hvis der er rust på skiven inden for det område som klodsen skulle bremse på, er der 2 muligheder som jeg ser det.
1) enten har du/tidliger ejer kørt for pænt eller haft bilen langtids parkeret.
resultat = skiverne har ikke været varme nok til at blive renset for skidt/vand.
2) eller hænger kaliber eller kan være bremse åg ikke er renset ordenligt.
resultat = klodserne kan ikke bevæge sig frit nok til at rense, eller skabe varme nok til at rense for skidt/vand.
men en ting er sikker, hvis der først er et lag rust på skiverne så er det næsten så godt som umuligt at bremse det af ved at køre hurtigt og der efter at bremse.
enten køre du med det eller skifter skiver og klodser..
nu/næste gang du skifter skiver+klodser, så vær opmærksom på at få alt renset ordenligt, åg og hulnav, og brug ordenlig bremsepasta (ikke kobber eller gul fedt som nogen bruger).
hvis dine nye skiver er "malet" (sådan en transport maling så de ikke for overflade rust) som så skal bremses af efter montering, så er det meget nemt at se efter 5-10min kørsel om klodsen røre hele bremsefladen.
forebyggelse til dem der ikke har rust på skiverne (i nu!) kan være ting som:
rens bremserne engang i mellem (fx i forbindelse med hjulskift).
efter sne/regn/bilvask/længer tids parkering, kør en tur ud på en fri lande vej, og kør så op på fx 80-100km/t hiv og brems rimelig med håndbremsen ned til 30-40km/t og kør nu vidder uden at bruge bremsen (køle) ½km og genta dette et par gang.
som jeg ser det, heller slide lidt xtra på bremserne for at holde skiverne rene og varme under kørsel end at skifte dem førtid pga rust.
Audi A3 Sportback