1,8 TSI, hoppet i kæde, motor kaput.

Brugeravatar
jakethemoss
Aktiv medlem
Indlæg: 3285
Tilmeldt: 10. jul 2008, 19:51
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 16 times
Been thanked: 8 times

Re: 1,8 TSI, hoppet i kæde, motor kaput.

Indlæg af jakethemoss » 21. nov 2014, 18:50

hansen123 skrev:
Mike H skrev:Vel - vi kan vel være enige om at VAG har haft ikke uvæsentlige problemer med TSI/kæder, DSG, dyser på TDI fra slut 2000' og frem til for nylig. Og man kan jo bide mærke i at det faktisk alle har noget med motor/transmission at gøre... Det tager åbenbart rigtig lang tid at udrydde børnesygdommene. Og det er pointen - VAG har ikke rettidig ville erkende problemerne - med undskyldningen om at det er få-tal der har fejlet... Hvilket er direkte løgn.
Nej vag har bestemt ikke været heldige, dog syntes jeg det er sjovt at folk nævner typisk kædestrammere som første. Jeg syntes klart sagerne med rust angreb har været langt værre (tror også det topper i statistikken hos dem) på foreksempel golf 5 eller passat.

Og angående mængde, det store regnestykke igen.
vedr. rust så husk Touran 1T der praktisk taget alle har fået lavet helebunden på VW's regning :(
Billede

Associeret med BNAutoteknik.dk og BNA Performance

hansen123
Medlem
Indlæg: 1081
Tilmeldt: 14. jul 2008, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vanløse
Has thanked: 0
Been thanked: 21 times

Re: 1,8 TSI, hoppet i kæde, motor kaput.

Indlæg af hansen123 » 21. nov 2014, 19:05

jakethemoss skrev:
hansen123 skrev:
Mike H skrev:Vel - vi kan vel være enige om at VAG har haft ikke uvæsentlige problemer med TSI/kæder, DSG, dyser på TDI fra slut 2000' og frem til for nylig. Og man kan jo bide mærke i at det faktisk alle har noget med motor/transmission at gøre... Det tager åbenbart rigtig lang tid at udrydde børnesygdommene. Og det er pointen - VAG har ikke rettidig ville erkende problemerne - med undskyldningen om at det er få-tal der har fejlet... Hvilket er direkte løgn.
Nej vag har bestemt ikke været heldige, dog syntes jeg det er sjovt at folk nævner typisk kædestrammere som første. Jeg syntes klart sagerne med rust angreb har været langt værre (tror også det topper i statistikken hos dem) på foreksempel golf 5 eller passat.

Og angående mængde, det store regnestykke igen.
vedr. rust så husk Touran 1T der praktisk taget alle har fået lavet helebunden på VW's regning :(
Ja lige akkurat, hvor godt bliver det lige? Så hellere en kædestrammere hver dag. Jeg havde solgt bilen med det samme sådan en reperation skulle igang lige meget tabet. Dårligt materiale bliver aldrig bedre lige meget om det svømmer i dinitrol/pava
Tidligere: Leon FR 2.0 TSI
2017 A3 Sport Sportback 2.0 TFSI S-tronic S-Line mit alles

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: 1,8 TSI, hoppet i kæde, motor kaput.

Indlæg af AU-R8 » 21. nov 2014, 19:18

Generelt set har jeg hørt flg rygte.
Hos både Mercedes, BMW og VAG, har man omkring 2000 købt bilmærker og har så sendt sine mest erfarne ingeniører i byen, således at man har fortsat i de respektiv grunfirmaers mærker med at udvikle motorer som i simulation og test holder, men hvor man mangler erfaringen der kan sige at det der vil ikke holde i real life.

Hos BMW har de været sendt ud til Mini og Rolls Royce
Hos Mercedes har de været i USA hos Chrysler, så længe det ægteskab varede. MB er vel også mindst ramt.
Hos VAG er det Lambo, Bently og så lige Bugatti, så de har nok været hårdest ramt.

Men det er et rygte, vi ved det jo ikke.

hansen123
Medlem
Indlæg: 1081
Tilmeldt: 14. jul 2008, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vanløse
Has thanked: 0
Been thanked: 21 times

Re: 1,8 TSI, hoppet i kæde, motor kaput.

Indlæg af hansen123 » 21. nov 2014, 19:23

AU-R8 skrev:Generelt set har jeg hørt flg rygte.
Hos både Mercedes, BMW og VAG, har man omkring 2000 købt bilmærker og har så sendt sine mest erfarne ingeniører i byen, således at man har fortsat i de respektiv grunfirmaers mærker med at udvikle motorer som i simulation og test holder, men hvor man mangler erfaringen der kan sige at det der vil ikke holde i real life.

