Passat 3bg, navet skraber på støddæmper.

Alt vedr. bremser, styrtøj mv.
Besvar
Bummand
Helt nyt medlem
Indlæg: 26
Tilmeldt: 16. feb 2014, 02:13
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Passat 3bg, navet skraber på støddæmper.

Indlæg af Bummand » 3. apr 2023, 18:51

Goddag folkens, har fået et specielt problem på min ellers gode 3bg'er.

Den begyndte at have nogle klonk lyde ved kørsel, min første tanke var en død trækaksel, og den et ganske rigtigt også færdig :D.

Men drejet jeg fuldt ud på rettet, så går navet på støddæmperen i begge sider foran, der hvor de 2 øverste bærearme er monteret, så det lyder forfærdeligt og giver nogle halv spændende udslag i rattet, det har jeg aldrig set før, kan en dårlig aksel godt være skyld i det, eller er der noget helt andet jeg skal lede efter, har intet slør i bærearmene og de er forholdsvis nye, er virkelig på bar bund her :geek:

På forhånd tak for hjælpen :)

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6574
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 548 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Passat 3bg, navet skraber på støddæmper.

Indlæg af i-s » 4. apr 2023, 14:44

Bummand skrev:
3. apr 2023, 18:51
Goddag folkens, har fået et specielt problem på min ellers gode 3bg'er.

Den begyndte at have nogle klonk lyde ved kørsel, min første tanke var en død trækaksel, og den et ganske rigtigt også færdig :D.

Men drejet jeg fuldt ud på rettet, så går navet på støddæmperen i begge sider foran, der hvor de 2 øverste bærearme er monteret, så det lyder forfærdeligt og giver nogle halv spændende udslag i rattet, det har jeg aldrig set før, kan en dårlig aksel godt være skyld i det, eller er der noget helt andet jeg skal lede efter, har intet slør i bærearmene og de er forholdsvis nye, er virkelig på bar bund her :geek:

På forhånd tak for hjælpen :)
Æhhmmm ... er vi enige om at nav er i centeret af hjulet og de 2 arme er lidt mere end hjulradius væk fra navet? - Kan ikke se for mig, hvordan de 2 ting kan mødes ... og jeg har da brugt et par timer sammen med 3BG ophæng. Kan du ikke skyde et par billeder?
/Søren.

HJLarsen
Nyt medlem
Indlæg: 207
Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Auning
Has thanked: 2 times
Been thanked: 19 times

Re: Passat 3bg, navet skraber på støddæmper.

Indlæg af HJLarsen » 4. apr 2023, 16:14

i-s skrev:
4. apr 2023, 14:44
Bummand skrev:
3. apr 2023, 18:51
Goddag folkens, har fået et specielt problem på min ellers gode 3bg'er.

Den begyndte at have nogle klonk lyde ved kørsel, min første tanke var en død trækaksel, og den et ganske rigtigt også færdig :D.

Men drejet jeg fuldt ud på rettet, så går navet på støddæmperen i begge sider foran, der hvor de 2 øverste bærearme er monteret, så det lyder forfærdeligt og giver nogle halv spændende udslag i rattet, det har jeg aldrig set før, kan en dårlig aksel godt være skyld i det, eller er der noget helt andet jeg skal lede efter, har intet slør i bærearmene og de er forholdsvis nye, er virkelig på bar bund her :geek:

På forhånd tak for hjælpen :)
Æhhmmm ... er vi enige om at nav er i centeret af hjulet og de 2 arme er lidt mere end hjulradius væk fra navet? - Kan ikke se for mig, hvordan de 2 ting kan mødes ... og jeg har da brugt et par timer sammen med 3BG ophæng. Kan du ikke skyde et par billeder?
Enig. Og der sidder jo også lige en fjeder omkring støddæmperen oppe i den højde.
Derimod kan de spændende udslag i rattet sagtens skyldes et defekt kardanled.
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.

Bummand
Helt nyt medlem
Indlæg: 26
Tilmeldt: 16. feb 2014, 02:13
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Passat 3bg, navet skraber på støddæmper.

Indlæg af Bummand » 4. apr 2023, 19:36

Kan godt se jeg fik forklaret det dårligt, det et den del af spindlen hvor de 2 øverste bærearme er monteret.

