Tog til Lego House med ungerne i kulden i dag.
Synes bilen er blevet lidt sløj til at blive varm, men er I tvivl om det er normalt... Mener ikke det plejer at være sådan?
Omkring de 80kmt, omkring -5 grader og selv efter en times tid bliver kølevandet ikke i nærheden af 90 grader.
Synes også at varmen fra varmeapparatet er lidt halv-fesen.
Her lidt dokumentation: 64 grader kølevand.
Jeg tænker umiddelbart termostaten ikke lukker helt som den skal, men er i tvivl om det er normalt.
På hjemturen tog vi motorvejen, og ved 130kmt kommer den op under 90 grader, men synes også den var lidt tid om det.
Hvad siger panelet - bør motoren ikke nemt kunne holde sig driftsvarm ved 80 kmt i disse temperaturer vi har nu?
A4 2.0 TDI 150hk CJCD - Ny termostat?
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 127
- Tilmeldt: 24. aug 2020, 21:54
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 160 times
- Been thanked: 42 times
A4 2.0 TDI 150hk CJCD - Ny termostat?
Mvh Andreas
Citroen C4 Grand Picasso 2011 - 110HK 1.6HDI - E6G - Familiebilen
Land Rover SIII 88" 1976 - Farbilen
Audi A4 Avant '14/'15 - 150HK 2.0 TDI - Multitronic - Konebilen
Citroen C4 Grand Picasso 2011 - 110HK 1.6HDI - E6G - Familiebilen
Land Rover SIII 88" 1976 - Farbilen
Audi A4 Avant '14/'15 - 150HK 2.0 TDI - Multitronic - Konebilen
-
- Medlem
- Indlæg: 1102
- Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 495 times
- Been thanked: 241 times
Re: A4 2.0 TDI 150hk CJCD - Ny termostat?
Termostat kan have sat sig, så den står åben hele tiden…af med den og se om den er åben/lukket. Evt put den i en gryde og varm vandet op..så kan du se om den aktiveres..det er den billigste fejlsøgning..
Er slange varm ved top af køler, motor skal jo være rimelig varm inden termostat åbner..så er den øverste del af slange hurtig lidt varm, kan det tyde på at termostat er åben..
Er slange varm ved top af køler, motor skal jo være rimelig varm inden termostat åbner..så er den øverste del af slange hurtig lidt varm, kan det tyde på at termostat er åben..
Hilsen Hallas
Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)
Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)
- mojo
- Medlem
- Indlæg: 1367
- Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Stjær
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 227 times
Re: A4 2.0 TDI 150hk CJCD - Ny termostat?
Er det som jeg forventer, er det en motor fra ae288 familien og de har et lidt mere kompliceret kølesystem end som så.
Det består af 3 køle niveauer hvor det bla bliver styret at en elektrisk vandpumpe.
Så vandpumpen kan også være defekt og cirkulere for meget vand så den ikke bliver varm.
Det første trin er micro køle systemet som består af topstykke varmelegeme egr køler og en vandpumpe som ikke cirkulerer vandet før den er varm.
Det er i dette trin at et stoppet varmelegeme gør at de brækker vandet af sig da egr køleren ikke kan afsætte varmen hurtigt nok.
Læs evt lidt her
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 3n_FKCssm1
Det består af 3 køle niveauer hvor det bla bliver styret at en elektrisk vandpumpe.
Så vandpumpen kan også være defekt og cirkulere for meget vand så den ikke bliver varm.
Det første trin er micro køle systemet som består af topstykke varmelegeme egr køler og en vandpumpe som ikke cirkulerer vandet før den er varm.
Det er i dette trin at et stoppet varmelegeme gør at de brækker vandet af sig da egr køleren ikke kan afsætte varmen hurtigt nok.
Læs evt lidt her
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 3n_FKCssm1
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 127
- Tilmeldt: 24. aug 2020, 21:54
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 160 times
- Been thanked: 42 times
Re: A4 2.0 TDI 150hk CJCD - Ny termostat?
Er "vi" ikke enige om at der er en defekt, siden den kun bliver 64 grader ved 80kmt?
