1998, VW Golf IV, 1,6 liter – motor ryster ukontrollerbart.

Besvar
Emil108u
Helt nyt medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: 3. feb 2024, 13:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

1998, VW Golf IV, 1,6 liter – motor ryster ukontrollerbart.

Indlæg af Emil108u » 3. feb 2024, 14:12

Bil: VW Golf IV, Årgang: 1998 automatgearkasse.

Problem: uden noget mønster går min motor fra at køre præcis som den skal uden at den ryster, til at tage evigheder om at komme op i fart (jeg kan trykke speederen i bund i 15-20 sek før jeg rammer 80, hvor det normalt ikke tager længere end 5-6 sekunder) og ryste helt vildt voldsomt så hele bilen ryster sådan så det larmer fra alt det som rumler indvendigt, og når jeg åbner en af dørene er de ved at hoppe af, rystelsen kommer fra motoren. Jeg har fået ad vide at det nok er min gearkasse som ikke vælger de rigtige gear, men det har jeg svært ved at tro da den ikke trækker i nogen hastighed, den er altså lige dårlig i alle hastigheder. Derudover ville det jo ikke forklare den voldsomme motorrysten som korrelerer med trækproblemet hver gang. Jeg har også fået ad vide at det nok er motorophænget som skal skiftes, men der er jo ingen problemer når den ikke driller, altså minimal rysten/støj i forhold alderen på bilen. Bilen har kørt ca 234.000, og jeg har selv kørt ca 30.000 hvor den har drillet on and off, det er ikke til at sige hvad der skylder det, da det nogle gange varer længere end andre (alt imellem få sekunder til 45 min+). Problemet opstår tilfældigt (kan begynde under motorvejskørsel, stilstand, landevejskørsel osv.). Forresten bliver det rigtigt dyrt i benzin da den ud fra min udregning kører ca 4-6 kortere på literen

Spørgsmål: jeg har i total givet 24.000kr for bilen, er det her et så stort et problem at det ikke kan betale sig at få fikset, eller skal jeg sende hende på værksted, og hvad ville det ca koste?
Senest rettet af Emil108u 4. feb 2024, 14:52, rettet i alt 1 gang.

Carsten Nielsen
Medlem
Indlæg: 1062
Tilmeldt: 15. jun 2008, 21:02
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Rudersdal
Has thanked: 4 times
Been thanked: 17 times

Re: Min motor ryster helt vildt voldsomt til tider, og trækker ikke når den gør.

Indlæg af Carsten Nielsen » 3. feb 2024, 19:48

Hvilken motor er der i den?

Hvis det er en benziner kunne det vel være noget med tændingssystemet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh Carsten
Ford S-max 2.0 TDCi
VW Golf3 1.8 solgt
Seat Ibiza 6L (facelift) 1,4 reference solgt
Golf 4 1,8 20V highline Solgt
Audi A4 B6 2,0 20V Avant solgt
Skoda Octavia 1U 1.8T elegance combi (for anden gang i bilens levetid)

ELY
Helt nyt medlem
Indlæg: 55
Tilmeldt: 12. jan 2020, 20:10
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 6 times
Been thanked: 14 times

Re: Min motor ryster helt vildt voldsomt til tider, og trækker ikke når den gør.

Indlæg af ELY » 3. feb 2024, 21:34

Tanke: Kan der være en utæthed (revne, tør pakning, manglende bespænding etc) på Indsugnings systemet fra under luftspjæld og frem til indsugnings kanaler på topstykket, alternativt en tilstopning i brændstof vejen så luft/brændstof (L/B) balancen skrider væk fra nominel værdi. Normalt vil det bevirke at tomgang bliver "vaklende" og den går i stå hvis ikke der laves tilstrækkeligt speeder gymnastik.
En motor er også træg at få i omdrejninger når L/B er til den magre side op ad i omdrejningerne. Test med blomsterforstøver og giv systemet en gang grundig spray for at pejle dig ind på evt utæthedhed. Er det tilstopning adskil, renblæs og test igen efter Indbygning...
Passat B8 2,0 TDI SCR 150 Variant DSG7 Reflex Silver Metallic 7/2018

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4543 times

Re: Min motor ryster helt vildt voldsomt til tider, og trækker ikke når den gør.

Indlæg af HansH » 3. feb 2024, 21:37

Tak for dit indlæg. Og velkommen til DK's bedste forum for VAG entusiaster! :-)

For at tiltrække andre brugere til at klikke ind på dit indlæg og hjælpe dig, har vi brug for din hjælp.
Prøv at kigge på emnets overskrift. Forklarer den hvad det er, indlægget drejer sig om?
Det synes vi ikke i nuværende form og vi vil foreslå dig at lave den om.
Ret derfor venligst overskriften ved at klikke på blyant-knappen i værktøjslinjen øverst i indlægget.

Lav overskriften således:
"Årgang, bilmærke+model, motor – stikord om problemet/spørgsmålet/indholdet"

Eksempel: "2014 VW Touran 1.4 TSI - klaprerende lyd fra kobling i tomgang"

OBS!
Din tråd er midlertidigt flyttet til en "P-plads" hvor andre brugere ikke kan kommentere på den.
Når overskriften er blevet rettet og godkendt, bliver tråden flyttet tilbage, så du kan få hjælp og svar fra forum.
Hvis ikke overskriften er rettet indenfor 14 dage, slettes tråden automatisk.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4543 times

Re: 1998, VW Golf IV, 1,6 liter – motor ryster ukontrollerbart.

Indlæg af HansH » 4. feb 2024, 14:58

Frigivet, tak :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Besvar

Tilbage til "Motor"