Polo 1,2 tdi BM - egr køler defekt, hvordan forebygger jeg?
- RustyHead
- Nyt medlem
- Indlæg: 463
- Tilmeldt: 31. maj 2011, 17:05
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Vejle/Horsens
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Polo 1,2 tdi BM - egr køler defekt, hvordan forebygger jeg?
Min Polo har lige brokket sig og blev kørt på værksted i går. Dommen er egr-køleren skal skiftes (heldigvis på garantien), bilen har kun gået 42.000 km så jeg tænker det er lidt tidligt. Jeg har haft den siden i torsdags, så jeg kender ikke kørselsmønstret for tidligere ejer. Kan jeg gøre noget, for at undgå det sker igen i min kørestil? Jeg kan forstå at egr ikke kan blændes af
MVH
Thomas
MVH
Thomas
✓ Passat GTE 2019
✗ Audi A3 40 TFSI 2019
✓ Polo 1,2 tdi BM 2011
✗ Audi A3 40 TFSI 2019
✓ Polo 1,2 tdi BM 2011
- yaknudsen
- Nyt medlem
- Indlæg: 114
- Tilmeldt: 26. apr 2009, 22:27
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Polo 1,2 tdi BM - egr køler defekt, hvordan forebygger j
Jeg har tænkt i samme baner og har også konstateret at EGR ventilen ikke kan blændes af. Min Polo Bluemotion fra 2010 måtte have skiftet EGR køler og EGR ventil (det er en samlet enhed) da den havde kørt 50.000 km. Det skete selvfølgelig 14 dage EFTER garantien udløb, og da jeg har valgt ikke at få udført service på et autoriseret VW værksted så måtte jeg betale ved kasse 1. Alt i alt kostede det mig i omegnen af 6.000 gode danske kroner.RustyHead skrev:Min Polo har lige brokket sig og blev kørt på værksted i går. Dommen er egr-køleren skal skiftes (heldigvis på garantien), bilen har kun gået 42.000 km så jeg tænker det er lidt tidligt. Jeg har haft den siden i torsdags, så jeg kender ikke kørselsmønstret for tidligere ejer. Kan jeg gøre noget, for at undgå det sker igen i min kørestil? Jeg kan forstå at egr ikke kan blændes af
MVH
Thomas
Inden denne uheldige oplevelse kørte jeg bevidst økokørsel. Gennemsnit ca. 24.5 km/l. Nu kører jeg bevidst mere frisk, og vælger oftere motorvejen hvor jeg bevidst går efter en noget højere motorbelastning ved et noget højere omdrejningstal end før. Bilen har nu kørt 83.000 km. og brændstoføkonomien er reduceret til omkring 22,5 km/l. Om det på længere sigt vil kunne reducere ophobning af sod i EGR ventilen og EGR køleren ved jeg ikke. Men min husmandslogik siger mig at det er værd at forsøge. Når jeg runder de 100.000 km. om ca. 9 måneder, så vil det vise sig om det havde nogen effekt at trykke lidt hårdere på gaspedalen. Indtil da er håbet lysegrønt.
Bortset fra EGR skuffelsen, så er jeg rigtig glad for min Polo. Det er dælen-dylme en dejlig bil, og definitivt en betydelig opgradering i forhold til den Lupo 3L som den afløste. Lupo'en klarede i gennemsnit ca. 28 km/l de 220.000 km. jeg kørte i den (iøvrigt uden nævneværdige problemer). Jeg havde regnet med noget mere end de 22,5 km/l jeg nu får i Polo'en. Men på trods af EGR problemet ser jeg stadig Polo'en som et godt bytte.
