Re: LØSNING FUNDET Golf 6 CAYC dårlig tomgang efter knækket tandrem.
-
marcowv
- Helt nyt medlem
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 16 times
Hej alle,
Nu er jeg Simpelhen nød til få jeres råd og hjælp, langt skriv kommer op.
Bilen er en 1.6 TDI golf 6 CAYC, 2011, kørt 165.000. Gammel SW i den, EGR lukket og været forbi landberg til kærlighed.
Den har altid kørt super godt aldrig slået en prut forkert indtil nu.
For nogen måneder siden begynder bilen af bruge lidt vand, ikke meget men nok til jeg bemærker det. Jeg tænker jo straks alt muligt, da der ikke er vandpytter under el. lign er det svært at lokalisere hvor det kommer fra. Jeg kører videre og som sommeren går bruger den mere og mere, indtil jeg en dag beslutter mig for at skille den ad, hælde vand på og blot se hvor det løber ud (mængden var enorm nu). Jeg kan se det pisser ud ved vandpumpen, fair nok, kendt fejl kan jeg leve med. Bestiller ny sæt et par timer senere. Dagen efter kører jeg en kort tur og pludselig mister den trækkraft, jeg får hurtig en fornemmelse af dette er alvorligt, og når lige akkurat at trille ind på Waterfront Parkeringen i Hellerup før det siger bang. Tandremmen knækker. Vandpumpen har sat sig og trukket hjulet og remmen over.
Bilen bliver hentet, kommer på værkstedet hvor den ganske rigtigt har knækket remmen. Alle siger toppen skal af for at tjekke ventiler osv osv. Det bliver gjort, bliver trykprøvet alt er fint, kun vippearmene på cylinder 4 som er knækket. Alt bliver ordnet, nye stumper fra A-Z. Bliven bliver startet igen, når lige at køre den ud, kommer den op med "Lavt oiletryk" skynder mig at slukke den igen. Der bliver tjekket timing, olie, alt er fint. Udlæst fejl, intet at finde. (Finder ud af efterfølgende at olien ikke var skiftet så der har været vand i).
Den bliver startet igen og ganske rigtigt, lavt olietryk, ka boom siger det og metalisk lyd og motoren går i stå. Hornene i panden voksede ud af mig her. Så timingen har nok ikke været korrekt, skidt pyt, jeg får pengene tilbage så det har "kun" kostet mig tid. Spar mig for dumme kommentarer og bedrevidenhed.
Fast forward til der kommer et nyt brugt (renoveret topstykke), at andet sted bevares, alt bliver monteret op igen. Motoren er blevet drejet rundt i hånden uden topstykke og alt kører. Der er små mickey mouse ører i stemplerne men intet andet, ingen dybe hakker, mærker eller lign.
Den er nu blevet samlet, timingen er blevet lavet ordenligt af nogen andre, der er endnu en gang nye orginale vw stumper i.
Den starter fint, tager gassen fint, over 1500 rpm ingen problemer men tomgangen er utrolig hård og der er metallisk lyd fra motoren. Den hopper nærmest.
Lidt info udover:
Dyserne er de samme som var i den før, de har fået nye flammeskiver, pakninger etc. De er forsøgt med adaption, uden held.
Der er lavet 3 olieskift, med nye filtre.
INGEN fejl med orginalt nyeste opdatere VCDS
Alle værktøjer til timingen går i som smurt.
Alle pakninger er nye, spændebolte nye, spændt efter foreskrifter.
Der er udført 3 uafhængige kompressionstest. Cylinder 1-4 ligger spot on på 25.5. Efter min manual og google ligger de normalt på mellem 25 og 31.
EGR er blændet af med blændplade samt Software.
Den skyder meget hvid røg ud, og det stinker. Min umiddelbare gæt er at den skyder diesel ind for at gøre værdierne "normale"
Den er her til aften ydermere begyndt at gå ud når den kommer under 800 rpm.
Dog kan se at dyserne værdierne er helt henne i vejret. Se billede. Kan det virkelig være rigtigt dyserne er døde af stuntet her?
