Golf 5 2008 1.4TSI knasttiming
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 36
- Tilmeldt: 18. apr 2010, 07:17
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Golf 5 2008 1.4TSI knasttiming
Hej
Jeg har problemer med at få motorlampen til at slukke!
Jeg har skiftet knastkæde og strammer.
Efter udskiftningen lyser motorlampen og diagnosen siger, at knasttimingen ikke er korrekt.
Den kan godt starte, dog med besvær. Men når den først kører, så kører den fint.
Så jeg splittede skidtet ad igen og timede igen. Jeg har dimsen, som man sætter ind i enden af knasterne for at fiksere dem.
Jeg brugte begge gange en speciel bolt, som man skruer ind i siden på blokken og som giver TDC.
Nårh, men 2. gang var heller ikke lykkens gang - lampen lyste stadig.
Nu har jeg så været i gang 3. gang. Denne gang fandt jeg TDC med et mikrometerur og satsede på, at DETTE ville være løsningen.
Men AK, den er stadig gal.
Hvad gør jeg galt??
Jeg har problemer med at få motorlampen til at slukke!
Jeg har skiftet knastkæde og strammer.
Efter udskiftningen lyser motorlampen og diagnosen siger, at knasttimingen ikke er korrekt.
Den kan godt starte, dog med besvær. Men når den først kører, så kører den fint.
Så jeg splittede skidtet ad igen og timede igen. Jeg har dimsen, som man sætter ind i enden af knasterne for at fiksere dem.
Jeg brugte begge gange en speciel bolt, som man skruer ind i siden på blokken og som giver TDC.
Nårh, men 2. gang var heller ikke lykkens gang - lampen lyste stadig.
Nu har jeg så været i gang 3. gang. Denne gang fandt jeg TDC med et mikrometerur og satsede på, at DETTE ville være løsningen.
Men AK, den er stadig gal.
Hvad gør jeg galt??
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 36
- Tilmeldt: 18. apr 2010, 07:17
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Re: Golf 5 2008 1.4TSI knasttiming
Altså det synes jeg jo ikke...
Når jeg har sat timingen, så har jeg drejet motoren (rette vej rundt) et par omgange og derefter har testet, at timingdimsen stadig passer i bagenden af knasterne, og det gør den.
Jeg har i øvrigt også skiftet knastføleren, så det er nok heller ikke den, der er noget galt med.
Jeg er kommet til at tænke på, om det kan være den mekaniske, der forstiller timingen på indsugningsknasten, der kan være noget galt med?
Det vil velsagtens betyde, at timingen på indsugnigen ikke er, som motorstyringen forventer.
Hvad mener I om den ide?
/Morten
Når jeg har sat timingen, så har jeg drejet motoren (rette vej rundt) et par omgange og derefter har testet, at timingdimsen stadig passer i bagenden af knasterne, og det gør den.
Jeg har i øvrigt også skiftet knastføleren, så det er nok heller ikke den, der er noget galt med.
Jeg er kommet til at tænke på, om det kan være den mekaniske, der forstiller timingen på indsugningsknasten, der kan være noget galt med?
Det vil velsagtens betyde, at timingen på indsugnigen ikke er, som motorstyringen forventer.
Hvad mener I om den ide?
/Morten
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 302
- Tilmeldt: 18. aug 2020, 08:37
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 85 times
Re: Golf 5 2008 1.4TSI knasttiming
VCDS fejllog?
Skal knasttiming adapteres efter komponentudskiftning?
Skal knasttiming adapteres efter komponentudskiftning?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 36
- Tilmeldt: 18. apr 2010, 07:17
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Re: Golf 5 2008 1.4TSI knasttiming
Den siger:
P0341 Camshaft Position Sensor Implausible Signal Intermittent
Jeg har ikke hørt at den skal adapteres og jeg har ikke fundet den mulighed i VCDS
P0341 Camshaft Position Sensor Implausible Signal Intermittent
Jeg har ikke hørt at den skal adapteres og jeg har ikke fundet den mulighed i VCDS
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13239
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3206 times
- Been thanked: 4540 times
Re: Golf 5 2008 1.4TSI knasttiming
Er det en original knastføler du har monteret ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 100
- Tilmeldt: 21. maj 2013, 09:57
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Horsens
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
Re: Golf 5 2008 1.4TSI knasttiming
Prøv og kontrollere og mål ledning mellem sensor og motorstyreenhed. Hvis den er i orden, vil jeg efterfølgende måle olietrykket er korrekt.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 36
- Tilmeldt: 18. apr 2010, 07:17
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Re: Golf 5 2008 1.4TSI knasttiming
Hej allle
Mange tak for jeres input!!
- Det er ikke en original knastføler. Den der sad der tidligere var original og udskiftningen havde ingen virkning. Så jeg tænker den er ok...?
- Måleblok 093: Den hedder Camshaft Adjustment Adaptation, men der er ingen værdier i de fire felter...?!? Hvordan gør man? Måleblok 094 (Camshaft Adjustment (intake) siger 21KW og System OK.
- N205 - hvad er det?