September 2001 - Oktober 2010 : Lupo 3L
November 2010 - ? : Polo 1.2 TDI-CR 6R1-27N
November 2010 - ? : Polo 1.2 TDI-CR 6R1-27N
- RustyHead
- Nyt medlem
- Indlæg: 463
- Tilmeldt: 31. maj 2011, 17:05
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Vejle/Horsens
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Re: Polo 1,2 tdi BM - egr køler defekt, hvordan forebygger j
Jeg kører Poloen lidt friskere end den selv gerne vil have, så jeg ligger ikke under 1800 omdr. da den lyder noget anstrengt under 1800 omdr. og jeg tænker det nok ikke er sundt for den. Jeg har ingen forventning om at nå de 29 km/l men havde håbet på omkring 24 km/l men det ser ud til at 22 nok er mere realistiskt (kører stadig på første tank siden torsdag hvor jeg fik den). Jeg har fået at vide, at den ikke kan chippes og får blændet EGR af - men nogle har dog fået den chippet i Padborg, så jeg tænker, jeg lige skal hørt dem, om de har nogle tricks til at få lukket det der egr af.yaknudsen skrev:Jeg har tænkt i samme baner og har også konstateret at EGR ventilen ikke kan blændes af. Min Polo Bluemotion fra 2010 måtte have skiftet EGR køler og EGR ventil (det er en samlet enhed) da den havde kørt 50.000 km. Det skete selvfølgelig 14 dage EFTER garantien udløb, og da jeg har valgt ikke at få udført service på et autoriseret VW værksted så måtte jeg betale ved kasse 1. Alt i alt kostede det mig i omegnen af 6.000 gode danske kroner.RustyHead skrev:Min Polo har lige brokket sig og blev kørt på værksted i går. Dommen er egr-køleren skal skiftes (heldigvis på garantien), bilen har kun gået 42.000 km så jeg tænker det er lidt tidligt. Jeg har haft den siden i torsdags, så jeg kender ikke kørselsmønstret for tidligere ejer. Kan jeg gøre noget, for at undgå det sker igen i min kørestil? Jeg kan forstå at egr ikke kan blændes af
MVH
Thomas
Inden denne uheldige oplevelse kørte jeg bevidst økokørsel. Gennemsnit ca. 24.5 km/l. Nu kører jeg bevidst mere frisk, og vælger oftere motorvejen hvor jeg bevidst går efter en noget højere motorbelastning ved et noget højere omdrejningstal end før. Bilen har nu kørt 83.000 km. og brændstoføkonomien er reduceret til omkring 22,5 km/l. Om det på længere sigt vil kunne reducere ophobning af sod i EGR ventilen og EGR køleren ved jeg ikke. Men min husmandslogik siger mig at det er værd at forsøge. Når jeg runder de 100.000 km. om ca. 9 måneder, så vil det vise sig om det havde nogen effekt at trykke lidt hårdere på gaspedalen. Indtil da er håbet lysegrønt.
Bortset fra EGR skuffelsen, så er jeg rigtig glad for min Polo. Det er dælen-dylme en dejlig bil, og definitivt en betydelig opgradering i forhold til den Lupo 3L som den afløste. Lupo'en klarede i gennemsnit ca. 28 km/l de 220.000 km. jeg kørte i den (iøvrigt uden nævneværdige problemer). Jeg havde regnet med noget mere end de 22,5 km/l jeg nu får i Polo'en. Men på trods af EGR problemet ser jeg stadig Polo'en som et godt bytte.
VW fortalte mig at den skal laves for 15k - men jeg ved ikke om det er for at lyde lidt dramatisk, og jeg skal føle jeg får noget under garantien
Men ellers også enig - er glad for den, og det virker som en fin lille bil. Har lige nu en Ford Fiesta Titanium diesel fra Europcar fra VWs mobilitetsservice, og jeg glæder mig til at komme tilbage i Poloen igen
MVH
Thomas
✓ Passat GTE 2019
✗ Audi A3 40 TFSI 2019
✓ Polo 1,2 tdi BM 2011
✗ Audi A3 40 TFSI 2019
✓ Polo 1,2 tdi BM 2011
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1903
- Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 178 times
Re: Polo 1,2 tdi BM - egr køler defekt, hvordan forebygger j
Kan ikke forstå i ikke kan få den EGR blændet af?
