RS6 Bremser underligt

Alt vedr. bremser, styrtøj mv.
Brugeravatar
LowDog
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:28
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Trailerparken
Has thanked: 3 times
Been thanked: 81 times

RS6 Bremser underligt

Indlæg af LowDog » 4. feb 2022, 09:08

Hej hej

Jeg har et underligt problem med mine bremser.

Det startede for et par måneder siden hvor den (måske 1 gang hver 10. dag) når jeg fx havde kørt et længere stræk på motorvej uden at benytte bremserne, først ikke tog ved (eller blot meget lidt), for så efter et sekund eller 2, at tage ret meget ved - hviket naturligvis er temmeligt ubehageligt. Men i og med det skete så sjældent, gik jeg ud fra det er fordi bremserne er kolde når de netop ikke har været i brug i et stykke tid ved motorvejskørsel.

I går kørte jeg dog et længere stræk på motorvej (i Tyskland og op) og her skete det bare mere eller mindre hele tiden. Det var regnvejr og +7 grader. Det skete også kort efter jeg havde bremset, så nu virker det ikke til det 'blot' er fordi bremserne er kolde. Det skifter lidt mellem at den bare har dårlig bremseevne, til den 'pauser' et par sekunder for dernæst at bremse hårdt, til at virke normalt. Det sker dog udelukkende opbremsninger ved +120km/t synes jeg - der er absolut intet under.

Klodser har max kørt 10-12.000km og jeg kører med bølgeskiver(ikke keramisk)

Har i nogen ideer til hvad det kan være? Jeg var kort forbi min mekaniker i går, da det naturligvis skal laves, men han kunne ikke lige sige på stående fod hvad det kan være, udover at bilen vist kører med et eller andet system, hvor at når man har aktiveret vinduesvisker (pga. regnvejr) så holder den klodserne tættere på skiverne for at holde dem varme og det evt. kan være dette som driller på den ene eller anden måde - jeg ved ikke om det er noget kun RS modellerne kører med.

Har i noget input?
Seneste biler: Hvid SQ5 380HK / Daytona SQ5 380HK / RS6
Current: Hvid Q8 286HK

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2057
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 485 times
Been thanked: 249 times

Re: RS6 Bremser underligt

Indlæg af donfetaful » 4. feb 2022, 20:08

Caliber sidder fast/hænger måske

ferraridk
Nyt medlem
Indlæg: 182
Tilmeldt: 20. jan 2010, 23:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 11 times

Re: RS6 Bremser underligt

Indlæg af ferraridk » 4. feb 2022, 21:21

donfetaful skrev:
4. feb 2022, 20:08
Caliber sidder fast/hænger måske
RS6 bremsekalibre er med stempler I begge sider, så de skal sidde fast.

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7780
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: RS6 Bremser underligt

Indlæg af norn » 5. feb 2022, 09:19

ferraridk skrev:
4. feb 2022, 21:21
donfetaful skrev:
4. feb 2022, 20:08
Caliber sidder fast/hænger måske
RS6 bremsekalibre er med stempler I begge sider, så de skal sidde fast.
:D :D
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

Brugeravatar
KBoesen
Aktiv medlem
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lowland
Has thanked: 376 times
Been thanked: 261 times

Re: RS6 Bremser underligt

Indlæg af KBoesen » 5. feb 2022, 09:34

Det er helt naturligt, at bremser "fader" de første sekund, efter de er pisset til i vand.

Men når du har kørt de strækninger, har du så ikke kørt med regnsensoren til?

For som din mekaniker siger, så skal den selv holde bremserne "rene", når regnsensoren er slået til.
2020 Mini Clubman John Cooper Works - Hundehuset

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: RS6 Bremser underligt

Indlæg af HansH » 5. feb 2022, 09:36

KBoesen skrev:
5. feb 2022, 09:34
Men når du har kørt de strækninger, har du så ikke kørt med regnsensoren til?
Hvordan slår man regnsensoren fra ? Det var jeg ikke klar over at man kunne..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
LowDog
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:28
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Trailerparken
Has thanked: 3 times
Been thanked: 81 times

Re: RS6 Bremser underligt

Indlæg af LowDog » 5. feb 2022, 09:46

KBoesen skrev:
5. feb 2022, 09:34
Det er helt naturligt, at bremser "fader" de første sekund, efter de er pisset til i vand.

