VW 3C passat - motor nægter at starte .....

johannes
Aktiv medlem
Indlæg: 1827
Tilmeldt: 17. jun 2008, 17:31
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: lidt syd for ålborg
Has thanked: 11 times
Been thanked: 26 times

Re: VW 3C passat - motor nægter at starte .....

Indlæg af johannes » 19. mar 2024, 13:36

Tror måske også ham her kan hjælpe
https://www.andersauto.dk/
These users thanked the author johannes for the post:
Funktionel

Funktionel
Helt nyt medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: 7. jan 2012, 20:09
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 25 times
Been thanked: 21 times

Re: VW 3C passat - motor nægter at starte .....

Indlæg af Funktionel » 21. mar 2024, 22:06

Hej Forum.

Tak for ovenstående indspark, som jeg nu skal til at fundere og forholde mig til, hvorefter jeg vil kontakte et par stykker for at høre nærmere, ligesom jeg i sagens natur også skal forholde mig til prisen, og her kan VW autoriserede værksted formentlig ikke konkurrencemæssigst være med.

Tak til HansH for definitionen på IMMO, der har relation til startspærren, samt din nærmest ”pædagogiske måde” at forklare tingene på. Det hjælper med at forstå relationerne og samspillet, mellem de forskellige styreenheder. 😊
Det skaber næring for, at alternativt kunne der også have været indkøbt en PCU med samme reservedels nr., hvor IMMO ( startspærringen ) var frakoblet, mens motorstyringen i så fald ville kunne fungere. (det, som flere PCU- sælgere på ebay.de kalder ”Plug and play”. Ved i så fald ikke, om der kan være andre parametre, som ikke fungererg, eller på anden måde vil bevirke fejlmelding via dianosestikket. (VCDS). :?:

Kender godt Thomas Landberg i Hjallerup, da jeg gjort brug af hans værksted 2 gange til min Polo TDI, i forbindelse med motorstyreenheden. Havde bilen på autoriseret VW værksted, hvor der skulle udbedres en katalysator, som for øvrigt udskiftningsmæssigt er et rigtigt træls projekt. Selve reparationsarbejdet var udført fint nok, men desværre måtte jeg efterfølgende konstatere, at de havde opdateret motorstyringen. (PCU) – hvilket jeg var knap så glad for. :o
Da jeg ”reklamerede” over dette, fik jeg besked på, at de ikke havde taget betaling for opdateringen, og at de i så fald skulle have at vide, at de ikke måtte opdatere motorstyringen. Havde ikke i tankerne, at de ville opdatere PCU, når det var noget mekanisk, der skulle udskiftes.

Så det har jeg taget til efterretning og har lært af. Så hvis min erfaring kan hjælpe andre, så husk at meddele værkstedet, at de evt. ikke skal opdatere din motorstyring, dersom du bevist har fået ændret den. Derfor besøgte jeg Thomas Landberg en ekstra gang. :D

Med hensyn til profilen stemmer overens med Nordjylland, er det nærmere bestemt ved Frederikshavn og Sæby.
Har ikke glemt troldmanden Gigel, som hjalp dig med din motorstyring, som du nævnte tidligere i tråden, men kan ud fra Gigels profil se, at han har til huse i Sønderjylland. Så grundet den fysiske afstand, har jeg ”on - off” haft ham i tankerne, hvilket måske er ubegrundet, alt efter hvilken fremgangsmåde jeg skal anvende.
Var du og bilen i Sønderjylland, eller var det kun motorstyreenheden, der var på ekskursion i Sønderjylland? :?:

Ligeledes tak for Watchers indspark med hensyn til ”insighter viden” omkring VW værkstedernes fremgangsmåde. Det lyder som en noget bureaukratisk, tung og langsommelig proces, der ikke ligefrem fremmer vidensdeling på ældre biler.

Endelig tak til johannes og carstenhjorth for deres indlæg. Det er bestemt ikke uinteressant, hvor man anfører, at det er ret simpelt, hvis man har grejet og hardwaren er 100 % ens. Sidstnævnte mener jeg er i hus, jævnført ovenstående link (foto -pdf), hvoraf man visuelt kan se den oprindelige og indkøbte donorversion. :idea:

Skal nu i gang med at kontakte et par af ovenstående muligheder, som også prismæssigt indgår i ”løsningsmodellen.”
Vender tilbage senest, når jeg har igen har fået gang i motoren 😊

God weekend til alle, når den tid kommer.

