og satsede på, at DETTE ville være løsningen.

Men AK, den er stadig gal.

Hvad gør jeg galt??

Markhh
Medlem
Indlæg: 627
Tilmeldt: 11. jun 2013, 16:48
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Mannerup, 4320 lejre
Has thanked: 0
Been thanked: 32 times

Re: Golf 5 2008 1.4TSI knasttiming

Indlæg af Markhh » 4. jul 2022, 11:11

Men står den forkert ?

Nimskov
Helt nyt medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 18. apr 2010, 07:17
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Golf 5 2008 1.4TSI knasttiming

Indlæg af Nimskov » 4. jul 2022, 13:31

Altså det synes jeg jo ikke...
Når jeg har sat timingen, så har jeg drejet motoren (rette vej rundt) et par omgange og derefter har testet, at timingdimsen stadig passer i bagenden af knasterne, og det gør den.

Jeg har i øvrigt også skiftet knastføleren, så det er nok heller ikke den, der er noget galt med.

Jeg er kommet til at tænke på, om det kan være den mekaniske, der forstiller timingen på indsugningsknasten, der kan være noget galt med?
Det vil velsagtens betyde, at timingen på indsugnigen ikke er, som motorstyringen forventer.
Hvad mener I om den ide?

/Morten

Avatar
Nyt medlem
Indlæg: 302
Tilmeldt: 18. aug 2020, 08:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 85 times

Re: Golf 5 2008 1.4TSI knasttiming

Indlæg af Avatar » 4. jul 2022, 15:53

VCDS fejllog?

Skal knasttiming adapteres efter komponentudskiftning?

Nimskov
Helt nyt medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 18. apr 2010, 07:17
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Golf 5 2008 1.4TSI knasttiming

Indlæg af Nimskov » 4. jul 2022, 16:57

Den siger:
P0341 Camshaft Position Sensor Implausible Signal Intermittent

Jeg har ikke hørt at den skal adapteres og jeg har ikke fundet den mulighed i VCDS

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Golf 5 2008 1.4TSI knasttiming

Indlæg af HansH » 4. jul 2022, 17:53

Er det en original knastføler du har monteret ?
These users thanked the author HansH for the post:
Nimskov
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Avatar
Nyt medlem
Indlæg: 302
Tilmeldt: 18. aug 2020, 08:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 85 times

Re: Golf 5 2008 1.4TSI knasttiming

Indlæg af Avatar » 4. jul 2022, 18:28

Måleblok 93 ?

N205?

Rubber
Nyt medlem
Indlæg: 100
Tilmeldt: 21. maj 2013, 09:57
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: Golf 5 2008 1.4TSI knasttiming

Indlæg af Rubber » 4. jul 2022, 18:41

Prøv og kontrollere og mål ledning mellem sensor og motorstyreenhed. Hvis den er i orden, vil jeg efterfølgende måle olietrykket er korrekt.

Markhh
Medlem
Indlæg: 627
Tilmeldt: 11. jun 2013, 16:48
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Mannerup, 4320 lejre
Has thanked: 0
Been thanked: 32 times

Re: Golf 5 2008 1.4TSI knasttiming

Indlæg af Markhh » 4. jul 2022, 20:04

Har du husket at sætte det olierør i forestilleren ?

Nimskov
Helt nyt medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 18. apr 2010, 07:17
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Golf 5 2008 1.4TSI knasttiming

Indlæg af Nimskov » 7. jul 2022, 07:09

Hej allle
Mange tak for jeres input!!

- Det er ikke en original knastføler. Den der sad der tidligere var original og udskiftningen havde ingen virkning. Så jeg tænker den er ok...?

- Måleblok 093: Den hedder Camshaft Adjustment Adaptation, men der er ingen værdier i de fire felter...?!? Hvordan gør man? Måleblok 094 (Camshaft Adjustment (intake) siger 21KW og System OK.

- N205 - hvad er det?