Men når du har kørt de strækninger, har du så ikke kørt med regnsensoren til?

For som din mekaniker siger, så skal den selv holde bremserne "rene", når regnsensoren er slået til.
Den har bare aldrig gjort det ellers (heller ikke andre biler jeg har haft) og den tager jo ret kraftigt ved bagefter, selvom jeg er forsigtig med at trykke på bremsen netop pga. dette

Regnsensor er mere eller mindre altid slået til og det har den også været her. Nu kørte jeg fx et længere stræk i går (hvor det pissede ned) og nu var der ingenting :? Men vil jo gerne have kigget på det, så det ikke pludselig kommer igen, men ved ikke helt hvad der skal kigges på
Seneste biler: Hvid SQ5 380HK / Daytona SQ5 380HK / RS6
Current: Hvid Q8 286HK

Brugeravatar
LowDog
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:28
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Trailerparken
Has thanked: 3 times
Been thanked: 81 times

Re: RS6 Bremser underligt

Indlæg af LowDog » 5. feb 2022, 09:47

HansH skrev:
5. feb 2022, 09:36
KBoesen skrev:
5. feb 2022, 09:34
Men når du har kørt de strækninger, har du så ikke kørt med regnsensoren til?
Hvordan slår man regnsensoren fra ? Det var jeg ikke klar over at man kunne..
viskerarm skal som et hak op for at sensor er slået til på de fleste biler.
Seneste biler: Hvid SQ5 380HK / Daytona SQ5 380HK / RS6
Current: Hvid Q8 286HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: RS6 Bremser underligt

Indlæg af HansH » 5. feb 2022, 09:52

LowDog skrev:
5. feb 2022, 09:47
HansH skrev:
5. feb 2022, 09:36
KBoesen skrev:
5. feb 2022, 09:34
Men når du har kørt de strækninger, har du så ikke kørt med regnsensoren til?
Hvordan slår man regnsensoren fra ? Det var jeg ikke klar over at man kunne..
viskerarm skal som et hak op for at sensor er slået til på de fleste biler.
Jeg er godt med på, at denne indstilling på viskerarmen, er hvad der får viskerautomatikken til at bruge input fra regnsensor til at bestemme hvornår der skal viskes.
Kan dog ikke få det til at give mening, at man skulle trykke sin viskerarm et hak op - for at gøre bilen i stand til at regne ud at den nu skal holde sine bremser tørre .... det virker for usammenhængende i min verden :)
Det er en beslutning der slet ikke skal overlades til en aktiv handling til føreren. Hvis det pga vejret er det rigtige at holde noget så sikkerhedsafgørende som bremserne tørre og "klar" - så skal bilen bare gøre det. Og ikke afvente at føreren flytter sin viskerarm.

Regnsensoren fungerer som alle andre enheder på CAN/LIN busserne. Den er hele tiden "aktiv" så at sige ... dvs den sender alle sine informationer ud på bussen, og bekymrer sig ikke om hvorvidt de skal bruges til noget eller af hvilke styreenheder. Et slags broadcast kunne man kalde det. Og så må de enheder der kan/vil bruge de data til noget bare tage dem ("abonnere på dem") og bruge dem til hvad de vil.

Mit bud på hvordan det virker vil således være, at regnsensoren altid fortæller til bilens bussystem hvad vand der kommer på forruden.
Hvis bremsesystemet har noget at bruge den information til - så aflæses og bruges den, og det uden at du skal flytte din viskerarm.