Mvh Knud

Funktionel
Helt nyt medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: 7. jan 2012, 20:09
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 25 times
Been thanked: 21 times

Re: VW 3C passat - motor nægter at starte .....

Indlæg af Funktionel » 3. apr 2024, 19:55

Hej VW forum.

Hermed som lovet en opdatering på udbedringen af min Passat 3C, hvis motor nægtede at starte.
Kort historisk rids som fortsættelsen af sidste føljeton: :lol:

Fokus på fejlsøgning tog udgangspunkt i en defekt motorstyring, grundet formodningen om vandindtrængning, da PCU er placeret lige under vinduesviskerne. og dermed er udsat for påvirkning af regn / sne mv.

Satsede derfor på indkøb af en donor PCU – med identisk reservedels nr. – hvilket jeg fandt på ebay.de, hvor en polak havde en sådan til salg. Jeg gav 200.- euro inkl. mons, kvittering, garanti og Express-forsendelse.

Da jeg havde den nye donor-PCU i hus, åbnede jeg den originale motorstyring og kunne konstatere betydelig korrosion ( tæring på printpladen – se vedhæftede fil, foto nr. 4 ) og som et VAG-medlem tidligere har skrevet i tråden, må man antage, at PCU-en i så fald er død. Prøvede lige for en ”overoptimistisk” skyld, om en let rengøring kunne ændre noget på original PCU-en, men kunne efter genmonteringen ikke få kontakt med styreenheden - (og så melder ideerne sig - evt. kunne ledningsnettet i stikket være defekt – men her skal man holde tungen lige i munden og holde fast sin første fejlsøgning …) ;)

For at kunne sammenligne åbnede jeg donor-PCU-en, som heldigvis funktionsmæssigt og visuelt var i bedre stand. (se foto 6). For god ordens skyld rengjorde jeg den på begge sider med isopropylalkohol og fik et OK resultat.

Så næste step var at finde en løsning på startspærren, og takker i den forbindelse for de indkomne forslag, hvilke var afgørende for at komme videre i projektet.
Kontaktede CarstenH, som i tråden havde antydet, at han sikkert kunne hjælpe mig og fik her den fornødne hjælp til at komme videre, da han kunne et eller andet ”cowboytricks” – baseret på faglig viden og erfaring, hvilket resulterede i, at jeg kom i mål 😊 d. 1-4-`24. ( ingen aprilsnar … ) En stor tak herfra !!! :D

Hvis det kan hjælpe andre, har jeg lavet en foto-fil, ( se vedhæftede fil) over de forskellige fremgangsprocesser, så man kan få syn for sagen, også med hensyn til den mere improviserede del, i form af ”regn-dæksel” til motorstyringen. :idea: En af de mere irriterende og delvis tidskrævende arbejdsprocesser var rengøringen med tætningsmassen og monteringslimen til PCU-dækslet. Sidstnævnte monteringslim kunne ikke størkne grundet kulden, så kosmetisk er det mindre pænt, da jeg måtte tage en varmeblæser i brug for at få limen til at størkne….. :?

Købte et original-dæksel, som skulle placeres oven over motorstyringen, men det passede ikke ind i ”opsætningen” på min model, men er sikkert tilegnet en nyere model.
I mangel af bedre improviserede jeg derfor og fandt en gammel ”bestikbakke” fra Ikea, som måtte ladelivet, og måtte omformes til et ”regn-dæksel til motorstyringen”. Har med vilje ladet reservedels nr. 501.722.23 sidde på dækslet i tilfælde af, at Günther fra Wolfsburg vil rekvirere nogle fra Ikea. :idea:

Er efterfølgende kommet lidt i tvivl med hensyn til evt. afkøling om sommeren, men umiddelbart regner jeg ikke med, at motorstyringen har yderligere behov for afkøling i sommerperioden.

Er der nogen, som har erfaring med drifttemperaturen på PCU-en i sommerperioden, og tror I, at jeg skal lave nogle ventilationshuller i dækslet? Kom gerne med et bud, så jeg kan få den vinget af.