Kan være vi/de har misset noget åbenlyst.
Inden jeg køre bilen i havnen eller ja tak til 4 nye dyser ville jeg høre om nogen har nogen erfaringer de vil dele ud af?
Det er blevet et princip nu, SKAL finde ud af hvad der er galt.
Nu er jeg Simpelhen nød til få jeres råd og hjælp, langt skriv kommer op.
Bilen er en 1.6 TDI golf 6 CAYC, 2011, kørt 165.000. Gammel SW i den, EGR lukket og været forbi landberg til kærlighed.
Den har altid kørt super godt aldrig slået en prut forkert indtil nu.
For nogen måneder siden begynder bilen af bruge lidt vand, ikke meget men nok til jeg bemærker det. Jeg tænker jo straks alt muligt, da der ikke er vandpytter under el. lign er det svært at lokalisere hvor det kommer fra. Jeg kører videre og som sommeren går bruger den mere og mere, indtil jeg en dag beslutter mig for at skille den ad, hælde vand på og blot se hvor det løber ud (mængden var enorm nu). Jeg kan se det pisser ud ved vandpumpen, fair nok, kendt fejl kan jeg leve med. Bestiller ny sæt et par timer senere. Dagen efter kører jeg en kort tur og pludselig mister den trækkraft, jeg får hurtig en fornemmelse af dette er alvorligt, og når lige akkurat at trille ind på Waterfront Parkeringen i Hellerup før det siger bang. Tandremmen knækker. Vandpumpen har sat sig og trukket hjulet og remmen over.
Bilen bliver hentet, kommer på værkstedet hvor den ganske rigtigt har knækket remmen. Alle siger toppen skal af for at tjekke ventiler osv osv. Det bliver gjort, bliver trykprøvet alt er fint, kun vippearmene på cylinder 4 som er knækket. Alt bliver ordnet, nye stumper fra A-Z. Bliven bliver startet igen, når lige at køre den ud, kommer den op med "Lavt oiletryk" skynder mig at slukke den igen. Der bliver tjekket timing, olie, alt er fint. Udlæst fejl, intet at finde. (Finder ud af efterfølgende at olien ikke var skiftet så der har været vand i).
Den bliver startet igen og ganske rigtigt, lavt olietryk, ka boom siger det og metalisk lyd og motoren går i stå. Hornene i panden voksede ud af mig her. Så timingen har nok ikke været korrekt, skidt pyt, jeg får pengene tilbage så det har "kun" kostet mig tid. Spar mig for dumme kommentarer og bedrevidenhed.
Fast forward til der kommer et nyt brugt (renoveret topstykke), at andet sted bevares, alt bliver monteret op igen. Motoren er blevet drejet rundt i hånden uden topstykke og alt kører. Der er små mickey mouse ører i stemplerne men intet andet, ingen dybe hakker, mærker eller lign.
Den er nu blevet samlet, timingen er blevet lavet ordenligt af nogen andre, der er endnu en gang nye orginale vw stumper i.
Den starter fint, tager gassen fint, over 1500 rpm ingen problemer men tomgangen er utrolig hård og der er metallisk lyd fra motoren. Den hopper nærmest.
Lidt info udover:
Dyserne er de samme som var i den før, de har fået nye flammeskiver, pakninger etc. De er forsøgt med adaption, uden held.
Der er lavet 3 olieskift, med nye filtre.
INGEN fejl med orginalt nyeste opdatere VCDS
Alle værktøjer til timingen går i som smurt.
Alle pakninger er nye, spændebolte nye, spændt efter foreskrifter.
Der er udført 3 uafhængige kompressionstest. Cylinder 1-4 ligger spot on på 25.5. Efter min manual og google ligger de normalt på mellem 25 og 31.
EGR er blændet af med blændplade samt Software.
Den skyder meget hvid røg ud, og det stinker. Min umiddelbare gæt er at den skyder diesel ind for at gøre værdierne "normale"
Den er her til aften ydermere begyndt at gå ud når den kommer under 800 rpm.
Dog kan se at dyserne værdierne er helt henne i vejret. Se billede. Kan det virkelig være rigtigt dyserne er døde af stuntet her?