Hvad nu hvis man gav viskerarmen endnu et klik opad, dvs til kontinuerlig viskning .... skulle det så afbryde bremsernes mulighed for at få informationer fra regnsensoren? Det tror jeg ikke..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
LowDog
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:28
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Trailerparken
Has thanked: 3 times
Been thanked: 81 times

Re: RS6 Bremser underligt

Indlæg af LowDog » 5. feb 2022, 09:57

Du får det til at lyde somom alt hvad ingeniørerne har lavet er gennemtænkt :lol:

Jeg skal ikke kunne sige hvordan det virker bagved, jeg havde heller aldrig hørt om 'disc whiping' før jeg prøvede at google problemstillingen.
Seneste biler: Hvid SQ5 380HK / Daytona SQ5 380HK / RS6
Current: Hvid Q8 286HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: RS6 Bremser underligt

Indlæg af HansH » 5. feb 2022, 10:01

LowDog skrev:
5. feb 2022, 09:57
Du får det til at lyde somom alt hvad ingeniørerne har lavet er gennemtænkt :lol:

Jeg skal ikke kunne sige hvordan det virker bagved, jeg havde heller aldrig hørt om 'disc whiping' før jeg prøvede at google problemstillingen.
Haha... :) nej det er måske naivt. Men jeg vælger at tro på det bedste i dem.. :)

Det besvarer ikke dit oprindelige spørgsmål, men min mission er at mane en teori i jorden om at indstillingen på din viskerarm mens du har kørt i regnvejr, kan have haft noget at gøre med om bilen har udført 'disc wiping' eller ej. For den tror jeg ikke på.

Og som sidegevinst at forklare, at man kan ikke "slukke regnsensoren". Den sender alle sine data ud i æteren, uanset om de bruges eller ej.
Det man kan tænde/slukke for, er om viskersystemet lytter til de data og bruger dem til noget.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
KBoesen
Aktiv medlem
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lowland
Has thanked: 376 times
Been thanked: 261 times

Re: RS6 Bremser underligt

Indlæg af KBoesen » 5. feb 2022, 13:33

HansH skrev:
5. feb 2022, 09:36
KBoesen skrev:
5. feb 2022, 09:34
Men når du har kørt de strækninger, har du så ikke kørt med regnsensoren til?
Hvordan slår man regnsensoren fra ? Det var jeg ikke klar over at man kunne..
På VW'er kan du i hvert fald slå det fra inde under "bil menuen" på skærmen(MQB platformen), så går stærkt ud fra man også kan det på en Audi.

Men Hans, en regnsensor virker kun, når det der lander foran den, bliver fjernet igen, så den kan registrere at der kommer noget nyt foran den. Den kan ikke se om det er støv, grus eller en finger.

Så hvis man nu har nanocoatet forruden og dermed kører uden viskere (har jeg tidligere gjort - Fungerer fremragende), så ved bilen ikke at det pisser ned.

Mener fx på den gamle Polo 6R, der gør den det IKKE, altså klemmer på skiven med regnsensoren. Det var et system der blev introduceret/standard på Golf 6 med regnsensor(Er jeg meget overbevist om).

Og jeg tænker, hvis man slår regnsensoren fra i bilen computer, så man styrer viskerne manuelt, så renser den ikke skiverne. :-)
2020 Mini Clubman John Cooper Works - Hundehuset

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: RS6 Bremser underligt

Indlæg af HansH » 5. feb 2022, 14:42

KBoesen skrev:
5. feb 2022, 13:33
På VW'er kan du i hvert fald slå det fra inde under "bil menuen" på skærmen(MQB platformen), så går stærkt ud fra man også kan det på en Audi.
Fair nok. Man kan ikke på mine gamle pre-MQB biler. Jeg ved ikke hvad man kan på LowDog's RS6 ....
Men Hans, en regnsensor virker kun, når det der lander foran den, bliver fjernet igen, så den kan registrere at der kommer noget nyt foran den. Den kan ikke se om det er støv, grus eller en finger.
Hmm... Dette vil jeg til gengæld gerne udfordre. Altså - "hvordan virker en RLS i grunden?"
Den viden jeg har om det, har jeg erhvervet mig fra denne nørdede video af troldmanden Torsten Schlosser aka "bronken"

https://www.youtube.com/watch?v=MKEAG9FiEVM&t=333s

Linket tager dig lidt ind i videoen, hvor han de følgende 7-8 min forklarer meget detaljeret præcis hvordan RLS'en regner (no pun..) ud om der er vand på ruden.
Og jeg hører ingenting der rimer på om at det beror på at noget fjernes igen.
Beklager, men den er jo på tysk... :) Ved ik om YT tekstning kan være til hjælp.