- Jeg tænker at hvis fejlen er "intermittent" så virker ledningen... for det meste. Det virker som om, at problemet opstår, når man starter motoren, Med motoren igang kan jeg godt resette fejlen og lampen går ud.

- Olierøret sidder i forstilleren.

Her er den fulde VCDS log:

000833 - Camshaft Position Sensor (G40)
P0341 - 000 - Implausible Signal - Intermittent - MIL ON
Freeze Frame:
Fault Status: 10100000
Fault Priority: 0
Fault Frequency: 1
Reset counter: 255
Mileage: 204990 km
Time Indication: 0
Date: 2000.00.00
Time: 15:51:45

Freeze Frame:
RPM: 1462 /min
Load: 26.7 %
Speed: 57.0 km/h
Temperature: 75.0°C
Temperature: 22.0°C
Absolute Pres.: 1000.0 mbar
Voltage: 13.970 V

000010 - Camshaft Positioner (Bank 1 Intake)
P000A - 000 - Slow Response - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100000
Fault Priority: 0
Fault Frequency: 117
Reset counter: 255
Mileage: 205003 km
Time Indication: 0
Date: 2000.00.00
Time: 07:45:35

Freeze Frame:
RPM: 1662 /min
Load: 33.3 %
Speed: 35.0 km/h
Temperature: 86.0°C
Temperature: 21.0°C
Absolute Pres.: 1000.0 mbar
Voltage: 13.970 V


Readiness: 0010 0001

Nimskov
Helt nyt medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 18. apr 2010, 07:17
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Golf 5 2008 1.4TSI knasttiming

Indlæg af Nimskov » 7. jul 2022, 07:31

Nu har jeg rodet lidt mere med det. Der er disse Adv. Meassuring values.. Hvad siger I til det?
https://gyazo.com/4a41fa2f9c12178d16fc3587f3b2df80

Markhh
Medlem
Indlæg: 627
Tilmeldt: 11. jun 2013, 16:48
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Mannerup, 4320 lejre
Has thanked: 0
Been thanked: 32 times

Re: Golf 5 2008 1.4TSI knasttiming

Indlæg af Markhh » 9. jul 2022, 10:37

Den nederste fejl plejer at komme hvis ikke man har monteret røret i forestilleren taler af erfaring :lol:

N205 sidder som en lille magnet ventil bag forestilleren ned i topdækslet..den kan også være skyld i forkert eller manglende forstilling.

Det er den som styre olieflowet gennem forestilleren.

Har du prøvet at time motor uden at rive hele lortet fra hinanden og se om den står på mærkerne ?.

Er du sikker på at alle stik sidder korrekt på de rigtige sensorer. Husker at have læst om en der havde fået byttet rundt på 2 stik men husker ikke fejlene der kom efterfølgende

Nimskov
Helt nyt medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 18. apr 2010, 07:17
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Golf 5 2008 1.4TSI knasttiming

Indlæg af Nimskov » 10. jul 2022, 18:04

Jeg har checket stik og olierør. Alt ser rigtigt ud. Jeg checker timingen som det næste.

Jeg har N205, knastsensor og ny oliepumpe på vej.
Så når det kommer, så piller jeg skidtet fra hinanden for 4. gang 🙄

Markhh
Medlem
Indlæg: 627
Tilmeldt: 11. jun 2013, 16:48
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Mannerup, 4320 lejre
Has thanked: 0
Been thanked: 32 times

Re: Golf 5 2008 1.4TSI knasttiming

Indlæg af Markhh » 10. jul 2022, 18:30

For at skifte n205 skal du ikke skille noget ad. Start med at skift den og se om det hjælper. Hvis ikke så kontroller timing. Det kan også være den nye knastforstiller der er dårlig men du skal bare være sikker på at alt er ok inden.

Husk at mål med måleur når du sætter den på mærker. Tolerancen er 0.01 mm vidst nok så det er paskram.

Btw er det en med både kompressor og turbo ?

