Jeg har i noget tid haft en periodisk fejl på min Passat 2,0 TDI CBAB CR, hvor den meldte at G235-føleren gav urealistisk signal. Fejlen kom med lang tids mellemrum for et par måneder siden, og nu kommer den efter få minutters kørsel. Jeg har i dag været ved mekaniker for at få den skiftet, men det var tilsyneladende ikke bare føleren der var defekt.
Først tog han stikket til føleren fra, og det gav ingen udslag i VCDS - den burde vel melde noget med kortslutning til stel? Det gjorde heller ingen forskel at sætte en ny føler i stikket og lade den ligge i motorrummet.
Han fortalte at der sidder 3 følere i udstødningen; en ved turboen, og en på hver side af partikelfilteret - det er den ved turboen den melder fejl på, men som sagt ændrer det ingenting om den er tilsluttet eller ej. Hvis en af de andre 2 bliver taget fra, melder den fint fejl på dem.
Det der undrer mekanikeren er, at den oprindelige fejl ligger i føler 1, og den sidste, altså den 3. føler hedder 4 når han piller den fra og den melder fejl. Hvordan giver det mening hvis der kun er 3 følere?
Jeg har følgende fra VCDS-loggen:
Kode: Vælg alt
001348 - Sensor 1 for Exhaust Temp Bank 1 (G235)
P0544 - 000 - Circuit Malfunction - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100000
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 26
Reset counter: 255
Mileage: 91690 km
Time Indication: 0
Date: 2050.14.16
Time: 18:47:02
Freeze Frame:
RPM: 782 /min
Speed: 0.0 km/h
Temperature: 88.2°C
Temperature: 26.1°C
Inj. Quantity: 10.2 mg/str
Temperature: 246.0°C
Temperature: 18.0°C