A4 B8.5 - Skift af forfjedre

Alt vedr. bremser, styrtøj mv.
Besvar
akaup
Nyt medlem
Indlæg: 126
Tilmeldt: 24. aug 2020, 21:54
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 158 times
Been thanked: 42 times

A4 B8.5 - Skift af forfjedre

Indlæg af akaup » 16. mar 2023, 17:57

Skulle lige have vognen på liften for at tjekke en klonklyd over fartbump - synderen er fundet - venstre forfjeder er knækket.

Nogle tips til en newbie ud i A4-forfjederskift - hvor meget skal adskilles?


Jeg formoder de 4 bolte i konsollet, og de 2 øverste stræberarme løsnes, efter fjederklemmer er monteret..
Derefter løsnes støddæmperen nederst, and that's it?

Er vi ude i noget trækaksel der skal eller kan ryge ud?
Øverst.jpg
Øverst.jpg (291.22 KiB) Vist 855 gange
Nederst.jpg
Nederst.jpg (143.2 KiB) Vist 855 gange

På forhånd tak..!
Mvh Andreas
Citroen C4 Grand Picasso 2011 - 110HK 1.6HDI - E6G - Familiebilen
Land Rover SIII 88" 1976 - Farbilen
Audi A4 Avant '14/'15 - 150HK 2.0 TDI - Multitronic - Konebilen

Per Doessing
Helt nyt medlem
Indlæg: 57
Tilmeldt: 13. feb 2011, 15:56
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 12 times
Been thanked: 9 times

Re: A4 B8.5 - Skift af forfjedre

Indlæg af Per Doessing » 17. mar 2023, 21:05

Du er nødt til afmontere hele fjederbenet med støddæmper inklusiv konsol. Det er en samlet enhed der holdes sammen af støddæmperen ( ikke fjederklemme på endnu). Der hvor det bliver lidt problematisk er at få den lange bolt ud hvor kontrolarmene er samlet i hjullejehusets øvre del. Den plejer at være groet helt fast. ( Den er fra Audi werk stoppet i knastør, uden hensyntagen til at den den sidder i et ekstremt fugtigt miljø - stålbolt i alu, det skal gro fast!)Prøv at Google. Der er flere metoder til at få den ud. Jeg mener at nogle har haft succes med at tage kontrolarmene af på konsolen i stedet for. (Jeg kan se at begge bolte er isat fra fjedersiden, så giv det et skud, hvis den lange bolt ikke vil ud) Herefter afmonterer du gaflen der sidder på nederste bærearm samt de 4 bolte i konsolen og afmonter det komplette fjederben. Så monterer du fjederklemme - afmonterer konsolen fra støddæmperen og skifter fjederen. Du skal være obs på at når du monterer kontrolarmene på konsolen igen skal de spændes som om bilen stod på jorden for ikke at vride gummibøsningerne istykker efterfølgende. (Understøt med donkraft på bærearm og spænd kontrolarme igen). Jeg vil mene at hvis du holder begge nederste bærearme monteret skulle der ikke være risiko for trækaksel ryger ud. Du skal desuden være obs på at få en fjeder magen til. Der er farvekode på fjederen, der er PR kode i servicehæftet og der er stelnummer til bestemmelse af rigtig fjeder. Jeg mener der er over 25 forskellige.

akaup
Nyt medlem
Indlæg: 126
Tilmeldt: 24. aug 2020, 21:54
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 158 times
Been thanked: 42 times

Re: A4 B8.5 - Skift af forfjedre

Indlæg af akaup » 17. mar 2023, 21:11

Tak Per - jeg har været over den i dag, og det kan du læse om i min "kontra-tråd" som jeg også fik lavet i går - beklager "dobbelt-post"!
viewtopic.php?f=22&t=158810

Jeg ville ønske jeg havde fået dit råd i går - "jeg lærte i dag" at man ikke behøver tage den forbaskede bolt ud ved de 2 kontrolarme. Som du beskriver så sad det så ubehjælpeligt fast, at jeg opgav da jeg endelig havde fået den løsnet en smule.
Det gik meget fint at tage kontrolarmene oppe med fjeder-konsollet i stedet for.
Desværre gik det helt galt da jeg skulle stramme bolten igen med 75Nm som angivet i en video fra Autodoc.
Aluen revnede, så nu skal hele den "dims" skiftes, hvilket jeg lader en mekaniker om - fandt også 2 knækkede bagfjedre!!

Hvad hedder den lodrette arm, som kontralarme, nav og bærearmsbøsning er skruet fast i?
Mvh Andreas
Citroen C4 Grand Picasso 2011 - 110HK 1.6HDI - E6G - Familiebilen
Land Rover SIII 88" 1976 - Farbilen
Audi A4 Avant '14/'15 - 150HK 2.0 TDI - Multitronic - Konebilen

Per Doessing
Helt nyt medlem
Indlæg: 57
Tilmeldt: 13. feb 2011, 15:56
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 12 times
Been thanked: 9 times

Re: A4 B8.5 - Skift af forfjedre

Indlæg af Per Doessing » 17. mar 2023, 22:02

Ja, det var trist. Jeg kan se at Autodoc kalder den Hjulspindel - hjulophæng, Den er ikke så vanskelig at skifte, nu kan du jo foretage destruktiv adskillelse af den lange bolt, men du skal have udmålt styretøj efterfølgende.

Besvar

Tilbage til "Undervogn"