slør i yderste trækaksel´s led

Alt vedr. bremser, styrtøj mv.
Besvar
Chr-Hj
Medlem
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Hjørring
Has thanked: 188 times
Been thanked: 62 times

slør i yderste trækaksel´s led

Indlæg af Chr-Hj » 11. sep 2008, 18:44

Golfen er begyndt at støje ad H til fra forenden, kom i løbet af et par dage, hvor det bare blev værre og værre

Mener så at have sporet mig ind på, at de lød som et forhjulsleje i venstre side, ved at når man drejer mod højre holder det op , og drejer jeg mod venstre rumler det bare næsten endnu mere.

Har så skildt Golfen af nu, og det leje virker ikke til at være defekt, men er nu skiftet alivel, når det var skildt af.

Men jeg synes der er noget meget slup i det yderste trækaksels led :cry: kan sådan et led også gi en støjende lyd ved lige ud kørsel :?: og hvormeget må sådan et led normalt max ha i slup :?: det er nok ½-1mm det kan gi sig når man drejer frem og tilbage.
Cupra Born Valida 58kwh
Polestar 2 Longrange AWD

Brugeravatar
budal jensen
Medlem
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Ringsted
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: slør i yderste trækaksel´s led

Indlæg af budal jensen » 11. sep 2008, 21:33

der bør ikke være noget slup men lidt gør ikke så meget.. det er formentligt ikke det du kan høre.. det starter normalt med at det giver nogle knæk lyde når du drejer skarpt og accelerer lidt.. så det havde du nok lagt mærke til.. hvorfor tror du ikke det var lejet..

Chr-Hj
Medlem

Indlæg af Chr-Hj » 11. sep 2008, 22:02

Nej jeg har også nok hørt før at lidt slup ikke gør noget, og der er har godt nok heller ikke været nogen knæk lyde.

Grunden til jeg ikke lige synes lejet virkede til at være defekt var at.
Det rullede fint.
Da det blev slået ud ryger den ene skål jo med ud.
Og kuglerne så fine & runde ud.
fedtet i lejet var lyst og ikke beskidt.

Men hvis det ikke skulle være 1af de 2 ting der er defekt, ved jeg sgu ikke lige hvad der ellers kan få den til at rumle sådan. og gå væk når man drejer mod højre.
Cupra Born Valida 58kwh
Polestar 2 Longrange AWD

Æ Pygmæ
Helt nyt medlem
Geografisk region: Vestjylland

Indlæg af Æ Pygmæ » 11. sep 2008, 22:38

Hej Chr.

Har du kontrolleret lejet i højre side? og evt de bagerste?

Når du drejer til venstre belastes yderringen i venstre hjulleje mere og støjer derfor mere, men holder op når der drejes til højre... Altså hvis det er yderringen af lejet der er defekt, og det er det i 9 ud af 10 tilfælde...

Chr-Hj
Medlem

Indlæg af Chr-Hj » 12. sep 2008, 07:18

Har ikke skildt noget af i højre side.

Ved heller ikke lige hvordan, jeg skal kontrolere det andet når bilen står løftet op, andet end mærke efter slør, og det er der ikke. i højre side er lejet "kun" ca 2år gammelt, men har godt nok rullet små 60tkm.

Men regner med at samle det igen i dag, uden at skifte det trækakselsled,tror som Budal siger heller ikke det kan give den rumlem.
Cupra Born Valida 58kwh
Polestar 2 Longrange AWD

Chr-Hj
Medlem

Indlæg af Chr-Hj » 12. sep 2008, 14:38

OPDATE.

Er samlet med nyt leje i venstre side, samt 2 nye bærekugler da manchetterne var revnet.

:evil: og det har ikke ændret en skid, den rumler fortsat lige meget.
Det samme når man køre og svinger fra side til side med 50-60kmt mod venstre rumler det helt vildt, mod højre holder det op.

Kan ikke mærke noget forkert, ved hverken for eller baghjuls lejer, når den er løftet op.
Cupra Born Valida 58kwh
Polestar 2 Longrange AWD

Brugeravatar
GolfTDI
Aktiv medlem

Indlæg af GolfTDI » 12. sep 2008, 15:08

Prøv at løft hjulene fra jorden og drej dem rundt. Drej hjulet rundt med den ene hånd og hold om fjederen med den anden. Hvis lejet er defekt vil fjedren "rumle" lidt. Hvis du slet ikke kan mærke noget i fjederen, tror jeg ikke den fejler noget.
Mvh GolfTDI
Golf 4 TDI Vivaldi - Passat 3B 1.8T

Chr-Hj
Medlem

Indlæg af Chr-Hj » 12. sep 2008, 20:46

Er prøvet nu både forand og bag.
Kan desværre ikke mærke noget.
Har også prøvet med at bilen er løftet og startet og står i gear, og forsøgt at lytte (dog ikke let, at høre noget for det hakkebratm af en gammel TDI maskine)

Men jeg synes da det er mærkeligt, at sådan en rumlen kan komme i løbet af få dage, hvis den ikke skulle fejle noget, dæk kan vel ikke begynde at lame så meget, på så kort tid.
Glintborg skrev:Prøv at løft hjulene fra jorden og drej dem rundt. Drej hjulet rundt med den ene hånd og hold om fjederen med den anden. Hvis lejet er defekt vil fjedren "rumle" lidt. Hvis du slet ikke kan mærke noget i fjederen, tror jeg ikke den fejler noget.
Cupra Born Valida 58kwh
Polestar 2 Longrange AWD

Brugeravatar
GolfTDI
Aktiv medlem

Indlæg af GolfTDI » 12. sep 2008, 21:09

Nej det burde det da ikke gøre. Er fjederen bare helt rolig, eller virker den lidt nervøs?
Mvh GolfTDI
Golf 4 TDI Vivaldi - Passat 3B 1.8T

Chr-Hj
Medlem

Indlæg af Chr-Hj » 13. sep 2008, 09:02

Ja kan ikke mærke noget, ved at holde på fjederen og dreje rundt med hjulet samtidig.
Cupra Born Valida 58kwh
Polestar 2 Longrange AWD

ripper
Helt nyt medlem

Indlæg af ripper » 13. sep 2008, 09:10

Chr-Hj skrev:Er prøvet nu både forand og bag.
Kan desværre ikke mærke noget.
Har også prøvet med at bilen er løftet og startet og står i gear, og forsøgt at lytte (dog ikke let, at høre noget for det hakkebratm af en gammel TDI maskine)

Men jeg synes da det er mærkeligt, at sådan en rumlen kan komme i løbet af få dage, hvis den ikke skulle fejle noget, dæk kan vel ikke begynde at lame så meget, på så kort tid.
Glintborg skrev:Prøv at løft hjulene fra jorden og drej dem rundt. Drej hjulet rundt med den ene hånd og hold om fjederen med den anden. Hvis lejet er defekt vil fjedren "rumle" lidt. Hvis du slet ikke kan mærke noget i fjederen, tror jeg ikke den fejler noget.
Hej du kan også bruge en skruetrækker til at lytte med sæt klingen ned ved lejet og øret mod skaftet så kan man høre meget
Henrik

Besvar

Tilbage til "Undervogn"