Fik optimeret min bil sidst i August og her på det sidste er jeg begyndt at lægge mærke til at det til tider føles som om at der er en "elastik" efter bilen, altså at det føles som om at der er noget "modstand" der skal trækkes til før at der sker noget. Går jeg af gassen når bilen opfører sig sådan så føles det igen som om at "elastikken" slipper spændingen.
Troede først at den gled i koblingen men omdrejningstælleren "stikker" ikke af, snarere tværtimod, den flytter sig næsten ikke, imens at speedometeret stadig stiger. Men imens det står på fornemmer jeg noget brummen i bilen, men kan det være det elektroniske differentiale der "arbejder"'?.
Har dog også lagt mærke til at "symbolet" for hvad gear jeg er i forsvinder når den laver det trick her. Og sideløbende med har jeg også oplevet problemer med at ACC slår fra helt spontant uden grund mens at jeg den ene gang mener jeg så en eller anden besked om "gear vælger" et eller andet. Og det skal lige siges det er en manuelt gear bil jeg har.
Har snakket med Landberg som har tunet min bil og har aftalt at jeg lige må se om jeg kan få logget nogle data og optaget noget video så han kan se hvad det måske kan være. Men kan man logge BOV duty cycle og hvordan?. Prøvede hurtigt med OBDII igår og kunne ikke finde noget med BOV, kun Boost requested og specified osv.
Golf Variant 7.5 - Føles som om at der er en elastik bag bilen af og til
-
DangerDane
- Medlem
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 221 times
- Been thanked: 170 times
-
DangerDane
- Medlem
Re: Golf Variant 7.5 - Føles som om at der er en elastik bag bilen af og til
Ingen der har nogle gode ideer?. Mistænker måske selv koblingen, men kan det få ACC til at slå fra?. For er begyndt at få fejl hvis at jeg har ACC slået til og bilen skal accelerere op og den måske "lige" er i for højt et gear?. Så slår den ACC fra med en besked om at "være opmærksom på gearvælger position". Og normalt skriver den jo selv i displayet hvis at den gerne vil have at man hopper et gear ned hvis der skal accelereres op.
Men jeg har også observeret at det 6 der angiver hvad gear man er i forsvinder imens at det står på og kommer tilbage igen. Men ville det forsvinde hvis at koblingen glider?
Men jeg har også observeret at det 6 der angiver hvad gear man er i forsvinder imens at det står på og kommer tilbage igen. Men ville det forsvinde hvis at koblingen glider?
-
Hallas
- Medlem
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 650 times
- Been thanked: 317 times
Hm, du har i et andet indlæg noget med knirken ved kobling, hvis det ikke var ved pedal det fremkommer, kunne det være kobling.
Fuld brems, 2 gear og kobl langsomt ud og hvis den ligesom kan holde omdrejninger er det nok kobling der er klar til skift.
Fuld brems, 2 gear og kobl langsomt ud og hvis den ligesom kan holde omdrejninger er det nok kobling der er klar til skift.
Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)
- mojo
- Aktiv medlem
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Stjær
- Has thanked: 333 times
- Been thanked: 322 times
Hmm.
Hvis omdrejninger og speedometer følges ad men bilen ikke rigtig kommer med og du tilmed har en knurende lyd tænker jeg en død trækaksel/kobling.
Glider den i noterne/ kobling vil omdrejningerne på motoren ikke passe med abs sensorne.
Derved kan den ikke finde ud af hvad gear du kører i og slukker instrumentet og giver alarm.
Men igen, speedometer får nok også sit signal fra abs sensorne.
Hvis nu man tænker død abs sensor i stedet.
Så vil den via antispin prøve at bremse det "spindende" hjul.
Det vil knurre i abs modul og give dig en oplevelse af reduceret kraft ved acceleration.
Men så skal esp jo blinke imens det står på.
Og i høj fart burde det heller ikke være det.
(Prøv at slå esp fra)
Hvad gør den hvis du accelererer fra stilstand?
Hvis den nu hænger lidt i koblingspedalen som du også siger knirker.
Så tror bilen du træder på pedalen slukker indikatoren og slår acc fra.
Derfor kan det også tænkes den ikke vil tage gassen på speederen.
(Prøv at løfte pedalen op med foden og se om gear indikatoreren tænder igen)
Rene gætterier herfra
Hvis omdrejninger og speedometer følges ad men bilen ikke rigtig kommer med og du tilmed har en knurende lyd tænker jeg en død trækaksel/kobling.
Glider den i noterne/ kobling vil omdrejningerne på motoren ikke passe med abs sensorne.
Derved kan den ikke finde ud af hvad gear du kører i og slukker instrumentet og giver alarm.
Men igen, speedometer får nok også sit signal fra abs sensorne.
