Har tidligere med held fået løst et problem med hjælp fra dette forum, så jeg prøver, om succesen kan gentages.
Min (og konens) ellers så stabile og loyale arbejdshest – i form af en VW Polo 1.2 TDI R6 årgang 2011 med 287840 km på bagen - har svigtet mig.
Håber, at nogen fra forummet kan komme med nogle indspark, så jeg kan få pustet liv i bilen igen
Kort historisk forløb:
I uge 29 tog vi af sted på sommerferie, hvor bilen var tjekket for olie, vand mv., inden den skulle køre til Sydtyskland. Bortset fra et enkelt ophold på 3 timer kørte vi i et stræk, dvs. ca. 10 timer med en gennemsnit hastighed på 110 – 130 km/t. - og kørte også ca. 1 1/2 timer ca. 140 km/t. Bilen kørte godt, og vi rullede bare derud, med 2 voksne og bagage til 14 dages ophold.
Mens vi var dernede, kørte vi i nogle bjerge, hvor såvel motor som turbo kom på arbejde. Hjemturens kørselsmønster lignede udkørslen, bortset fra 2,5 timer obligatorisk ”Stau” lige før Hamburg, og et pit-stop med grænsehandel på 2 timer, efterfulgt af ca. 95 kg. tungere bagage efter konens minimumforbrug
(Anslået samlet kørte kilometer i ferien 2850 Km).I den efterfølgende uge synes jeg generelt, at bilens motor var lidt mere tjenestevillig og atletisk, i form af, at den responderede hurtigere og havde en mere jævn tomgang. – Alle var glade og tilfredse
Den efterfølgende dag skal vi til en sammenkomst, som indbefatter motorvejskørsel af 2 X 115 km. Udturen går helt fint. Hjemturen går også fint, indtil ca. 3 km. fra afkørslen, hvor jeg lige pludselig ser en kæmpe hvid røgsky efter os, og synes også, der kommer lidt røg under motorhjælmen, samtidig med at trækkraften reduceres. Vi kører straks ind i nødsporet og slukker bilen. Mindes ikke, at der kom nogle advarselslamper forinden. Åbner efterfølgende motorklappen og demonterer plastikkappen fra motoren, - men der er umiddelbart ingen synlige tegn på skader. Vandstanden i overtryksbeholderen er konstant, og vandet koger ikke, og der er ikke synlige væsketab under bilen. Oliestanden er ligeledes OK, og tandremmen er intakt.
Prøver at starten bilen igen, men motoren går ikke jævnt. Den oser stadig meget, og tomgangen går hurtigere end normalt. Synes, at motoren havde en lidt metallisk lyd et par gange. Slukker herefter bilen, og ser mig nødsaget til at rekvirere vejhjælp, mhp. hjemtransport.
Da vejhjælpen (FDM/Dansk Autohjælp) ankommer, forklarer jeg fagpersonen ovenstående. Fagpersonen beder mig starte bilen, mens han inspicerer motorrummet. Motoren tørner fint, men starter ikke, hvorefter jeg må dreje nøglen tilbage, da starteren ellers fortsætter sit startforsøg. Vejhjælperen som er uddannet mekaniker, er 90 % sikker på, at det er turboen, der er stået af, og den hvide røg skyldes olie fra denne, som kommer ind i motoren og ud gennem udstødningsrøret.
Vi fragtes hjem til matriklen med bilen.
Dagen efter prøver jeg igen at starte bilen - desværre med samme resultat. På med diagnosestikket (vcds) for udlæsning af fejlkoder. Her boner den ud med 2 fejlkoder:
01-Motor – Statusfejl: Fejlfunktion 0010 – Styreenhed: 1 fejl fundet. Fejlkode 16114 Brændstof fordeler-/systemtryk.
09-Centralelekronik. BCM1 – Status: Fejlfunktion 0010 – Styreenhed: 1 fejl fundet: 00447 Begrænset funktioner pga. overspænding 001. – Over øvre grænseværdier – periodisk.
Ukendt af hvilke årsager kunne jeg desværre ikke gemme logfilen. Gem-ikonet vedblev med farveændring. Heldigvis havde jeg anmodet om et udprint forinden, hvilket pt. er min eneste livsnerve til det videre forløb. I mangel af bedre har jeg derfor taget nedenstående foto af udprintet, så I kan få syn for sagen.
Efterfølgende slettede jeg de 2 fejl, - men bilen vil stadig ikke starte. Tørner fint rundt, og det virker, som om kompressionen er OK. Efter 00-sletningen kommer ovenstående fejl ikke længere frem. Diagnosestikket melder efterfølgende, at alt er OK.
Paradoksalt nok er Poloen teoretisk set diagnosticeret som værende OK, mens den i virkelighedens verden er fejlbehæftet.
Undres over, at bilen ikke vil starte, selvom turboen evt. er defekt. Kan umiddelbart ikke se sammenhængen for, at turboen skulle blokere for motorstart.
Lige lidt bonusviden: Har for godt 6 mdr. siden haft en periodisk EGR-relateret fejlmelding. En kompetent og serviceminded person fra Hjallerup løste problemet via en elektronisk frakobling. Hvis jeg har forstået det ret, ved motorstyringen ikke selv, at EGR-ventilen forefindes. Der er tale om en elektronisk frakobling og ikke en fysisk afblænding.
Bilen er generelt i OK stand, og har i mange år været tro mod dens ejer, så hvis fejlen kan udbedres med nogle stumper, er det første prioritet.
Ville blive glad, hvis der var en venlig sjæl, som kunne komme med et indspark, eller måske genkendte ovenstående mønster? Måske én, der kan henvise til et link ? Kan der evt. være en sikring, som jeg har overset? Hvor starter jeg fejlsøgningen ?
Byd gerne ind med løsningsforslag
På forhånd tak

Mvh Knud