@majbom ... seriøst kan du få din 1.2 TSi motor til at fungere med en gennemsnitlig drift á 17,8 km/liter (jf. din profil-footer)???
1.2 TSi vil ikke starte efter skift af driftkæde, oliepumpekæde og batteri... ???
-
- Helt nyt medlem
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 17 times
Re: 1.2 TSi vil ikke starte efter skift af driftkæde, oliepumpekæde og batteri... ???
- majbom
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Fyn
- Geografisk sted: Midtfyn
- Has thanked: 167 times
- Been thanked: 227 times
Re: 1.2 TSi vil ikke starte efter skift af driftkæde, oliepumpekæde og batteri... ???
Jeg er ikke sikker på hvad du spørger om. Vores Leon (1.2 TSI) kører primært korte ture. Jeg er sikker på at den havde kørt længere på literen totalt set, hvis ikke 70-80% af turene var på kun 5km.
Når vi tager en lang tur på landevejen (eller ligger bag en lastbil på motorvejen), kan den presses op på 24km/l (iflg. computeren - der som regel rammer ret præcist når jeg aflæser ved tankning).
Når vi tager en lang tur på landevejen (eller ligger bag en lastbil på motorvejen), kan den presses op på 24km/l (iflg. computeren - der som regel rammer ret præcist når jeg aflæser ved tankning).
- Lau16
- Medlem
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 109 times
Vores kører +20 km/l 35km landevej, 2 gange dagligt 

2020 VW Polo GTI
2016 SEAT Leon 1.2 TSI
2016 SEAT Leon 1.2 TSI
- jencka
- Medlem
- Geografisk region: Nordsjælland
- Has thanked: 237 times
- Been thanked: 157 times
De 17,5 er et link Hvis du trykker på "17,5" Kommer du til hans Spritmonitor og kan selv se alle detaljerne og dermed sikkert også få svarene på dine spørgsmålRoomster12TSI skrev: ↑11. jul 2024, 21:47@majbom ... seriøst kan du få din 1.2 TSi motor til at fungere med en gennemsnitlig drift á 17,8 km/liter (jf. din profil-footer)???
https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 55561.html
Octavia combi Style pre facelift 2017 1,0 TSI DSG
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne

- xbn
- Medlem
- Geografisk region: Østjylland
- Has thanked: 72 times
- Been thanked: 286 times
Det er nok ikke unormalt, mit snit er på 18,05 siden den var ny. Men det er vel også en nyere 1,2 TSi end din, med tandrem.Roomster12TSI skrev: ↑11. jul 2024, 21:47@majbom ... seriøst kan du få din 1.2 TSi motor til at fungere med en gennemsnitlig drift á 17,8 km/liter (jf. din profil-footer)???
-
- Helt nyt medlem
Nu er den sku gal igen... (Jeg antager) at den nye hydrauliske kæde strammer, som presser på kædebakkerne er defekt, fordi nu er det begyndt, at kæderasle igen... Seriøst jeg har kørt max 10.000 km siden jeg skiftede alt (som det fremgår af denne tråd). Kan det virkelig være rigtigt, at den hydrauliske "fjeder" er defekt?
-
- Meget aktiv medlem
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: GALTEN
- Has thanked: 295 times
- Been thanked: 85 times
originalt eller uoriginalt kædet kit??
kører du med udoriginalt oliefilter er det første sted og starte
skiftede du oliepumpen da du skiftede kæder tand hjul og strammere(på vr6 bliver det hurtigt slidt,hvis pumpen ikke skiftes, den kan hænge i for højt olie tryk, så de slides hurtigt)
har du kun skiftet kæde og ikke tandhjul, er det lige som en cykel det bliver hurtigere slidt, når det ikke slides sammen.
mvh
kører du med udoriginalt oliefilter er det første sted og starte
skiftede du oliepumpen da du skiftede kæder tand hjul og strammere(på vr6 bliver det hurtigt slidt,hvis pumpen ikke skiftes, den kan hænge i for højt olie tryk, så de slides hurtigt)
har du kun skiftet kæde og ikke tandhjul, er det lige som en cykel det bliver hurtigere slidt, når det ikke slides sammen.
mvh
- Henrik2800
- Aktiv medlem
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 270 times
Hvilken årgang er din bil, år / måned?Roomster12TSI skrev: ↑2. apr 2025, 09:16Nu er den sku gal igen... (Jeg antager) at den nye hydrauliske kæde strammer, som presser på kædebakkerne er defekt, fordi nu er det begyndt, at kæderasle igen... Seriøst jeg har kørt max 10.000 km siden jeg skiftede alt (som det fremgår af denne tråd). Kan det virkelig være rigtigt, at den hydrauliske "fjeder" er defekt?