Har prøvet at vedhæfte et billede med rød ring hvor den går ind og rammer fjederbenet.

Beklager misforståelser :)
Vedhæftede filer
Screenshot_20230404_203458_Snapchat.jpg
Screenshot_20230404_203458_Snapchat.jpg (54.88 KiB) Vist 1021 gange

HJLarsen
Nyt medlem
Indlæg: 207
Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Auning
Has thanked: 2 times
Been thanked: 19 times

Re: Passat 3bg, navet skraber på støddæmper.

Indlæg af HJLarsen » 5. apr 2023, 15:23

BilledeHar lige taget et billede af venstre side med fuldt udslag til venstre. Der hvor støddæmperende er nærmest "svingarmen", er der stadig omkring 15 mm. før der er nærkontakt.
Vedhæftede filer
DSC_1087.JPG
DSC_1087.JPG (141.32 KiB) Vist 969 gange
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.

Bummand
Helt nyt medlem
Indlæg: 26
Tilmeldt: 16. feb 2014, 02:13
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Passat 3bg, navet skraber på støddæmper.

Indlæg af Bummand » 5. apr 2023, 17:14

Det har jeg desværre ikke, den fungerede fint, så kørte jeg den på liften, skiftede tandrem og service, da jeg hev den ned igen så havde den dette problem, det giver ingen mening syntes jeg 🤔

HJLarsen
Nyt medlem
Indlæg: 207
Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Auning
Has thanked: 2 times
Been thanked: 19 times

Re: Passat 3bg, navet skraber på støddæmper.

Indlæg af HJLarsen » 5. apr 2023, 17:55

Der må være sket noget i toppen af støddæmperne da bilen hang på liften. Der er jo "kun" 2 stk. 8 mm. bolte som holder fjederbenet op mod skålen/konsollen hvor også de øverste bærearme er monteret. Kan det være at disse 2 bolte har opgivet ævred ? De skal jo trods alt bære hele skidtet når bilen hænger på liften. Prøv at løfte bilen igen en side af gangen og rusk godt i fjederen. der er rimeligt god plads, selv med hjulet monteret.
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.

Bummand
Helt nyt medlem
Indlæg: 26
Tilmeldt: 16. feb 2014, 02:13
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Passat 3bg, navet skraber på støddæmper.

Indlæg af Bummand » 5. apr 2023, 19:11

Jeg giver det er forsøg, syntes det så fint og fast ud, men der hang den selvfølgelig også oppe, så der lidt at lave i påsken 😁

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6574
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 548 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Passat 3bg, navet skraber på støddæmper.

Indlæg af i-s » 6. apr 2023, 21:56

Bliver spændende at høre hvorfor ...
Jeg ville ikke udelukke forkerte dele monteret. De dele i de ophæng findes til flere VW/Audi hvor de umiddelbart ligner hinanden, men hvor der alligevel er lidt forskel.
Billede
/Søren.

HJLarsen
Nyt medlem
Indlæg: 207
Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Auning
Has thanked: 2 times
Been thanked: 19 times

Re: Passat 3bg, navet skraber på støddæmper.

Indlæg af HJLarsen » 7. apr 2023, 08:48

Ja, hvis problemet var opstået efter reparation eller udskiftning af bærearme, kunne "forkerte" dele godt være årsagen. Men her har der jo i følge trådstarter, ikke været problemer inden bilen havde været på liften. At det så oven i købet er galt i begge sider, gør det hele dobbelt så mystisk.
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.

Bummand
Helt nyt medlem
Indlæg: 26
Tilmeldt: 16. feb 2014, 02:13
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Passat 3bg, navet skraber på støddæmper.

Indlæg af Bummand » 9. apr 2023, 18:39

Goddag igen, efter en masse kiggen og undren i weekenden, så efter den kom på jorden og vi prøvede at tjekke igen, så er der umiddelbart noget slør I tårnlejerne.

Ved ikke om det kan være problemet samtidig med at støddæmpere er trætte i forvejen, da det hele stod til udskiftning er der idag bestilt komplette fjederben og tårnlejer til begge sider foran, så håber jeg det er det 🤷‍♂️
These users thanked the author Bummand for the post:
i-s

Besvar

Tilbage til "Undervogn"