Kan være vi/de har misset noget åbenlyst.
Inden jeg køre bilen i havnen eller ja tak til 4 nye dyser ville jeg høre om nogen har nogen erfaringer de vil dele ud af?
Det er blevet et princip nu, SKAL finde ud af hvad der er galt.
- Vedhæftede filer
-
- IMG_4283.jpeg (121.94 KiB) Vist 2753 gange
Senest rettet af marcowv 18. nov 2024, 09:23, rettet i alt 1 gang.
Golf 6, FLA, Side Assist, Udkørselsassist, træthedsregistering, Parkeringssensor for + bag, Org. LED baglygter, Custom Speedo m. 3D skærm, speciallavede skiver og golf 7 R nåle.
-
kasperv
- Nyt medlem
- Geografisk region: Østjylland
- Kommerciel bruger: VJ Auto
- Geografisk sted: Silkeborg
- Been thanked: 12 times
- Kontakt:
Re: Golf 6 CAYC dårlig tomgang efter knækket tandrem.
Jeg ville måle stempelhøjden og se om en plejlstang eller 2 er bøjet til at starte med.
Kasper
Kasper
-
Kim B Olesen
- Nyt medlem
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 20 times
Så ville den vel have lavere kompression - de står helt ens skriver han jo

-
marcowv
- Helt nyt medlem
Jeg fik lavet en kompressionstest mere blot for roen i maven - spot on 25.5.
Må sende dyser til test, fatter ikke hvad der sker.
Må sende dyser til test, fatter ikke hvad der sker.
Golf 6, FLA, Side Assist, Udkørselsassist, træthedsregistering, Parkeringssensor for + bag, Org. LED baglygter, Custom Speedo m. 3D skærm, speciallavede skiver og golf 7 R nåle.
-
marcowv
- Helt nyt medlem
Nå endelig opdatering!
Dyserne blev pillet ud og sendt til test for at udelukke det. Dyserne var helt fine inden stuntet med tandrem og med Gammel sw var der ingen diesel tikken el lign. Det skal jeg tilgengæld love for der var inden jeg pillede efter det her nummer.
Jeg får så et opkald af testcenteret som siger siger 3 ud af 4 dyser er defekte - forstår intet. Hvis de havde sagt én ville jeg nå okay.
Jeg får hentet dyserne, langt dem på spisebordet og kigget på dem i MANGE dage med min store frustration.
Jeg kan ikke få det til at hænge sammen at du kan pille 4 velfungerende dyser ud af en bil, lægge dem på en bakke sætte dem i også er de i stykker. Det kan i andre jo nok også godt give mig ret i. Det hænger ikke sammen.
Fik et tilbud på 11.500 for 4 nye VDO, men min tilgengang til problemer plejer (for det meste) altid at være på en konstruktiv og ordenligt måde, så det måtte jeg finde ud af - timelønnen er trods alt ret god.
Gik i gang med at nørde alt hvad der med de dyser, youtube, etka etc etc. Google og youtube tror jeg er mekaniker nu.
Efter mange nætter hvor jeg har tænkt og tænkt fik jeg lavet et udkast til hvordan det hele er sket.
Jeg konkludere at med de spåner jeg har set i diesel og oilen må noget hænge sammen.
Dyserne må være snavsede at eller andet der gør strålen ud af de små fine huller ikke er god nok, dermed går den dårligt.
Jeg beslutter mig for at skille dyserne ad og rengøre dem. Selvom folk siger det ikke kan lade sig gøre. De kan jo ikke gå mere i stykker end de er i forvejen.
Købte mig en ultralydsrenser og så gik jeg i gang.
Man kunne tydeligt se hvor dårligt sprøjtemønsteret var inden jeg fik lavet dem.
fremgangsmåden er ret simpel.
Lav et lille mærke på spidsen af dysen hvor gevindet er - så de bliver spændt korrekt igen.
Skil dysen ad, det giver sig selv - super nemt (Selv for en akademiker som mig)
Ned ultralyden, gav den 2 x 15 minutter på 75 grader og spidserne fik 80 grader i 30 min.