Havde nok en anelse om at det nok er lidt mere kompliceret end som på en god gammeldags motor - har lavet tricket med tjek af termostat i en gryde flere gange, men tak alligevel for tippet.
Selve motortermostaten er i øvrigt så billig at man nok bare skifter den - og håber det er god kvalitet.
Motorkoden er CJCD iflg OBD11, og CJC iflg T.Hansen. Dertil Multitronic, hvor jeg også tror der går en form for kølekredsløb til.
Det må vist være AE288 som jeg kan læse mig til - med de ekstra kølekredsløb og dermed fejlkilder.
Jeg må nok hellere have den til mekker* - men kan godt lide at have en idé om problemstillingen, inden jeg bare parkerer dyret.
Må sætte min lid til at "landsby-mekanikeren" har styr på det. Det gør som altid lidt ondt ikke selv at kunne fikse tingene, men min lift står i uopvarmet værksted, og der er jo temmelig koldt lige pt, og dertil skal jeg på arbejde tirsdag og frem til d.19., og så på jule/skiferie d.20.
*)
Sidst jeg forsøgte mig med en "bare lige skift af forfjeder" samtidig med køkkenrenovering og kort før jeg skulle på job i norge, endte det vandvittig dyrt, hvilket jeg kun kan takke mig selv for. Det var i øvrigt også lige op til en mini-skiferie i Sverige - Lesson learnt
Magter ikke at stå oppe i Sverige med kølevandsutæthed, luft i systemet, eller andet dumt som jeg så igen kun kan takke mig selv for
Havde nok en anelse om at det nok er lidt mere kompliceret end som på en god gammeldags motor - har lavet tricket med tjek af termostat i en gryde flere gange, men tak alligevel for tippet.
Selve motortermostaten er i øvrigt så billig at man nok bare skifter den - og håber det er god kvalitet.
Motorkoden er CJCD iflg OBD11, og CJC iflg T.Hansen. Dertil Multitronic, hvor jeg også tror der går en form for kølekredsløb til.
Det må vist være AE288 som jeg kan læse mig til - med de ekstra kølekredsløb og dermed fejlkilder.
Jeg må nok hellere have den til mekker* - men kan godt lide at have en idé om problemstillingen, inden jeg bare parkerer dyret.
Må sætte min lid til at "landsby-mekanikeren" har styr på det. Det gør som altid lidt ondt ikke selv at kunne fikse tingene, men min lift står i uopvarmet værksted, og der er jo temmelig koldt lige pt, og dertil skal jeg på arbejde tirsdag og frem til d.19., og så på jule/skiferie d.20.
*)
Sidst jeg forsøgte mig med en "bare lige skift af forfjeder" samtidig med køkkenrenovering og kort før jeg skulle på job i norge, endte det vandvittig dyrt, hvilket jeg kun kan takke mig selv for. Det var i øvrigt også lige op til en mini-skiferie i Sverige - Lesson learnt
Magter ikke at stå oppe i Sverige med kølevandsutæthed, luft i systemet, eller andet dumt som jeg så igen kun kan takke mig selv for
Mvh Andreas
Citroen C4 Grand Picasso 2011 - 110HK 1.6HDI - E6G - Familiebilen
Land Rover SIII 88" 1976 - Farbilen
Audi A4 Avant '14/'15 - 150HK 2.0 TDI - Multitronic - Konebilen
Citroen C4 Grand Picasso 2011 - 110HK 1.6HDI - E6G - Familiebilen
Land Rover SIII 88" 1976 - Farbilen
Audi A4 Avant '14/'15 - 150HK 2.0 TDI - Multitronic - Konebilen
- mojo
- Medlem
- Indlæg: 1367
- Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Stjær
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 227 times
Re: A4 2.0 TDI 150hk CJCD - Ny termostat?
"vi"er selvfølgelig enige om at der er en defekt et sted.
Den er jo netop konstrueret så den hurtigt kommer op på 90 grader.
Se iøvrigt blackfingers indlæg omkring varmelegeme og udluftning af systemet som kræver vcds eller obd elleven.
Den er jo netop konstrueret så den hurtigt kommer op på 90 grader.