Hos BMW har de været sendt ud til Mini og Rolls Royce
Hos Mercedes har de været i USA hos Chrysler, så længe det ægteskab varede. MB er vel også mindst ramt.
Hos VAG er det Lambo, Bently og så lige Bugatti, så de har nok været hårdest ramt.

Men det er et rygte, vi ved det jo ikke.
Var jo lidt det man sagde om Seat og Skoda før i tiden også, at de fik lov til at være prøveklud for de større mærkers "bedre" opfindelser for at se om det rent faktisk var noget værd, så man ikke skadede de 2 modermærker.
Tidligere: Leon FR 2.0 TSI
2017 A3 Sport Sportback 2.0 TFSI S-tronic S-Line mit alles

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: 1,8 TSI, hoppet i kæde, motor kaput.

Indlæg af Anders D » 21. nov 2014, 21:42

For at lige holde mig til trådens emne, så er det jo en grund til at både 1,4 tsi twincharger og 1.8 tsi har haft vundet "engine of the year" priserne. Bredt powerband, højt moment ift. kubik og relativt lavt forbrug, i hvert fald ved dellast.

Min Superb går med min kørsel, hvor jeg kører en del bykørsel og høj hastighed på motorvej hver dag, mindst 12 kilometer literen (mod eu snit på 13,7) og den er chippet til 210 hk og 320 nm. Hvis jeg kører den morfar går den 14-15 km/l og med absolut no-boost over en længere periode går den 18-19 kilometeren literen. Det er altså i en bil af en vis størrelse og vægt.

Jeg har også haft en 1,4 twincharger i en Golf VI hvilket jeg ville ønske havde været af bedre kvalitet. Fantastisk motor og klart en bil jeg ville have beholdt, hvis jeg ikke var så skide usikker hvornår den ville brænde en tændspole (hvilket skete to gange på et år), rive kæden lang (hvilket var ved at ske da jeg solgte den) eller begynde at glide i koblingerne (igen, hvilket skete 2 gange på et år). Jeg fik skiftet hele gearkassen uden for garanti men kun fordi ham jeg havde købt den af, havde en direkte erhvervsmæssig relation til Ulrik Schönemann.

Næh motorerne er helt fantastiske, no doubt. Problemet for mig er VW's eklatant dårlige service når man møder op med en reklamation. Desuden burde de lave egentlige tilbagekaldelser og checks på bilerne og skifte præventivt. DET ville være service. Det er som om de kører stilen "går den så går den". Jeg har mange gange oplevet at blive direkte løjet for, ikke set i øjnene når man taler med dem osv. Det pisser mig virkeligt af. Man har et kunde/leverandør forhold. Man må så også give dem det, at i mængden af biler der bliver solgt, er det jo et relativt fåtal der brækker sig i kæden. Stort, i forhold til andre bilmærker, bevares men i det store hele kan jeg godt forstå VW fortsat kan sælge mange biler, kvalitetsproblemerne til trods.

Nå, tilbage til emnet. Min 1.8 tsi har pt. kørt 155.000 km. Den rasler også i kæden hvis olieniveauet ikke står præcis på max. så olietrykket har givetvis meget at sige i forhold til kædestrammerens evne. Hvis den kommer ned mellem min og max ralser den ret konsekvent ved opstart mest med en tendens til at gøre det på kold motor hvor olietrykket er helt væk i opstartsmomentet.

Så, jeg sørger for at holde service, tjekket olie ofte og toppe op mellem service. Jeg forventer dog at få skiftet kæden præventivt når jeg har lidt mere overskud. Det er faktisk ikke så dyrt igen, lidt ala en tandrem med strammer på en traditionel motor. Næh, det er først rigtigt galt når kunden har ignoreret symptomet og kørt rigtig langt på et olieskifte. Det burde selvfølgelig ikke være nødvendigt, men jeg ser det lidt som jeg må yde for at nyde. Jeg starter som regel motoren med let åben førerdør om morgenen, lige for at tjekke sundhedstilstanden ;)

hansen123
Medlem
Indlæg: 1081
Tilmeldt: 14. jul 2008, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vanløse
Has thanked: 0
Been thanked: 21 times

Re: 1,8 TSI, hoppet i kæde, motor kaput.

Indlæg af hansen123 » 21. nov 2014, 22:28

Anders D skrev:For at lige holde mig til trådens emne, så er det jo en grund til at både 1,4 tsi twincharger og 1.8 tsi har haft vundet "engine of the year" priserne. Bredt powerband, højt moment ift. kubik og relativt lavt forbrug, i hvert fald ved dellast.

