A3 1.9tdi ingen trækkraft

Besvar
GertH
Helt nyt medlem
Indlæg: 60
Tilmeldt: 11. maj 2020, 22:03
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

A3 1.9tdi ingen trækkraft

Indlæg af GertH » 15. sep 2022, 14:49

AUDI A3 Sportback (8PA) 1.9 TDI (105Hk) 9 mdr. 2008 BLS motor

Hej.
Min søn har sådan en bil og for 1 mdr. siden forsvandt trækkraft pludselig under kørsel og har ikke været der siden.
Jeg kørte den til den lokale mekaniker, som satte tester til den og prøvede at tage slange fra turbo af. Han kunne godt se noget fejl med underboost(som min OBD tester også siger P0299 +P0299P). Han kunne også mærke på trykslange at den nærmest trak sig sammen når jeg gav den lidt omdrejninger. Så svaret var at turbo er defekt(arm fra turbo bevæger sig fint). Han ville dog helst ikke reparere bilen, da han ikke har rodet så meget med disse biler.
Jeg opsøgte en anden mekaniker/værksted der kastede sig under bilen og påstod han kunne mærke luften fise ud af intercooler. Skaden var sket pga. tidligere påkørsel af hare havde skubbet klimakøler ind i intercooler og efterhånden lavet hul. Så blev skade meldt til forsikring og der blev rep. for 17000,-(kofanger-intercooler-klimakøler og diverse.
Bilen kørte dog fuldstændig som før og mekanikeren fortæller nu min søn at den ene dyse kun yder 10% af det den skal og det får motorstyring til at slå turbo fra. Man skifter dog altid alle fire ca. 20000,-kr + arbejdsløn. Det fik min søn til at liige at vil tænke over sagen og der er vi nu.
Jeg har selv haft trykslangen af i dag og kan ikke mærke at der kommer noget luft. Hvis turbo virker kommer der vel altid lidt luft i tomgang. Motoren lyder fint og går jævnt, bare uden ret mange hk.
Jeg er ved at tro at det er klimablæseren der snød mekaniker til at tro det var intercooler han kunne mærke luft fra og det er turbo der er død.
Er der nogen her det giver mening for og har forslag til løsning hører jeg det gerne, da bilen er super flot og rustfri.
Mvh. Gert

Avatar
Nyt medlem
Indlæg: 302
Tilmeldt: 18. aug 2020, 08:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 85 times

Re: A3 1.9tdi ingen trækkraft

Indlæg af Avatar » 16. sep 2022, 07:06

Det er muligt at udlæse både ladetryk og luftvolumen med VCDS.

Cylinderbalance (dysefejlen?) kan udlæses med VCDS.

Hvis indsugningsluftslanger klapper sammen: Stopspjæld der er konstant lukket :?:

En utæt intercooler kan ikke detekteres med en motor i tomgang, idet der ikke skabes ladetryk i den driftssituation.

Går ECU i limp home forsvinder aktiv styring af turboladeren - der genereres ikke ladetryk.

GertH
Helt nyt medlem
Indlæg: 60
Tilmeldt: 11. maj 2020, 22:03
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Re: A3 1.9tdi ingen trækkraft

Indlæg af GertH » 16. sep 2022, 21:12

Tak for svar.
Begge mekanikere havde computer på bilen. Om det er vcds eller andet ved jeg ikke.
Hvis vi holder omdrejninger på 2000 og manuelt sætter vacum på actuator burde jeg vel kunne få turbo til at sætte tryk. Det er jo en ren mekanisk ting.
Hvor sidder dette stopspjæld ?
Mvh. Gert

Avatar
Nyt medlem
Indlæg: 302
Tilmeldt: 18. aug 2020, 08:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 85 times

Re: A3 1.9tdi ingen trækkraft

Indlæg af Avatar » 17. sep 2022, 07:16

Stopspjældet er normalt det første dedikerede spjæld på indsugningsmanifolden.

Hvis der kan holdes 2k RPM uden problemer er stopspjældet ikke lukket.

Det er på visse TDi modelårgange muligt at lave en turboladertest med VCDS.

GertH
Helt nyt medlem
Indlæg: 60
Tilmeldt: 11. maj 2020, 22:03
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Re: A3 1.9tdi ingen trækkraft

Indlæg af GertH » 25. sep 2022, 22:03

Jeg har i dag prøvet at tage trykslange af og holde motor på 2000 omdr. Jeg tog så vacumslange af og på actuator. Armen bevægede sig fint, men der kom på intet tidspunkt et pust i trykslange. Prøvede også at gasse op og ned uden der skate noget. Mon ikke næste trin er at tjekke/afmontere turbo og se på kalorius.
Mvh. Gert

Besvar

Tilbage til "Motor"