Uden at skulle trevle en masse tysk video igennem, så handler det om at RLS'en har to parvise sendere og modtagere - de to ruder-formede figurer man kan se gennem forruden.
Senderen sender en lyskilde i en vinkel op på frontruden, og modtageren ... modtager :)
Hvis der ingen vand er på forruden, kommer der en bestemt mængde lys tilbage, og det er reflekteret i en bestemt vinkel.
Hvis der derimod er landet en vanddråbe på rudens overflade, reflekteres lyset tilbage i en anden vinkel, og der kommer en mindre mængde lys tilbage.
Torsten forklarer og illustrerer det ret grundigt i videoen.
Og jeg tænker, hvis man slår regnsensoren fra i bilen computer, så man styrer viskerne manuelt, så renser den ikke skiverne. :-)
Tja.. pas! :)
Jeg ved ikke noget håndfast om det. Min vinkel på det var udelukkende baseret på hvad jeg fandt var sund fornuft.
Hvilket går på, at hvis der er tale om en sikkerhedsfunktion - altså at bilens bremser skal fungere optimalt - så var mit gæt, at det kan (skal) man ikke selv bekymre sig om. Hvis den mærker regnvejr, så styrer den selv det med bremserne, uanset hvordan viskerarmen står, og hvad man har valgt mht RLS settings i bilens menu.

Men medgivet - jeg ved det ikke, så du kan sagtens have ret :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
KBoesen
Aktiv medlem
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lowland
Has thanked: 376 times
Been thanked: 261 times

Re: RS6 Bremser underligt

Indlæg af KBoesen » 5. feb 2022, 18:33

Hvis den teori skulle holde i praksis, så forstår jeg ikke at jeg mange gange har oplevet at komme ud til en hel regndækket bil, hvor RLS er slået til, men hvor der ingenting sker med viskerne, før jeg påvirker dem manuelt.

Men ellers lyder det som om du har nørdet det lidt og synes din teori lyder korrekt. Dog modsiger overstående det ret meget. :-)
2020 Mini Clubman John Cooper Works - Hundehuset

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: RS6 Bremser underligt

Indlæg af HansH » 5. feb 2022, 18:52

KBoesen skrev:
5. feb 2022, 18:33
Hvis den teori skulle holde i praksis, så forstår jeg ikke at jeg mange gange har oplevet at komme ud til en hel regndækket bil, hvor RLS er slået til, men hvor der ingenting sker med viskerne, før jeg påvirker dem manuelt.
Om end manualen til min Passat utvetydigt dokumenterer, at hvis man slukker bilen med viskerarm i intervalstilling, så vil den efter genstart bare fortsætte med at køre på regnsensor uden yderligere handling fra din side (når fart >16 km/t) ........ så synes jeg meget ofte jeg har oplevet det samme som dig - nemlig at man lige skal tage viskerarmen ned i OFF og derefter op i intervalpos. igen, for at det virker.

Jeg kan ikke forklare den lille krølle .. men har tit oplevet det samme :)

Snap36.jpg
Snap36.jpg (15.39 KiB) Vist 4128 gange
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1160
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 264 times

Re: RS6 Bremser underligt

Indlæg af xbn » 5. feb 2022, 22:58

HansH skrev:
5. feb 2022, 10:01

Haha... :) nej det er måske naivt. Men jeg vælger at tro på det bedste i dem.. :)

Det besvarer ikke dit oprindelige spørgsmål, men min mission er at mane en teori i jorden om at indstillingen på din viskerarm mens du har kørt i regnvejr, kan have haft noget at gøre med om bilen har udført 'disc wiping' eller ej. For den tror jeg ikke på.
Jeg husker det som at vinduesviskeren skal køre konstant (dvs ikke interval), man skal køre med en vis fart og i et vist antal minutter uden at røre bremsen for at den aktiverer disc wiping. Der var en tråd om det engang her, var det en VW Transporter?
Set ud fra at jo ikke alle biler jo har regnsensor, så er det slet ikke sikkert, at regnsensorens data bruges til at aktivere brake disc wiping.
Billede