- Jeg tænker at hvis fejlen er "intermittent" så virker ledningen... for det meste. Det virker som om, at problemet opstår, når man starter motoren, Med motoren igang kan jeg godt resette fejlen og lampen går ud.
- Olierøret sidder i forstilleren.
Her er den fulde VCDS log:
000833 - Camshaft Position Sensor (G40)
P0341 - 000 - Implausible Signal - Intermittent - MIL ON
Freeze Frame:
Fault Status: 10100000
Fault Priority: 0
Fault Frequency: 1
Reset counter: 255
Mileage: 204990 km
Time Indication: 0
Date: 2000.00.00
Time: 15:51:45
Freeze Frame:
RPM: 1462 /min
Load: 26.7 %
Speed: 57.0 km/h
Temperature: 75.0°C
Temperature: 22.0°C
Absolute Pres.: 1000.0 mbar
Voltage: 13.970 V
000010 - Camshaft Positioner (Bank 1 Intake)
P000A - 000 - Slow Response - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100000
Fault Priority: 0
Fault Frequency: 117
Reset counter: 255
Mileage: 205003 km
Time Indication: 0
Date: 2000.00.00
Time: 07:45:35
Freeze Frame:
RPM: 1662 /min
Load: 33.3 %
Speed: 35.0 km/h
Temperature: 86.0°C
Temperature: 21.0°C
Absolute Pres.: 1000.0 mbar
Voltage: 13.970 V
Readiness: 0010 0001
Mange tak for jeres input!!
- Det er ikke en original knastføler. Den der sad der tidligere var original og udskiftningen havde ingen virkning. Så jeg tænker den er ok...?
- Måleblok 093: Den hedder Camshaft Adjustment Adaptation, men der er ingen værdier i de fire felter...?!? Hvordan gør man? Måleblok 094 (Camshaft Adjustment (intake) siger 21KW og System OK.
- N205 - hvad er det?
- Jeg tænker at hvis fejlen er "intermittent" så virker ledningen... for det meste. Det virker som om, at problemet opstår, når man starter motoren, Med motoren igang kan jeg godt resette fejlen og lampen går ud.
- Olierøret sidder i forstilleren.
Her er den fulde VCDS log:
000833 - Camshaft Position Sensor (G40)
P0341 - 000 - Implausible Signal - Intermittent - MIL ON
Freeze Frame:
Fault Status: 10100000
Fault Priority: 0
Fault Frequency: 1
Reset counter: 255
Mileage: 204990 km
Time Indication: 0
Date: 2000.00.00
Time: 15:51:45
Freeze Frame:
RPM: 1462 /min
Load: 26.7 %
Speed: 57.0 km/h
Temperature: 75.0°C
Temperature: 22.0°C
Absolute Pres.: 1000.0 mbar
Voltage: 13.970 V
000010 - Camshaft Positioner (Bank 1 Intake)
P000A - 000 - Slow Response - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100000
Fault Priority: 0
Fault Frequency: 117
Reset counter: 255
Mileage: 205003 km
Time Indication: 0
Date: 2000.00.00
Time: 07:45:35
Freeze Frame:
RPM: 1662 /min
Load: 33.3 %
Speed: 35.0 km/h
Temperature: 86.0°C
Temperature: 21.0°C
Absolute Pres.: 1000.0 mbar
Voltage: 13.970 V
Readiness: 0010 0001
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 36
- Tilmeldt: 18. apr 2010, 07:17
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Re: Golf 5 2008 1.4TSI knasttiming
Nu har jeg rodet lidt mere med det. Der er disse Adv. Meassuring values.. Hvad siger I til det?
https://gyazo.com/4a41fa2f9c12178d16fc3587f3b2df80
https://gyazo.com/4a41fa2f9c12178d16fc3587f3b2df80
-
- Medlem
- Indlæg: 627
- Tilmeldt: 11. jun 2013, 16:48
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Mannerup, 4320 lejre
- Has thanked: 0
- Been thanked: 32 times
Re: Golf 5 2008 1.4TSI knasttiming
Den nederste fejl plejer at komme hvis ikke man har monteret røret i forestilleren taler af erfaring
N205 sidder som en lille magnet ventil bag forestilleren ned i topdækslet..den kan også være skyld i forkert eller manglende forstilling.
Det er den som styre olieflowet gennem forestilleren.
Har du prøvet at time motor uden at rive hele lortet fra hinanden og se om den står på mærkerne ?.
Er du sikker på at alle stik sidder korrekt på de rigtige sensorer. Husker at have læst om en der havde fået byttet rundt på 2 stik men husker ikke fejlene der kom efterfølgende
N205 sidder som en lille magnet ventil bag forestilleren ned i topdækslet..den kan også være skyld i forkert eller manglende forstilling.
Det er den som styre olieflowet gennem forestilleren.
Har du prøvet at time motor uden at rive hele lortet fra hinanden og se om den står på mærkerne ?.