Så når de er færdige gav jeg dem hurtig omgang bremserens også bare i diesel med dem.
Her ligger de indtil de skal samles igen.
Jeg får samlet den igen, nye pakninger, nye strækbolte osv.
Montere det hele og bilen starter - den går super nærmest endnu hårdere end før indtil jeg giver den lidt gas, 1500 rpm, også ligepludselig er bilen et helt anden, alle rystelser forsvinder, den går blødt igen, ingen sjove lyde eller lign.
Tager ud for at køre en tur, en meget mekanisk lyde præger den gode oplevelse - jeg fatter det ikke.
Efter en god lang tur smider jeg vcds på laver en dyse adaptions grundindstilling og freden satte sig over whiskeybæltet.
Ingen problemer længere, har aldrig haft en 1.6 som kører så roligt og dejligt, tager gassen, er super kvik, ingen rystelser, man mærker ikke motoren kører. Fantastisk. Intet mindre. Nu har vi kørt 3000 km, den kører markant længere på literen og spinner nok de næste 300.000 km uden problemer
Dyserne blev pillet ud og sendt til test for at udelukke det. Dyserne var helt fine inden stuntet med tandrem og med Gammel sw var der ingen diesel tikken el lign. Det skal jeg tilgengæld love for der var inden jeg pillede efter det her nummer.
Jeg får så et opkald af testcenteret som siger siger 3 ud af 4 dyser er defekte - forstår intet. Hvis de havde sagt én ville jeg nå okay.
Jeg får hentet dyserne, langt dem på spisebordet og kigget på dem i MANGE dage med min store frustration.
Jeg kan ikke få det til at hænge sammen at du kan pille 4 velfungerende dyser ud af en bil, lægge dem på en bakke sætte dem i også er de i stykker. Det kan i andre jo nok også godt give mig ret i. Det hænger ikke sammen.
Fik et tilbud på 11.500 for 4 nye VDO, men min tilgengang til problemer plejer (for det meste) altid at være på en konstruktiv og ordenligt måde, så det måtte jeg finde ud af - timelønnen er trods alt ret god.
Gik i gang med at nørde alt hvad der med de dyser, youtube, etka etc etc. Google og youtube tror jeg er mekaniker nu.
Efter mange nætter hvor jeg har tænkt og tænkt fik jeg lavet et udkast til hvordan det hele er sket.
Jeg konkludere at med de spåner jeg har set i diesel og oilen må noget hænge sammen.
Dyserne må være snavsede at eller andet der gør strålen ud af de små fine huller ikke er god nok, dermed går den dårligt.
Jeg beslutter mig for at skille dyserne ad og rengøre dem. Selvom folk siger det ikke kan lade sig gøre. De kan jo ikke gå mere i stykker end de er i forvejen.
Købte mig en ultralydsrenser og så gik jeg i gang.
Man kunne tydeligt se hvor dårligt sprøjtemønsteret var inden jeg fik lavet dem.
fremgangsmåden er ret simpel.
Lav et lille mærke på spidsen af dysen hvor gevindet er - så de bliver spændt korrekt igen.
Skil dysen ad, det giver sig selv - super nemt (Selv for en akademiker som mig)
Ned ultralyden, gav den 2 x 15 minutter på 75 grader og spidserne fik 80 grader i 30 min.
Så når de er færdige gav jeg dem hurtig omgang bremserens også bare i diesel med dem.
Her ligger de indtil de skal samles igen.
Jeg får samlet den igen, nye pakninger, nye strækbolte osv.
Montere det hele og bilen starter - den går super nærmest endnu hårdere end før indtil jeg giver den lidt gas, 1500 rpm, også ligepludselig er bilen et helt anden, alle rystelser forsvinder, den går blødt igen, ingen sjove lyde eller lign.
Tager ud for at køre en tur, en meget mekanisk lyde præger den gode oplevelse - jeg fatter det ikke.
Efter en god lang tur smider jeg vcds på laver en dyse adaptions grundindstilling og freden satte sig over whiskeybæltet.
