Hey. Har en mekaniker som siger jeg skal skifte turbo, på min gamle passat 1.9 tdi som har været en fast følgesvend igennem 19 år men også en kollega som siger at denne dåse skal kunne holde vakum når man sætter en stor tæt sprøjte på, og det gør den ikke.. problemet er at den ikke vi give ordentlig gas, før den den er nået ca 3000 omdr ..
Er ikke max kørende dereftee, men tager gas rimelig fornuftigt. Kan de "bare " være denne dåse ??
Tak for hjælpen.
Turbo på passat fra 1999 b5
-
DangerDane
- Medlem
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 221 times
- Been thanked: 170 times
Re: Turbo på passat fra 1999 b5
Det kan sagtens være den dåse. Det er den dåse der stiger den variable geometri og hvis den ikke holder tæt så kan vacuum styringen til turboen ikke "hive" i vingerne inden i turboen, ergo laver den ikke nok tryk.
Jeg har haft bøvlet med et problem magen til dit, men der var problemet ikke selve pakdåsen på turboen, men formentlig selve vakuumpumpen på motoren da der var indikationer på at der var generel mangel på vakuum i hele systemet.
Købte selv sådan et sæt her:
https://www.biltema.dk/bil---mc/varkste ... 2000040925
Og satte på og kunne konstatere at min vakuum dåse holdt tæt når jeg havde trukket vakuum på den, men når motoren kørte og motorstyringen burde regulerer turboen skete der ikke nok og kunne se på manometer udslag at der slet ikke var nok vakuum.
Jeg har haft bøvlet med et problem magen til dit, men der var problemet ikke selve pakdåsen på turboen, men formentlig selve vakuumpumpen på motoren da der var indikationer på at der var generel mangel på vakuum i hele systemet.
Købte selv sådan et sæt her:
https://www.biltema.dk/bil---mc/varkste ... 2000040925
Og satte på og kunne konstatere at min vakuum dåse holdt tæt når jeg havde trukket vakuum på den, men når motoren kørte og motorstyringen burde regulerer turboen skete der ikke nok og kunne se på manometer udslag at der slet ikke var nok vakuum.
- These users thanked the author DangerDane for the post:
- Fjalle
-
HJLarsen
- Nyt medlem
- Geografisk sted: Auning
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 34 times
Det tyder jo på at membranen i vakuumdåsen er utæt, men det kan vel forholdsvist hurtigt konstateres hvis man kan komme til at sætte en slange på studsen, og så suge med munden efter bedste evne. Er dåsen ok, kan man ikke suge luft den vej. (men stop testen inden læberne bliver helt blå). Kan dåsen ikke fåes i "løs vægt" ? Den plejer at være monteret med 2-3 bolte. Har haft min egen splittet ad i atomer........
- Vedhæftede filer
-
- IMG_20170224_200956.jpg (1.45 MiB) Vist 356 gange
-
- IMG_20170224_193438.jpg (1.32 MiB) Vist 356 gange
-
- IMG_20170224_191536.jpg (2.28 MiB) Vist 356 gange
-
- IMG_20170224_191449.jpg (1.3 MiB) Vist 356 gange
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.
Os med langsliggende motorer.
-
DangerDane
- Medlem
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 221 times
- Been thanked: 170 times
Den har ihvertfald kunne fåes løs, men om man kan det længere det ved jeg ikke. Jeg kan ihvertfald godt se den, men kan ikke få noget OEM nummer frem på den.