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: RS6 Bremser underligt

Indlæg af HansH » 6. feb 2022, 08:03

xbn skrev:
5. feb 2022, 22:58
Jeg husker det som at vinduesviskeren skal køre konstant (dvs ikke interval), man skal køre med en vis fart og i et vist antal minutter uden at røre bremsen for at den aktiverer disc wiping. Der var en tråd om det engang her, var det en VW Transporter?
Set ud fra at jo ikke alle biler jo har regnsensor, så er det slet ikke sikkert, at regnsensorens data bruges til at aktivere brake disc wiping.
Jeg har googlet lidt rundt og ramt en række Audi fora "derude" .. og de bekræfter (uden at gå helt i detaljer), hvad du skriver her - at viskerne skal være tændt for at den gør det. De specificerer ikke om det er på interval styret af sensor, eller om det er på konstant drift.

Det er noget der kan kodes til/fra med VCDS i [03] - ABS, iflg. de posts jeg har fundet.

@LowDog - de beskrivelser jeg har fundet af "bremse-oplevelsen" i vådt vejr, minder fint om hvad du beskriver. Prøv at google "Audi disc wiping", så bør du ramme de samme tråde som jeg fandt.
Måske du bare lige skal have VCDS på, og tjekke om det er aktiveret på din ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
LowDog
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:28
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Trailerparken
Has thanked: 3 times
Been thanked: 81 times

Re: RS6 Bremser underligt

Indlæg af LowDog » 6. feb 2022, 11:22

Altså jeg tænker uanset om det er grundet disc-whiping eller noget helt andet "smart halløj", så kan det vel ikke passe den skal bremse 'hårdt' op i regnvejr, hvilket jo ligepræcis i den type fører kan være farligt. Den gjorde det fx i går i meget regn, men ikke på en lang tur tidligere på dagen hvor det også regnede. Så jeg kan simpelthen ikke finde noget system i det, udover det er ved +100ish' km/t og min arm står altid bare på regnsensor aktiveret. Men må se om de kan udlæse noget, nu begyndte min air suspension lampe også lige at lyse gul i går, så den skal alligevel til mekker - det sgu rart man altid har noget at bruge penge på når man kører Audi... :lol: :x
Seneste biler: Hvid SQ5 380HK / Daytona SQ5 380HK / RS6
Current: Hvid Q8 286HK

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1365
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 109 times
Been thanked: 226 times

Re: RS6 Bremser underligt

Indlæg af mojo » 6. feb 2022, 16:20

På min seat kan jeg med obd elleven vælge flere niveauer over hvor meget den skal wipe skiverne.
Billede

ELY
Helt nyt medlem
Indlæg: 55
Tilmeldt: 12. jan 2020, 20:10
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 6 times
Been thanked: 14 times

Re: RS6 Bremser underligt

Indlæg af ELY » 6. feb 2022, 19:49

En tanke - der nok hurtigt kan argumenteres for eller imod - da der meldes om både dårlig og kraftig bremse egenskab i et vist vekslende mønster. Ses der bort fra "det elektroniske fims" kan svage bremseegenskaber skyldes at vakuum forsyningen til din bremsekraftforstærker periodisk er utilstrækkeligt fex utæt slange forbindelse. Ved alt for kraftig bremsning kan det være forårsaget af de centrerende åg/kalibre hænger i glidere eller cylindre, en kraftig lugt af varme bremser kan indikere dette.
Da der ingen oplysninger er om årgang, kørte km, vedligeholdelses stand af bremser mv må du tage ovenstående som et assist input der måske kan hjælpe dig videre - vigtigt er det at bremsesystemet mekanisk/hydraulisk er OK.
Passat B8 2,0 TDI SCR 150 Variant DSG7 Reflex Silver Metallic 7/2018

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: RS6 Bremser underligt

Indlæg af GaSelle » 7. feb 2022, 08:12

KBoesen skrev:
5. feb 2022, 13:33
HansH skrev:
5. feb 2022, 09:36
KBoesen skrev:
5. feb 2022, 09:34
Men når du har kørt de strækninger, har du så ikke kørt med regnsensoren til?
Hvordan slår man regnsensoren fra ? Det var jeg ikke klar over at man kunne..
På VW'er kan du i hvert fald slå det fra inde under "bil menuen" på skærmen(MQB platformen), så går stærkt ud fra man også kan det på en Audi.