Ingen problemer længere, har aldrig haft en 1.6 som kører så roligt og dejligt, tager gassen, er super kvik, ingen rystelser, man mærker ikke motoren kører. Fantastisk. Intet mindre. Nu har vi kørt 3000 km, den kører markant længere på literen og spinner nok de næste 300.000 km uden problemer
-
marcowv
- Helt nyt medlem
Re: Re: LØSNING FUNDET Golf 6 CAYC dårlig tomgang efter knækket tandrem.
Jeg er ikke tilgengæld ikke så god til Vagcars, da jeg ikke kan finde ud af uploade billeder. Det jo det i alle vil se.
- HansH
- Admin
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 4205 times
- Been thanked: 5780 times
Når du er på siden hvor du skriver indlæggets tekst, har du en fane under skrivefeltet, hvor der står Vedhæftede filer.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf (300) : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
Nicklossi
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 91 times
- Been thanked: 757 times
Det er den FEDESTE følelse at sidde med, når man selv fixer sådan noget 
-
marcowv
- Helt nyt medlem
Ja men den ville ikke uploade dem. Ville lige vise dig ved at sende et billede - men jeg kan ikke.
jeg ser lige på det når jeg er hjemme fra arbejde.
-
marcowv
- Helt nyt medlem
Er du vimmer ja
Det kostede 1020 kr at få testet dyser også brugte jeg små 1000 kr diverse; ultralyd, væske, skruer bolte pakninger også fik jeg en god pizza. Så alt i alt ok billigt men har godt nok lært meget. Den bedste følelse er at skille noget ad, samle det igen og vide hvordan det rent faktisk virker.
Jeg er ihvertfald ikke blevet dummere.
- Mathiasen
- Medlem
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 215 times
- Been thanked: 197 times
Jeg vil meget gerne se billeder, hvis du har.
Jeg har selv lige haft mine dyser ude, på en 300.000km 1.6 tdi. De virker og motoren kører godt igen efter den havde smadret to flammeskiver og o-ringe pga en løs dysebro. Jeg fik skiftet flammeskiver og samlet det hele igen.
Jeg havde MEGET lyst til at prøve at rense de dysespidser jeg så.. de så noget svedne ud, men var bange for at ødelægge noget, og modsat dig, virker mine stadig.
Har også længe overvejet at bestille en ultralydrenser til karburatordele osv.. Så jeg elsker at læse din succes med projektet. Mega godt gået
Vil en dyse adaptation være en god ide selvom jeg ikke har haft samme problemer som dig?
Jeg har selv lige haft mine dyser ude, på en 300.000km 1.6 tdi. De virker og motoren kører godt igen efter den havde smadret to flammeskiver og o-ringe pga en løs dysebro. Jeg fik skiftet flammeskiver og samlet det hele igen.
Jeg havde MEGET lyst til at prøve at rense de dysespidser jeg så.. de så noget svedne ud, men var bange for at ødelægge noget, og modsat dig, virker mine stadig.
Har også længe overvejet at bestille en ultralydrenser til karburatordele osv.. Så jeg elsker at læse din succes med projektet. Mega godt gået
Vil en dyse adaptation være en god ide selvom jeg ikke har haft samme problemer som dig?
Skoda Fabia Combi 1.6 TDI 90 2010
-
DangerDane
- Medlem
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 221 times
- Been thanked: 170 times
Købte du bare en billig ultralydsrenser i HN eller?marcowv skrev: ↑18. nov 2024, 13:09Er du vimmer jaLykken var enorm efter den dyse indstilling. Især når jeg fik at vide at det kunne ikke betale sig, det tog mig nok 8 timer alt inklusiv en lørdag i regnvejr.
Det kostede 1020 kr at få testet dyser også brugte jeg små 1000 kr diverse; ultralyd, væske, skruer bolte pakninger også fik jeg en god pizza. Så alt i alt ok billigt men har godt nok lært meget. Den bedste følelse er at skille noget ad, samle det igen og vide hvordan det rent faktisk virker.
Jeg er ihvertfald ikke blevet dummere.