Dette kan gøres elektronisk så vidt jeg ved. Feks ved en landberg partner - jeg fik den blændet (EGRMOD) ved fredslunds.dk , dette kan i vel også få gjort? Min er dog en 1.6 tdi, men tror da næsten det også kan gøres på 1.2tdi
Dette kan gøres elektronisk så vidt jeg ved. Feks ved en landberg partner - jeg fik den blændet (EGRMOD) ved fredslunds.dk , dette kan i vel også få gjort? Min er dog en 1.6 tdi, men tror da næsten det også kan gøres på 1.2tdi
- Knud M
- Nyt medlem
- Indlæg: 213
- Tilmeldt: 26. mar 2013, 19:44
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Højer
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
-
- Medlem
- Indlæg: 663
- Tilmeldt: 10. dec 2011, 16:37
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 12 times
Re: Polo 1,2 tdi BM - egr køler defekt, hvordan forebygger j
Hejsa,
1,2'eren er udstyret med en Delphi motorstyreenhed. Det fabrikat er der vist (endnu) ikke nogen der har haft held til at foretage fungerende indgreb i firmwaren på.
/Claus
vartaz skrev:Kan ikke forstå i ikke kan få den EGR blændet af?
Dette kan gøres elektronisk så vidt jeg ved. Feks ved en landberg partner - jeg fik den blændet (EGRMOD) ved fredslunds.dk , dette kan i vel også få gjort? Min er dog en 1.6 tdi, men tror da næsten det også kan gøres på 1.2tdi
1,2'eren er udstyret med en Delphi motorstyreenhed. Det fabrikat er der vist (endnu) ikke nogen der har haft held til at foretage fungerende indgreb i firmwaren på.
/Claus
- RustyHead
- Nyt medlem
- Indlæg: 463
- Tilmeldt: 31. maj 2011, 17:05
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Vejle/Horsens
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Re: Polo 1,2 tdi BM - egr køler defekt, hvordan forebygger j
Så med andre ord er der ikke noget at gøre ved EGR andet end IKKE at følge bilens forslag til hvornår jeg skifter gear, og så køre den lidt friskere, og se stort på, at jeg ikke når de sidste 4-5 km/l?
MVH
Thomas
MVH
Thomas
✓ Passat GTE 2019
✗ Audi A3 40 TFSI 2019
✓ Polo 1,2 tdi BM 2011
✗ Audi A3 40 TFSI 2019
✓ Polo 1,2 tdi BM 2011
- ICON
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2572
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 11:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fun city
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Polo 1,2 tdi BM - egr køler defekt, hvordan forebygger j
Undskyld for OT: Men hvor er det dog fantastisk, at man konstruerer et system, der bliver ringere og ringere, og samtidig bliver dyrere og mere besværlig at reparere... Og eneste måde, måske, at undgå dette, er ved at "tæve" bilen. Jeg gider sgu da ikke købe en sparegris, som man er nødsaget til, at køre hårdere, fordi alternativet er en dyr reparation... Hvor er det da dumt
På de gl. PD kunne man da trods alt rense EGR-ventilen, eller købe en ny til 500,- og så skifte den selv på en ½ time. Man havde også muligheden for , at få den deaktiveret i softwaren (selvfølgelig ikke med producentens velsignelse).
På de nye CR soder de åbenbart til på rekordtid, og man er samtidig begyndt at bygge ventil og køler sammen, så reservedelen bliver endnu dyrere i indkøb, og i nogle tilfælde må de professionelle mekanikere sætte flere timer af til udskiftningen, pga. ventilens placering, som nødvendiggøre at bl.a. partikelfilter skal afmonteres... Det er da betryggende
Alt det her EGR-ballade man hører om på nye VAG-dieseler (eksisterer sikkert også hos andre mærker) kan meget vel afholde mig fra, nogensinde at købe en nyere dieselbil, med mindre de forebedrer systemet drastisk
Det ender jo med, at jeg må istandsætte Fabia´en om et par år, så den kan klare 15 år til
Ahh, det hjalp lidt
På de gl. PD kunne man da trods alt rense EGR-ventilen, eller købe en ny til 500,- og så skifte den selv på en ½ time. Man havde også muligheden for , at få den deaktiveret i softwaren (selvfølgelig ikke med producentens velsignelse).
