Højtrykspumpe mulige problemer?

Besvar
Knullen
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 2. aug 2022, 13:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Højtrykspumpe mulige problemer?

Indlæg af Knullen » 2. aug 2022, 13:58

hej
er blevet den nye ejer af en audi a5 2.0 tfsi 211hk aut. fra 08
jeg har haft bilen omkring en måned og den har kørt perfekt, men er nu startet med at brokke sig.
jeg var ude på en længere tur og bilen fik lige pludselig svært med at trække når den fik gas.
efter en overhaling kom den med en motorlampe.
jeg kørte den derefter på værkstedet næste dag, for at få dem til at kigge på det.
fik at vide at det var højtrykbenzinpumpen som var fejlen, men pga at han syntes den så relativ ny ud så mistænkte mekanikeren at fejlen lå længere inde og nævnte noget om et vakumkammer.
derefter slyngede nogle relativt høje priser afsted for hvad reparation ville koste.
jeg har derefter selv været inde og kigge på det og har fundet ud af at cam followers/højtryksventil er et kendt problem på dem og hvis de har problemer nemt kan slå pumpen ihjel.
bilen kan nemt tage omdrejninger i n men så snart jeg belaster den hakker den en del og vil ikke trække
er der nogen af jer der har haft ligende problemer? og hvorden endte det med jer?
jeg er på det punkt hvor jeg overvejer bare selv at skifte pumpe + cam follower men vil heller ikke bare begynde at smide dele i den hvis det ikke er nødvendigt.
mvh

Brugeravatar
Tor Morrison
Medlem
Indlæg: 998
Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 152 times

Re: Højtrykspumpe mulige problemer?

Indlæg af Tor Morrison » 2. aug 2022, 14:56

Knullen skrev:
2. aug 2022, 13:58
hej
er blevet den nye ejer af en audi a5 2.0 tfsi 211hk aut. fra 08
jeg har haft bilen omkring en måned og den har kørt perfekt, men er nu startet med at brokke sig.
jeg var ude på en længere tur og bilen fik lige pludselig svært med at trække når den fik gas.
efter en overhaling kom den med en motorlampe.
jeg kørte den derefter på værkstedet næste dag, for at få dem til at kigge på det.
fik at vide at det var højtrykbenzinpumpen som var fejlen, men pga at han syntes den så relativ ny ud så mistænkte mekanikeren at fejlen lå længere inde og nævnte noget om et vakumkammer.
derefter slyngede nogle relativt høje priser afsted for hvad reparation ville koste.
jeg har derefter selv været inde og kigge på det og har fundet ud af at cam followers/højtryksventil er et kendt problem på dem og hvis de har problemer nemt kan slå pumpen ihjel.
bilen kan nemt tage omdrejninger i n men så snart jeg belaster den hakker den en del og vil ikke trække
er der nogen af jer der har haft ligende problemer? og hvorden endte det med jer?
jeg er på det punkt hvor jeg overvejer bare selv at skifte pumpe + cam follower men vil heller ikke bare begynde at smide dele i den hvis det ikke er nødvendigt.
mvh
Du kan prøve at afmontere din HPFP og se hvordan din cam follower ser ud. Både din HPFP og knastaksel kan være ødelagt. På Audi-sport.net er der tråde om hvordan du skifter HPFP og cam follower.
Vedhæftede filer
hpfp-cam-follower-tfsi.jpg
hpfp-cam-follower-tfsi.jpg (120.92 KiB) Vist 408 gange
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo

Knullen
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 2. aug 2022, 13:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Højtrykspumpe mulige problemer?

Indlæg af Knullen » 2. aug 2022, 21:20

Ja det må være næste skridt. Ville motor ikke have mislyd/andre problemer hvis knastaksel var gået?
Og så lige et bonus spørgsmål, der er vel ikke noget instilling med computer af pumpen ved udskiftning? Mekanikeren snakkede om den skulle grund installeres af computer efter udskiftning, hvilket jeg ikke har hørt eller set noget om ved nogen guides. Må ærligt indrømme det har givet mig lidt dårlige Vibes ved værkstedet.

Brugeravatar
Tor Morrison
Medlem
Indlæg: 998
Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 152 times

Re: Højtrykspumpe mulige problemer?

Indlæg af Tor Morrison » 2. aug 2022, 23:06

Jeg fik skiftet HPFP og cam follower på en Audi S3 2012 jeg engang havde og der skulle der ikke indstilles noget efterfølgende.
Du skriver i dit første indlæg at det var pludseligt at motoren begyndte at gå dårligt. Med en dårlig cam follower vil problemerne typisk komme lidt af gangen. Man kan måle om HPFP giver det korrekte tryk. Samtidig også sikre sig at LPFP giver nok benzin til HPFP men din bil må have nogle fejlkoder som værkstedet sikkert har udlæst.
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo

Knullen
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 2. aug 2022, 13:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Højtrykspumpe mulige problemer?

Indlæg af Knullen » 3. aug 2022, 01:04

Må ærligt indrømme at det fik jeg defineret dårligt.
Det har udviklet sig over måske en uges tid, hvorimod at motorfejlen kom pludselig ved en overhaling. Den har haft lidt små symptomer det samme som beskrevet, men ikke i samme grad som nu.

Jeg fik desværre ikke fat i præcis hvilken fejlkode der kom frem men fik at vide at den viste fejl på hpfp.
Jeg tænker næste skridt er at jeg tager den ind til et andet værksted imorgen som jeg har hørt godt omkring og ser om de kan komme det nærmere.
Og alternativt hvis der ikke kommer en løsning ud af det så skiller jeg det ad og skifter det hele så jeg for afklaret om problemet ligger der.
These users thanked the author Knullen for the post:
jnicolai

Knullen
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 2. aug 2022, 13:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Højtrykspumpe mulige problemer?

Indlæg af Knullen » 5. aug 2022, 16:59

Det var højtrykspumpen det var galt med, fik den skiftet samt camfollower så nu kører det hele igen
These users thanked the author Knullen for the post:
donfetaful

Besvar

Tilbage til "Motor"