Se iøvrigt blackfingers indlæg omkring varmelegeme og udluftning af systemet som kræver vcds eller obd elleven.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1571
- Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 178 times
Re: A4 2.0 TDI 150hk CJCD - Ny termostat?
Har den ikke også en termostat på DSG gearkassen, hvis det er tilfældet, så er det nok den der er defekt.
https://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=70&t=77046
Den er vist for gammel til at være EA288.
Har den multitronic har den jo nok ikke termostat på gearkassen.
https://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=70&t=77046
Den er vist for gammel til at være EA288.
Har den multitronic har den jo nok ikke termostat på gearkassen.
- mojo
- Medlem
- Indlæg: 1367
- Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Stjær
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 227 times
Re: A4 2.0 TDI 150hk CJCD - Ny termostat?
Det er nok rigtig at det ikke er en ae288 når den er med multitronic.
Så må du ud og købe en nyere model hvis du vil bruge mit indlæg til noget
Jeg gik ud fra de gamle var 140hk
Undskyld
Så må du ud og købe en nyere model hvis du vil bruge mit indlæg til noget
Jeg gik ud fra de gamle var 140hk
Undskyld
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 127
- Tilmeldt: 24. aug 2020, 21:54
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 160 times
- Been thanked: 42 times
Re: A4 2.0 TDI 150hk CJCD - Ny termostat?
Motoren er brugt ca 2011-2016 så vidt jeg kan se, men knapt så gængs som (de lidt ældre??) 136 og 140hk-udgaver.
Dog ser det ud til at kølersystemet er opbygget på samme facon.
Jeg overlader det til mekkeren - og håber at han har prøvet det nogle gange, så jeg ikke skal være first-mover/tester.
Dog ser det ud til at kølersystemet er opbygget på samme facon.
Jeg overlader det til mekkeren - og håber at han har prøvet det nogle gange, så jeg ikke skal være first-mover/tester.
Mvh Andreas
Citroen C4 Grand Picasso 2011 - 110HK 1.6HDI - E6G - Familiebilen
Land Rover SIII 88" 1976 - Farbilen
Audi A4 Avant '14/'15 - 150HK 2.0 TDI - Multitronic - Konebilen
Citroen C4 Grand Picasso 2011 - 110HK 1.6HDI - E6G - Familiebilen
Land Rover SIII 88" 1976 - Farbilen
Audi A4 Avant '14/'15 - 150HK 2.0 TDI - Multitronic - Konebilen
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 127
- Tilmeldt: 24. aug 2020, 21:54
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 160 times
- Been thanked: 42 times
Re: A4 2.0 TDI 150hk CJCD - Ny termostat?
Update:
Mekker har skiftet termostat inkl hus (467dkk+m), og fik i samme omgang skiftet brændstoffilter (463dkk+m).
Dertil 5L LL kølervæske (200dkk+m), arbejdsløn i alt 3,12h (1557dkk+m), fejludlæsning med tester (0dkk) og lånebil (0dkk).
I alt 3.475dkk inkl moms.
Har ikke testet bilen selv, men alt i alt må det være ok.
Mekker har skiftet termostat inkl hus (467dkk+m), og fik i samme omgang skiftet brændstoffilter (463dkk+m).
Dertil 5L LL kølervæske (200dkk+m), arbejdsløn i alt 3,12h (1557dkk+m), fejludlæsning med tester (0dkk) og lånebil (0dkk).
I alt 3.475dkk inkl moms.
Har ikke testet bilen selv, men alt i alt må det være ok.
Mvh Andreas
Citroen C4 Grand Picasso 2011 - 110HK 1.6HDI - E6G - Familiebilen
Land Rover SIII 88" 1976 - Farbilen
Audi A4 Avant '14/'15 - 150HK 2.0 TDI - Multitronic - Konebilen
Citroen C4 Grand Picasso 2011 - 110HK 1.6HDI - E6G - Familiebilen
Land Rover SIII 88" 1976 - Farbilen
Audi A4 Avant '14/'15 - 150HK 2.0 TDI - Multitronic - Konebilen