På de nye CR soder de åbenbart til på rekordtid, og man er samtidig begyndt at bygge ventil og køler sammen, så reservedelen bliver endnu dyrere i indkøb, og i nogle tilfælde må de professionelle mekanikere sætte flere timer af til udskiftningen, pga. ventilens placering, som nødvendiggøre at bl.a. partikelfilter skal afmonteres... Det er da betryggende
Alt det her EGR-ballade man hører om på nye VAG-dieseler (eksisterer sikkert også hos andre mærker) kan meget vel afholde mig fra, nogensinde at købe en nyere dieselbil, med mindre de forebedrer systemet drastisk
Det ender jo med, at jeg må istandsætte Fabia´en om et par år, så den kan klare 15 år til
Ahh, det hjalp lidt
- RustyHead
- Nyt medlem
- Indlæg: 463
- Tilmeldt: 31. maj 2011, 17:05
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Vejle/Horsens
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Re: Polo 1,2 tdi BM - egr køler defekt, hvordan forebygger j
Ja det virker ikke helt gennemtænkt ...ICON skrev:Undskyld for OT: Men hvor er det dog fantastisk, at man konstruerer et system, der bliver ringere og ringere, og samtidig bliver dyrere og mere besværlig at reparere... Og eneste måde, måske, at undgå dette, er ved at "tæve" bilen. Jeg gider sgu da ikke købe en sparegris, som man er nødsaget til, at køre hårdere, fordi alternativet er en dyr reparation... Hvor er det da dumt
På de gl. PD kunne man da trods alt rense EGR-ventilen, eller købe en ny til 500,- og så skifte den selv på en ½ time. Man havde også muligheden for , at få den deaktiveret i softwaren (selvfølgelig ikke med producentens velsignelse).
På de nye CR soder de åbenbart til på rekordtid, og man er samtidig begyndt at bygge ventil og køler sammen, så reservedelen bliver endnu dyrere i indkøb, og i nogle tilfælde må de professionelle mekanikere sætte flere timer af til udskiftningen, pga. ventilens placering, som nødvendiggøre at bl.a. partikelfilter skal afmonteres... Det er da betryggende
Alt det her EGR-ballade man hører om på nye VAG-dieseler (eksisterer sikkert også hos andre mærker) kan meget vel afholde mig fra, nogensinde at købe en nyere dieselbil, med mindre de forebedrer systemet drastisk
Det ender jo med, at jeg må istandsætte Fabia´en om et par år, så den kan klare 15 år til
Ahh, det hjalp lidt
MVH
Thomas
✓ Passat GTE 2019
✗ Audi A3 40 TFSI 2019
✓ Polo 1,2 tdi BM 2011
✗ Audi A3 40 TFSI 2019
✓ Polo 1,2 tdi BM 2011
- Sprint20
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1658
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 12:49
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 5 times
Re: Polo 1,2 tdi BM - egr køler defekt, hvordan forebygger j
Bagsiden af nutidens emmisionskrav og teknologien der er tilrådighed.
VH. Rasmus.