Nimskov
Helt nyt medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 18. apr 2010, 07:17
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Golf 5 2008 1.4TSI knasttiming

Indlæg af Nimskov » 10. jul 2022, 18:38

Jeg har faktisk også købt ny forstiller.

Men god ide at starte med føler og ventil. Hvis det virker, så ryger resten retur ☺️

Jep, den har både kompressor og turbo 😎

Markhh
Medlem
Indlæg: 627
Tilmeldt: 11. jun 2013, 16:48
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Mannerup, 4320 lejre
Has thanked: 0
Been thanked: 32 times

Re: Golf 5 2008 1.4TSI knasttiming

Indlæg af Markhh » 10. jul 2022, 21:39

Er det originalt knastsæt du har monteret ?

Har haft en før hvor den måske en gang om måneden kom frem med fejl og husker det var lidt lige som de fejl du har hvor det var n205 der var skyld i dette

Nimskov
Helt nyt medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 18. apr 2010, 07:17
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Golf 5 2008 1.4TSI knasttiming

Indlæg af Nimskov » 10. jul 2022, 21:50

Det er en Bilstein kæde, så ikke VW men et anerkendt mærke.

Markhh
Medlem
Indlæg: 627
Tilmeldt: 11. jun 2013, 16:48
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Mannerup, 4320 lejre
Has thanked: 0
Been thanked: 32 times

Re: Golf 5 2008 1.4TSI knasttiming

Indlæg af Markhh » 11. jul 2022, 13:01

Med forestiller og alt pivtøj ?

Nimskov
Helt nyt medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 18. apr 2010, 07:17
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Golf 5 2008 1.4TSI knasttiming

Indlæg af Nimskov » 11. jul 2022, 13:46

Nix, jeg skiftede ikke forstilleren. Kun kæde og strammer.
Men det gør jeg i weekenden, hvis ikke det hjælper at skifte N205

Avatar
Nyt medlem
Indlæg: 302
Tilmeldt: 18. aug 2020, 08:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 85 times

Re: Golf 5 2008 1.4TSI knasttiming

Indlæg af Avatar » 11. jul 2022, 14:47

Ross-tech skriver lidt om N205 her, med nogle eksterne henvisninger, godt nok for 2.0T-motorer: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/P000A/000010

Måske bare sikre den der blik-dims på enden af N205 er det korrekte sted?

Nimskov
Helt nyt medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 18. apr 2010, 07:17
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Golf 5 2008 1.4TSI knasttiming

Indlæg af Nimskov » 18. jul 2022, 15:55

Hej rødder
Nu fik jeg dimserne hjem og fik kigget på den igen.

Det allerførste, jeg skiftede, da jeg fik bilen, var knastføleren. Så var jeg da 100% sikker på, at den var ok.
Desværre hjalp det ikke, og siden har jeg så jagtet et andet problem, som kunne give fejlen.

MEN da en af jer nævnte, at nogen følere bare ikke var gode, så valgte jeg at købe en ny igen. Denne gang valgte jeg Febi/Bilstein.
Og som det første skiftede jeg føleren i dag og VUPTI problemet er væk!! 😃

Så slap jeg for at skifte plejlstangs- og krumtapslejer, oliepumpe, N205 ventil og knastforstiller, som jeg ellers har købt 😎
Det ryger retur til Autodoc ☺️

Mange tak for jeres input. 👍

PS: køb IKKE Ridex knastfølere 😅
These users thanked the author Nimskov for the post (total 3):
HansHnuggivr6DanielSan

Markhh
Medlem
Indlæg: 627
Tilmeldt: 11. jun 2013, 16:48
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Mannerup, 4320 lejre
Has thanked: 0
Been thanked: 32 times

Re: Golf 5 2008 1.4TSI knasttiming

Indlæg af Markhh » 18. jul 2022, 19:04

Alt ridex er lort siger det bare :lol: fedt du fandt fejlen

Besvar

Tilbage til "Motor"