Min Superb går med min kørsel, hvor jeg kører en del bykørsel og høj hastighed på motorvej hver dag, mindst 12 kilometer literen (mod eu snit på 13,7) og den er chippet til 210 hk og 320 nm. Hvis jeg kører den morfar går den 14-15 km/l og med absolut no-boost over en længere periode går den 18-19 kilometeren literen. Det er altså i en bil af en vis størrelse og vægt.

Jeg har også haft en 1,4 twincharger i en Golf VI hvilket jeg ville ønske havde været af bedre kvalitet. Fantastisk motor og klart en bil jeg ville have beholdt, hvis jeg ikke var så skide usikker hvornår den ville brænde en tændspole (hvilket skete to gange på et år), rive kæden lang (hvilket var ved at ske da jeg solgte den) eller begynde at glide i koblingerne (igen, hvilket skete 2 gange på et år). Jeg fik skiftet hele gearkassen uden for garanti men kun fordi ham jeg havde købt den af, havde en direkte erhvervsmæssig relation til Ulrik Schönemann.

Næh motorerne er helt fantastiske, no doubt. Problemet for mig er VW's eklatant dårlige service når man møder op med en reklamation. Desuden burde de lave egentlige tilbagekaldelser og checks på bilerne og skifte præventivt. DET ville være service. Det er som om de kører stilen "går den så går den". Jeg har mange gange oplevet at blive direkte løjet for, ikke set i øjnene når man taler med dem osv. Det pisser mig virkeligt af. Man har et kunde/leverandør forhold. Man må så også give dem det, at i mængden af biler der bliver solgt, er det jo et relativt fåtal der brækker sig i kæden. Stort, i forhold til andre bilmærker, bevares men i det store hele kan jeg godt forstå VW fortsat kan sælge mange biler, kvalitetsproblemerne til trods.

Nå, tilbage til emnet. Min 1.8 tsi har pt. kørt 155.000 km. Den rasler også i kæden hvis olieniveauet ikke står præcis på max. så olietrykket har givetvis meget at sige i forhold til kædestrammerens evne. Hvis den kommer ned mellem min og max ralser den ret konsekvent ved opstart mest med en tendens til at gøre det på kold motor hvor olietrykket er helt væk i opstartsmomentet.

Så, jeg sørger for at holde service, tjekket olie ofte og toppe op mellem service. Jeg forventer dog at få skiftet kæden præventivt når jeg har lidt mere overskud. Det er faktisk ikke så dyrt igen, lidt ala en tandrem med strammer på en traditionel motor. Næh, det er først rigtigt galt når kunden har ignoreret symptomet og kørt rigtig langt på et olieskifte. Det burde selvfølgelig ikke være nødvendigt, men jeg ser det lidt som jeg må yde for at nyde. Jeg starter som regel motoren med let åben førerdør om morgenen, lige for at tjekke sundhedstilstanden ;)
Hvis den rasler nu, så har det ikke noget med olietrykket at gøre. Det er din kædestrammer lås der er defekt. Olietrykket er pt det eneste der holder din motor i live for ikke at bøje et sæt ventiler. Skiftede selv min kædestrammer, men fik BN autoteknik til at skifte kæde/kædestrammer efterfølgende da kæden fik strykket sig et år efter cirka (skiftede det ikke selv grundet fysisk sygdom som gør jeg pt ikke kan bukke mig ned/løfte)

Skiftede selv min kædestrammer af samme årsag som du skriver. Da jeg tog forkammerdækslet af, kunne jeg trykke kædestrammeren hele vejen tilbage og tage kæden af hvis det var det jeg lystede.
Hvornår er din superb fra?
PS. hvis det var mig (som du nok kan høre) så havde jeg stoppet nu mens legen stadig er god og få ofret de penge ASAP. Som du selv skriver, prisen er langt fra dårlig og er i min opfattelse billigere end tandrem+vandpumpe.
Tidligere: Leon FR 2.0 TSI
2017 A3 Sport Sportback 2.0 TFSI S-tronic S-Line mit alles

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: 1,8 TSI, hoppet i kæde, motor kaput.

Indlæg af Anders D » 21. nov 2014, 22:54

Det har ikke så meget med pengene at gøre, mere en presset hverdag med to fuldtidsjobs, en handicappet dreng og en sensitiv datter ved siden af og en masse dårlige argumenter jeg ikke gider trætte jer med. Jeg tager dit råd til efterretning og kontakter BN igen (har tidligere fået et fint tilbud på skift af kæde).