BMW i3 REx 2013
BMW i3 REx 2013
- RustyHead
- Nyt medlem
- Indlæg: 463
- Tilmeldt: 31. maj 2011, 17:05
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Vejle/Horsens
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Re: Polo 1,2 tdi BM - egr køler defekt, hvordan forebygger j
Så blev den kære lille bil hentet hos VW - jeg spurgte værkstedsmanden, der sad ved disken, om jeg skulle forvente det for hver 40.000 km, og at jeg synes det var lidt hurtigt sådan noget går i stykker. Svaret var "man kan jo altid diskutere, om det er hurtigt ..." Ikke noget info om mulige årsager såsom kørestil mv. så sagde bare pænt tak for i dag og kørte hjem. Det er åbenbart ikke kundeservice/-tække der står øverst på kompentence-lsiten hos nogle af de ansatte ved VW
Men så er det jo godt vi har vagcars.dk
MVH
Thomas
Men så er det jo godt vi har vagcars.dk
MVH
Thomas
✓ Passat GTE 2019
✗ Audi A3 40 TFSI 2019
✓ Polo 1,2 tdi BM 2011
✗ Audi A3 40 TFSI 2019
✓ Polo 1,2 tdi BM 2011
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 20
- Tilmeldt: 25. apr 2010, 15:26
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Polo 1,2 tdi BM - egr køler defekt, hvordan forebygger j
Vores blev skiftet efter 14000 km under garanti og igen efter 46251 km pr. kulance
Er der nogen som ved om kan kan slå den lorte EGR fra nu ? evt i forbindelse med tuning
KH
Niels
Er der nogen som ved om kan kan slå den lorte EGR fra nu ? evt i forbindelse med tuning
KH
Niels
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1733
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 692 times
Re: Polo 1,2 tdi BM - egr køler defekt, hvordan forebygger j
Fik skiftet EGR køler på 1,6TDI ved ca. 140.000km. Har indtryk af at det var kvaliteten af stumpen der er problemet og ikke kørestil eller lignende...
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 7
- Tilmeldt: 7. dec 2019, 22:06
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Polo 1,2 tdi BM - egr køler defekt, hvordan forebygger jeg?
Jeg fik lavet egr off ved chipdet.dk i Slagelse på min fabia 1,2 tdi mener det er samme system i poloen
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 5
- Tilmeldt: 13. apr 2023, 07:40
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Polo 1,2 tdi BM - egr køler defekt, hvordan forebygger jeg?
Jeg har en lampe der lyser på Fabia II tdi 1.2
Skoda siger ... Egr ventil plus egr køler.
Kan det løses ved en evt chip kode?
Så kan jeg jo bruge bilen igen
Mvh Erik
Skoda siger ... Egr ventil plus egr køler.
Kan det løses ved en evt chip kode?
Så kan jeg jo bruge bilen igen
Mvh Erik
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6809
- Tilmeldt: 18. jun 2008, 12:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: GALTEN
- Has thanked: 220 times
- Been thanked: 69 times
Re: Polo 1,2 tdi BM - egr køler defekt, hvordan forebygger jeg?
nej det er forsent når den melder fejl det skal gøres inden, det er ihvertfald det jeg har fået at vide
mvh
mvh
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13245
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3207 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Polo 1,2 tdi BM - egr køler defekt, hvordan forebygger jeg?
Hvis ventilen er blevet defekt og står åben, så kan den del af sagen løses med en blændplade.
Og derefter kan f.eks. Landberg/chiptuning.nu lukke for EGR-styringen elektronisk.
Og så er der ro
Så man behøver altså ikke ofre nyt grej bare fordi den har sat sig i åben tlstand. Men så skal der blændes af.
Det er sådan jeg har forstået det, og som jeg mener @kGlerup kan bekræfte .. baseret på egne erfaringer.
Og derefter kan f.eks. Landberg/chiptuning.nu lukke for EGR-styringen elektronisk.
Og så er der ro
Så man behøver altså ikke ofre nyt grej bare fordi den har sat sig i åben tlstand. Men så skal der blændes af.
Det er sådan jeg har forstået det, og som jeg mener @kGlerup kan bekræfte .. baseret på egne erfaringer.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 5
- Tilmeldt: 13. apr 2023, 07:40
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Polo 1,2 tdi BM - egr køler defekt, hvordan forebygger jeg?
Tak. Jeg ser om der er værksteder i nærheden af Vejle der vil rode med den slags
Any hints ?
Mvh Erik
Any hints ?
Mvh Erik
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13245
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3207 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Polo 1,2 tdi BM - egr køler defekt, hvordan forebygger jeg?
Jeg vil anbefale NT Auto - https://www.ntauto.dk/
Abdullah er en rigtig kvik og flink ung mand.
Og udover at drive autoværksted, er han også Landberg forhandler.
Dvs han vil både kunne klare det mekaniske og at lukke EGR elektronisk.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813