Centrallås defekt, dør kan slet ikke åbnes.

Alt vedr. el og elektriske dele
Besvar
rasmuzzen
Nyt medlem
Indlæg: 201
Tilmeldt: 3. dec 2009, 11:48
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Centrallås defekt, dør kan slet ikke åbnes.

Indlæg af rasmuzzen » 25. jul 2016, 08:48

Har her i ferien endelig haft tid til at se på konens Fabia. En af dørene sidder helt fast og kan slet ikke åbnes. Når man trækker i håndtaget indvendigt hopper palen op, for så at forsvinde igen. Jeg fulgte guides på youtube til at fjerne side beklædning. Et skidt arbejde da man skal ligge på bagsædet og udføre det hele, dårlig arbejdsstilling. Nå men jeg lykkedes at komme ind til centrallåsen. Denne pal anordning burde lave et klik når man trækker i stangen, den er bare blevet fjedrende. Alle muligheder for at få døren op er udelukket. Jeg målte i stikket for at tjekke om det var ledninger der er beskadiget, der er fin 12V der pol vender når der låses op og i, så det er central låse blokken der er defekt. Ja den kan så ikke komme ud, da skruerne sidder der hvor der er blokeret. Jeg så ind på blokken og kunne se der sad en lille skrue ved siden af stikket ind mod dørens indvendige plade. Denne skrue kan man komme til ved at bore et lille hul i døren (det kan ikke ses, det er gemt bag beklædningen). Torx skruen blev fjernet, nu kunne låget løftes lidt med en stor skruetrækker (lidt vold blev benyttet), jeg havde ikke i sinde at reparerer blokken med centrallåsen, den skulle skiftes. Så om der brækker noget er lige meget. Der sidder en lille motor som trækker et stort tandhjul. Dette tandhjul kan drejes med fingrene, og man skal også holde igen på det, da det selv drejer tilbage. Jeg husker ikke om det var mod venstre eller højre, men pludselig sagde det en lille klonk lyd i blokken, og stangen til palen er ikke længere fjedrende, den virker igen.

Problemet med denne øvelse var for mig, at mange har problemet på VW bilerne på youtube, men deres døre er IKKE blokeret, så de kan bare skrue blokken af og skifte den. Denne øvelse kan bruges på:
Polo, Seat, Golf, Audi, alle der deler reservedele. Denne centrallåseblok sidder i alle VW bilerne.

Den var gal på 2 af dørene, venstre bagdør, og højre fordør, fandt det som altid på ebay. For en gang skyld var min tyske pusher nede på disse dele, det blev ikke atp-autoteile.de, men et der ligner. atb.autoteile (ebay navn).
Jeg kunne godt finde det hele brugt i Polen, men af politiske grunde køber jeg ikke brugte dele fra Polen, Estland, Letland, eller Litauen. Nye dele fra disse lande er ok, hvis de har noget der kan bruges.
2 central låseenheder fra atb.autoteile ca. 550 kr. incl. forsendelse...

http://www.ebay.de/itm/VW-POLO-9N-SEAT- ... xy3cJThHWR

http://www.ebay.de/itm/SKODA-FABIA-VORN ... 2124234347

De er nemme at finde hvis man skriver VAG nummeret ind i søgningen på ebay, til dem der ikke ved hvordan sådan et nummer ser ud, så er det ca. opbygget sådan her: 3B1837016AM.

Det er lykkedes mig over tid at få mange dele i gang igen ved at rense og lodde, eks. gasspjæld fra VAG, men det er også en del til 3000 kr. Det var også før jeg fandt ebay, brugte dele fra det store auto land Tyskland koster næsten intet.

Håber det kan bruges.

anko1554
Helt nyt medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: 29. jun 2022, 14:01
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Centrallås defekt, dør kan slet ikke åbnes.

Indlæg af anko1554 » 21. sep 2022, 09:38

Min Skoda Fabia 1, 1,4 16V St.car fra 2006
Højre fordør og venstre bagdør kan ikke åbnes, hverken inde- eller udefra. Der er fjernbetjent centrallås, og kun nøgleadgang fra førerdøren. Er der nogen der ved om der er en metode til at åbne højre fordør, uden om centrallåsen, da man kun kan komme til mekanismen inde i døren, når beklædningen er fjernet?
Forslag modtages med tak.
Med venlig hilsen
Anders

Besvar

Tilbage til "El"