Til sidst har jeg lavet et lille økonomisk overblik, som står højst sandsynligt står i skarp kontrast til det autoriserede værksteds krav.
Motorstyring små 1600,- kr.
PCU-holder autogenbrug 200,- kr.
PCU – dæksel ( fejlkøb ) 100,- kr.
Tætningsmasse og lim 200,- kr.
Ikea knivbakke 😊 15,- kr.
_________________________________
I alt incl. moms. 2.115,- kr. + ”CarstenH`s fordelagtige cowboytricks”

Tak til alle, som er kommet med løsningsforslag eller på anden måde har bidraget med info og inspiration med henblik på at få løst problemstillingen.

Dejligt at være kørende igen :D .

Mvh Funktionel Knud
Vedhæftede filer
Log-XS 28 547-WVWZZZ3CZ6E041266-179670km-Ny motorstyring .txt
(11.51 KiB) Downloadet 26 gange
Motorstyring åbnes PCU.pdf
(1.39 MiB) Downloadet 48 gange
These users thanked the author Funktionel for the post (total 7):
mertodinloHansHGaSellecarstenhjorthPer DoessingThe Micktrix / Dkthethe

akaup
Nyt medlem
Indlæg: 127
Tilmeldt: 24. aug 2020, 21:54
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 160 times
Been thanked: 42 times

Re: VW 3C passat - motor nægter at starte .....

Indlæg af akaup » 3. apr 2024, 20:14

Tillykke med resultatet af din vedholdenhed!!
Spændende at følge med i på sidelinien - og godt dokumenteret.
Jeg ville gerne have kunnet lave noget tilsvarende med ACC-radaren på konens A4, men der kommer jeg nok desværre ikke i mål - trods problemstillingen er lidt den samme - et dødt print, der vil koste mange 1000-kr at få udbedret.
These users thanked the author akaup for the post:
Funktionel
Mvh Andreas
Citroen C4 Grand Picasso 2011 - 110HK 1.6HDI - E6G - Familiebilen
Land Rover SIII 88" 1976 - Farbilen
Audi A4 Avant '14/'15 - 150HK 2.0 TDI - Multitronic - Konebilen

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2766
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 501 times

Re: VW 3C passat - motor nægter at starte .....

Indlæg af Nicklossi » 3. apr 2024, 22:03

Det er sgu godt arbejde, Knud!
Virkelig godt dokumenteret med billeder og hele moletjavsen - og så giver det bare en vanvittig god fornemmelse at have lavet sådan noget selv til “næsten ingen penge” 😄
These users thanked the author Nicklossi for the post:
Funktionel

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4542 times

Re: VW 3C passat - motor nægter at starte .....

Indlæg af HansH » 3. apr 2024, 22:24

Fed historie!

Jeg kan lide din fortællerstil og små lune indfald undervejs, såsom partno på IKEA bakken .. :D
Altid en fornøjelse når nogen mestrer kunsten at lade sproget flyde ubesværet…

Så tak for en god og meget velskrevet beretning! 👍😊
These users thanked the author HansH for the post (total 4):
GaSelleThe Micktrix / DkKMDTHYFunktionel
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Funktionel
Helt nyt medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: 7. jan 2012, 20:09
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 25 times
Been thanked: 21 times

Re: VW 3C passat - motor nægter at starte .....

Indlæg af Funktionel » 9. apr 2024, 18:52

Hej Andras.

Tak for din respons. Desværre kan jeg ikke hjælpe dig med din udfordring på ACC-radaren på konens bil. Har ingen erfaring med ACC-radar, da min bil normalt ikke bevæger sig så hurtigt, eller i så høje økonomiske luftlag. 😊 Så du bliver nok nødt til at bede konen flyve lidt lavere, og omkonvertere den lille digitale skærm til den store analogskærm(foruden). 😊
Er desværre ikke i samme liga som mange af de rigtigt fagligt dygtige vw-eksperter i forummet, men mon ikke der er nogen, som i forummet byder ind.