Men Hans, en regnsensor virker kun, når det der lander foran den, bliver fjernet igen, så den kan registrere at der kommer noget nyt foran den. Den kan ikke se om det er støv, grus eller en finger.

Så hvis man nu har nanocoatet forruden og dermed kører uden viskere (har jeg tidligere gjort - Fungerer fremragende), så ved bilen ikke at det pisser ned.

Mener fx på den gamle Polo 6R, der gør den det IKKE, altså klemmer på skiven med regnsensoren. Det var et system der blev introduceret/standard på Golf 6 med regnsensor(Er jeg meget overbevist om).

Og jeg tænker, hvis man slår regnsensoren fra i bilen computer, så man styrer viskerne manuelt, så renser den ikke skiverne. :-)
Jeg er 90% sikker på, at min Golf 6 UDEN regnsensor også har systemet og blot er kodet til, at det er aktivt, når viskerne er tændte ;) Måske Audi´en bruger samme logik; altså tager inputtet fra viskerne og ikke sensoren.

Brugeravatar
LowDog
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:28
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Trailerparken
Has thanked: 3 times
Been thanked: 81 times

Re: RS6 Bremser underligt

Indlæg af LowDog » 16. feb 2022, 14:42

Jeg blev gjort opmærksom, af en kammerat, at han har haft samme problem på en BMW hvor det var efter han skiftede dæk/fælge og det derfor skulle være aquaplaning. Og når jeg selv tænker over det, så har det også kun været der efter jeg skiftede til vinterfælge/dæk - kan det virkelig være det? Dækkene jeg kører med nu har kun kørt 10.000km og er de bedste nokian dæk man kan få. Har lige haft bilen til inspektion i dag og umiddelbart var der ikke noget galt med bremserne. Jeg tænker jeg får skiftet til sommerhjul snarest muligt, så vil jeg selvfølgelig finde ud af om det har afviklet det, men kunne være rart lige at høre om det, blot, kunne være det?
Seneste biler: Hvid SQ5 380HK / Daytona SQ5 380HK / RS6
Current: Hvid Q8 286HK

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: RS6 Bremser underligt

Indlæg af DanielB12 » 16. feb 2022, 14:54

Skal der ikke være ganske meget vand på vejbanen før det bliver så voldsomt som du omtaler i #1?
Og det skal vel så være hele vejbanen der er meget våd, da det vel må være alle 4 dæk der fejler.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
carstenhjorth
Aktiv medlem
Indlæg: 1853
Tilmeldt: 18. jun 2008, 19:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Tappernøje
Has thanked: 287 times
Been thanked: 224 times

Re: RS6 Bremser underligt

Indlæg af carstenhjorth » 16. feb 2022, 15:00

Du burde også mærke i pedalen hvis abs computeren reagerer på det mistede greb?
Carsten.
Golf V GTI (solgt)
Tesla M3 SR+
Leverer AUX interface til RCD300, Stream m.fl. PB for info.

Brugeravatar
LowDog
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:28
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Trailerparken
Has thanked: 3 times
Been thanked: 81 times

Re: RS6 Bremser underligt

Indlæg af LowDog » 16. feb 2022, 15:35

carstenhjorth skrev:
16. feb 2022, 15:00
Du burde også mærke i pedalen hvis abs computeren reagerer på det mistede greb?
Hvordan skal det mærkes præcist? Nu kørte jeg i dag hvor den gjorde det, da det netop stod ned i stænger. Skulle bremse langsomt ned for at tilpasse fart til at køre af afkørsel, og de først 2-4cm ned sker der mere eller mindre ingenting, trykker så lidt mere (stadig meget let) og så tager den hårdt ved
Seneste biler: Hvid SQ5 380HK / Daytona SQ5 380HK / RS6
Current: Hvid Q8 286HK

Brugeravatar
LowDog
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:28
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Trailerparken
Has thanked: 3 times
Been thanked: 81 times