-
marcowv
- Helt nyt medlem
Mathiasen skrev: ↑18. nov 2024, 13:59Jeg vil meget gerne se billeder, hvis du har.
Jeg havde MEGET lyst til at prøve at rense de dysespidser jeg så.. de så noget svedne ud, men var bange for at ødelægge noget, og modsat dig, virker mine stadig.![]()
Har også længe overvejet at bestille en ultralydrenser til karburatordele osv.. Så jeg elsker at læse din succes med projektet. Mega godt gået![]()
Det driller mig lidt det med at uploade.
Haha ja - jeg havde intet at miste og alt at vinde. Så jeg kastede mig bare ud i det.
Altså med den tid jeg har brugt nu og forskellig læsning - tror jeg ikke at jeg ville lave en dyseadaption fordi som jeg forstår kører den jo fint lige nu.. Der sker nok ikke andet end du bare får en meddelse i VCDS om at systemet er i orden.
Den første gang hvor jeg ikke kunne gennemføre sagde den noget med fejl. Du kan ligesom mærke den kører hver cylinder igennem og der sker ting og sager.
Men vælger du derimod at hive dem ud igen, skille dem ad og smide dem i rens ville jeg nok gøre det bagefter, så bliver det tip top - om det er arbejdet værd for dig nu er måske lidt 50/50.
Angående ultralyd vil jeg sige køb køb køb køb og atter køb. Jeg cykler en del og der har de rensere jo tit været guld værd.
Jeg overvejer såmænd at gøre dette præventivt i fremtiden, ud med dem, få renset alt godt igennem men må se hvad fremtiden siger.
Denne købte jeg:
https://eur.vevor.com/ultrasonic-cleane ... 0236082722
-
marcowv
- Helt nyt medlem
-
marcowv
- Helt nyt medlem
Kiggede lige hurtigt rundt på forum, kan se nogen nævnte noget med Safari og mac.
Jeg kører selfølgelig MacBook m2 og imac m1 - kan det være problemet?
- HansH
- Admin
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 4205 times
- Been thanked: 5780 times
Hmm.... jeg var da umiddelbart sikker på at man godt kan vedhæfte billeder fra iMac/Safari. Ellers tænker jeg vi ville have hørt om det for længe siden.
Der er et andet (sporadisk) issue, hvor noget måske kunne pege i retning af at iMac/Safari er en del af ligningen. Men intet er fastslået.
Men det issue har ikke noget at gøre med vedhæftning af filer.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
- Mathiasen
- Medlem
Det er ikke bare fordi du mangler at trykke på “komplet skrivefelt og vis prøve” knappen?
-
marcowv
- Helt nyt medlem
Jeg har jo fint uploadet før, men det var selfølglig fra VCDS computeren som er windows
-
akaup
- Nyt medlem
- Has thanked: 708 times
- Been thanked: 120 times
Fedt med succes - kunne være spændende med et par billeder.
Gammeldags dyser er rimeligt lige ud af landevejen, så spændende hvordan mere moderne udgaver ser ud.
Gammeldags dyser er rimeligt lige ud af landevejen, så spændende hvordan mere moderne udgaver ser ud.
Ikke sendt via TapaTalk eller Iphone
Mvh Andreas
Tesla Model 3 Highland 2024 - konebilen - Citroen C4 Grand Picasso 2011 - 110HK 1.6HDI - E6G - alt-mulig-bilen
Land Rover SIII 88" 1976 - Farbilen
Mvh Andreas
Tesla Model 3 Highland 2024 - konebilen - Citroen C4 Grand Picasso 2011 - 110HK 1.6HDI - E6G - alt-mulig-bilen
Land Rover SIII 88" 1976 - Farbilen
-
Nicklossi
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Fyn
- Has thanked: 91 times
- Been thanked: 757 times
Mht. upload, så kan det nogle gange være nødvendigt lige at vente på at billederne er uploadet, inden man trykker “indsend”
Kan det være det?
Er billederne i det korrekte format?
Kan det være det?
Er billederne i det korrekte format?
- Mathiasen
- Medlem
Hvor lang leveringstid var der på den ultralydsrenser?