Hej
Min Octavia 3, 1,5 med DSG fra 2019 er begyndt at bruge meget benzin. Den starter fint, trækker også fint og skifter pænt gear. Tomgangsomdrejningerne ved helt kold motor er ca, 1200 o/m og med varm motor ca. 750 o/m.
Benzinforbruget er over de sidste 3 uger steget fra ca. 19 km/l (jeg kører pænt og har det rigtige dæktryk) til ca 15 km/l.
Jeg har observeret:
Den skifter først fra 2. til 3. gear ved 2500 o/m.
Lige efter koldstart går den fint i 2 cyl. mode, når jeg er kommet op i fart på landevej, men det er ligesom den giver et lille ryk, når den skifter til 2 cyl. mode.
Efter 2 til 3 minutter vil den ikke gå i 2 cyl. mode, og den vil heller ikke stoppe automatisk, når jeg holder for rødt.
Sliper jeg gassen, triller den fint, men benzinforbruget falder ikke til 0, men ligger og svinger mellem 40 km/l og 80 km/l.
Efter mellem 20 og 30 km vil den godt gå i 2 cyl. mode og auto stop virker igen. Nu synes jeg ikk der er noget ryk,. når den skifter til 2 cyl. mode.
Når jeg slipper gassen triller den igen fint og benzinforbruget er nu 0 under trilningen.
Der er ingen fejlmeldinger på displayet, kølevæsketemperaturen stiger som den skal til 90 C på få minutter og olietemperaturen ligger på ca. 80 C.
Det virker som om der er en eller anden føler der har en dårlig forbindelse og så går motorstyringen måske i en eller anden defaultmode.
Men hvad er det mon for en føler, eller er det noget helt andet???
mvh
Jørgen
Octavia 3 1,5 DSG med pludseligt højt benzinforbrug
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 4
- Tilmeldt: 3. feb 2023, 19:41
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 4
- Tilmeldt: 23. jan 2023, 07:36
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Octavia 3 1,5 DSG med pludseligt højt benzinforbrug
Jeg tror at partikkelfilter er i regenererings fase der for den drikker mere benzin.
Send mig reg nr så vil jeg tjekke om der er nogen tpi til det.
Send mig reg nr så vil jeg tjekke om der er nogen tpi til det.
Tekniker hos Audi/VW/Seat/Skoda/Cupra værksted
Audi A6 C8
Audi A6 C8
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 4
- Tilmeldt: 3. feb 2023, 19:41
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Octavia 3 1,5 DSG med pludseligt højt benzinforbrug
Hej IDEX
Så lærte jeg noget nyt i dag. Jeg anede ikke der skulle sidde partikelfilter i benzinbiler. Den er indregistreret 1. gang i juni 2019, så der er jo nok det filter. Reg, nr. er CS 44452.
Men det undrer mig lidt, at den proces skulle stå på i flere uger, og tilmed sådan on/off. Er det mon normalt?
mvh
Jørgen
Så lærte jeg noget nyt i dag. Jeg anede ikke der skulle sidde partikelfilter i benzinbiler. Den er indregistreret 1. gang i juni 2019, så der er jo nok det filter. Reg, nr. er CS 44452.
Men det undrer mig lidt, at den proces skulle stå på i flere uger, og tilmed sådan on/off. Er det mon normalt?
mvh
Jørgen
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13257
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3214 times
- Been thanked: 4544 times
Re: Octavia 3 1,5 DSG med pludseligt højt benzinforbrug
Jeg har skrevet lidt om OPF her ...... viewtopic.php?p=1597050#p1597050Doc_Tailstrike skrev: ↑6. feb 2023, 14:43Hej IDEX
Så lærte jeg noget nyt i dag. Jeg anede ikke der skulle sidde partikelfilter i benzinbiler. Den er indregistreret 1. gang i juni 2019, så der er jo nok det filter. Reg, nr. er CS 44452.
Men det undrer mig lidt, at den proces skulle stå på i flere uger, og tilmed sådan on/off. Er det mon normalt?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 4
- Tilmeldt: 3. feb 2023, 19:41
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Octavia 3 1,5 DSG med pludseligt højt benzinforbrug
Hej Hans
Mange tak for linket. Jeg havde fundet det i forvejen efter at have læst IDEX' svar. Jeg kan godt se at nogle af symptomerne peger på regenerering, men det undrer mig, at det skal tage 3 uger. Jeg kører p.t. ca. 250 km pr. uge med 40 % på motorvej, og jeg bruger meget at trille, så i og for sig har bilen fine forhold til regenerering.
Men nu venter jeg på, om IDEX finder noget.
mvh
Jørgen
Mange tak for linket. Jeg havde fundet det i forvejen efter at have læst IDEX' svar. Jeg kan godt se at nogle af symptomerne peger på regenerering, men det undrer mig, at det skal tage 3 uger. Jeg kører p.t. ca. 250 km pr. uge med 40 % på motorvej, og jeg bruger meget at trille, så i og for sig har bilen fine forhold til regenerering.
Men nu venter jeg på, om IDEX finder noget.
mvh
Jørgen
- These users thanked the author Doc_Tailstrike for the post:
- HansH
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 4
- Tilmeldt: 3. feb 2023, 19:41
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Octavia 3 1,5 DSG med pludseligt højt benzinforbrug
Bilen har fået det lidt bedre. Den kører nu små 17 km/l, men 2 cyl. mode og automatisk stop/start går først i gang efter ca. 20 minutters kørsel.
