Octavia 3 1,5 DSG med pludseligt højt benzinforbrug

Besvar
Doc_Tailstrike
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 3. feb 2023, 19:41
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Octavia 3 1,5 DSG med pludseligt højt benzinforbrug

Indlæg af Doc_Tailstrike » 3. feb 2023, 20:03

Hej

Min Octavia 3, 1,5 med DSG fra 2019 er begyndt at bruge meget benzin. Den starter fint, trækker også fint og skifter pænt gear. Tomgangsomdrejningerne ved helt kold motor er ca, 1200 o/m og med varm motor ca. 750 o/m.

Benzinforbruget er over de sidste 3 uger steget fra ca. 19 km/l (jeg kører pænt og har det rigtige dæktryk) til ca 15 km/l.

Jeg har observeret:
Den skifter først fra 2. til 3. gear ved 2500 o/m.
Lige efter koldstart går den fint i 2 cyl. mode, når jeg er kommet op i fart på landevej, men det er ligesom den giver et lille ryk, når den skifter til 2 cyl. mode.
Efter 2 til 3 minutter vil den ikke gå i 2 cyl. mode, og den vil heller ikke stoppe automatisk, når jeg holder for rødt.
Sliper jeg gassen, triller den fint, men benzinforbruget falder ikke til 0, men ligger og svinger mellem 40 km/l og 80 km/l.
Efter mellem 20 og 30 km vil den godt gå i 2 cyl. mode og auto stop virker igen. Nu synes jeg ikk der er noget ryk,. når den skifter til 2 cyl. mode.
Når jeg slipper gassen triller den igen fint og benzinforbruget er nu 0 under trilningen.

Der er ingen fejlmeldinger på displayet, kølevæsketemperaturen stiger som den skal til 90 C på få minutter og olietemperaturen ligger på ca. 80 C.

Det virker som om der er en eller anden føler der har en dårlig forbindelse og så går motorstyringen måske i en eller anden defaultmode.

Men hvad er det mon for en føler, eller er det noget helt andet???

mvh

Jørgen

IDEX
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23. jan 2023, 07:36
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Octavia 3 1,5 DSG med pludseligt højt benzinforbrug

Indlæg af IDEX » 5. feb 2023, 11:33

Jeg tror at partikkelfilter er i regenererings fase der for den drikker mere benzin.
Send mig reg nr så vil jeg tjekke om der er nogen tpi til det.
Tekniker hos Audi/VW/Seat/Skoda/Cupra værksted
Audi A6 C8

Doc_Tailstrike
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 3. feb 2023, 19:41
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Octavia 3 1,5 DSG med pludseligt højt benzinforbrug

Indlæg af Doc_Tailstrike » 6. feb 2023, 14:43

Hej IDEX

Så lærte jeg noget nyt i dag. Jeg anede ikke der skulle sidde partikelfilter i benzinbiler. Den er indregistreret 1. gang i juni 2019, så der er jo nok det filter. Reg, nr. er CS 44452.

Men det undrer mig lidt, at den proces skulle stå på i flere uger, og tilmed sådan on/off. Er det mon normalt?

mvh

Jørgen

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Octavia 3 1,5 DSG med pludseligt højt benzinforbrug

Indlæg af HansH » 6. feb 2023, 14:50

Doc_Tailstrike skrev:
6. feb 2023, 14:43
Hej IDEX

Så lærte jeg noget nyt i dag. Jeg anede ikke der skulle sidde partikelfilter i benzinbiler. Den er indregistreret 1. gang i juni 2019, så der er jo nok det filter. Reg, nr. er CS 44452.

Men det undrer mig lidt, at den proces skulle stå på i flere uger, og tilmed sådan on/off. Er det mon normalt?
Jeg har skrevet lidt om OPF her ...... viewtopic.php?p=1597050#p1597050
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Doc_Tailstrike
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 3. feb 2023, 19:41
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Octavia 3 1,5 DSG med pludseligt højt benzinforbrug

Indlæg af Doc_Tailstrike » 6. feb 2023, 22:02

Hej Hans

Mange tak for linket. Jeg havde fundet det i forvejen efter at have læst IDEX' svar. Jeg kan godt se at nogle af symptomerne peger på regenerering, men det undrer mig, at det skal tage 3 uger. Jeg kører p.t. ca. 250 km pr. uge med 40 % på motorvej, og jeg bruger meget at trille, så i og for sig har bilen fine forhold til regenerering.

Men nu venter jeg på, om IDEX finder noget.

mvh

Jørgen
These users thanked the author Doc_Tailstrike for the post:
HansH

Doc_Tailstrike
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 3. feb 2023, 19:41
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Octavia 3 1,5 DSG med pludseligt højt benzinforbrug

Indlæg af Doc_Tailstrike » 10. feb 2023, 15:12

Bilen har fået det lidt bedre. Den kører nu små 17 km/l, men 2 cyl. mode og automatisk stop/start går først i gang efter ca. 20 minutters kørsel.