Kædestrammeren på en 1.2 TSI virker først rigtigt, når der er olietryk på motoren.
At 1.2 TSI rasler lidt de første 30 sekunder er ikke unormalt,
det gør en del andre VAG motorer også.
Problemet skyldes til dels, at 5w-30 olie er så tynd, at det dræner baglæns.
De første 1.2 TSI (2011) startede motoren (satte tænding på), selvom olietryk ikke var opnået,
det er ændret ved opdatering af motorstyringen, på de biler som VAG har skiftet kæde på.
Med den nyere opdatering er tændingen ikke aktiv, før olietryk er tilstede.
På min 1.2 TSI blev kæden skiftet af VAG ved 62.000 km, VAG valgte ikke at skifte kædehjul.
Samtidigt blev motorstyringen opdateret.
Efter kædeskift var der næsten ingen kæderaslen, og ingen tikkende hydrauliske ventilløftere.
Men efter ca. 10-15.000 begyndte de tikkende hydrauliske ventilløftere igen.
Jeg skiftede først til 5w-40, det hjalp lidt, men ikke meget.
5w-40 er tykkere i varm tilstand, men ikke i kold.
Senere skiftede jeg til 10w-40, da turboen var begyndt at bruge lidt olie. 10w-40 er tykkere end 5w-30, både kold og varm.
10w-40 fjernede stort set problemet med tikkende hydrauliske ventilløftere, og kæden kan man nu slet ikke høre.
Olieforbruget faldt også.
Bilen har nu kørt 224.000 km, dvs. 162.000 km med den nye kæde.
Et par gange i løbet af de sidste måneder, har bilen sat fejlkoden "kæde for lang".
Så det er ved at være tid, at få den skiftet igen. Denne gang også med skift af kædehjul.
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.
-
- Helt nyt medlem
Hej Henrik ... første din gang kæden blev skiftet fik du værksted til det... tør du at gøre det selv denne gang... Jeg forsøger med olieskift til 10W-40 ... kører pt med 5W-30... Den software update har du kendskab til/hørt om hvordan sådan gøres udenfor VAG service-regi via
- Henrik2800
- Aktiv medlem
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 270 times
Første gang var VW/Skoda værksted, det kostede knap 10.000 kr., for ca. 10 år siden.
Denne gang prøver jeg, at spørge et par uautoriserede værksteder i Nord-Sjælland,
hvis prisen er under 10.000 kr., så lader jeg dem lave det.
Jeg har set pris på 7.500 kr. fra et værksted på Syd-Sjælland, jeg ved dog ikke hvilke dele de anvender.
Ellers må jeg selv i gang.
Enten med originale dele, eller med INA dele.
Der er dele for ca. 1.500-2.000 kr., og værktøj til ca. 500 kr.
Opdatering af motorstyring kræver online forbindelser til VAG,
så evt. kan en servicepartner også klare det.
Måske kan https://www.cartrends.dk/ (info@cartrends.dk) i Rødovre lave det.
Denne gang prøver jeg, at spørge et par uautoriserede værksteder i Nord-Sjælland,
hvis prisen er under 10.000 kr., så lader jeg dem lave det.
Jeg har set pris på 7.500 kr. fra et værksted på Syd-Sjælland, jeg ved dog ikke hvilke dele de anvender.
Ellers må jeg selv i gang.
Enten med originale dele, eller med INA dele.
Der er dele for ca. 1.500-2.000 kr., og værktøj til ca. 500 kr.
Opdatering af motorstyring kræver online forbindelser til VAG,
så evt. kan en servicepartner også klare det.
Måske kan https://www.cartrends.dk/ (info@cartrends.dk) i Rødovre lave det.
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.