Den går fortsat meget højt om i omdrejninger, inden den skifter fra 1. til 2. hhv. fra 2. til 3. gear. Skiftene sker ved ca. 2600 o/m. Fra 3. gear og op skifter den fint ved omkring 2000 o/m.
Jeg har læst hvad der står om partikelfilter i instruktionsbogen. Den er dateret 11.2018. Alt hvad der står retter sig mod dieseludgaven.
Jeg har ikke og har ikke haft nogen indikation for partikelfilterrensning.
Jeg må indrømme at jeg ikke mere tror på partikelfilterrensning, men mere på en defekt/løs sensor et eller andet sted i indsugning/motor/udstødning/gearkasse. Der er jo masser af den slags i sådan et maskineri.
Men hvilken sensor???
mvh
Jørgen
Den går fortsat meget højt om i omdrejninger, inden den skifter fra 1. til 2. hhv. fra 2. til 3. gear. Skiftene sker ved ca. 2600 o/m. Fra 3. gear og op skifter den fint ved omkring 2000 o/m.
Jeg har læst hvad der står om partikelfilter i instruktionsbogen. Den er dateret 11.2018. Alt hvad der står retter sig mod dieseludgaven.
Jeg har ikke og har ikke haft nogen indikation for partikelfilterrensning.
Jeg må indrømme at jeg ikke mere tror på partikelfilterrensning, men mere på en defekt/løs sensor et eller andet sted i indsugning/motor/udstødning/gearkasse. Der er jo masser af den slags i sådan et maskineri.
Men hvilken sensor???
mvh
Jørgen
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1566
- Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 104 times
Re: Octavia 3 1,5 DSG med pludseligt højt benzinforbrug
Men har du overhovedet haft en tester på og udlæst evt. fejl ? Ellers vil jeg klart starte med det, du kan se øverst på siden under faneblad VCDS om der er en i nærheden der kan hjælpe dig med en udlæsning
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970
Porsche 911 2,2E Targa 1970
-
- Medlem
- Indlæg: 1102
- Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 495 times
- Been thanked: 241 times
Re: Octavia 3 1,5 DSG med pludseligt højt benzinforbrug
Min 1.5 TSI der kører korte kolde ture og i ny og næ 100 km strækning har 1 gang brugt mere benzin end normalt…Doc_Tailstrike skrev: ↑10. feb 2023, 15:12Bilen har fået det lidt bedre. Den kører nu små 17 km/l, men 2 cyl. mode og automatisk stop/start går først i gang efter ca. 20 minutters kørsel.
Den går fortsat meget højt om i omdrejninger, inden den skifter fra 1. til 2. hhv. fra 2. til 3. gear. Skiftene sker ved ca. 2600 o/m. Fra 3. gear og op skifter den fint ved omkring 2000 o/m.
Jeg har læst hvad der står om partikelfilter i instruktionsbogen. Den er dateret 11.2018. Alt hvad der står retter sig mod dieseludgaven.
Jeg har ikke og har ikke haft nogen indikation for partikelfilterrensning.
Jeg må indrømme at jeg ikke mere tror på partikelfilterrensning, men mere på en defekt/løs sensor et eller andet sted i indsugning/motor/udstødning/gearkasse. Der er jo masser af den slags i sådan et maskineri.
Men hvilken sensor???
mvh
Jørgen
Start stop kan godt tage lang tid om at virke, såfremt der ikke er meget batteri kapacitet.
Den vil lade batteri op, før den kan start /stop
Frit fra en tidligere tråd omkring dette.
Brændstofpartikelfilter
Opdateret 21.1.2020
En benzindrevet bil er udstyret med et partikelfilter for at få en mere effektiv udstødningsrensning.
Partikler i udstødningsgassen samles i brændstofpartikelfilteret ved normal kørsel. Under normale driftsforhold sker der en passiv regenerering, som fører til, at partiklerne oxideres og brændes væk. På den måde tømmes filteret.
Hvis bilen køres ved lave hastigheder eller med gentagne koldstarter ved lave udetemperaturer, kan en aktiv regenerering være nødvendig. Regenereringen af partikelfiltret sker automatisk og tager normalt 10-20 minutter. Under regenerering kan brændstofforbruget stige midlertidigt.
Ved kørsel med en benzindrevet bil på korte ture med lav hastighed
Udstødningsrensningssystemets kapacitet afhænger af den måde, bilen køres på. At køre varierende kørselsstrækninger og ved forskellige hastigheder er vigtigt for at opnå så energieffektiv ydelse som muligt.
Hvis man kører mange korte ture med lav hastighed (eller i koldt vejr), hvor motoren ikke når op på normal driftstemperatur, kan der opstå problemer, som efterhånden kan fremkalde funktionsforstyrrelser og udløse en advarselsmeddelelse. Hvis bilen kører mest i bytrafik, er det vigtigt, at den jævnligt også kører med højere hastighed for at gøre det muligt for udstødningsrensningssystemet at regenerere.
Bilen bør køre på landeveje med hastigheder over 70 km/t (44 mph) i mindst 20 minutter mellem hver brændstofpåfyldning.”
Hilsen Hallas
Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)
Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)