Er du sikker på at alle stik sidder korrekt på de rigtige sensorer. Husker at have læst om en der havde fået byttet rundt på 2 stik men husker ikke fejlene der kom efterfølgende
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 36
- Tilmeldt: 18. apr 2010, 07:17
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Re: Golf 5 2008 1.4TSI knasttiming
Jeg har checket stik og olierør. Alt ser rigtigt ud. Jeg checker timingen som det næste.
Jeg har N205, knastsensor og ny oliepumpe på vej.
Så når det kommer, så piller jeg skidtet fra hinanden for 4. gang
Jeg har N205, knastsensor og ny oliepumpe på vej.
Så når det kommer, så piller jeg skidtet fra hinanden for 4. gang
-
- Medlem
- Indlæg: 627
- Tilmeldt: 11. jun 2013, 16:48
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Mannerup, 4320 lejre
- Has thanked: 0
- Been thanked: 32 times
Re: Golf 5 2008 1.4TSI knasttiming
For at skifte n205 skal du ikke skille noget ad. Start med at skift den og se om det hjælper. Hvis ikke så kontroller timing. Det kan også være den nye knastforstiller der er dårlig men du skal bare være sikker på at alt er ok inden.
Husk at mål med måleur når du sætter den på mærker. Tolerancen er 0.01 mm vidst nok så det er paskram.
Btw er det en med både kompressor og turbo ?
Husk at mål med måleur når du sætter den på mærker. Tolerancen er 0.01 mm vidst nok så det er paskram.
Btw er det en med både kompressor og turbo ?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 36
- Tilmeldt: 18. apr 2010, 07:17
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Re: Golf 5 2008 1.4TSI knasttiming
Jeg har faktisk også købt ny forstiller.
Men god ide at starte med føler og ventil. Hvis det virker, så ryger resten retur
Jep, den har både kompressor og turbo
Men god ide at starte med føler og ventil. Hvis det virker, så ryger resten retur
Jep, den har både kompressor og turbo
-
- Medlem
- Indlæg: 627
- Tilmeldt: 11. jun 2013, 16:48
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Mannerup, 4320 lejre
- Has thanked: 0
- Been thanked: 32 times
Re: Golf 5 2008 1.4TSI knasttiming
Er det originalt knastsæt du har monteret ?
Har haft en før hvor den måske en gang om måneden kom frem med fejl og husker det var lidt lige som de fejl du har hvor det var n205 der var skyld i dette
Har haft en før hvor den måske en gang om måneden kom frem med fejl og husker det var lidt lige som de fejl du har hvor det var n205 der var skyld i dette
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 36
- Tilmeldt: 18. apr 2010, 07:17
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Re: Golf 5 2008 1.4TSI knasttiming
Nix, jeg skiftede ikke forstilleren. Kun kæde og strammer.
Men det gør jeg i weekenden, hvis ikke det hjælper at skifte N205
Men det gør jeg i weekenden, hvis ikke det hjælper at skifte N205
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 302
- Tilmeldt: 18. aug 2020, 08:37
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 85 times
Re: Golf 5 2008 1.4TSI knasttiming
Ross-tech skriver lidt om N205 her, med nogle eksterne henvisninger, godt nok for 2.0T-motorer: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/P000A/000010
Måske bare sikre den der blik-dims på enden af N205 er det korrekte sted?
Måske bare sikre den der blik-dims på enden af N205 er det korrekte sted?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 36
- Tilmeldt: 18. apr 2010, 07:17
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Re: Golf 5 2008 1.4TSI knasttiming
Hej rødder
Nu fik jeg dimserne hjem og fik kigget på den igen.
Det allerførste, jeg skiftede, da jeg fik bilen, var knastføleren. Så var jeg da 100% sikker på, at den var ok.
Desværre hjalp det ikke, og siden har jeg så jagtet et andet problem, som kunne give fejlen.
MEN da en af jer nævnte, at nogen følere bare ikke var gode, så valgte jeg at købe en ny igen. Denne gang valgte jeg Febi/Bilstein.
Og som det første skiftede jeg føleren i dag og VUPTI problemet er væk!!
Så slap jeg for at skifte plejlstangs- og krumtapslejer, oliepumpe, N205 ventil og knastforstiller, som jeg ellers har købt
Det ryger retur til Autodoc
Mange tak for jeres input.
PS: køb IKKE Ridex knastfølere
Nu fik jeg dimserne hjem og fik kigget på den igen.
Det allerførste, jeg skiftede, da jeg fik bilen, var knastføleren. Så var jeg da 100% sikker på, at den var ok.
Desværre hjalp det ikke, og siden har jeg så jagtet et andet problem, som kunne give fejlen.
MEN da en af jer nævnte, at nogen følere bare ikke var gode, så valgte jeg at købe en ny igen. Denne gang valgte jeg Febi/Bilstein.
Og som det første skiftede jeg føleren i dag og VUPTI problemet er væk!!
Så slap jeg for at skifte plejlstangs- og krumtapslejer, oliepumpe, N205 ventil og knastforstiller, som jeg ellers har købt
Det ryger retur til Autodoc
Mange tak for jeres input.
PS: køb IKKE Ridex knastfølere