Køler en smule utæt - og motor bliver ikke rigtig varm

Besvar
csloth
Helt nyt medlem
Indlæg: 72
Tilmeldt: 4. feb 2010, 19:50
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Køler en smule utæt - og motor bliver ikke rigtig varm

Indlæg af csloth » 18. jul 2022, 20:00

Hej. Skiftede olie på min gamle Octavia 1z3 1.9tdi fra 2007 og opdagede at der lå et par dråber lyserød kølervæske på lyddæmperskjolet - helt ude i passagersiden. Dråberne kommer fra kanten af køleren så mit bedste gæt er at den nok er utæt i samlingen på siden, men jeg kan ikke se præcist hvor det kommer fra.

Bilen har altid mistet lidt kølervæske så måske jeg nu bare har opdaget hvorfor.. der går måneder mellem jeg fylder på.. men er det besværligt at skifte køleren, for så var det måske en ide at gøre inden den skal køre på ferie? Er der meget der skal skilles ad, eller?

En ting jeg har bemærket er at motoren ikke holder varmen - temperaturnålen når halvvejs op og så kan den godt finde på at falde lidt.. dog bliver den aldrig varmere end halvvejs. Tidligere har den ligget helt stabilt Kan det mon hænge sammen med en køleren også eller?

Brugeravatar
Mathiasen
Medlem
Indlæg: 516
Tilmeldt: 8. dec 2009, 19:25
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 167 times

Re: Køler en smule utæt - og motor bliver ikke rigtig varm

Indlæg af Mathiasen » 19. jul 2022, 08:26

Din termostat er sikkert defekt og lukker ikke ordentligt. Jeg ville skifte køler og termostat i samme omgang, når du har tappet kølervæsken af.

Og få det skiftet inden ferieturen hvis det er en lang tur, så kan du køre med ro i sindet.
These users thanked the author Mathiasen for the post (total 2):
Rasbicsloth
Skoda Fabia Combi 1.6 TDI 90 2010

Besvar

Tilbage til "Motor"