VAG TDI motore turbo lag / stall?

Besvar
Brugeravatar
LowDog
Medlem
Indlæg: 885
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:28
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Trailerparken
Has thanked: 3 times
Been thanked: 86 times

VAG TDI motore turbo lag / stall?

Indlæg af LowDog » 14. sep 2022, 08:56

Hej

Jeg har kig på en bil med enten 50 TDI eller SQ TDI motor.

Jeg er dog faldet over adskillige forumindlæg på tyske/US forums hvor de brokker sig over at bilerne (alt fra VAG gruppen med disse motore) nærmest staller fuldstændigt i 2-3 sekunder ved igangsætning, fx. hvis man triller ud i et kryds og skal accelerere. Hvilket i flere af de skrevne tilfælde har lydt som deciderede farlige situationer.

Der står bl.a. skrevet lidt om det her https://carwiki.de/audi-anfahrschwaeche-tdi-motoren/

Af hvad jeg kan læse mig frem til, er der ikke kommet nogen endelig løsning på dette, dog melder nogen om det er forsvundet enten ved softwareopdatering, ved at slukke start/stop, kører i dynamic osv, hvor andre melder om ingen ændring ved samme tiltag.

Jeg kan ikke finde ud af om der er kommet en endelig løsning og hvad det overhovedet skyldes i første omgang. Nogen af jer som har oplevet det? Jeg kan ikke finde ud af om folk overreagere eller om der noget om snakken, da meldinerne er lidt som vinden blæser, dog med det faktum at mange har oplevet det ud fra antal tråde/kommentarer jeg kan finde.

Jeg har prøvet både 50 TDI som har turbolag, men det er 'bare' almindeligt turbo lag og ikke helt som det bliver beskrevet med at gå totalt død i 2-3 sekunder. Samme med SQ7/SQ8 jeg har prøvet.

Nu har jeg dog ikke prøvet dem i andet end prøvekørsler, så skal ikke kunne sige om det også forekommer.

Jeg er ved at købe en bil med en af overnævnte motore og bliver nu lidt bange for om det er det rigtige valg. Forhandler siger han aldrig har hørt om det og har min. solgt +50 biler med disse motore, men det skal de jo sige :)
Seneste biler: Hvid SQ5 380HK / Daytona SQ5 380HK / RS6
Current: Hvid Q8 286HK

Besvar

Tilbage til "Motor"