Bremseproblemer på Skoda Fabia 1.4 TDI 2007

Alt vedr. bremser, styrtøj mv.
Besvar
brunohougaard
Helt nyt medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: 11. jul 2023, 17:16
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Bremseproblemer på Skoda Fabia 1.4 TDI 2007

Indlæg af brunohougaard » 11. jul 2023, 17:27

Hej alle,

Jeg har fået et underligt problem med mine bremser på min Fabia (CZ33666), som jeg håber I kan hjælpe med.

Da bilen blev synet tidligere på året blev der skiftet klodser og skiver foran og alting virkede til at være i orden. På en tur fra vestjylland til Århus på en varm dag blev bremserne pludselig mærkelige og pedalen gik næsten i bund. Bilen kunne bremse på en hysterisk og uforudsigelig måde, men kun hvis bremsepedalen blev trykket næsten helt ned.

Efterfølgende skiftede min mekaniker begge kaliber foran, idet han mente de var rustne inden i og dette forudsagde at bremserne hang og at de derfor blev varme og ikke fungerede korrekt. Alting virkede fint et par ugers tid, men da jeg den anden dag igen var på vej mod Århus, begyndte bremserne at blive underlige og gjorde det samme, kort efter jeg var kommet ud af Skanderborg. Pedalen gik næsten i bund og det var svært at bremse ordentligt med bilen. Bremser og fælge hele vejen rundt var så brandvarme, at man ikke kunne sætte fingrerne på dem. Efter bilen havde stået et par timers tid var problemt væk og jeg kunne køre tilbage.

På kortere køreture er de forreste fælge rimelig varme, men de bagerste er ikke. Der er en svag pibelyd foran fra ved opbremsning, som ikke har været der tidligere. Mekanikeren snakkede vist noget om, at der var isat en heli-coil i et af de gevind som holder en af glideren ved den ene kaliber??

Min mekaniker kan ikke umiddelbart gennemskue hvad der er galt, men jeg er træt af at skulle bruge penge på at have den på værksted hele tiden og få skiftet dele, som i realiteten ikke har løst problemet. Samt det er en vild ubehagelig følelse når ens bremsepedal pludselig går i bund og man er ved at brage igennem folk og fæ.

Håber der er nogle kloge hoveder herinde, som måske kan gennemskue problemet eller har prøvet noget lignende?

/bruno

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 394 times

Re: Bremseproblemer på Skoda Fabia 1.4 TDI 2007

Indlæg af Blackfinger » 11. jul 2023, 19:07

Svært at sige hvad der er galt. Men jeg har et bud. Måske er der et problem med bremseforstærkeren der gør at bremserne slæber på en smule på hele tiden.

Så bliver de varme og bremser derfor endnu mere. At din pedal gå i bund kan skyldes at bremsevæsken bliver alt for varm og koger. Specielt hvis væsken er mere end 2-3 år gammel.

Prøv at tage vacumslangen af bremseforstærkeren, og sæt en prop i slangen. Se om problemet stadig er der. Vær opmærksom på at der skal trædes hårdere på bremsen.

ELY
Helt nyt medlem
Indlæg: 55
Tilmeldt: 12. jan 2020, 20:10
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 6 times
Been thanked: 14 times

Re: Bremseproblemer på Skoda Fabia 1.4 TDI 2007

Indlæg af ELY » 11. jul 2023, 21:11

Kan der være et problem med hovedcylinderen?
Såfremt metalstempler m/ gummistemplerne for de 2 kredse efter bremsning ikke returnerer langt nok, eller af en eller anden årsag er besværet hermed, så vil hovedcylinderen ikke kunne trykudligne til væskebeholderen, og det vil bevirke uønsket bremse virkning i et givet omfang.
Passat B8 2,0 TDI SCR 150 Variant DSG7 Reflex Silver Metallic 7/2018

Besvar

Tilbage til "Undervogn"