Min er en 09'er.

hansen123
Medlem
Indlæg: 1081
Tilmeldt: 14. jul 2008, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vanløse
Has thanked: 0
Been thanked: 21 times

Re: 1,8 TSI, hoppet i kæde, motor kaput.

Indlæg af hansen123 » 22. nov 2014, 00:06

Anders D skrev:Det har ikke så meget med pengene at gøre, mere en presset hverdag med to fuldtidsjobs, en handicappet dreng og en sensitiv datter ved siden af og en masse dårlige argumenter jeg ikke gider trætte jer med. Jeg tager dit råd til efterretning og kontakter BN igen (har tidligere fået et fint tilbud på skift af kæde).

Min er en 09'er.
Så har du helt sikkert den gamle type kædestrammer som virkeligt er røv.
Husk at sig du vil have skiftet styrerne til kæderne også, det fik jeg ikke gjort og han lod dem være da de så ud som nye (gør dine nok også) men jeg syntes det er et tosset sted at spare, jeg skulle bare have været mere klar i spyttet da jeg aftalte priser med ham :oops:
Tidligere: Leon FR 2.0 TSI
2017 A3 Sport Sportback 2.0 TFSI S-tronic S-Line mit alles

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: 1,8 TSI, hoppet i kæde, motor kaput.

Indlæg af Anders D » 28. jan 2015, 01:14

Lidt til emnet. Min har efter 156.000 km knækket en fjeder ved løfteren til indsugnings ventilen på cylinder 2. Det kostede en bukket ventil men heldigvis ikke meget mere. Den blev skilt ad og olie sien ved knastforstillerhuset var også kørt en tur gennem kanalerne. Det hele og alle ventiler blev skiftet sammen med kæde, strammer, slidske mv så nu kører den som en drøm igen. Det skulle den også gerne for det kostede mig 29.000 at få den lavet.

hansen123
Medlem
Indlæg: 1081
Tilmeldt: 14. jul 2008, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vanløse
Has thanked: 0
Been thanked: 21 times

Re: 1,8 TSI, hoppet i kæde, motor kaput.

Indlæg af hansen123 » 28. jan 2015, 01:49

Anders D skrev:Lidt til emnet. Min har efter 156.000 km knækket en fjeder ved løfteren til indsugnings ventilen på cylinder 2. Det kostede en bukket ventil men heldigvis ikke meget mere. Den blev skilt ad og olie sien ved knastforstillerhuset var også kørt en tur gennem kanalerne. Det hele og alle ventiler blev skiftet sammen med kæde, strammer, slidske mv så nu kører den som en drøm igen. Det skulle den også gerne for det kostede mig 29.000 at få den lavet.
Blev olie sien fra knastforstillerhuset fundet? Jeg må indrømme jeg ikke har set/hørt om en endnu hvor den stadig har siddet der ved kædeskift. Min egen sad heller ikke i mere og aner ikke hvor den er men min kører da stadig :lol:
Tidligere: Leon FR 2.0 TSI
2017 A3 Sport Sportback 2.0 TFSI S-tronic S-Line mit alles

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: 1,8 TSI, hoppet i kæde, motor kaput.

Indlæg af Anders D » 28. jan 2015, 06:47

Ja sien lå i olien i bundkarret. Du kan evt læse detaljerne i min anden tråd hvor du også bidrog tidligere.

Linneberg_67
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 2. jan 2020, 09:00
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1,8 TSI, hoppet i kæde, motor kaput.

Indlæg af Linneberg_67 » 26. jun 2022, 18:49

Jeg ved det er en gammel tråd, men forsøger alligevel.
Jeg har en Octavia 1.8 tsi fra 2015. Har denne årgang mon stadig problemer med kæde og kædestrammere? Bilen har kørt 75.000 km, og jeg tænker at få det skiftet præventivt hvis det altså også er et problem på min årgang.
På forhånd tak

Markhh
Medlem
Indlæg: 623
Tilmeldt: 11. jun 2013, 16:48
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Mannerup, 4320 lejre
Has thanked: 0
Been thanked: 31 times

Re: 1,8 TSI, hoppet i kæde, motor kaput.

Indlæg af Markhh » 27. jun 2022, 04:58

Jeg har stadig til gode at se en af de nye både bruge olie men også hoppe i kæden.

Har dog ikke dykket nærnere ned i konstruktionen af selve motoren. De berørte biler er som jeg husker ea888 gen 1 og den du har er gen 3.

Med det sagt kommer der nok en dag hvor den skal skiftes ligesom på alle andre. Har stadig til gode at se/høre om nogle hvor de rent faktisk holder bilens levetid uden de blir længere og støjer osv

Besvar

Tilbage til "Motor"