VW UP 1,0 75Hk (2013) Lader ikke. Km 50.000
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 4
- Tilmeldt: 2. sep 2024, 14:17
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 0
VW UP 1,0 75Hk (2013) Lader ikke. Km 50.000
Har tjekket sikringer, stelforbindelser mm. Alt ser fint ud. Hvad er den typiske fejl?
Tester siger “Power relæ deaktiveret”. Hvor finder jeg det? Eller er det strømregulatoren på generatoren? Hvordan tester jeg generator, strømregulator og diodebro?
Sidder godt gemt. Kan man teste det, når det er taget ud?
Hvis fejlkoden slettes, kommer den hurtigt igen.
Der er målt og sammenlignet på to ens biler… den ene lader med 13,9 volt, den anden viser det samme, som før den blev startet.
Ingen lamper lyser i instrumentbordet.
Synes det har udviklet sig med andet batteri i, til at den dræner batteriet hurtigt.
Tester siger “Power relæ deaktiveret”. Hvor finder jeg det? Eller er det strømregulatoren på generatoren? Hvordan tester jeg generator, strømregulator og diodebro?
Sidder godt gemt. Kan man teste det, når det er taget ud?
Hvis fejlkoden slettes, kommer den hurtigt igen.
Der er målt og sammenlignet på to ens biler… den ene lader med 13,9 volt, den anden viser det samme, som før den blev startet.
Ingen lamper lyser i instrumentbordet.
Synes det har udviklet sig med andet batteri i, til at den dræner batteriet hurtigt.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 369
- Tilmeldt: 18. aug 2020, 08:37
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 114 times
Re: VW UP 1,0 75Hk (2013) Lader ikke. Km 50.000
Et godt sted at starte er at måle spændingen på den der store bolt på generatoren hvor der står 'B+' med stel på generatoren som reference. Måling med kørende motor....?
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 337
- Tilmeldt: 27. sep 2011, 17:56
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Holstebro
- Has thanked: 159 times
- Been thanked: 43 times
Re: VW UP 1,0 75Hk (2013) Lader ikke. Km 50.000
Dårlig stelforbindelse ?
Ledning knækket?
Benny
Ledning knækket?
Benny
VW Polo highline 115 HK DSG 2018 med lidt ekstra...
- Henrik2800
- Medlem
- Indlæg: 1482
- Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 29 times
- Been thanked: 245 times
Re: VW UP 1,0 75Hk (2013) Lader ikke. Km 50.000
Nemmest er en ny generator, eller evt. en brugt. (incl. regulator som sidder på generatoren)
https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R4 ... =0&_sop=15
https://www.atp-autoteile.de/de/search/ ... htmaschine
Jeg har god erfaring med ATP-Autoteile´s billige "no-name" generator.
https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R4 ... =0&_sop=15
https://www.atp-autoteile.de/de/search/ ... htmaschine
Jeg har god erfaring med ATP-Autoteile´s billige "no-name" generator.
- These users thanked the author Henrik2800 for the post:
- Claus1674
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 4
- Tilmeldt: 2. sep 2024, 14:17
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 0
Re: VW UP 1,0 75Hk (2013) Lader ikke. Km 50.000
Benny: præcis min tanke, at det er en dårlig stelforbindelse eller den blå ledning der er knækket, for den har jeg læst flere nævne andre steder og på youtube.
Kan ikke finde en dårlig stelforbindelse, alt ser fint ud.
Den blå ledning går fra Generatoren til? Tændingen? (Omvendt). Der er også en blå ledning på pluspolen. Er det “samme” der går fra batt-tænding? Eller et sammenfald på farven.
Kan ikke finde en dårlig stelforbindelse, alt ser fint ud.
Den blå ledning går fra Generatoren til? Tændingen? (Omvendt). Der er også en blå ledning på pluspolen. Er det “samme” der går fra batt-tænding? Eller et sammenfald på farven.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1607
- Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 114 times
Re: VW UP 1,0 75Hk (2013) Lader ikke. Km 50.000
Den tynde blå er LIN-bus til karrosseristyreenhed (last signal til generator), hvis den er afbrudt vil der være fejl i motorstyring, men det skader ikke og kontrollere den for dårlige forbindelser. der er et samlestik i venstre for af motorrum hvor der kan være ringe forbindelse.
Du har tjekket at den store 175 A sikring er intakt? evt. mål spændingsfald over den.
Hvis den kun har kørt 50K km så er generatoren ihvert fald ikke slidt op, men den kan selvfølgelig stadig fejle.
Du har tjekket at den store 175 A sikring er intakt? evt. mål spændingsfald over den.
Hvis den kun har kørt 50K km så er generatoren ihvert fald ikke slidt op, men den kan selvfølgelig stadig fejle.
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970
Porsche 911 2,2E Targa 1970
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 337
- Tilmeldt: 27. sep 2011, 17:56
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Holstebro
- Has thanked: 159 times
- Been thanked: 43 times
Re: VW UP 1,0 75Hk (2013) Lader ikke. Km 50.000
Må være dig svar skyldig mht blå ledning.
Her i Holstebro har vi et auto elektro værksted.
Hvis der er et tilsvarende der hvor du bor, kan du køre hen til dem.
De kan lyn hurtigt tjekke og give dig et kvalificeret bud, så du selv kan vælge hvad du vil gå videre med.
Hvis generator er afmonteret, tager det dem kun få minutter at tjekke.
Spændende at høre hvad du finder ud af.
Benny
Her i Holstebro har vi et auto elektro værksted.
Hvis der er et tilsvarende der hvor du bor, kan du køre hen til dem.
De kan lyn hurtigt tjekke og give dig et kvalificeret bud, så du selv kan vælge hvad du vil gå videre med.
Hvis generator er afmonteret, tager det dem kun få minutter at tjekke.
Spændende at høre hvad du finder ud af.
Benny
VW Polo highline 115 HK DSG 2018 med lidt ekstra...
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 229
- Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Auning
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 31 times
Re: VW UP 1,0 75Hk (2013) Lader ikke. Km 50.000
Lyser ladelampen med tænding tilsluttet inden motor startes ? Hvis ikke, kan det være den blå ledning som er knækket. Prøv at forbinde blå ledning direkte til stel, så SKAL ladelampen lyse når tænding er tilsluttet.
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.
Os med langsliggende motorer.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 4
- Tilmeldt: 2. sep 2024, 14:17
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 0
Re: VW UP 1,0 75Hk (2013) Lader ikke. Km 50.000
@janny tak, det skal jeg have tjekket op på. 175amp sikring Har jeg ikke set. Vil bilen kunne køre normalt, hvis den/de var gået - og hvis den blå ledning er uden forbindelse? Alt fungerer normalt på bilen, udover den ikke lader, og på det seneste aflader den tilmed hurtigt. Gode tips, skal helt sikkert have tjekket/ledt efter det samlestik i venstre side et sted og ledt efter målt på 175amp sikring (lyder vildt)
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1607
- Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 114 times
Re: VW UP 1,0 75Hk (2013) Lader ikke. Km 50.000
Blå ledning er en LIN-bus, det er et digitalt signal. Det er ikke som et gammelt anlæg hvor ladelampen trækker stel gennem generatoren indtil den starter med og lade og der er batt. + på begge sider af ladelampen.
Ladelampen styres af instrumentstyreenheden der får info fra karosseristyreenhed via databus.
Generatorens spændingsregulator kommuniker via databus med karosseristyreenheden samt styreenhed for batteriovervågning.
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970
Porsche 911 2,2E Targa 1970
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1607
- Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 114 times
Re: VW UP 1,0 75Hk (2013) Lader ikke. Km 50.000
Den store 175 A sikring er kun til ladespænding til batteriet fra generator. Sidder i sikringskasse i motorrumClaus1674 skrev: ↑4. sep 2024, 19:36@janny tak, det skal jeg have tjekket op på. 175amp sikring Har jeg ikke set. Vil bilen kunne køre normalt, hvis den/de var gået - og hvis den blå ledning er uden forbindelse? Alt fungerer normalt på bilen, udover den ikke lader, og på det seneste aflader den tilmed hurtigt. Gode tips, skal helt sikkert have tjekket/ledt efter det samlestik i venstre side et sted og ledt efter målt på 175amp sikring (lyder vildt)
Det er SA1, enten en 150 eller en 175 A
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970
Porsche 911 2,2E Targa 1970
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 229
- Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Auning
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 31 times
Re: VW UP 1,0 75Hk (2013) Lader ikke. Km 50.000
Tænkte nok der var sket noget siden jeg lærte om ladeanlæg, og det er tilsyneladende ikke blevet mindre kompliceret. Fordelene kan jeg ikke umiddelbart få øje på ?janny skrev: ↑4. sep 2024, 19:59Blå ledning er en LIN-bus, det er et digitalt signal. Det er ikke som et gammelt anlæg hvor ladelampen trækker stel gennem generatoren indtil den starter med og lade og der er batt. + på begge sider af ladelampen.
Ladelampen styres af instrumentstyreenheden der får info fra karosseristyreenhed via databus.
Generatorens spændingsregulator kommuniker via databus med karosseristyreenheden samt styreenhed for batteriovervågning.
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.
Os med langsliggende motorer.