Problemer med G235-føler

Alt vedr. el og elektriske dele
Besvar
Brugeravatar
majbom
Aktiv medlem
Indlæg: 2795
Tilmeldt: 23. jun 2008, 08:43
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Midtfyn
Has thanked: 83 times
Been thanked: 152 times

Problemer med G235-føler

Indlæg af majbom » 21. nov 2016, 21:28

Halløjsa

Jeg har i noget tid haft en periodisk fejl på min Passat 2,0 TDI CBAB CR, hvor den meldte at G235-føleren gav urealistisk signal. Fejlen kom med lang tids mellemrum for et par måneder siden, og nu kommer den efter få minutters kørsel. Jeg har i dag været ved mekaniker for at få den skiftet, men det var tilsyneladende ikke bare føleren der var defekt.
Først tog han stikket til føleren fra, og det gav ingen udslag i VCDS - den burde vel melde noget med kortslutning til stel? Det gjorde heller ingen forskel at sætte en ny føler i stikket og lade den ligge i motorrummet.
Han fortalte at der sidder 3 følere i udstødningen; en ved turboen, og en på hver side af partikelfilteret - det er den ved turboen den melder fejl på, men som sagt ændrer det ingenting om den er tilsluttet eller ej. Hvis en af de andre 2 bliver taget fra, melder den fint fejl på dem.
Det der undrer mekanikeren er, at den oprindelige fejl ligger i føler 1, og den sidste, altså den 3. føler hedder 4 når han piller den fra og den melder fejl. Hvordan giver det mening hvis der kun er 3 følere?

Jeg har følgende fra VCDS-loggen:

Kode: Vælg alt

001348 - Sensor 1 for Exhaust Temp Bank 1 (G235) 
               P0544 - 000 - Circuit Malfunction - Intermittent
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00100000
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 26
                    Reset counter: 255
                    Mileage: 91690 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2050.14.16
                    Time: 18:47:02

             Freeze Frame:
                    RPM: 782 /min
                    Speed: 0.0 km/h
                    Temperature: 88.2°C
                    Temperature: 26.1°C
                    Inj. Quantity: 10.2 mg/str
                    Temperature: 246.0°C
                    Temperature: 18.0°C
//morten

Sort Seat Leon 1,2 TSI Style 2016 ~135.000km
Billede

Tidligere biler: Ford Escort 1.1 1982 | VW Golf II 1,8 CL 1989 | VW Golf III 1,8 CL 1996 | VW Golf III 2,8 VR6 1996 | VW Passat 3B 1,9 TDI Variant 2000 | VW Golf II 1,6 CL 1986 | VW Golf III 1,8 Rolling Stones 1995 | VW Passat 3C 2,0 TDI Variant Highline DSG 2008 | Sort Opel Corsa D 1,2 2007

Brugeravatar
majbom
Aktiv medlem
Indlæg: 2795
Tilmeldt: 23. jun 2008, 08:43
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Midtfyn
Has thanked: 83 times
Been thanked: 152 times

Re: Problemer med G235-føler

Indlæg af majbom » 24. nov 2016, 21:24

Jeg har prøvet at aflæse lidt temperaturer under en køretur, men jeg synes ikke jeg får ret meget ud af det. Det skal lige siges at det er første gang jeg arbejder med denne funktion i VCDS.
Men hvordan kan jeg se hvilken farve der illustrerer hvilken sensor? Og giver det mening at det kun er den røde der bliver vist, når jeg har valgt 5?
scope.png
scope.png (127.69 KiB) Vist 1021 gange
//morten

Sort Seat Leon 1,2 TSI Style 2016 ~135.000km
Billede

Tidligere biler: Ford Escort 1.1 1982 | VW Golf II 1,8 CL 1989 | VW Golf III 1,8 CL 1996 | VW Golf III 2,8 VR6 1996 | VW Passat 3B 1,9 TDI Variant 2000 | VW Golf II 1,6 CL 1986 | VW Golf III 1,8 Rolling Stones 1995 | VW Passat 3C 2,0 TDI Variant Highline DSG 2008 | Sort Opel Corsa D 1,2 2007

Brugeravatar
majbom
Aktiv medlem
Indlæg: 2795
Tilmeldt: 23. jun 2008, 08:43
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Midtfyn
Has thanked: 83 times
Been thanked: 152 times

Re: Problemer med G235-føler

Indlæg af majbom » 1. jan 2017, 15:57

Nå, jeg fik "indkaldelse" til dieselgate-opdatering d. 22/12 og fik en tid d. 23. De ville dog ikke opdatere den pga. G235-føleren, så valget var at skrive under på en erklæring om at den ikke var opdateret, eller bestille en tid til at få skiftet føleren. Det blev til en tid for at få skiftet føleren (man får en rabatkupon på 500,- ifm. opdateringen, så den kunne modregnes). Onsdagen efter skiftede de føleren og opdaterede efterfølgende motorstyringen ift. dieselgate.

Jeg snakkede med en hos SMC omkring føleren og han fortalte at det ikke er alle sensorer og følere der melder fejl umiddelbart når der sættes tænding på / motor startes. Så i dette tilfælde ville den først melde fejl, når den skulle bruge værdien fra føleren, hvilket "min egen" mekaniker ikke havde ventet på, og derfor gik han ud fra at der var noget andet galt, siden den ikke meldte fejl.

Så nu må jeg lige have en snak med min mekaniker omkring hans måde at bruge kundernes penge på :-/
//morten

Sort Seat Leon 1,2 TSI Style 2016 ~135.000km
Billede

Tidligere biler: Ford Escort 1.1 1982 | VW Golf II 1,8 CL 1989 | VW Golf III 1,8 CL 1996 | VW Golf III 2,8 VR6 1996 | VW Passat 3B 1,9 TDI Variant 2000 | VW Golf II 1,6 CL 1986 | VW Golf III 1,8 Rolling Stones 1995 | VW Passat 3C 2,0 TDI Variant Highline DSG 2008 | Sort Opel Corsa D 1,2 2007

Gogi
Nyt medlem
Indlæg: 169
Tilmeldt: 5. sep 2016, 19:29
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 21 times
Been thanked: 23 times

Re: Problemer med G235-føler

Indlæg af Gogi » 2. jan 2017, 09:15

Tak for tilbagemeldingen. :-)

Prepsdk
Helt nyt medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: 4. maj 2023, 20:32
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Problemer med G235-føler

Indlæg af Prepsdk » 4. maj 2023, 20:35

Hej,
Hvad måtte du give for at få sensoren skiftet?

Mvh Martin

Besvar

Tilbage til "El"