Den går fortsat meget højt om i omdrejninger, inden den skifter fra 1. til 2. hhv. fra 2. til 3. gear. Skiftene sker ved ca. 2600 o/m. Fra 3. gear og op skifter den fint ved omkring 2000 o/m.

Jeg har læst hvad der står om partikelfilter i instruktionsbogen. Den er dateret 11.2018. Alt hvad der står retter sig mod dieseludgaven.

Jeg har ikke og har ikke haft nogen indikation for partikelfilterrensning.

Jeg må indrømme at jeg ikke mere tror på partikelfilterrensning, men mere på en defekt/løs sensor et eller andet sted i indsugning/motor/udstødning/gearkasse. Der er jo masser af den slags i sådan et maskineri.

Men hvilken sensor???

mvh

Jørgen

janny
Aktiv medlem
Indlæg: 1565
Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 24 times
Been thanked: 104 times

Re: Octavia 3 1,5 DSG med pludseligt højt benzinforbrug

Indlæg af janny » 10. feb 2023, 16:20

Men har du overhovedet haft en tester på og udlæst evt. fejl ? Ellers vil jeg klart starte med det, du kan se øverst på siden under faneblad VCDS om der er en i nærheden der kan hjælpe dig med en udlæsning
These users thanked the author janny for the post:
kGlerup
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970

Hallas
Medlem
Indlæg: 1086
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 492 times
Been thanked: 238 times

Re: Octavia 3 1,5 DSG med pludseligt højt benzinforbrug

Indlæg af Hallas » 10. feb 2023, 19:02

Doc_Tailstrike skrev:
10. feb 2023, 15:12
Bilen har fået det lidt bedre. Den kører nu små 17 km/l, men 2 cyl. mode og automatisk stop/start går først i gang efter ca. 20 minutters kørsel.

Den går fortsat meget højt om i omdrejninger, inden den skifter fra 1. til 2. hhv. fra 2. til 3. gear. Skiftene sker ved ca. 2600 o/m. Fra 3. gear og op skifter den fint ved omkring 2000 o/m.

Jeg har læst hvad der står om partikelfilter i instruktionsbogen. Den er dateret 11.2018. Alt hvad der står retter sig mod dieseludgaven.

Jeg har ikke og har ikke haft nogen indikation for partikelfilterrensning.

Jeg må indrømme at jeg ikke mere tror på partikelfilterrensning, men mere på en defekt/løs sensor et eller andet sted i indsugning/motor/udstødning/gearkasse. Der er jo masser af den slags i sådan et maskineri.

Men hvilken sensor???

mvh

Jørgen
Min 1.5 TSI der kører korte kolde ture og i ny og næ 100 km strækning har 1 gang brugt mere benzin end normalt…
Start stop kan godt tage lang tid om at virke, såfremt der ikke er meget batteri kapacitet.
Den vil lade batteri op, før den kan start /stop

Frit fra en tidligere tråd omkring dette.

Brændstofpartikelfilter
Opdateret 21.1.2020
En benzindrevet bil er udstyret med et partikelfilter for at få en mere effektiv udstødningsrensning.

Partikler i udstødningsgassen samles i brændstofpartikelfilteret ved normal kørsel. Under normale driftsforhold sker der en passiv regenerering, som fører til, at partiklerne oxideres og brændes væk. På den måde tømmes filteret.

Hvis bilen køres ved lave hastigheder eller med gentagne koldstarter ved lave udetemperaturer, kan en aktiv regenerering være nødvendig. Regenereringen af partikelfiltret sker automatisk og tager normalt 10-20 minutter. Under regenerering kan brændstofforbruget stige midlertidigt.

Ved kørsel med en benzindrevet bil på korte ture med lav hastighed

Udstødningsrensningssystemets kapacitet afhænger af den måde, bilen køres på. At køre varierende kørselsstrækninger og ved forskellige hastigheder er vigtigt for at opnå så energieffektiv ydelse som muligt.

Hvis man kører mange korte ture med lav hastighed (eller i koldt vejr), hvor motoren ikke når op på normal driftstemperatur, kan der opstå problemer, som efterhånden kan fremkalde funktionsforstyrrelser og udløse en advarselsmeddelelse. Hvis bilen kører mest i bytrafik, er det vigtigt, at den jævnligt også kører med højere hastighed for at gøre det muligt for udstødningsrensningssystemet at regenerere.

Bilen bør køre på landeveje med hastigheder over 70 km/t (44 mph) i mindst 20 minutter mellem hver brændstofpåfyldning.” :ugeek:
Hilsen Hallas

Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

Besvar

Tilbage til "Motor"