Hvis nu man tænker død abs sensor i stedet.
Så vil den via antispin prøve at bremse det "spindende" hjul.
Det vil knurre i abs modul og give dig en oplevelse af reduceret kraft ved acceleration.
Men så skal esp jo blinke imens det står på.
Og i høj fart burde det heller ikke være det.
(Prøv at slå esp fra)
Hvad gør den hvis du accelererer fra stilstand?
Hvis den nu hænger lidt i koblingspedalen som du også siger knirker.
Så tror bilen du træder på pedalen slukker indikatoren og slår acc fra.
Derfor kan det også tænkes den ikke vil tage gassen på speederen.
(Prøv at løfte pedalen op med foden og se om gear indikatoreren tænder igen)
Rene gætterier herfra

-
DangerDane
- Medlem
Har endnu ikke set ESP lampen blinke eller indikerer noget medmindre jeg decideret laver hjulspind. Men noget siger mig kobling, for kommer jeg tilpas langt nok ned i omdrejninger, men ikke nok til at bilen selv indikerer at der "bør" geares ned og bilen så begynder at trække igen fordi den bil der er foran smutter væk så er det at den ret kontant cutter min ACC, det kan føles i hele bilen når den kobles fra på den måde.
Men det der er det underlige er at omdrejningerne ikke stiger som de jo burde hvis det var koblingen. For speedometeret stiger, mens at omdrejningstælleren enten dykker en lille smule eller står stille "lige i problemområdet" men så snart at den er ude af det så trækker den fint.
Men hvis jeg accelerer fra stilstand så kan jeg godt få den til at lave det samme stunt, og det samme hvis at jeg fx skal ned på motorvejen og accelerer ret kvikt op. Jeg skal lige op på den anden side af 2500 omdrejninger så synes jeg ikke umiddelbart at jeg har observeret noget problem.
Men hvis det er en ABS sensor burde jeg vel bare kunne smide VCDS på og så logge på alle 4 sensorer og se om de følges ad.
Men det der er det underlige er at omdrejningerne ikke stiger som de jo burde hvis det var koblingen. For speedometeret stiger, mens at omdrejningstælleren enten dykker en lille smule eller står stille "lige i problemområdet" men så snart at den er ude af det så trækker den fint.
Men hvis jeg accelerer fra stilstand så kan jeg godt få den til at lave det samme stunt, og det samme hvis at jeg fx skal ned på motorvejen og accelerer ret kvikt op. Jeg skal lige op på den anden side af 2500 omdrejninger så synes jeg ikke umiddelbart at jeg har observeret noget problem.
Men hvis det er en ABS sensor burde jeg vel bare kunne smide VCDS på og så logge på alle 4 sensorer og se om de følges ad.
-
DangerDane
- Medlem
Umiddelbart så virker det til at problemet mest er tilstede når motor og gearkasse er kørt varm. Mens at motor og gearkasse er kold er det svært at reproducere problemet, men det virker til at det er noget nemmere at genskabe når det hele er varmt. Men umiddelbart virker det til at koblingen nok snart står til en udskiftning idet at jeg kan låse på flere forskellige kommentarer at det nok er der jeg lander. Og specielt fordi at det er periodisk og ikke kan genskabes med 100% nøjagtighed.
-
DangerDane
- Medlem
Har optaget lidt videoer så i kan se omdrejningstæller osv. Jeg har været nød til at fjerne lyden så i slap for mit umpti bumti musik. I den første omgang var lyden ikke væk. Men den skulle gerne være væk nu.
Her kan i se det hop den laver i omdrejninger når at jeg giver fuld gas og den "skaber" sig:
Og her hvor den hopper i omdrejninger og lidt tøver med omdrejningerne før at den fortsætter:
Og her kan i se det jeg beskriver med at den hopper i omdrejninger, deaktiverer ACC og så skriver "opmærksom på gearstang position" når jeg prøver at genaktiverer ACC med det samme lige bagefter:
Og den sidste her hvor i kan se den hopper i omdrejninger og at den der indikation på hvad gear man er i forsvinder, mistænker det er det der også slår ACC fra:
Her kan i se det hop den laver i omdrejninger når at jeg giver fuld gas og den "skaber" sig:
Og her hvor den hopper i omdrejninger og lidt tøver med omdrejningerne før at den fortsætter:
Og her kan i se det jeg beskriver med at den hopper i omdrejninger, deaktiverer ACC og så skriver "opmærksom på gearstang position" når jeg prøver at genaktiverer ACC med det samme lige bagefter:
Og den sidste her hvor i kan se den hopper i omdrejninger og at den der indikation på hvad gear man er i forsvinder, mistænker det er det der også slår ACC fra: