2.0 TFSI EA113 Bliver varm da blæser ikke starter

Besvar
Peter Pedal
Nyt medlem
Indlæg: 268
Tilmeldt: 24. jul 2013, 19:51
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

2.0 TFSI EA113 Bliver varm da blæser ikke starter

Indlæg af Peter Pedal » 3. feb 2024, 19:30

Godaften derude.

Jeg søger lidt hjælp til fejlsøgning, da jeg synes jeg er begyndt at gå lidt i ring.

Det drejer sig om min Seat Leon Cupra fra 2008 -EA113 BWJ 2.0 TFSI. Bilen er en gammel kending herinde og idag er det en ren trackday bil så den er heftigt ombygget. Så der kan sagtens ligge en fejl 40 et sted da kabinen er pillet ud og alt nærmest har været rykket rundt og pillet ved.

Min udfordring begyndte til sidste trackday i oktober inden bilen kom i vinterhi. Her lagde jeg mærke til, at sidst på dagen begyndte køleblæseren at kører på fuld skrald når jeg slukkede motoren efter jeg kom ind i pitten. Jeg tænkte ikke yderligere over det, da bilen på dette tidspunkt ikke var over de 90 grader i instrumentet.

Da jeg kom hjem lod jeg så bilen stå og kører i tomgang og her kan jeg så konstatere at kølerblæseren ikke starter.

Jeg sætter vcds på og der er ingen fejl at se.

Test af blæseren virker også fint hvor den kører fra lav til høj hastighed.

Jeg studsede lidt over at der var lidt forskel fra de 2 temp sensor som sidder på sådan en. Den ene på siden af blokken og den anden tæt på thermostaten som hedder kølerudgang. Ca 20-25 grader når den begynder at koge over imens jeg lufter den ud. Den koldeste temp er ved thermostaten.

Jeg skiftede derfor begge temp sensor og prøvede igen, men helt samme problem.

Jeg lagde også mærke til at når bilen er oppe i temperatur -90 til 100 grader - så kan jeg se den begynder at boble lidt i ekspansions beholderen, også slukker jeg motoren og nu begynder blæseren at kører på højt trin. Starter jeg motoren igen med det samme så slukker blæseren, selvom bilen er godt varm. Så den kan altså kun registrere at bilen er varm når motoren ikke kører?

Jeg skifter så hele blæser systemet. 2 nye blæser og den indbyggede styrenhed.

Prøver en gang mere og her begynder blæseren så at virke. Men glæden er dog kort. Blæseren starter på lavt trin når den ene temp sensor på siden af blokken rammer ca 94 grader. Den falder så til lige under 90 og det gør den en 5 gange også virker den ikke mere. Temp stier nu bare derudaf til den koger over og temp ramer 110 grader inden jeg slukker motoren. Og her starter blæseren så op igen på det høje trin.

Jeg skifter så thermostaten og samtidig tjekker vandpumpen.

Prøver at udlufte endnu engang og her er oplevelsen præcis den samme. Det hele ser ud til at virke en 5-6 gange hvor blæseren starter på lavt trin og temp falder. Herefter stopper blæseren med at virke og skidtet koger over igen.....


Hvad sker der? Er ved at være godt forvirret 😄 Hvad er det jeg overser eller ikke forstår ved dette system. Håber nogle kloge hoveder derude har lyst til at dykke lidt ned i den her. Så ville jeg blive mægtig glad da vi jo snart skal ud og køre igen 👍😄

DBH Thomas / Peter Pedal
Med venlig hilsen
Thomas

Besvar

Tilbage til "Motor"