Re: RS6 Bremser underligt

Indlæg af LowDog » 16. feb 2022, 15:36

DanielB12 skrev:
16. feb 2022, 14:54
Skal der ikke være ganske meget vand på vejbanen før det bliver så voldsomt som du omtaler i #1?
Og det skal vel så være hele vejbanen der er meget våd, da det vel må være alle 4 dæk der fejler.
Ved ikke hvor meget vand der skal til normalt, for at man auqaplaner, men det har jo trodsalt regnet pænt meget den seneste måned. Dæk har dog tæt på fuldt mønster og burde sagtens kunne lede vand væk, men skal ikke kunne sige om det er quattro der er evt. er specielt fintfølende her og har en indvirkning?
Seneste biler: Hvid SQ5 380HK / Daytona SQ5 380HK / RS6
Current: Hvid Q8 286HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: RS6 Bremser underligt

Indlæg af HansH » 16. feb 2022, 15:37

LowDog skrev:
16. feb 2022, 15:35
carstenhjorth skrev:
16. feb 2022, 15:00
Du burde også mærke i pedalen hvis abs computeren reagerer på det mistede greb?
Hvordan skal det mærkes præcist?
Har du aldrig prøvet at bremse på sne/is el. lign hvor ABS'en aktiverede ?

Du er ikke spor i tvivl :) Bremsepedalen vibrerer kraftigt .. gør ligesom modstand og "sparker tilbage" mod dig.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
LowDog
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:28
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Trailerparken
Has thanked: 3 times
Been thanked: 81 times

Re: RS6 Bremser underligt

Indlæg af LowDog » 16. feb 2022, 15:39

HansH skrev:
16. feb 2022, 15:37
LowDog skrev:
16. feb 2022, 15:35
carstenhjorth skrev:
16. feb 2022, 15:00
Du burde også mærke i pedalen hvis abs computeren reagerer på det mistede greb?
Hvordan skal det mærkes præcist?
Har du aldrig prøvet at bremse på sne/is el. lign hvor ABS'en aktiverede ?

Du er ikke spor i tvivl :) Bremsepedalen vibrerer kraftigt .. gør ligesom modstand og "sparker tilbage" mod dig.
Nå på den måde, jojo det er der ingenting af
Seneste biler: Hvid SQ5 380HK / Daytona SQ5 380HK / RS6
Current: Hvid Q8 286HK

Brugeravatar
KBoesen
Aktiv medlem
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lowland
Has thanked: 376 times
Been thanked: 261 times

Re: RS6 Bremser underligt

Indlæg af KBoesen » 16. feb 2022, 16:01

Ligesom jeg vil sige, at du på ingen måder ej heller er i tvivl om, hvis bilen begynder at aquaplane - Det edersprøjte ubehageligt og noget der lige trækker nosser osv godt op.

De sidste par gange jeg har oplevet at aquaplaning har bilens ESP også blinket en del i instrument.

Jeg tror stadig det desværre kan koges ned til, at de bremser ikke "rengører" sig selv, som de burde.
Er det originale skiver/OEM skiver samt klodser der er monteret på den?
2020 Mini Clubman John Cooper Works - Hundehuset

Brugeravatar
LowDog
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:28
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Trailerparken
Has thanked: 3 times
Been thanked: 81 times

Re: RS6 Bremser underligt

Indlæg af LowDog » 16. feb 2022, 16:07

KBoesen skrev:
16. feb 2022, 16:01
Ligesom jeg vil sige, at du på ingen måder ej heller er i tvivl om, hvis bilen begynder at aquaplane - Det edersprøjte ubehageligt og noget der lige trækker nosser osv godt op.

De sidste par gange jeg har oplevet at aquaplaning har bilens ESP også blinket en del i instrument.

Jeg tror stadig det desværre kan koges ned til, at de bremser ikke "rengører" sig selv, som de burde.
Er det originale skiver/OEM skiver samt klodser der er monteret på den?
Det er org. bølgeskiver og så med brembo klodser (mekaniker siger de havde bestilt som original men fik brembo).

Jeg ved det heller ikke, det lød bare præcis som det min kammerat havde prøvet. Kan det være noget andet i at jeg har skiftet til 20" uorginale alufælge (som vinterhjul) der evt. kan gøre noget? For det passer jo ret godt med problemet først er dukket op efter fælgskift.
Seneste biler: Hvid SQ5 380HK / Daytona SQ5 380HK / RS6
Current: Hvid Q8 286HK

Besvar

Tilbage til "Undervogn"