Skulle jeg komme med indspark, ville jeg tage udgangspunkt i Etka ( vw reservedelskatelog ) eller via diagnosestikket finde reservedels nr. Herefter ville jeg søge på ebay.de for at finde en donor-komponent. Måske kan du få udlæst fejlkoder fra en, som besidder et vcds-dianostik i dit område, da det vil være rigtig træls at investere i reservedelen, hvis det software-mæssigt kan løses ved at slette fejlen.

Er med på, at det økonomisk hurtigt kan løbe op, hvis du udsteder en blanco check til Audi-værestedet, da mærket også indikerer et ”livstilsprodukt” – noget, som vores koner bruger kroner på 😊

Tak til Avitar og Nicklossi for jeres positive tilbagemeldinger, hvilke forhåbentlig også andre kan drage nytte og inspiration af.
Lige for god ordens skyld: Passaten starter fint, kører godt og virker stabil på alle parametre og jeg er heldigvis kommet i mål med en god mavefornemmelse uden de store lommesmerter, og vil til slut takke CarstebHjorth for sin vidensdeling. :D

Mvh Knud.
These users thanked the author Funktionel for the post (total 2):
akaupHansH

DangerDane
Nyt medlem
Indlæg: 469
Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 49 times
Been thanked: 36 times

Re: VW 3C passat - motor nægter at starte .....

Indlæg af DangerDane » 11. apr 2024, 20:51

Funktionel skrev:
9. apr 2024, 18:52
Er desværre ikke i samme liga som mange af de rigtigt fagligt dygtige vw-eksperter i forummet, men mon ikke der er nogen, som i forummet byder ind.

Skulle jeg komme med indspark, ville jeg tage udgangspunkt i Etka ( vw reservedelskatelog ) eller via diagnosestikket finde reservedels nr. Herefter ville jeg søge på ebay.de for at finde en donor-komponent. Måske kan du få udlæst fejlkoder fra en, som besidder et vcds-dianostik i dit område, da det vil være rigtig træls at investere i reservedelen, hvis det software-mæssigt kan løses ved at slette fejlen.

Mvh Knud.
Nu prøvede jeg bare lige :P. 900 USD brugt på Ebay så det er også en slags penge.
Mvh Flemming Jacobsen
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG)

VCDS + OBD11

akaup
Nyt medlem
Indlæg: 127
Tilmeldt: 24. aug 2020, 21:54
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 160 times
Been thanked: 42 times

Re: VW 3C passat - motor nægter at starte .....

Indlæg af akaup » 11. apr 2024, 21:04

DangerDane skrev:
11. apr 2024, 20:51

Nu prøvede jeg bare lige :P. 900 USD brugt på Ebay så det er også en slags penge.
Jeps - læg dertil oplåsning og kalibrering.

Bedste pris (måske bare et overslag) fik jeg på Facebook af en af dem herinde der lever af den slags - på Sjælland. Det var vist 11.500dkk for en brugt, monteret og kalibreret.
Jeg regner med at sætte den gamle på igen, i næste uge, men eftersom der er knækket et stikben har jeg ikke noget håb for succes - konen må leve uden :(
Mvh Andreas
Citroen C4 Grand Picasso 2011 - 110HK 1.6HDI - E6G - Familiebilen
Land Rover SIII 88" 1976 - Farbilen
Audi A4 Avant '14/'15 - 150HK 2.0 TDI - Multitronic - Konebilen

DangerDane
Nyt medlem
Indlæg: 469
Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 49 times
Been thanked: 36 times

Re: VW 3C passat - motor nægter at starte .....

Indlæg af DangerDane » 11. apr 2024, 21:22

akaup skrev:
11. apr 2024, 21:04
Jeps - læg dertil oplåsning og kalibrering.

Bedste pris (måske bare et overslag) fik jeg på Facebook af en af dem herinde der lever af den slags - på Sjælland. Det var vist 11.500dkk for en brugt, monteret og kalibreret.
Jeg regner med at sætte den gamle på igen, i næste uge, men eftersom der er knækket et stikben har jeg ikke noget håb for succes - konen må leve uden :(
Ifølge EKTA så er der en forhandler i Litauen der sælger dem til 2100-2500 EUR. Det er også en slags penge :shock: . Ville så også forvente at den er ny til den pris.
Mvh Flemming Jacobsen
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG)

VCDS + OBD11

Besvar

Tilbage til "Motor"