VW UP 1,0 75Hk (2013) Lader ikke. Km 50.000

Alt vedr. el og elektriske dele
Besvar
Claus1674
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 2. sep 2024, 14:17
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 9 times
Been thanked: 0

VW UP 1,0 75Hk (2013) Lader ikke. Km 50.000

Indlæg af Claus1674 » 2. sep 2024, 14:41

Har tjekket sikringer, stelforbindelser mm. Alt ser fint ud. Hvad er den typiske fejl?

Tester siger “Power relæ deaktiveret”. Hvor finder jeg det? Eller er det strømregulatoren på generatoren? Hvordan tester jeg generator, strømregulator og diodebro?
Sidder godt gemt. Kan man teste det, når det er taget ud?

Hvis fejlkoden slettes, kommer den hurtigt igen.

Der er målt og sammenlignet på to ens biler… den ene lader med 13,9 volt, den anden viser det samme, som før den blev startet.

Ingen lamper lyser i instrumentbordet.

Synes det har udviklet sig med andet batteri i, til at den dræner batteriet hurtigt.

Avatar
Nyt medlem
Indlæg: 369
Tilmeldt: 18. aug 2020, 08:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 114 times

Re: VW UP 1,0 75Hk (2013) Lader ikke. Km 50.000

Indlæg af Avatar » 3. sep 2024, 15:35

Et godt sted at starte er at måle spændingen på den der store bolt på generatoren hvor der står 'B+' med stel på generatoren som reference. Måling med kørende motor....?
These users thanked the author Avatar for the post:
Claus1674

BR
Nyt medlem
Indlæg: 337
Tilmeldt: 27. sep 2011, 17:56
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 159 times
Been thanked: 43 times

Re: VW UP 1,0 75Hk (2013) Lader ikke. Km 50.000

Indlæg af BR » 3. sep 2024, 18:27

Dårlig stelforbindelse ?
Ledning knækket?
Benny
These users thanked the author BR for the post:
Claus1674
VW Polo highline 115 HK DSG 2018 med lidt ekstra...

Brugeravatar
Henrik2800
Medlem
Indlæg: 1482
Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 29 times
Been thanked: 245 times

Re: VW UP 1,0 75Hk (2013) Lader ikke. Km 50.000

Indlæg af Henrik2800 » 3. sep 2024, 19:07

Nemmest er en ny generator, eller evt. en brugt. (incl. regulator som sidder på generatoren)

https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R4 ... =0&_sop=15
https://www.atp-autoteile.de/de/search/ ... htmaschine

Jeg har god erfaring med ATP-Autoteile´s billige "no-name" generator.
These users thanked the author Henrik2800 for the post:
Claus1674
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.

Claus1674
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 2. sep 2024, 14:17
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 9 times
Been thanked: 0

Re: VW UP 1,0 75Hk (2013) Lader ikke. Km 50.000

Indlæg af Claus1674 » 4. sep 2024, 13:00

Benny: præcis min tanke, at det er en dårlig stelforbindelse eller den blå ledning der er knækket, for den har jeg læst flere nævne andre steder og på youtube.

Kan ikke finde en dårlig stelforbindelse, alt ser fint ud.

Den blå ledning går fra Generatoren til? Tændingen? (Omvendt). Der er også en blå ledning på pluspolen. Er det “samme” der går fra batt-tænding? Eller et sammenfald på farven.

janny
Aktiv medlem
Indlæg: 1607
Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 31 times
Been thanked: 114 times

Re: VW UP 1,0 75Hk (2013) Lader ikke. Km 50.000

Indlæg af janny » 4. sep 2024, 14:41

Den tynde blå er LIN-bus til karrosseristyreenhed (last signal til generator), hvis den er afbrudt vil der være fejl i motorstyring, men det skader ikke og kontrollere den for dårlige forbindelser. der er et samlestik i venstre for af motorrum hvor der kan være ringe forbindelse.
Du har tjekket at den store 175 A sikring er intakt? evt. mål spændingsfald over den.
Hvis den kun har kørt 50K km så er generatoren ihvert fald ikke slidt op, men den kan selvfølgelig stadig fejle.
These users thanked the author janny for the post:
Claus1674
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970

BR
Nyt medlem
Indlæg: 337
Tilmeldt: 27. sep 2011, 17:56
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 159 times
Been thanked: 43 times

Re: VW UP 1,0 75Hk (2013) Lader ikke. Km 50.000

Indlæg af BR » 4. sep 2024, 14:54

Må være dig svar skyldig mht blå ledning.
Her i Holstebro har vi et auto elektro værksted.
Hvis der er et tilsvarende der hvor du bor, kan du køre hen til dem.
De kan lyn hurtigt tjekke og give dig et kvalificeret bud, så du selv kan vælge hvad du vil gå videre med.
Hvis generator er afmonteret, tager det dem kun få minutter at tjekke.
Spændende at høre hvad du finder ud af.
Benny
These users thanked the author BR for the post:
Claus1674
VW Polo highline 115 HK DSG 2018 med lidt ekstra...

HJLarsen
Nyt medlem
Indlæg: 229
Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Auning
Has thanked: 5 times
Been thanked: 31 times

Re: VW UP 1,0 75Hk (2013) Lader ikke. Km 50.000

Indlæg af HJLarsen » 4. sep 2024, 16:14

Lyser ladelampen med tænding tilsluttet inden motor startes ? Hvis ikke, kan det være den blå ledning som er knækket. Prøv at forbinde blå ledning direkte til stel, så SKAL ladelampen lyse når tænding er tilsluttet.
These users thanked the author HJLarsen for the post:
Claus1674
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.

Claus1674
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 2. sep 2024, 14:17
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 9 times
Been thanked: 0

Re: VW UP 1,0 75Hk (2013) Lader ikke. Km 50.000

Indlæg af Claus1674 » 4. sep 2024, 19:20

@HJLarsen Gode tips, det tester jeg snarest muligt 👍🏼

Claus1674
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 2. sep 2024, 14:17
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 9 times
Been thanked: 0

Re: VW UP 1,0 75Hk (2013) Lader ikke. Km 50.000

Indlæg af Claus1674 » 4. sep 2024, 19:36

@janny tak, det skal jeg have tjekket op på. 175amp sikring Har jeg ikke set. Vil bilen kunne køre normalt, hvis den/de var gået - og hvis den blå ledning er uden forbindelse? Alt fungerer normalt på bilen, udover den ikke lader, og på det seneste aflader den tilmed hurtigt. Gode tips, skal helt sikkert have tjekket/ledt efter det samlestik i venstre side et sted og ledt efter målt på 175amp sikring (lyder vildt)

janny
Aktiv medlem
Indlæg: 1607
Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 31 times
Been thanked: 114 times

Re: VW UP 1,0 75Hk (2013) Lader ikke. Km 50.000

Indlæg af janny » 4. sep 2024, 19:59

HJLarsen skrev:
4. sep 2024, 16:14
Lyser ladelampen med tænding tilsluttet inden motor startes ? Hvis ikke, kan det være den blå ledning som er knækket. Prøv at forbinde blå ledning direkte til stel, så SKAL ladelampen lyse når tænding er tilsluttet.
Blå ledning er en LIN-bus, det er et digitalt signal. Det er ikke som et gammelt anlæg hvor ladelampen trækker stel gennem generatoren indtil den starter med og lade og der er batt. + på begge sider af ladelampen.
Ladelampen styres af instrumentstyreenheden der får info fra karosseristyreenhed via databus.
Generatorens spændingsregulator kommuniker via databus med karosseristyreenheden samt styreenhed for batteriovervågning.
These users thanked the author janny for the post:
Claus1674
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970

janny
Aktiv medlem
Indlæg: 1607
Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 31 times
Been thanked: 114 times

Re: VW UP 1,0 75Hk (2013) Lader ikke. Km 50.000

Indlæg af janny » 4. sep 2024, 20:05

Claus1674 skrev:
4. sep 2024, 19:36
@janny tak, det skal jeg have tjekket op på. 175amp sikring Har jeg ikke set. Vil bilen kunne køre normalt, hvis den/de var gået - og hvis den blå ledning er uden forbindelse? Alt fungerer normalt på bilen, udover den ikke lader, og på det seneste aflader den tilmed hurtigt. Gode tips, skal helt sikkert have tjekket/ledt efter det samlestik i venstre side et sted og ledt efter målt på 175amp sikring (lyder vildt)
Den store 175 A sikring er kun til ladespænding til batteriet fra generator. Sidder i sikringskasse i motorrum
Det er SA1, enten en 150 eller en 175 A
Udklip.PNG
Udklip.PNG (25.65 KiB) Vist 330 gange
These users thanked the author janny for the post:
Claus1674
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970

HJLarsen
Nyt medlem
Indlæg: 229
Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Auning
Has thanked: 5 times
Been thanked: 31 times

Re: VW UP 1,0 75Hk (2013) Lader ikke. Km 50.000

Indlæg af HJLarsen » 4. sep 2024, 21:35

janny skrev:
4. sep 2024, 19:59
HJLarsen skrev:
4. sep 2024, 16:14
Lyser ladelampen med tænding tilsluttet inden motor startes ? Hvis ikke, kan det være den blå ledning som er knækket. Prøv at forbinde blå ledning direkte til stel, så SKAL ladelampen lyse når tænding er tilsluttet.
Blå ledning er en LIN-bus, det er et digitalt signal. Det er ikke som et gammelt anlæg hvor ladelampen trækker stel gennem generatoren indtil den starter med og lade og der er batt. + på begge sider af ladelampen.
Ladelampen styres af instrumentstyreenheden der får info fra karosseristyreenhed via databus.
Generatorens spændingsregulator kommuniker via databus med karosseristyreenheden samt styreenhed for batteriovervågning.
Tænkte nok der var sket noget siden jeg lærte om ladeanlæg, og det er tilsyneladende ikke blevet mindre kompliceret. Fordelene kan jeg ikke umiddelbart få øje på ?
These users thanked the author HJLarsen for the post:
Claus1674
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.

johannes
Aktiv medlem
Indlæg: 1836
Tilmeldt: 17. jun 2008, 17:31
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: lidt syd for ålborg
Has thanked: 11 times
Been thanked: 26 times

Re: VW UP 1,0 75Hk (2013) Lader ikke. Km 50.000

Indlæg af johannes » 5. sep 2024, 06:34

Er der friløb på generatoren

Besvar

Tilbage til "El"